خانه / آموزش / سبک زندگی / زندگی شخصی / راه هایی برای تقویت عزت نفس در زندگی مشترک
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران
راه هایی برای تقویت عزت نفس در زندگی مشترک
راه هایی برای تقویت عزت نفس در زندگی مشترک

راه هایی برای تقویت عزت نفس در زندگی مشترک

نه زندگی میدان جنگ است و نه شما یک آدم بی عیب و نقص یا همیشه شکست خورده. این پیش فرضی است که اگر باورش داشته باشید، بسیاری از مشکلات تان با خود و دیگران حل می شود. با دقت بیشتری به رفتارها و سبک زندگی تان نگاه کنید و اگر در گروه چنین آدم هایی قرار می گیرید، با حذف برخی ویژگی هایتان، عزت نفس خود را هم بالا ببرید. کار آسانی نیست اما اگر این عادت های کهنه را نادیده بگیرید، دیر یا زود زندگی مشترک تان را با مشکلات زیادی روبرو می کنید که حل کردن شان ساده نیست.

بعضی از خصلت ها، نشانه بدخلقی یا ضعف نیست؛ بلکه نشانه پایین بودن عزت نفس شما است. لازم است آنها را بشناسید و از بین ببریدشان. اگر می خواهید اعتماد به نفس تان را در زندگی مشترک تقویت کنید، شما می توانید در ادامه با ۱۱ راهکار مهم آشنا شوید.

۱) به توانایی هایتان اعتماد کنید.
این موضوع می تواند اعتماد به نفس و عزت نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما حس کنید در زندگی تان آنقدر که باید خوب عمل نمی کنید و همیشه شکست می خورید این موضوع باعث می شود تصویری که در مورد خودتان دارید خدشه دار شود، در نتیجه دیگران هم تصویر و ذهنیت جالبی در مورد شما نخواهند داشت. قرار نیست شما در تمام موضوعاتی که همسرتان از آنها سر در می آورد، وارد شوید اما قطعاً مسائلی هست که شما بیشتر از او از آنها اطلاع دارید و بیشتر توانایی رسیدگی به آنها را دارید. سعی کنید به این مسائل رسیدگی بیشتری کنید تا هم تصویرتان در ذهن خودتان بهتر شود و هم در ذهن دیگران. نظر دیگران را در این مورد بپرسید اما سعی نکنید خود را وارد هر ماجرایی بکنید و با صحبت کردن در مورد موضوعاتی که تخصص یا اطلاعی در مورد آنها ندارید، حرف هایتان را برای دیگران بی اعتبار کنید.

۲) خودتان را بشناسید.
به جای اینکه پله ترقی همسرتان شوید و خودتان در جایی که هستید در جا بزنید، در عین حمایت از او به فکر رشد خودتان هم باشید. سعی کنید تعریفی از خود داشته باشید که به شما اعتماد به نفس و آرامش می دهد. در ذهن تان یک عنوان برای خود بسازید و سعی کنید این عنوان را هر روز تقویت کنید. مثلاً بگویید من کارمند نمونه ای هستم؛ من به فکر تحصیلاتم هست و… اگر شما چنین عنوانی را در ذهن تان نداشته باشید، بعد از چند سالی احساس بی ارزشی خواهید کرد و ممکن است فکر کنید همین همسری که شما پله ترقی اش شده اید، هزاران پله از شما بالاتر است و چرا باید برای بودن با شما انرژی بگذارد! در عین حال همیشه پشتیبان همسرتان باشید و به خاطر ترس از اینکه روزی از شما بالاتر برود و قدرتان را دیگر نداند، او را از آنچه استحقاقش را دارد محروم نکنید.

۳) از فرصت هایتان نگذرید.
شرایط همه آدم ها برابر نیست و قطعاً خیلی از آدم ها شرایط شان بهتر از شما است اما این بهانه خوبی برای نشستن و دست روی دست گذاشتن نیست. به جای مقصر دانستن زمین و زمان، از کوچک ترین فرصت ها بیشترین استفاده را بکنید. شاید شما به جایی که دوست دارید نرسید و محدودیت هایتان نگذارند که شبیه آرزوهایتان شوید اما اگر بیشترین تلاش تان را بکنید و سعی کنید بهترین خودتان باشید، عزت نفس تان بالا خواهد رفت و دلیلی برای سرزنش خود یا دیگران نخواهید داشت. اگر فکر می کنید که ازدواج و بچه دار شدن پایان فعالیت های شما بوده، مشکل از این دو اتفاق نیست بلکه مشکل اصلی شما هستید که نتوانسته اید توانایی هایتان را با تغییرات زندگی تان هماهنگ کنید.

۴) به فکر اثبات خود نباشید.
دیگران شما را همانطور که هستید می بینند، با تمام توانایی ها و ضعف هایتان. شاید در برخوردهای اول به تمام این موضوعات پی نبرند اما در ملاقات های بعدی نظرشان را در مورد شما اصلاح می کنند و به شناخت بهتری می رسند. تا زمانی که این تصور در آنها کامل شود دست نگه دارید و به خاطر ترس از قضاوت های آنها مدام خودتان و عادت هایتان را معرفی نکنید. اگر شما در کارتان برجسته باشید، اخلاق خوبی داشته باشید یا هزار و یک هنر دیگر در وجودتان باشد، دلیلی ندارد که به محض دیدن دیگران از همه این توانایی ها پرده برداری کنید و اگر هم ضعف ها و شکست هایی دارید، قرار نیست همه دنیا را از وجودشان با خبر کنید. در مورد خودتان کم توضیح دهید و بگذارید هر کسی از دریچه دید خودش شما را بشناسد.

۵) خودتان را زیر ذره بین نگذارید.
شاید این پیشنهاد به نظر عجیب بیاید اما زیاد از حد فکر کردن به همه ویژگی ها و جزئیات می تواند در شما وسواس ایجاد کند و عزت نفس تان را هم تحت تاثیر قرار دهد. وقتی کاری می کنید یا حرفی می زنید، مدام از خود نپرسید که آیا درست بود یا نه و آیا دیگری را رنجانده اید یا نه. شاید همسر شما خسته یا بی حوصله باشد، پس دلیلی ندارد به محض احساس ناراحتی در او بپرسید، من کاری کردم؟ از من ناراحتی؟ فلان حرف یا رفتارم تو را ناراحت کرد؟ و… قبل از انجام هر رفتاری به آن فکر کنید اما بعد از آن، این بررسی پایان ناپذیر را قطع کنید. مطمئناً اگر دیگران از شما ناراحت باشند، شما را در جریان خواهند گذاشت، پس سعی نکنید که ناراحتی آنها را پیش بینی کنید.

۶) یادتان باشد که همیشه حق با شما نیست.
هر قدر هم که توانمند باشید، باز هم اشتباه می کنید. فکر نکنید نپذیرفتن اشتباهات و انکارشان یعنی داشتن اعتماد به نفس. یکی از نشانه های افرادی که عزت نفس پایینی دارند، ناتوانی در پذیرش اشتباهات و مهم تر از آن، اعتراف به اشتباهات است. اگر مشکلات شما باعث یک دعوای خانوادگی شده، چند ساعتی بعد از آرام شدن جو از همسرتان عذرخواهی کنید و به او نشان دهید که مسئولیت پذیرید و می توانید قضاوت درستی در مورد رفتار خودتان داشته باشید. اگر شما همیشه از زیر عنوان تقصیر من بود شانه خالی کنید، او قضاوت هایتان را در مورد خودش هم نخواهد پذیرفت و شما را مسئول تمام ناراحتی های زندگی مشترک تان خواهد دانست.

۷) توهم توطئه نداشته باشید.
فکر نکنید پشت همه حرف های دیگران، منظور خاصی هست که باید تحلیلش کنید یا به فکر تلافی کردنش باشید. حتی اگر با آدمی سر و کار داشته باشید که واقعاً چنین منظوری دارد، باید فکر کنید که وقت و آرامش شما ارزشمندتر از این است که مدام برای تلافی کردن کار او صرف شود. اگر در خانواده همسرتان کسی با چنین ویژگی هایی هست از کنار حرف هایش بگذرید و خودتان را درگیر موضوعات ساده و سطحی نکنید. اگر هم شما فکر می کنید که دیگران چنین ویژگی هایی دارند، توان تان را بالا ببرید و با گذشتن از کنار حرف هایی که شما را آزار می دهد، زندگی مشترک تان را نجات دهید.

۸) بیشتر از توان تان مسئولیت نپذیرید.
ممکن است دوست داشته باشید که دیگران شما را به عنوان یک فرشته نجات بشناسند اما چنین خصوصیتی بیشتر از آنکه به نفع تان باشد می تواند شما را از پا در بیاورد. هنر نه گفتن را یاد بگیرید و تا جایی که در توان دارید دیگران را حمایت و پشتیبانی کنید و نه بیشتر از آن. قرار نیست به خاطر رفاه خودتان همیشه خواسته های دیگران را رد کنید بلکه باید به اندازه توان و انرژی و البته مهارت تان مسئولیت بپذیرید و نه بیشتر از آن.

۹) شرایط دیگران را درک کنید.
همه آدم ها در همه لحظات آماده کمک کردن و توجه کردن به شما نیستند. اگر چند ساعت منتظر ماندن برای دریافت این توجه یا درک کردن شرایطی که طرف مقابل در آن قرار دارد شما را آزار می دهد، فکری برای عزت نفس تان بکنید. اگر در تمام لحظاتی که همسرتان سر کار است، به بهانه تنهایی و بی حوصلگی از او هم می خواهید که کارش را کنار بگذارد و با شما صحبت کند یا اینکه حتی نمی توانید چند ساعت بودن او در کنار دوستان یا خانواده اش را بپذیرید در مورد این رفتارها تجدیدنظر کنید. زیرا چنین انتظاراتی در زندگی مشترک نه نشانه ضعف شما است و نه اقتدارتان، بلکه تنها نشانه این است که شما عزت نفس پایینی دارید.

۱۰) زندگی را میدان مسابقه نکنید.
برای شما هر لحظه کوچکی از زندگی تان فرصتی برای رقابت است، از اینکه کسی سطح زندگی یا ارتباط با همسرش از شما بالاتر و بهتر باشد، رنج می برید و مدام می خواهید روی دست دیگران بلند شوید و برتری تان را ثابت کنید؟ در صورتی که واقعاً می خواهید عزت نفس تان را بالا ببرید؛ دست از این رفتارها بر دارید. سعی کنید در زندگی تان بهترین چیزها را که در توان دارید بسازید و به جای اینکه هر روزتان را از روی رفتارها و شرایط دیگران کپی کنید، شرایطی را بسازید که به شما و همسرتان، فارغ از قضاوت های دیگران آرامش می دهد.

۱۱) از مهربان بودن نترسید.
اگر شما حد و مرز مهربان بودن را رعایت کنید و به دیگران هم نشان دهید که در زندگی شما هر چیز جای خودش قرار دارد و هر رفتاری در جای خود بررسی می شود، دیگر نگران این مشکل نخواهید بود. شما تنها به مهربانی دیگران نیاز ندارید بلکه به خود محبت کردن هم می تواند روان شما را راضی نگه دارد و آرامش و عزت نفس تان را بالا ببرد. نگذارید این مهربانی چشم هایتان را ببندد و روی قضاوت هایتان تاثیر بگذارد بلکه به همسرتان نشان دهید تا زمانی که قدر مهربانی هایتان را می داند از آنها بهره مند می شود.

بطورکلی تمرکز بر شکست ها و نقاط منفی باعث کم شدن اعتماد به نفس می شود و همین موضوع هم بر زندگی و روابط تان تاثیر می گذارد، پس بر موفقیت ها و نقاط مثبت خود تمرکز کرده و آنها را به خود یادآوری کنید. لازم نیست به دنبال موفقیت های بزرگ و آنچنانی باشید. موفقیت ها و توانایی های کوچک هم ارزش دارند به آنها فکر کنید و حتی گاهی لازم است بابت این موفقیت ها خود را تشویق کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «راه هایی برای تقویت عزت نفس در زندگی مشترک»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله لی لی اسلامی در مجله سیب سبز، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

زواران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *