سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل

تبلیغات

موتور اتومبیل از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:

  • سیلندر
  • سرسیلندر
  • کارتر

سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.

ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.

سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.

در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.

خب تا حدودی با سیلندر، سرسیلندر و کارتر آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب آنها را مطالعه نمایید.

۱) علت تاب برداشتن سیلندر چیست؟
شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.

۲) تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس
  • خروج آب از اگزوز
  • وجود آب سر پیستون ها یا داخل روغن کارتر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۳) تشخیص ترکیدگی سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس موتور
  • خروج آب از اگزوز
  • سوختن مرتب واشر سرسیلندر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۴) علت خروج آب از اگزوز چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۵) علت وجود آب در کارتر چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۶) اگر موتور تک کار کند (یک سیلندر کار نکند) چطور تشخیص بدهم مربوط به کدام سیلندر است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.

۷) چرا واشر سرسیلندر می سوزد؟

  • سرسیلندر تاب دارد.
  • موتور بیش از اندازه گرم کرده است.
  • پیچ های سرسیلندر شل شده است.
  • سرسیلندر ترک برداشته است.

۸) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۹) اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن می شود؟
در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کند.

۱۰) چرا اتومبیل کمپرس ندارد؟
میزان نبودن موتور منجر به این می شود که اتومبیل کمپرس نداشته باشد؛ یعنی نیروی تحرک اتومبیل کم است و در مقابل گازی که داده می شود شتاب ندارد و در این صورت، مصرف سوخت نیز زیاد می شود. علل کم بودن کمپرس موتور می تواند از:

  • ممکن است از سائیدگی یا شکستگی رینگ ها باشد و یا شاید سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
  • سوپاپ ها آب بندی نشده است، در صورتی که سوپاپ ها نو باشند و یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود جزم نشوند، کمپرس خارج می شود.
  • اتفاق می افتد که فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت را از دست داده باشد و نتواند سوپاپ ها را به موقع باز و بسته نماید.
  • سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها و چرخ دنده ها موجب کمی کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندرها را از طریق محفظه شمع آزمایش نمود.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. گاهی استارت زدن مداوم باعث خفگی موتور و خیس شدن سر شمع ها می شود، که در این حالت حتماً باید شمع ها را باز کرده تا رطوبت بنزین در داخل سیلندرها از بین رفته و شمع را دوباره ببندید. همچنین در موقع استارت کمی پدال گاز را فشار دهید تا هوای بیشتری به سیلندر وارد شده و بنزین سریع بخار شود و زمان کمتری برای استارت زدن صرف شود. به یاد داشته باشید استارت زدن طولانی، باتری را خالی می کند. اگر با انجام تمام موارد فوق اتومبیل شما روشن نشد، شمع را باز کرده و از یک فندک جهت گرم کردن الکترود شمع (نوک شمع) استفاده کنید. با این کار آنها را خشک و گرم می نمایید. سپس شمع ها را ببندید و وایر مربوط به آنها را متصل نمایید. توجه داشته باشید اگر وایر را جابجا ببندید، اتومبیل شما هرگز روشن نمی شود.
  2. از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن شوید. چون اگر برق دزدی داشته باشند، تاثیر خود را روی دنده های ۲ و ۳ می گذارند و اتومبیل به خوبی حرکت نمی کند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات

‫۷۲۱ دیدگاه

  1. سلام من سوالی داشتم در مورد موتور ef7 ماشین من دارای توربو است که خودم نصب کردم جدیدا وقتی با کمی شتاب گیری از قسمتی که بخار روغن وارد مانیفولد میشود روغن نیز خارج میشود و بعضی اوقات دود ابی از اگزوز خارج میشود و دوباره در سرعتهای پایین دود حذف میشود میخواستم بدونم چه مشکلی وجود دارد ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام ی پژو ۲۰۰۰ مدل ۸۰ دارم دو روزه ماشین رو استارت میزنم سه کار میکنه وایر شمع هارو که باز کردم دیدم پشت شمع روغن جمع شده در حدی که نصف شمع توی روغن بود تمیز کردم بستم خوب شد اما صبح روز بعد باز همین اتفاق افتاده در صورتی که از واشر قالپاق هم روغن نمیده

  3. سلام من ماشینم روغن سوزی داشت تعمیر موتور کردم ولی داخل یکی از سیلندر ها خط عمودی افتاده بود الانم یک روز ازش میگذره بازم سر گاز دود میکنه علتش چیه؟؟

  4. سلام جنس سیلندر و سرسیلندر حتما باید یکی باشد ولی در چند مدل ماشین مثل نیسان این دو متفاوت است مثلاً سیلندر چدن است سرسبلندر آلومینیوم و یا بلعکس اگه همچین چیزی امکان داره دلیلش چیه ممنون.

  5. سلام ی پراید مدل ۸۸ دوگانه کارخونه دارم آب رادیاتور میره تو مخزن ولی از مخزن ب رادیاتور دیگه برگشت نداره درب مخزن و رادیاتو هم عوض کردم درست نشده بنظرتون مشکل چیه ممنون

    1. سلام؛ سرسیلتدر شمع کج چه تفاوتی با سرسیلندر معمولی داره و آیا ارزش داره سرسیلندر شمع کج برا پارس بزارم

  6. سلام من یه ۲۰۶ مدل ۸۴ دارم که واشر زده الان بعد از تراش سیلندر و تعویض واشر از جلو موتور ماشین دود سفید میاد بیرون چکار کنم

    1. دود سفید دود روغنهاییه که در زمانه تعمیر روی قطعات مالیده شده و به مرور زمان کمتر میشه

  7. سلام. من یک پژو ۴۰۵ دارم چند روز بعد از تعویض روغن گیج روغن سطح روغن را کم نشان میده ولی وقتی روغن را تعویض میکنیم روغن کم نکرده. میشه راهنمایی کنید که بخاطر چی اینجوریه؟

    1. مشکل از سرسیلندر صبح روشن میکنی دود اگه دود بده گایتت خرابه روغن رد میکنه واسه همین کم میشه

  8. سلام
    من ۲۰۶ مدل ۸۴ دارم سیلندرم ترک خورده مکانیک گفته چون خیلی ترک خورده اصلا نمیشه درستش کرد. خرجشم گفت ۶ میلیون تومنه حالا من میخوام سیلندرمو عوضش کنم میخوام بدونم اگه عوضش کنم دیگه اینجوری نمیشه چون بعضیا میگن دیگه موتورت ترس خورده بفروشش الان نمیدونم درستش کنم یا بفروشمش ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. دوست عزیز شما حتی اگه بخواین بفروشین بیشتر از اینا از قیمت ماشین کم میکنن شما با برگه تاییدیه راهنمایی میتونی سیلندر رو از ایران خودرو سفارش بدی و اگه بقیه قسمتها سالم باشن مکانیکت میتونه بقیه چیزا رو سر جای خودش ببنده که شاید اینجوری هزینش نصف بشه

  9. سلام من یه پژو ۴۰۵ دارم واشر سرسیلندشو به خاطر کهنگی و خراب عوض کردم الانم وقتی در رادیاتشو باز میکنم یه صدا باد میده دلیلش چیه؟

  10. با سلام خواهشا راهنمایی کنید ۴۰۵ مدل ۸۹ دارم که به شدت اب کم میکنه اما رادیات ترموستات سه راه عوض کردم مشکلم حل نشد و از اگزوز هم دود سفید بیرون نمیاید و صبح با تک استارت روشن میشه

    1. سلام
      دو راه وجود داره برای کم کردن اب یکی از واشر سرسیلندر و یکی از لوله های انتقال اب از لوله ای انتقال اب بیشتر سمت بخاری بیشتر نشت دارد اما مشکل شما از واشر سرسیلندر است به دلیل اینه که اب به اتاق احتراق نشت میکنه

      1. یکی از شیلنک های ترموستات نشتی میداد که قبلا برای هر ۱۰۰کیلومتر نزدیک یه لیتر اب کم میکرد اونو درستش کردم الان تقریبا یه لیوان کم میکنه برای ۱۰۰ کیلومتر اینو نمیدونم از کجا هست صبح اول وقت هم ۴ثانیه تک کار میکنه

      1. اصلا قابل تشخیص نیست چون هرچی که میچکه بخار میشه اون ترموستات هم شانسی فهمیدم تو اوتوبان دیدم یه بخار ریز از کاپوت بلند میشه ماشینو کنار زدم دیدم از اونجا میچکه رو موتور از اونجا هم تبخیر میشه

  11. سلام سمند ef7 هست واشر سرسیلندر سوخته تعویض کنم بهتر است؟ یا اگر خوب تعمیر شود موردی ندارد

  12. سلام
    ماشینم پراید کاربراتی مدل ۸۰ و تک‌سوز است و تازه خریدم.
    تو جاده بودم وقتی هوا سرد شده بود دور موتور رو سه بود اما سرعت کم و کم‌تر میشد و مجبور بودم دنده معکوس بدم تا کامل متوقف شد. اما دنده عقب خوب میرفت. خاموش و روشن کردن درست شد.
    دوباره دیروز هم دو بار دیگه این اتفاق افتاد. علت چیه؟

  13. سلام
    پژو ۲۰۰۰ کاربراتوری دارم چند روز پیش واسه تعمیر زیرو بند پیش مکانیک رفتم که بصورت اتفاقی متوجه شد که روی بدنه موتور جای داغی آب هست گفت که سیلندر ترکیده اما نه آب کم میکنه نه روغن به نظرتون تشخیصش درسته

    1. سلام
      اگر داخل رادیاتور زردچوبه ریخته باشند بله تشخیص مکانیک درست هستش
      چون زردچوبه میتونه سیلندر رو تا مدتی اگر بهش فشار نیاد نگه داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا