آنچه از راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بدانید

صرف نظر از اینکه برای دیگران یا خودتان کار می کنید، اگر می خواهید ثروتمند شوید، باید به فکر کسب و کار خودتان باشید. قریب به 80 درصد از افرادی که ثروت خیلی زیادی دارند، از طریق ایجاد کسب و کار ثروتمند شده اند.

آیا شما هم می خواهید یک کسب و کار داشته باشید؟
آیا فکر می کنید راه اندازی کسب و کار، سرمایه زیادی می خواهد؟

شما این قابلیت را دارید که صاحب کسب و کار بزرگی شوید، مشروط بر اینکه به توسعه مهارت های خود علاقمند باشید. اگر شما امروز کسب و کاری ندارید، پرسش این است: «آیا می خواهید نحوه ایجاد یک کسب و کار را بیاموزید؟» شما تنها کسی هستید که می توانید به این پرسش پاسخ دهید.

اگر پاسخ تان یک «بله» پُر طنین است، پس بیایید در ابتدا با انواع کسب و کارها آشنا شویم.

بطورکلی کسب و کار به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که برای ارائه ی محصولات یا خدمات با رویکردی مالی، تجاری و صنعتی انجام می پذیرد. اگر ساده تر بگوییم کسب و کار یعنی انجام فعالیت هایی برای کسب درآمد.

کسب و کارها را می توان در پنج گروه اصلی جای داد. این گروه ها عبارتند از:

  1. کسب و کارهای بزرگ
  2. کسب و کارهای کوچک و متوسط
  3. کسب و کارهای اینترنتی
  4. کسب و کارهای خانگی
  5. کسب و کارهای خانوادگی

ما با کسب و کارهای اینترنتی کار داریم که در نتیجه آن همه افراد (دیپلمه، فارغ التحصیلان، جوانان، خانم های خانه دار، بازنشستگان، کارشناسان، کارمندان و…) می توانند تنها با یک ایده، تلاش و اندکی سرمایه، وارد دنیای کسب و کار جدیدی شوند. ببینید، در گذشته مسیر موفقیت از راه توسعه ی کشاورزی و خلق ثروت و افزایش دارایی های افراد از طریق تبادل و فروش محصولات کشاورزی و دامی بود. با گذر از جامعه ی کشاورزی به صنعتی، روش و الگوهای کسب و کار بطور اساسی متحول شد و کشورها و ملت ها از طریق کسب و کارهای صنعتی، تولیدی و خدماتی خلق ارزش و ثروت کردند. الان دیگر جامعه ی صنعتی جای خود را به جامعه ی اطلاعاتی داده است. تغییر جامعه ی صنعتی به جامعه ی اطلاعاتی، در اصل «تبدیل بازوها به مغزها» یا «تبدیل دارایی های فیزیکی به دارایی های فکری» است.

کسب و کار در دنیای امروز با آنچه که در گذشته بود، بسیار تفاوت دارد و طبیعتاً نحوه ی عملکرد صاحبان کسب و کارها نیز با گذشته تغییر کرده است. دنیای امروز، دنیای فناوری، ارتباطات و سرعت است و به همین دلیل مهارت های مورد نیاز در کسب و کارها باید در حدی باشد که بتواند جوابگوی نیازهای دنیای رقابتی امروز باشد.

جالب است بدانید که یک کسب و کار اینترنتی هر 4 گروه دیگر کسب و کارها را نیز در دل خود دارد. به عبارتی می تواند با یک کسب و کار خانگی شروع شود، به کسب و کار خانوادگی توسعه یابد و همین طور به کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ تبدیل گردد. به همین دلیل است که گفته می شود: «اینترنت یک شاهراه کسب درآمد است.» شما می توانید از اینترنت پول در آورید؛ کسب و کار راه اندازی کنید؛ خرید و فروش کنید و از طریق آن امرار معاش نمایید. بنابراین، اینترنت یک فرصت است؛ فرصتی که تنها با یک نگاه کارآفرینانه قابل کشف می باشد!

کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به کسب و کاری گفته می شود که به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه ی اینترنت انجام می پذیرد. در این نوع از کسب و کارها، شرکاء، فروشندگان و مشتریان با استفاده از فناوری وب با یکدیگر در ارتباط هستند. ارتباط طرفین با یکدیگر در این نوع از کسب و کار بسیار ساده و در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته امکان پذیر است.

بسیاری از افراد، کسب و کار اینترنتی (E-Business) را با تجارت الکترونیکی (E-Commerce) اشتباه می گیرند در حالی که این دو مبحث با یکدیگر فرق دارند. به عبارتی کسب و کار اینترنتی به مجموعه فعالیت های مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه گذاران و… که از طریق شبکه اینترنت انجام می گیرد، گفته می شود در حالی که تجارت الکترونیکی تنها شامل موضوعات مربوط به خرید و فروش از طریق اینترنت است و خود زیر مجموعه ای از کسب و کار اینترنتی می باشد.

چرا کسب و کار اینترنتی؟

انتخاب یک کسب و کار اینترنتی نسبت به سایر کسب و کارها مزایای زیادی دارد؛ از جمله:

  • راه اندازی ساده: یک کسب و کار آنلاین را می توان در چهار دیواری خانه نیز راه اندازی کرد. تمام چیزی که نیاز دارید فقط یک کامپیوتر با امکان دسترسی به اینترنت می باشد.
  • سرمایه گذاری مالی اندک: گران ترین تجهیزات مورد نیاز در یک کسب و کار اینترنتی، کامپیوتر است که آن هم امروزه در اکثر خانه ها وجود دارد. برای شروع یک کسب و کار اینترنتی نیاز به اجاره ی دفتر کار، مبلمان، تجهیزات اداری، قفسه و… ندارید.
  • ظرفیت رشد: تصور کنید یک فروشگاه به صورت 24 ساعته و 7 روز در هفته برای مشتریان باز باشد. مشتریان می توانند در هر لحظه از شبانه روز به اطلاعات کاملی از محصولات شما دسترسی داشته باشند در حالی که شما با آرامش در رختخواب دراز کشیده اید و زمانی که شما در حال خواب دیدن هستید، به حساب شما پول واریز می شود!
  • ساعات کاری انعطاف پذیر: یک کسب و کار آنلاین ساعات و شرایط انعطاف پذیری دارد که مطابق میل شما تغییر می کند؛ دیگر نیازی نیست راس ساعت 7 صبح در اداره حاضر باشید! می توانید حتی ساعت 2 صبح هنگامی که اطرافیان تان در خواب هستند، با آرامش و در حالی که لباس راحتی بر تن دارید، در رختخواب تان دراز بکشید و با استفاده از یک لپ تاپ (Laptop) کارها را انجام دهید!
  • رقابت با بزرگان: یک کسب و کار اینترنتی می تواند شما را به یک رقیب برای شرکت های بزرگ تبدیل سازد. همانگونه که ایجاد کنندگان شرکت های بزرگی چون amazon و eBay با استفاده از یک کامپیوتر و یک اتاق کوچک، کار خود را شروع کردند، شما نیز می توانید به موفقیت های بزرگی دست یابید. داشتن یک کسب و کار آنلاین به این معنی است که شما می توانید حتی یک کسب و کار بین المللی داشته باشید. در این حالت، مشتریان می توانند از سراسر دنیا به وب سایت شما دسترسی داشته باشند.
  • ارتباط ساده با مشتری: در کسب و کارهای سنتی، مکانیزم فروش عمدتاً از طریق نمایندگی ها و به صورت بسیار محدود صورت می گرفت. اما در دنیای کسب و کارهای اینترنتی، هر مشتری یک بازار هدف است. در حال حاضر، در این بازار با بیش از 900 میلیون کاربر اینترنت که هر کدام یک بازار هدف هستند، روبرو هستید. شما می توانید با استفاده از پست الکترونیک (ایمیل) و سایر قابلیت های وب، اطلاعات مورد نیاز مشتری را به سادگی برایش ارسال کنید یا او را در جریان روند ارسال سفارش قرار دهید. همچنین ارتباط زنده با مشتری از طریق چت یا سیستم پیغام سریع به سادگی امکان پذیر است. به علاوه می توانید خبرنامه و کاتالوگ محصولات خود را بدون سر و کله زدن با اداره ی پست برای آنها ارسال کنید.
  • قابلیت مکانیزه کردن کارها: یک کسب و کار اینترنتی باعث می شود که شما بتوانید در یک زمان هم مدیر باشید، هم منشی و هم مسئول خدمات پس از فروش!

راز موفقیت در کسب و کار اینترنتی

موفقیت در کسب و کار اینترنتی نیازمند سه عامل اساسی است:

  1. انتخاب کسب و کار مورد علاقه
  2. آگاهی، دانش و مهارت لازم
  3. تلاش و پشتکار

تنها با داشتن این سه عامل اساسی می توانید یک کسب و کار موفق اینترنتی را راه اندازی و اداره کنید.

اولین عامل موفقیت، «عشق» است. شما باید کاری را انجام دهید که عاشق آن هستید. کاری که حتی فکر کردن به آن برایتان هیجان انگیز باشد. قبل از شروع هر کسب و کاری فکر کنید آیا واقعاً به آن علاقه دارید؟ آیا عاشق آن هستید؟ آیا نسبت به انجام آن کار هیجان دارید؟ مهم نیست چه زمینه ای را انتخاب کرده باشید. فروش کتاب، سخت افزار، پوشاک یا هر چیز دیگر فرقی نمی کند. مهم این است که شما آن را دوست داشته باشید.

دومین عامل موفقیت، داشتن «علم و مهارت کافی» برای انجام کسب و کار اینترنتی است. به دلیل وجود تفاوت های اساسی میان دنیای مجازی اینترنت و دنیای واقعی، بعضی از قوانین کار تا حدودی با هم متفاوت اند. کسب و کار در اینترنت دانش خاص خود را می طلبد. البته نگران نباشید! یادگیری این دانش چندان دشوار نیست.

عامل سوم موفقیت در کسب و کار اینترنتی، داشتن «پشتکار زیاد» است. برای موفقیت نیاز نیست حتماً پول زیاد و مدرک دانشگاهی بالا داشته باشید. پشتکار زیاد و ایمان به موفقیت می تواند جای این دو عامل را پر کند. البته داشتن پول و مدرک دانشگاهی به سرعت انجام کار کمک می کند ولی بدون آنها هم می توان موفق شد. کافی است تسلیم نشوید.

در دنیای رقابتی امروز برای موفقیت در کسب و کار، علاوه بر دانش فنی و تخصص کافی، نیاز به پنج مهارت دیگر نیز داریم. این پنج مهارت کسب و کار عبارتند از:

  1. مهارت های مدیریتی (ارتباطات، تصمیم گیری، کار گروهی و سرپرستی)
  2. دانستن زبان خارجی بخصوص زبان انگلیسی
  3. مهارت های مالی و اقتصادی (هزینه و سود، نگاه اقتصادی و آشنایی با اصول حسابداری)
  4. مهارت های بازاریابی (خرید، فروش، مفاهیم بازار و بازاریابی)
  5. مهارت استفاده از فناوری اطلاعات (آشنایی با کامپیوتر و مهارت کار با آن و تجارت الکترونیک)

نکته مهم این است که تمامی این مهارت ها اکتسابی اند و هیچکس بطور مادر زادی دارای این مهارت ها نیست. بسیاری از افراد موفق نیز بطور ذاتی دارای استعدادهای خاصی نیستند؛ آنها فقط توانسته اند با سعی و تلاش، این مهارت ها را در زندگی یاد بگیرند و در کسب و کار خود استفاده کنند.

دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی

«شتاب زدگی» و «نداشتن مهارت کافی» دو عامل اساسی شکست در کسب و کارهای اینترنتی است. کسب و کار در اینترنت بدون داشتن مهارت کافی و یک دیدگاه سیستماتیک، برابر است با از دست دادن زمان و سرمایه. برای اینکه شکست نخورید:

  • آرزوهای خود را دنبال کنید و آنها را اولویت اصلی خود قرار دهید،
  • صبر داشته باشید،
  • خودتان را باور کنید،
  • و هرگز تسلیم نشوید.

یک، دو، سه، … حرکت!

برای شروع یک کسب و کار اینترنتی آماده اید؟ قبل از شروع این را فراموش نکنید: «چیزی با عنوان پولدار شدن سریع در کسب و کارهای آنلاین وجود ندارد!» انتظار نداشته باشید در عرض یک شب یا حتی طی چند ماه میلیونر شوید. کسب و کار اینترنتی شما قبل از اوج گرفتن و پرواز در آسمان بی انتهای موفقیت، نیاز به زمان، مقداری تلاش و چندین شب بی خوابی دارد.

خب، پس با این حساب شروع می کنیم، یک، دو، سه … حرکت!

هدف تان از راه اندازی وب سایت چیست؟
در ابتدای کار مهم نیست که وب سایت چگونه ساخته و طراحی می شود بلکه مهم این است که «ایده تان چیست؟» و «قرار است چه محصولات یا خدماتی در وب سایت تان به کاربران عرضه شود؟»

حرکت مان را همین جا متوقف می کنیم! و به معرفی تعدادی از سودآورترین کسب و کارهای اینترنتی در جهان می پردازیم. هر یک از این کسب و کارها قبلاً توسط دیگران آزمایش شده اند و نتایج بدست آمده کاملاً بر اساس شواهد و آمارهای اینترنتی است، بنابراین در سودآوری آنها شک نکنید. ابتدا آنها را با دقت بخوانید، خوب فکر کنید و ایده خود را بسازید.

1) فروش کتاب: امروز به دلایلی مانند ترافیک، مشغله کاری، مدیریت زمان و از این دست موارد، مردم ترجیح می دهند کتاب های خود را اینترنتی سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرند. نوع دیگری از کتاب با عنوان eBook یا کتاب الکترونیکی نیز در اینترنت رایج است که پس از پرداخت وجه همان لحظه قابل دانلود (دریافت) می باشند.

2) گزارش ها و مقالات: بسیاری از مردم و بخصوص قشر تحصیل کرده یا در حال تحصیل! به دنبال مطالب و مقالات ناب و دستِ اول هستند. شما می توانید مقالاتی به روز جمع آوری کنید، بنویسید و یا ترجمه نمایید. همچنین شما می توانید با گردآوری صدها مقاله در یک لوح فشرده (CD/DVD)، یک محصول اطلاعاتی جدید تهیه کنید و در اینترنت به فروش برسانید.

3) برگزاری دوره های آموزشی: اگر شما بتوانید در یک موضوع خاص به صورت گام به گام دستورالعمل های لازم برای رسیدن به هدف را آموزش دهید، می توانید یک بسته ی آموزشی شامل CD/DVD، کتاب، گزارش ها یا مقالات، دستورالعمل ها و… را تهیه کنید و بفروشید. همچنین می توانید کلاس های آموزشی آنلاین دایر کرده و از طریق اینترنت، دوره آموزشی برگزار کنید. به این گونه ها آموزش ها که از طریق اینترنت انجام می شود، آموزش الکترونیکی گفته می شود.

4) آگهی های تبلیغاتی: یکی از بزرگترین منابع درآمد وب سایت های اینترنتی، تبلیغات آنلاین برای سایر شرکت ها یا سایت ها است. هرچه یک وب سایت، بازدیدکننده ی بیشتری را بتواند جذب کند، قیمت تبلیغ در آن نیز افزایش می یابد.

5) اخبار: ارائه ی اخبار در اینترنت نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. امروزه افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، ترجیح می دهند به جای خرید و مطالعه ی روزنامه، خبرهای به روز و مختلفی را بلافاصله در اینترنت مشاهده کنند. یک وب سایت خبری به دلیل سرعت انتقال اطلاعات می تواند اخبار را در مدت زمان کوتاهی به اطلاع همگان برساند. بنابراین جدیدترین اخبار را می توان در اینترنت مشاهده کرد. ممکن است با خود فکر کنید این حیطه بسیار بزرگ تر از آن است که بتوان در آن زمینه شروع به کار کرد. بله! همین طور است. البته در صورتی که بخواهید همه اخبار دنیا را پوشش دهید. برای شروع کار کافی است یک موضوع را انتخاب کرده و اخبار مربوط به آن موضوع را جمع آوری کنید. سپس حیطه فعالیت خود را گسترش دهید.

6) گردشگری و مسافرت: سرزمین های دور، مسافرت های افراد، صنعت توریسم؛ شما می توانید مقاصد سفر را توضیح دهید، نقاط دیدنی، اطلاعات هتل ها، نشانی رستوران ها و… را ارائه کنید. حتی شما می توانید برای یک آژانس مسافرتی بلیط بفروشید.

7) فروش CD/DVD: یکی از بازارهای اینترنتی پُرطرفدار بخصوص در بین جوانان، بازار CD/DVDهای مختلف از جمله نرم افزار، فیلم، بازی و… است. همچنین دسترسی به مراکز پخش CD/DVD و با تخفیف های بالا کار بسیار ساده ای است. جالب است بدانید از یک ناشر کتاب حداکثر می توانید 30 درصد تخفیف بگیرید اما یک ناشر CD/DVD تا 70 درصد قابلیت اعطای تخفیف دارد.

8) ساخت CD/DVDهای آموزشی: چند دلیل برای استفاده از CD/DVDهای آموزشی وجود دارد. اول اینکه بعضی از مردم حوصله و وقت کافی برای خواندن کتاب را ندارند و از طریق CD/DVD مطالب را سریع تر و بهتر یاد می گیرند. دوم اینکه اکثر آنها تجهیزات لازم برای مشاهده CD/DVDهای ویدئویی را دارند. به همین دلیل، CD/DVDهای آموزشی علاقه مندان زیادی دارد و بازار مناسبی می توان برای آن پیدا کرد. از طرفی ساخت آنها نیز زیاد مشکل نیست و محتوای آموزشی هر موضوعی که به ذهن شما برسد، در اینترنت به سادگی یافت می شود!

9) ورزش: علاقه مندان رشته های مختلف ورزشی همیشه به دنبال مطالب جدید در مورد رشته های مورد علاقه ی خود هستند. شما می توانید در کنار ارائه ی مطالب جدید، لوازم ورزشی رشته های مختلف را در وب سایت خود به فروش برسانید.

10) سخت افزار: مطمئناً هر کسی که در اینترنت است، در حال استفاده از کامپیوتر، تبلت و… می باشد و در نتیجه به سخت افزار نیز نیاز خواهد داشت. بنابراین تمام کاربران اینترنت مشتریان بالقوه ی این بازار پُر سود هستند. ارائه ی اطلاعات مرتبط از جمله قیمت سخت افزارهای مختلف، وضعیت بازار، تازه های فناوری و فروش سخت افزار نمونه هایی از این کسب و کار می باشند.

11) فروش لوازم آرایشی و بهداشتی: فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در حال حاضر یکی از سودآورترین کسب و کارهای جهان و بخصوص در ایران است. هر روز شاهد محصولات جدیدتر و متنوع تری در این زمینه هستیم و به همین نسبت، تقاضا برای این گونه محصولات روز به روز افزایش می یابد.

12) تناسب اندام: برای اینکه به اهمیت این موضوع پی ببرید فقط کافی است نگاهی به تبلیغات و برنامه های تلویزیونی داشته باشید. امروزه میلیون ها نفر در سراسر جهان به دنبال برنامه های رژیم غذایی، تمرینات ورزشی خاص، لوازم ورزشی و… هستند تا اندام متناسب تری داشته باشند.

13) حراج اینترنتی: حراجی آنلاین نیز خالی از لطف نیست! امروزه حراج اینترنتی علاقه مندان بسیار زیادی پیدا کرده است. موفق ترین سایت حراج در اینترنت سایت eBay.com است که میلیون ها نفر از سراسر جهان از طریق آن خرید و فروش می کنند. مردم دوست دارند معامله ی خوبی انجام دهند و خرید اجناس مورد نیاز با قیمت های پایین آنها را هیجان زده می کند.

14) پوشاک: نیاز به پوشاک یکی از نیازهای اولیه ی انسان ها است. به دلیل قابلیت های مناسبی که در اینترنت وجود دارد، می توان هزاران نمونه از لباس های مختلف را در رنگ ها و طرح های متنوع در یک سایت نمایش داد. اما چنین امکانی در فروشگاه های سنتی پوشاک در سطح شهر وجود ندارد. فروش پوشاک یکی از کسب و کارهای سودآور اینترنتی در جهان است.

15) فروش اسباب بازی و محصولات تزئینی: هر روز اسباب بازی ها و سرگرمی های جدیدی به بازار می آیند که مشتریان زیادی در سراسر جهان دارند. دیگر نیازی نیست برای انتخاب یک اسباب بازی فروشگاه های اسباب بازی را جستجو کرد. اینترنت، یک موقعیت استثنایی را فراهم کرده است!

16) هدیه: انتخاب هدیه برای بسیاری از افراد مشکل است. مردم همواره به دنبال کسی هستند تا آنها را در انتخاب هدایا یاری دهند. اگر بتوانید یک کسب و کار اینترنتی در زمینه ی فروش هدایا راه اندازی کنید که مردم را در مناسبت های مختلف در انتخاب هدیه یاری دهد، موفقیت زیادی کسب خواهید کرد.

17) گل فروشی آنلاین: امروز انتخاب، خرید و ارسال دسته های گل از طریق اینترنت دیگر یک کار پیش پاافتاده نیست. با استفاده از اینترنت می توانید گل های مورد نظر خود را سفارش دهید و در عرض چند ساعت به دوستان یا خویشان خود در سراسر جهان ارسال کنید. این کسب و کار نیز از کارهای پر سود اینترنت است.

18) فروش لوازم خانگی: با پیشرفت فناوری و افزایش تجمل گرایی در بین مردم نیاز به لوازم الکترونیکی جدید مانند دوربین های دیجیتالی، تلویزیون های پیشرفته، یخچال های شیک و سایر لوازم برقی مورد استفاده در منازل افزایش می یابد. این گونه کالاها با توجه به تبلیغات گسترده ی تلویزیونی روز به روز در میان مردم طرفداران بیشتری پیدا می کند. بنابراین فروش این گونه محصولات از طریق اینترنت می تواند سود زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

19) فروش لوازم آشپزخانه: لوازم شیک آشپزخانه مانند سرویس های کارد و چنگال، ظروف و لوازم چوبی آشپزخانه، چینی آلات و… نیز طرفداران زیادی دارد و به راحتی از طریق اینترنت قابل فروش هستند. فروش این گونه محصولات نیز یک طرح جالب در زمینه ی کسب و کار اینترنتی به شمار می آید.

20) صنایع دستی: صنایع دستی کشورهایی مانند ایران، در جهان مشتریان بسیار زیادی دارد. نکته ی قابل توجه این است که قیمت چنین کالاهایی در بازارهای جهانی چندین برابر قیمت آنها در داخل کشور است. ارائه و فروش انواع صنایع دستی در اینترنت می تواند یک منبع درآمد همیشگی برای علاقه مندان این گونه محصولات باشد.

21) آموزش هنرهای روز: آموزش هنرهای روز از جمله گل سازی، عروسک سازی، ساخت جعبه های تزئینی و مانند آنها یکی از طرح های جذابی است که می توانید در اینترنت راه اندازی کنید. مطمئن باشید نیاز به چنین آموزش هایی هیچگاه از بین نخواهد رفت و همیشه علاقه مندان زیادی خواهد داشت.

22) فروش کارت شارژ: فروش کارت شارژ سیمکارت و شماره سریال نرم افزارها در اینترنت بسیار فراگیر شده است و مشتریان زیادی دارد. در کنار فروش سایر محصولات، فروش این گونه کارت ها سود مناسبی خواهد داشت.

23) املاک و مستغلات: اطلاع رسانی در زمینه ی خرید و فروش زمین، آپارتمان، باغ و مانند آنها یکی از سودآورترین کسب و کارهایی است که می توانید به صورت اینترنتی راه اندازی کنید. در کنار اطلاع رسانی می توانید درآمدهای جانبی دیگری مانند تبلیغات اینترنتی، دریافت حق عضویت و… را در وب سایت خود داشته باشید. همچنین برای جذب مشتری بیشتر، می توانید سایر موضوعات مرتبط با ساخت و ساز را در وب سایت خود ارائه دهید.

24) اتومبیل: درباره ی اتومبیل می توان ده ها طرح در اینترنت پیاده سازی کرد. از معرفی خودروهای جدید و فروش پوستر آنها گرفته تا فروش لوازم جانبی و حتی آگهی های خرید و فروش اتومبیل، همه و همه طرح های جذابی هستند که طرفداران زیادی دارند. می توانید با همکاری شرکت های لیزینگ، اقدام به جذب مشتری برای آنها کنید و درصدی از سود آنها را به عنوان سهم بازاریابی خود دریافت کنید! با کمی تفکر موضوعات زیادی در این زمینه به ذهن شما خواهد رسید.

25) داروهای گیاهی: بسیاری از مردم علاقه ای به استفاده از داروهای شیمیایی ندارند. با وجود پیشرفت روز افزون فناوری و تهیه ی انواع داروهای جدید، هنوز هم فروشگاه های عطاری مشتریان زیادی دارند. با توجه به مقبولیت بسیاری از داروهای گیاهی از جمله قرص های تقویتی، ماسک های مخصوص پوست، عرقیات سنتی، گیاهان شفابخش برای امراض مختلف و… فروش آنها یک کسب و کار پر رونق اینترنتی خواهد بود.

26) عکس و تصویر: همان گونه که می دانید وب سایت های عکس نیز بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارند. امروزه کمتر کسی را می توان یافت که برای دانلود تصاویر زیبا از این گونه وب سایت ها استفاده نکرده باشد. نتیجه ی افزایش بازدیدکننده نیز کاملاً مشخص است!

27) طراحی وب سایت: طراحی سایت، مهارتی است که می توان به سرعت یاد گرفت. اما بسیاری از مردم علاقه ای به انجام این کار ندارند. با کمی مطالعه و تلاش می توانید وب سایت های جذابی برای دیگران بسازید. همچنین می توانید نمونه کارهای خود را از طریق وب سایت شخصی تان نمایش دهید و از این طریق برای خود تبلیغ کنید و مشتری بیابید.

28) رتبه بندی در موتورهای جستجو: معمولاً بیشترین تعداد بازدیدکنندگان وب سایت ها از طریق موتورهای جستجو است. بسیاری از افرادی که دارای وب سایت هستند نمی دانند چگونه وب سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنند. اگر شما بتوانید یاد بگیرید یک وب سایت را در 20 نتیجه ی اول موتورهای جستجو قرار دهید، موفقیت زیادی در افزایش بازدیدکنندگان آن وب سایت خواهید داشت. خدمات رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو می تواند یک بازار مناسب برای شما باشد زیرا همه ی صاحبان وب سایت ها دوست دارند در رتبه های مناسبی از موتورهای جستجو قرار گیرند.

29) طراحی گرافیک: طراحی گرافیک یک کسب و کار هنری است. علاقه مندان طراحی گرافیک می توانند با یادگیری نرم افزارهای گرافیکی مانند Photoshop – CorelDraw یا نرم افزارهای مشابه، یک کسب و کار پر سود اینترنتی برای خود راه اندازی کنند. طراحی لوگو، بنرهای تبلیغاتی و گرافیک وب سایت ها از جمله کارهایی است که ذوق خاصی را نیاز دارد و هر کسی نمی تواند دست به انجام این کار بزند و بنابراین همیشه نیاز به گرافیست وجود خواهد داشت!

30) تهیه ی CD/DVDهای تبلیغاتی: تهیه ی CD/DVDهای تبلیغاتی با استفاده از نرم افزار Flash یا نرم افزارهای مشابه، یکی از بازارهای داغ کسب و کارهای الکترونیکی مخصوص گرافیست های حرفه ای است. هزاران شرکت وجود دارند که هنوز هم برای خود CD/DVD تبلیغاتی تهیه نکرده اند. پس بشتابید و کسب و کار خود را پایه ریزی کنید!

31) ثبت دامین و اجاره ی Host: خرید و فروش دامین یکی از مشاغل سودآور اینترنت به شمار می رود. بسیاری از افراد نام های دامین با معنی و یا مربوط به شرکت های دیگر را از قبل ثبت کرده و آنها را با قیمت های زیادی به فروش می رسانند. همچنین شما می توانید خرده فروش شرکت های بزرگی شوید که کار ثبت دامین و هاستینگ انجام می دهند.

32) اتاق های گفتگو، اجتماعات آنلاین: انسان با توجه به غرایز انسانی اش همواره دوست دارد متعلق به یک گروه باشد. این موضوع حتی در اینترنت نیز وجود دارد. اتاق های گفتگو، اجتماعات آنلاین و تالارهای گفتمان نمونه ای از وب سایت های پُر بیننده هستند که علاقه مندان زیادی دارند.

33) توسعه و تغییر نرم افزارها: گاهی اوقات ممکن است با توسعه یا انجام تغییرات کوچکی در یک نرم افزار، مشتریان زیادی برای آن پیدا شوند. به عنوان مثال فارسی سازی نرم افزارهای کوچک مانند نرم افزار ارسال ایمیل، ساخت کتاب الکترونیکی، نرم افزار تهیه Business Plan و…

34) تازه های اینترنت: یکی از انواع اطلاعات پرطرفدار که بدست آوردن آنها بسیار ساده است، اطلاعات جدیدی است که درباره ی اینترنت، نرم افزارهای آن و آموزش کار با آنها وجود دارد.

35) فروش فهرست ایمیل: وب سایت هایی که خواهان افزایش فروش خود از طریق بازاریابی الکترونیکی (ایمیل مارکتینگ) هستند، همواره به دنبال فهرست ایمیل افراد مختلف می گردند. استفاده از ایمیل امروزه یکی از پرکاربردترین روش های بازاریابی الکترونیکی در جهان به شمار می رود. جمع آوری ایمیل افراد و فروش چنین فهرست هایی به وب سایت های مختلف می تواند برای شما یک کسب و کار اینترنتی مناسب باشد.

36) کارت پستال الکترونیکی: ارسال کارت پستال های الکترونیکی در مناسبت های مختلف بسیار رایج است. اما این کار به تنهایی یک کسب و کار محسوب نمی شود. همه ی وب سایت هایی که چنین خدماتی را ارائه می دهند، درآمدهای جانبی دیگری در کنار این کار بدست می آورند. فروش فهرست های ایمیل و تبلیغات اینترنتی از جمله ی این کارهای جانبی هستند.

37) بازی: بازار بازی های نرم افزاری نیز بسیار داغ است. بازی های نرم افزاری سن و سال نمی شناسند. بسیاری از افراد همیشه دنبال نسخه های رایگان بازی های نرم افزاری، حقه ها، نکته ها، شماره سریال و روش انجام آنها هستند.

38) جوک و لطیفه: در هر عصری از تاریخ، لطیفه مقبولیت خاصی در بین مردم داشته است و این نیاز در عصر ماشینی ما بیشتر احساس می شود. آمارهای بازدید از این گونه وب سایت ها بیانگر صحت این موضوع است. البته نوشتن جوک یا لطیفه کسب و کار به شمار نمی آید. این کار راهی است برای جذب بازدیدکننده بیشتر. در کنار آن می توان درآمدهای متفاوتی مثلاً از راه تبلیغات اینترنتی ایجاد کرد.

39) آموزش نرم افزار: یادگیری کار با نرم افزارهای مختلف از طریق اینترنت نیز علاقه مندان زیادی دارد. علاقه مندان نرم افزارهای جدید و کاربردی همواره دوست دارند به وب سایت هایی سر بزنند که سطح توانایی آنها را در زمینه ی نرم افزاری بالا ببرد. در کنار آموزش های نرم افزاری می توان درآمدهای جانبی دیگری برای خود ایجاد کرد.

40) آموزش نکات برنامه نویسی: برنامه نویسان همیشه به دنبال رفع اشکالات خود در برنامه نویسی و یادگیری جدیدترین روش های برنامه نویسی هستند. بنابراین ایجاد یک اجتماع اینترنتی در این زمینه می تواند یک کسب و کار مناسب باشد. در کنار این کار می توان با سایر برنامه نویسان، پروژه های مشترک نرم افزاری انجام داد و درآمدهای جانبی مختلفی از جمله فروش کتاب های مربوط به برنامه نویسی، فروش CD/DVDهای آموزش برنامه نویسی، فروش نرم افزارهای جدید و… ایجاد کرد.

41) سمینارها: برگزاری سمینارهای آنلاین در موضوعات جالب و تخصصی، علاقه مندان خاص خود را دارد. همچنین می توانید از طریق وب سایت خود، زمان و مکان و سایر اطلاعات لازم در مورد سمینارهای غیر آنلاین را به اطلاع دیگران برسانید و از آنها برای شرکت در سمینارها دعوت کنید یا آنها را به صورت اینترنتی ثبت نام کنید.

42) دانلود نرم افزار: بنابر اطلاعات آماری، تعداد بازدیدهای وب سایت های دانلود نرم افزار بسیار زیاد است. زیرا کاربران اینترنت، همیشه به دنبال جدیدترین نسخه نرم افزارهای مختلف اند. شما نیز می توانید نرم افزارهای مختلف را از وب سایت های بی شماری که در اینترنت وجود دارند، بیابید و در وب سایت خود قرار دهید.

43) نرم افزارهای تخصصی کسب و کار: ارائه ی اطلاعات و نرم افزارهای تخصصی کسب و کارها در اینترنت می تواند یک منبع درآمد برای افراد حرفه ای در آن زمینه ی تخصصی باشد. اگر شما در یک زمینه ی خاص تخصص دارید می توانید با کمک یک برنامه نویس خوب، نرم افزارهای مورد نیاز حرفه ی خود را تهیه کنید و در اینترنت به فروش برسانید.

44) ترجمه: ترجمه ی متون تخصصی و عمومی همواره مورد نیاز است. در کشورهایی مانند ایران که بسیاری از مردم با زبان های خارجی آشنایی زیادی ندارند، یک کسب و کار پر درآمد می توان از این طریق ایجاد کرد! دانشجویان رشته های مختلف از مشتریان همیشگی ترجمه ی متون تخصصی هستند!

45) وبلاگ: روزنامه نگاری اینترنتی نیز علاقه مندان بسیار زیادی دارد. وبلاگ نویسی از جمله کارهایی است که اکثر کاربران اینترنت و بخصوص جوانان به آن علاقه دارند. بسیاری از کاربران اینترنت حداقل یک صفحه وبلاگ شخصی برای ثبت عقاید و نظریات، خاطرات و یا معلومات خود دارند. وبلاگ ها یکی از نمونه های بارز وب سایت های اینترنتی پر بیننده هستند زیرا اطلاعات بسیار متنوعی در دسترس همگان قرار می دهند.

46) برنامه فروش مشترک: در زمینه ی فروش محصولات از طریق اینترنت نیاز نیست حتماً خودتان دارای انبار محصولات، فروشگاه یا شرکت باشید. اگر شما سرمایه زیادی ندارید، می توانید در برنامه های فروش مشترک شرکت کنید؛ به این صورت که کالاهای دیگران را از طریق وب سایت خود به فروش برسانید و سهمی از سود فروش کالا را از شرکت اصلی دریافت کنید. این کار یکی از درآمدزا ترین کسب و کارهای اینترنتی است که نیازی به سرمایه چندانی ندارد و کافی است مهارت های بازاریابی از طریق اینترنت را فرا بگیرید.

47) آموزش کسب درآمد و تاسیس شرکت: همه ی مردم به کسب درآمد بیشتر علاقه دارند. آموزش کسب درآمد از طریق اینترنت یکی از جذاب ترین مباحثی است که نظر هر بیننده ای را جلب می کند. اگر شما بتوانید روش یا دستورالعملی ارائه دهید تا بازدیدکنندگان وب سایت با مطالعه ی آن قادر باشند درآمد بیشتری برای خود کسب کنند، بدانید که یک کسب و کار اینترنتی موفق را پایه ریزی کرده اید!

48) کاریابی: کاریابی از طریق اینترنت نیز یک کسب و کار اینترنتی بسیار پرطرفدار است. این نوع کسب و کار مستلزم استفاده از طرح های مناسب، یافتن کارفرما و کارجو و معرفی آنها به یکدیگر است.

دوست دارید وب سایت شما روزانه 10 بازدیدکننده داشته باشد یا 1000 نفر؟

ممکن است شما یکی از این 48 کسب و کار معرفی شده بالا را برای شروع فعالیت خود انتخاب کنید؛ یا ممکن است کمی خلاقیت به خرج دهید و این کسب و کارها را تغییر دهید و شاید هم ایده ای بهتر از این موارد داشته باشید. اما بطورکلی افراد باهوش به دنبال شناسایی فرصت های مناسب می باشند تا بر اساس آن فرصت، کسب و کار خود را ایجاد کنند. آنها ابتدا یک بازار مناسب را انتخاب می کنند و سپس محصولی را عرضه می کنند که مردم به دنبال آن هستند.

بطورکلی نیازهای مردم باعث ایجاد خواسته هایی در آنها می شود و اگر شما زرنگ باشید، بازاری را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید که مردم آماده ی خرید محصولات آن بازار باشند. بنابراین باید ببینید مردم چه می خواهند، به چه چیزهایی نیاز دارند و نیازهای فعلی آنها چیست.

خب؛ ببینیم مردم از داشتن چه چیزهایی لذت می برند:

1) درآمد: مردم می خواهند از طریق اینترنت «درآمد» کسب کنند. ممکن است بخواهند کسب و کار خودشان را شروع کنند، یک شغل با درآمد بالاتر پیدا کنند یا سهم بازار بیشتری بدست آورند.

2) پس انداز: مردم می خواهند از طریق اینترنت «پس انداز» کنند؛ ممکن است بخواهند سرمایه گذاری مطمئنی برای آینده انجام دهند، یا در یک خرید بزرگ صرفه جویی خوبی کنند.

3) زمان: مردم می خواهند از طریق اینترنت در «زمان» صرفه جویی کنند. آنها ممکن است بخواهند کمتر کار کنند و وقت بیشتری برای لذت بردن از خوشی های زندگی داشته باشند.

4) زیبایی: مردم می خواهند دارای یک «ظاهر بهتر» باشند. ممکن است آنها بخواهند وزن خود را کاهش دهند، تناسب اندام بهتر یا ظاهر زیباتری داشته باشند.

5) آموزش: مردم می خواهند چیزهای جدیدی «بیاموزند». ممکن است بخواهند یاد بگیرند چگونه روغن ماشین خود را عوض کنند، چگونه خانه ی زیباتری داشته باشند، چگونه غذاهای خوشمزه ای تهیه کنند یا… .

6) طول عمر: مردم می خواهند «طول عمر» بیشتری داشته باشند. آنها می خواهند سر حال باشند، بهتر بخورند، سالم تر باشند یا انرژی بیشتری کسب کنند.

7) راحتی: مردم می خواهند «راحت» باشند. ممکن است بخواهند ناخوشی و درد نداشته باشند یا در رختخواب راحت تری استراحت کنند.

8) دوست داشتن: مردم می خواهند کسی آنها را «دوست» داشته باشد. ممکن است از تنهایی به تنگ آمده باشند، یا بخواهند با کسی صحبت کنند.

9) معروف بودن: مردم می خواهند «معروف» باشند؛ ممکن است بخواهند در کار خاصی بین سایر مردم شهرت داشته باشند و شخص با اعتبار و مشهوری شوند.

10) خوشحال بودن: مردم دوست دارند «خوش» باشند؛ ممکن است بخواهند از خوشی ها و لذت های مختلف جسمی و روحی استفاده می کنند.

11) خلاقیت: مردم دوست دارند «خلاق» باشند؛ ممکن است بخواهند راه های بهتر حل یک مشکل را کشف کنند.

12) پیشتازی: مردم دوست دارند در بعضی کارها «اولین» باشند؛ ممکن است بخواهند جزو اولین افرادی باشند که یک کسب و کار خاص را راه اندازی می کنند.

13) قدرت: مردم دوست دارند بر تاثیر دیگران «غلبه» کنند. ممکن است بخواهند راه های شناخت صحیح دیگران را بدانند، دچار شکست های روحی در زندگی نشوند یا از دیگران فریب نخورند.

برای یافتن ایده های جدید برای کسب و کار خود، دقت کنید که: «گرایش و تمایل فعلی مردم چیست؟» تمایلات جدید را می توانید با مشاهده تلویزیون، آگهی های روزنامه ها و مجلات و گشت و گذار در اینترنت پیدا کنید. سپس محصولی را ارائه دهید که با آن گرایش ها در ارتباط باشد.

انتخاب یک محصول برای یک بازار آنلاین چهار حالت دارد:

1) خودتان تولید کننده ی یک محصول انحصاری باشید: تولیدکننده بودن، بهترین موقعیتی است که می توانید داشته باشید. در این صورت شما می توانید خودتان قیمت گذاری کنید، امتیاز آن را واگذار کنید یا اجازه ی فروش آن را به دیگران بدهید و سود خود را دریافت کنید. ده ها هزار کارآفرین در جهان وجود دارند که محصولات انحصاری خود را می فروشند و سود قابل توجهی بدست می آورند.

فرصت ها پایان یافتنی نیستند. شما هم می توانید محصول خود اختراع کنید. کافی است به دقت بیندیشید و خلاقیت خود را به کار ببرید.

2) شما امتیاز فروش یک محصول خاص را دارید: این روش نیز بسیار درآمدزا است. کافی است در روزنامه ها، مجلات و تبلیغات تلویزیونی بگردید تا نمونه های بی شماری را پیدا کنید. سپس با تولیدکننده ی آن محصول تماس بگیرید و امتیاز فروش کالاهای او را از طریق اینترنت بگیرید. مطمئن باشید مخالفت نخواهد کرد!

3) در برنامه های فروش مشترک شرکت کنید: در این حالت، شما کالاهای دیگران را در وب سایت خود می فروشید و در سود فروش آن سهیم می شوید. اما نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که اولاً بازار خوبی برای آن کالاها وجود داشته باشد، ثانیاً سهم مناسبی از سود آن کالاها را دریافت کنید.

نکته بسیار مهم این است که در اینترنت وب سایت های همکاری در فروش بسیاری هستند که کالاهای بی کیفیت عرضه می کنند؛ مراقب باشید در دام این افراد گرفتار نشوید تا اعتبارتان زیر سوال نرود. اگر مشتری برای یکبار محصول بی کیفیت دریافت کند، دیگر از شما خرید نخواهد کرد.

4) خدمات خاصی را از طریق اینترنت ارائه می دهید: ارائه ی خدمات در اینترنت نیز یک کار سودآور است. در این حالت هیچ گونه کالای فیزیکی رد و بدل نمی گردد اما پول به حساب شما واریز می شود. در مورد این روش کسب درآمد خوب فکر کنید.

انتخاب و ارائه ی محصولات در کسب و کار اینترنتی

با انتخاب یک کسب و کار، تعدادی از محصولات مختلف مربوط به آن پیش روی شما قرار خواهد گرفت و شما باید از بین آنها یک یا چند محصول را برای ارائه در اینترنت انتخاب کنید. اما انتخاب و ارائه ی محصولات باید تحت شرایط خاصی صورت گیرد تا بیشترین سود ممکن از آن حاصل شود:

  1. کیفیت: محصولی را برای ارائه در وب سایت خود انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته باشد. دقت کنید آیا تقاضایی برای آن محصول در بازار وجود دارد؟ آیا چنین محصولی نیازهای مشتریان را برآورده می سازد؟
  2. رقابت: وضعیت رقابتی محصول مورد نظر خود را بسنجید. تحقیق کنید چند رقیب برای محصول شما وجود دارد و چه شرکت هایی رقیب شما هستند؟
  3. معرفی و ارتقای ساده: آیا می توانید محصول مورد نظر خود را به راحتی تبلیغ و معرفی کنید؟ به عنوان مثال محصول شما این قابلیت را دارد که در موتورهای جستجو به راحتی پیدا شود؟
  4. کم هزینه و پر سود: انتخاب محصولات کم هزینه و پر سود عاقلانه ترین کار در کسب و کار اینترنتی است. اگر بین انتخاب چند محصول شک داشته باشید، محصولی را انتخاب کنید که بیشترین سود را در ازاء کمترین هزینه برای شما به ارمغان آورد.
  5. موجودی دائمی: محصولی را برای ارائه در اینترنت در نظر بگیرید که یک منبع پایان ناپذیر و موجودی دائمی داشته باشد. انتخاب محصولی که پس از مدتی فروش، ناگهان نایاب شود، ارزشی نخواهد داشت.
  6. مزیت: محصولاتی را انتخاب کنید که برای مردم مزیت های بیشتری داشته باشد. هرچه مزایای یک محصول بیشتر باشد، مردم به خرید آن راغب تر می شوند.
  7. استفاده راحت: هنگام انتخاب یک محصول برای ارائه در اینترنت دقت کنید محصول مورد نظر در حد امکان قابلیت استفاده ی سریع توسط خریدار را داشته باشد. آیا خریدار می تواند بدون نیاز به کمک و پشتیبانی شما از آن محصول استفاده کند؟
  8. بی خطر و قانونی: برای جلوگیری از افتادن در دردسرهای قانونی سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که اولاً بی خطر باشد و ثانیاً هیچگونه منع قانونی برای فروش و توزیع نداشته باشد. هر چند محصولات دردسر زا ممکن است درآمد خوبی داشته باشند ولی ارزش ریسک ندارند. آن هم به قیمت از بین رفتن کسب و کار اینترنتی و اعتبار شما!
  9. حمل و نقل: در هنگام انتخاب یک محصول فیزیکی، شرایط، وضعیت و هزینه های حمل و نقل آن را در نظر داشته باشید. مطمئناً شرایط و نحوه حمل و نقل محصولی مانند پوشاک با کالاهای شکستنی مانند ظروف کریستال بسیار متفاوت است.
  10. انبار و نگهداری: آیا محصول انتخابی شما نیاز به نگهداری در انبار دارد؟ در این صورت هزینه و فضای مورد نیاز برای انبار کردن آن چقدر است؟ آیا به نگهداری آن در شرایط خاصی نیاز دارید؟ به عنوان مثال هزینه نگهداری CD/DVDهای نرم افزاری با مواد خوراکی بسیار متفاوت است.
با وجود شبکه های اجتماعی چه الزامی به راه اندازی وب سایت است؟

شاید سوال بپرسید که با وجود شبکه های اجتماعی مانند توئیتر، فیسبوک، گوگل پلاس، اینستاگرام و… چرا باید وب سایت داشته باشیم؟ خب؛ پاسخ های گوناگونی برای این سوال وجود دارد. به عنوان نمونه حضور در شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطب، نزدیک شدن به مخاطبان، در دسترس بودن و… خیلی عالی است اما رسمی نیست. شما از یک مجموعه معتبر انتظار ندارید که بستری متعلق به خود نداشته باشد. از طرفی دیگر این شبکه های اجتماعی به دلایلی مانند فیلتر شدن، تحریم و… ممکن است پس از مدتی، دیگر در دسترس نباشند.

خب؛ تمام شد و الان شما آمادگی کامل برای شروع عملی راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود را دارید. به شما پیشنهاد می کنیم برای گام بعدی مطلب اختصاصی «راه اندازی و مدیریت وب سایت» را مطالعه نمایید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «راه اندازی کسب و کار اینترنتی»، توسط هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) نگارش شده است. در این راستا کتاب کارآفرینی در کسب و کار اینترنتی، نوشته ی دکتر محمود احمدپور داریانی و مهندس اشکان فرخ حیاتی از انتشارات محراب قلم، منتشر شده در آبان 1386 با شابک 2-733-323-964-978 در کنار مصاحبه با جناب آقای محمّدعلی خداپرست به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. درود بر شما به نظر من تنها چیزی که میتونه در کسب و کارهای اینترنتی منجر به شکست شود، عدم شناسایی بازار هدف می باشد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا