سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل

تبلیغات

موتور اتومبیل از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:

  • سیلندر
  • سرسیلندر
  • کارتر

سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.

ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.

سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.

در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.

تبلیغات
HiU Company

خب تا حدودی با سیلندر، سرسیلندر و کارتر آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب آنها را مطالعه نمایید.

۱) علت تاب برداشتن سیلندر چیست؟
شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.

۲) تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس
  • خروج آب از اگزوز
  • وجود آب سر پیستون ها یا داخل روغن کارتر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۳) تشخیص ترکیدگی سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس موتور
  • خروج آب از اگزوز
  • سوختن مرتب واشر سرسیلندر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۴) علت خروج آب از اگزوز چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۵) علت وجود آب در کارتر چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۶) اگر موتور تک کار کند (یک سیلندر کار نکند) چطور تشخیص بدهم مربوط به کدام سیلندر است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.

۷) چرا واشر سرسیلندر می سوزد؟

  • سرسیلندر تاب دارد.
  • موتور بیش از اندازه گرم کرده است.
  • پیچ های سرسیلندر شل شده است.
  • سرسیلندر ترک برداشته است.

۸) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟

تبلیغات
HiU Company
  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۹) اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن می شود؟
در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کند.

۱۰) چرا اتومبیل کمپرس ندارد؟
میزان نبودن موتور منجر به این می شود که اتومبیل کمپرس نداشته باشد؛ یعنی نیروی تحرک اتومبیل کم است و در مقابل گازی که داده می شود شتاب ندارد و در این صورت، مصرف سوخت نیز زیاد می شود. علل کم بودن کمپرس موتور می تواند از:

  • ممکن است از سائیدگی یا شکستگی رینگ ها باشد و یا شاید سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
  • سوپاپ ها آب بندی نشده است، در صورتی که سوپاپ ها نو باشند و یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود جزم نشوند، کمپرس خارج می شود.
  • اتفاق می افتد که فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت را از دست داده باشد و نتواند سوپاپ ها را به موقع باز و بسته نماید.
  • سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها و چرخ دنده ها موجب کمی کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندرها را از طریق محفظه شمع آزمایش نمود.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. گاهی استارت زدن مداوم باعث خفگی موتور و خیس شدن سر شمع ها می شود، که در این حالت حتماً باید شمع ها را باز کرده تا رطوبت بنزین در داخل سیلندرها از بین رفته و شمع را دوباره ببندید. همچنین در موقع استارت کمی پدال گاز را فشار دهید تا هوای بیشتری به سیلندر وارد شده و بنزین سریع بخار شود و زمان کمتری برای استارت زدن صرف شود. به یاد داشته باشید استارت زدن طولانی، باتری را خالی می کند. اگر با انجام تمام موارد فوق اتومبیل شما روشن نشد، شمع را باز کرده و از یک فندک جهت گرم کردن الکترود شمع (نوک شمع) استفاده کنید. با این کار آنها را خشک و گرم می نمایید. سپس شمع ها را ببندید و وایر مربوط به آنها را متصل نمایید. توجه داشته باشید اگر وایر را جابجا ببندید، اتومبیل شما هرگز روشن نمی شود.
  2. از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن شوید. چون اگر برق دزدی داشته باشند، تاثیر خود را روی دنده های ۲ و ۳ می گذارند و اتومبیل به خوبی حرکت نمی کند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

‫۸۳۲ دیدگاه

  1. سلام
    دوستان یه سوال دارم پژو های موتور xu7 دوگانه مثلا از ۹۴ به بالا حدودا بین چند هزار کیلیومتر واشر میزنه قبلا ۸۹ دوگانه داشتم رو ۹۰ تا واشر زد میخام ببینم الان با این گرونی سر سیلندر و واشر و … میصرفه دوباره موتور xu7 بخرم یا نه ممنون از همه

  2. سلام دوستان یه پراید ۸۹ دارم چند مرتبه دود سیاه میده همه جاشم عوض کردم سنسور اکسیژن سنسور مپ وایر شمع سوزنی انداختم بازم داره ب نظرتون مشکل از سوپاپه؟ سوپاپ ب مصرف ربطی داره

    1. سلام پاشش سوزن انژکتور راداخل دستگاه چک کن اگه خوب بود احتمال دارد از کامپیوتر ماشین باشد

  3. سلام من ۴۰۵ دوگانه کارخونه دارم میخوام بدونم میشه سرسیلندر ۱۶ سوپاپ روش تعبیه کرد و سرسیلندر چه ماشینی با بلوک ۴۰۵ همخونی داره. ممنون

  4. من سر سیلند تراش دادم ولی شدیدا افت فشار پیدا کرده یکم سر بالایی میفته اصلا راه نمیره
    تو رو خدا جواب منو بدیدین کلافه شدم تایم گرفتم صفحه نو انداختم وایر شمع همه چیز رو عوض کردم خیلی اذیت شدم
    ماشینم پراید کاربراتور هستش

  5. سلام
    موقع تعویض شمع ۲۰۶ یک تیکه از چینی شمع خرد شد و از سوراخ زیر جای شمع ریخت داخل محفظه احتراق، با مکانیکی صحبت کردم گفت مشکلی نداره و چیزی نمیشه. منم شمع رو بستم و روشن کردم. اولش ی صدایی داد و بعد عادی کار کرد. چند روز هم خیلی عالی بود اما بعد از ی هفته ماشین تک شد و وقتی شمع رو باز کردم روغن زده بود. حالا سوالم اینه که آیا موتور آسیب دیده یا اینکه بخاطر احتراق ناقص شمع خیس شده؟؟ ماشین دود هم نداره

  6. سلام خسته نباشید من یه ۴۰۵ مدل ۸۷ دارم دو ماه پیش واشر زد بردم پیش مکانیک حلش کرد موقع بستن موتور گفت دوتا از پیچهای پوسته موتور هرز ضده و صد درصد سفت نمی شه بعد دو ماه الان درب روغن موتورو که باز می کنم رنگ روغن عوض شده و شبیه سس مایونز یکم تیره تر شده. می گن واشر زده باز. الان من نمی دونم این به خاطر هرز شدن پیچ سیلندره یا نه اگه به خاطر اونه ایا راه حلی داره یا باید کلا سیلندرو عوض کنم

  7. سلام
    من سمند دوگانه کارخانه مدل ۹۰دارم
    تازه واشر سرسیلندر باز کردم
    اما هنوز درب موتور روغن شیری شده
    اب به هیچ عنوان کم نمیکنه
    مثلا تو روز که هوا یکم گرمه اصلا درب موتور شیری نیست
    اما اگه برم جاده بعد از یک ساعت دوباره شیری میشه
    نمیدونم این اب از کجا میاد تو موتور ؟
    مکانیک میگفت زمستانه طبیعیه
    ماشین دوگانه فابریک موتور xu7

  8. من یه ۴۰۵ دارم مدلد۹۷ هیچیش نبود سالم بود بردم نمایندگی یه خورده نشتی روغن داره گفت بشور ببینیم از کجاست شستم الان ماشین بخوام روشن کنم چطور ماشین سرده روشن میشه اوخاموش میشه بعد گازش میدم درست کار نمیکنه وایر شمع یکو در اوردم جا وایر شمع پره از روغن موتور خواهش میکنم اگه کسی بدونه چشه بهم بگه

  9. سلام . من یه ۴۰۵ دارم خیلی وقت بود ضد یخ نریخته بودم ، چند روز پیش ۲ تا ۱ لیتری ریختم تو رادیات یه روز گذشت آمپر بالا اومد رادیات بخاری سوراخ شد عوض کردم فرداش شلنگ پاره شد عوض کردم الان بازم یه کم آب رادیات کم میشه مشکل چیه ممنون میشم راهنمائی کنید

    1. اب معمولی خودش دارای املاح و رسوباتی هست ک احتمال میرود ترک ریزی در سیلندر یا سرسیلندر باشه ک با همین رسوبات تا الان گرفته شده باشد وقتی شما ضدیخ داخل ماشین ریختین این رسوبات رو شسته و ترک نمایان میشه و باعث کم کردن اب و جوش امدن زود ب زود اب میشه

    2. سلام، من سمند ای اف سون دارم مدل ۹۱ پنج ساله دستمه، درب رادیاتو من هر سال زمستون به زمستون فقط باز میکردم بابت تعویض ضد یخ تا اینکه قبل تابستون امسال امپرم یهو اومد بالا دربو باز کردم دیدم بله اب نصف شده، از اون به بعد هر چند روز یه لیتر اب میریختم تا اینکه پرس بغل رادیاتم نشت کرد منم کل رادیاتو عوض کردم ولی بازم اب کم میکرد، بعد چند روز شلنگ پایین سوراخ شد عوض کردم بعد چند روز ماشین داغ کرد به محض باز کردن درب رادیات یه صدا اومد و اب مثل فواره از پشت موتور قسمت ماژول زد بالا. ماژولم سوراخ شد عوض کردم. ولی بازم اب کم میکرد. تا الان که به سلامتی تو رادیات روغن تا دلت بخاد هست. در کل برادر شما یه گرفتگی در سیستم خنک کنندت هست که پیدا کردنش کاره حضرت فیله. به این دلیل فشار اب در سیستم زیاد میشه و به قطعات فشار میاره تا از یه جا بزنه بیرون، یه روش هست ولی راه حل نیست فقط باعث کم کردن خسارت میشه

  10. میبخشید یه سوال دارم ایا کشیدن اشتباه دنده موجب ترکیدن سر سیلندر میشود؟ ممنون میشم جواب بدین

  11. با سلام مطالبتان بسیار عالی بود من ریو مدل ۸۶ دارم از عقب بلوک سیلندر روغن موتور نشت میکنه طوری که ۱۰۰ کیلومتر مسافت رو میرم باید یک استکان روغن بریزم داخل موتور، قبلا بردم تعمیرگاه کاسه نمد ته میلنگ رو تعویض کرد اما روغن ریزی بیشتر شد لطفا راهنمایی کنید چکار کنم واقعا خستم کرد و اهالی آپارتمان همه شاکی شدن که پارکینگ رو کثیف میکنم باتشکر

  12. دوستان من واشر سرسیلندر و سوپاپ ها رو تعویض کردم ولی الان هم آب کم میکنه و هم مصرفش خیلی بالاتر از قبل شده. ممنون میشم علتش رو بهم بگین

    1. سلام
      موقع تعویض شمع ماشینم مهره سر شمع باز شد و افتاد داخل محفظه شمع. بعدش که استارت زدم یه صدای بدی داد و ماشین خاموش شد.
      بیزحمت بگید چی کار باید بکنم؟؟ شهرستان گیر کردم.

  13. سلام من دیشب ماشینم وقتی خاموش بود یک صدایی حالت سنگ افتادن روی کاپوت داد بعد از ۲ساعت صدای غژ غژ خیلی بدی میداد و امشبم از جلو پنجره ماشین دود سفید میومد و حالت بخار خیس بود مشکل چیه ماشین ایکس ۲۲ دنده

  14. سلام سمند ۸۷ دارم موتور xu7 از دوستان کسی هست که به موتور ۱۸۰۰ سر سیلندر ۲۰۰۰ بسته باشه، ماشینم هم روغن میسوزونه هم اب و روغن قاطی میکنه، سر سیلندر صد درصد موریانس میخوام تعمیر اساسی بکنم لطفا کسی تجربه داره راهنمایی کنه؟

  15. سلام دوستان
    من یه پراید کاربراتور دارم الان مدتی هستش که دما از وسط تقریبا به نقطه جوش نزدیک میشه و یک و نیم لیتر آب کم میکنه اما نشتی نداره و بی آب کمپرس میکنه و از قمقمه میریزه بیرون واتر پمپ و رادیاتور رو عوض کردم ترموستات رو هم برداشتم اما مشکل حل نمیشه کسی میدون چه کار باید بکنم در ضمن نه روغن وارد آب شده نه آب داخل سرسیلندر

    1. روش اینه که دری رادیاتو حالت تابستونی ببندی یعنی یه دور. اینجوری فشار اگه بره بالا از اون سوراخه کنار درب رادیات خارج میشه که باعث میشه اب از واشر رد نشه بره محفظه احتراق و از اگزوز خارج بشه، در ضمن شما ماشینو یه ربع بزار در جا کار کنه زیر اگزوز خیس میشه، ابی که کم میشه به این دلیله

  16. سلام.
    من واشر سر سیلندر عوص کردم. سر سیلندر رو بردم تراشکاری تاب نداشت. و واشر استاندارد خورد. پیچ های سر سیلندر رو هم عوض کردم میکانیک گفت موقع بستن کش میاد و دوباره میاد سر جاش.. وقتی پیچ های نو گرفتم راحت بسته شد. تا یک هفته خوب بود. اما الان داخل رادیات موقع باز کردن یه پیس میکنه. و موقع روشن شدم یکذره بد روشن میشه… سیلندر رو هم تراشکار دید گفت بوش ها بالا و پایین نیست. ماندم عیب از چی هست. راستی این قضیه یواش یواش شروع شد. الان دو سری واشر عوض کردم. دوباره همون عیب.
    کسی با این مشکل مواجه شده

      1. سلام اگر آب کم میکنه احتمالا آب میره سر پیستون و از اگزوز خارج میشه یا واشر سر سیلندر سوخته و یا سر سیلندر ترک داره احتمال کم هم هست از سیلندر باشه

    1. من ماشینم از بین سر سیلندر و موتور ضد یخ زده بیرون علتش چیه درضمن ماشین راه نمی ره و نفس نداره ترپ تاپ میکنه

  17. با سلام. بعد از تعویض سرسیلندر فولی روغن را نشان نمیده تعویض روغنی میگه اشکال ندارد. خودروی سنمد

    1. با سلام… من پزو اردی مدل ۸۵ دارم واشر زد سیلندر کف تراشی کردم فلزی هست… جای پیچ قسمت اب از هر دو طرف ترک ریز داشت مکانیک گفت میره زیر واشر. دو سه روز بعد باز واشر زد… در ضمن بعد دیدم پیچ های کارتل شل شل شده بوده…. باید چکارکنم…. دستم تنگه….. راهنمایی کنید… منتطرم

  18. سلام دوستان یه راهنمایی میخوام از خدمتتون بنده پژو ۲۰۰۰ دارم که تعمیر موتور کامل کردم حتی بلوکی سیلندر رو هم تعویض کردم الان دو روز هستش که روغن از وسط سیلندر قسمت فیلتر روغن میپاچه بطوریکه قسمت جلوی موتور روغنی میشه و چکه میکنه پایین مکانیکش دو روز نتونسته پیدا کنه از کجا روغن میپاشه دیگه کارم میخواد به شکایت کشیده بشه میخواستم راهنمایی کنین که از کجا ممکنه باشه ریزش ممنونم

    1. احتمال دارد از فشنگی روغن باشد، و یا خود فیلتر روغن باشد و محل بسته شدن فیلتر روغن را چک کنید

  19. با سلام. ۲۰۶ تیپ ۵ دارم. دود آبی تو جاده می داد. تو شهر نه. بعد از ۱۰۰۰ کیلومتر شهری ربع لیتر کم کرده .نشانه چیه؟
    اگه مشکل رینگ و پیستون باشه مارک خوب چیه؟ کلا براورد هزینه چقدره؟
    سپاس از پاسخ شما.

    1. با سلام پژو پارس دارم وقتی استارت میزنی بک میزنه و دود میزنه از استارت بیرون ممکنه مشکل از واشر باشه؟

  20. سلام ماشین من چند وقت پیش آمپر چسبوند بردم مکانیکی گفت سرسیلندر سوزونده گفت کف سابی شده قبلا بخاطر همین یا یکی بخر یا همینو بدم جوش سرد بزنن بعد تراش بزنن هزینه‌ش کم میشه استاندار درستش میکنم
    خلاصه درست کرد تحویل گرفتم اما قبل این اتفاقات آمپر رو ۷۰ بود اما حالا میره روی ۸۶ … ۸۸ ….۹۰… علتش چیه؟؟
    ممنون از راهنماییتون

  21. سلام. یک سوال داشتم. ممنون اگه راهنمایی کنید. جای پیچ های روی بلوک سیلندر یا هرز شده یا به علت قلاویز و بوش زدن توسط نابلد شکسته و سرسیلندر را با پیچها متصل نمیشود. اب روی شمعها زده. ایا راهی برای ترمیم جای پیچهای روی بلوک هست لطفا راهنمایی کنید. ممنون

  22. سلام بنده پراید وانت مدل ۹۳ دارم بردمش واسه تعویض تسمه تایم از اون موقع ماشین ریپ میزنه انگار که مثل دوتا وایر برقش قطع باشه میخواستم بدونم احتمال داره تایمشو درست نزده باشه سوپاپ کج کنه ؟

  23. سلام mvm110 دارم زود زود سوزن انژکتورش میسوزه رله کولرشم سوخته آیا بهم مرتبط هست ‌علتش چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید

  24. با عرض سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید پرشیا ۹۲ دارم که متاسفانه سرسیلندر سوزونده هرچی تحقیق کردم که از چه شرکتی سرسیلندر نو بخرم نتیجه ای نگرفتم شما کدوم برند رو تایید می کنید؟ الدورا؟ دیساکو؟ بشل ؟ عظام؟ یا …. با تشکر

  25. سلام وقتتون بخیر ماشین من واشر زده پژو پارس معمولی باید سرسیلندر هم عوض کنم میخواستم بدونم بهترین شرکتی که سرسیلندر میزنه کدومه ایرانخودرویی بگیرم یا شرکت های دیگه مثل بشل مازندارن یا شرکت های دیگه و اینکه واشر سرسیلندر فلزی چطوره خوب آب بندی میشه تو فشار از واشرهای معمولی بیشتر دووم میاره یا نه؟ ماشین قراره تقویت بشه برام مهمه بهترین جنس رو بگیرم بعدا هزینه دوباره نکنم
    با تشکر

  26. سلام، ماشینم پراید هستس، داده بودم دست کسی، وقتی تحویلم داد بعد چند روز آمپر از وسط بالا رفته بود یه خونه، نگاه کردم دیدم آب یه قطره توش نبوده یادش رفته بوده درب رادیات رو خوب ببنده، الان هیچ مشکلی نداره، فقط بینم به واشر صدمه زده یا نه، حدود ۶۰۰ کیلومتر باهاش رفته

    1. درب رادیاتور رو باز کن و ببین بالای اب روغن میبینی یا نه.. و اگر هم باز ندیدی ماشینت رو ببر کارواش چند روز باهاش رانندگی کن ببین پشت ماشین روی سپر یا صندوق نقطه های سیاه روغنی میبینی یا نه.. در صورت دیدن روغن توی اینها ماشینت واشر زده یا واشر ضعیف کرده که در هر صورت بهتره عوض کنی و هزینش هم بالاست

  27. سلام به همگی خسته نباشید،
    من یه سمند ۸۶ موتور ۱۸۰۰ دارم که تازگی واشر زد و مجبور به تعویض واشر و تراش سرسیلندر شدم، حالا هم مصرف بنزین به ۱۰۰/۱۵ رسیده و توان موتور هم کمتر شده، سرویس سوخت پاشها و وایر و شمع انجام دادم یه کمی بهتر شد اما باز موتور در حالت سکون یه لرزش خاصی داره مثه اینه که میگیره ول میکنه (دسته موتور سالم – کاتالیزور سالم)، خواهش میکنم از اساتید در این زمینه اگه راهنمایی داره ممنون میشم بگه.

    1. ماشینت رو ببر فیلرگیری کنن چون زیاد باز یا بسته بودن فیلرها باعث میشه سوپاپها به اندازه کافی باز نشن برای بارگیری و تخلیه سیلندر

    2. اول از هم دیاگ بزن، بعدش بپرس سنسور اکسیژن سالمه یا نه؟ بعدش حتما کمپرس موتور رو بگیر، ببین اصلا موتور رو خوب جمع کردن یا نه

  28. سلام پژو ۴۰۵ دارم مدت ۳ هفتس تعمیر موتور کردم بوش پیستون عظام انداختم وقتی کولر میگیرم امپر اب بالا میره فن ها دور بالا کار میکنه هنگامی که ماشین در جا کار میکنه روی کولر بعد پنج دقیقه امپر پایین میاد باز حرکت کنم میاد بالا تا نزدیک خط وسط
    رادیات ماشین بازکردم مشکلی نداشت
    پیش ده تا برقکار بردم مشکل برقی نداره
    زمانی که کولر خاموش میکنم دمای آب عادیه امپر بالا نمیاد
    ممنون میشم کمکم کنید

  29. سلام من یه پراید ۸۸ دارم که دیوونم کرده با کولر خیلی داغ میکنه به خط قرمز میرسه هر چی بگین تو این ماشین من عوض کردم فن رادیات باطری دینام تسمه تایم لوله اب بخاری رو هم جدا کردم همه چی اصلا درست نشد که نشد لطفا اگه میشه یه راهنمایی بکنین ممنون میشم

    1. با سلام
      اول برید سراغ تعویض فشنگی آب بعد ترموستات و واتر پمپ را تعویض کنید اگه درست نشد باید واشر سیگر سیلندر را تعویض کنید. مشکل از سیستم گردش آب هست و باید هزینه کنی

  30. سلام دوستان من پژو مدل نود دارم مکانیک میگه سیلندر ضعیفه فشار بوش کم شده به واشر فشار میاد واسه همین ماشین واشر میزنه میگه باید سیلندر بیاد پایین بره کف تراشی ایا شما راه دیگه ای ندارین که نخواد موتور پیاده شه واسه یک کف تراشی سیلندر در ضمن واشر فشار بوش هم گذاشتم اما جواب نداده

    1. منظور مکانیک از ضعیف بودن سیلندر چی بوده؟ (شاید منظورش اینه که چون قبلا هم تراشکاری شده گوشت کمب در محل واشر باقی مانده که البته این هیچ مشکلی برای موتور ایجاد نمی کنه؟) همانطور که در متن بالا هم نوشته، تنها زمانی باید بدنه سیلندر تراشکاری بشه که به خاطر دیر عوض کردن واشر سرسیلندر یا به هر علت دیگری دمای موتور بیش از اندازه بالا رفته در نتیجه چون بدنه موتورها بر خلاف قدیم از آلومینیوم میباشد، آلومینیوم هم به دلیل دمای ذوب پائین تر از چدن و فولاد و… خیلی زود از دماهای بالا اثر می پذیرد. به شکل تغییر شکل. یعنی بدنه چنان تاب برمیدارد که کف سیلندر جائی که باید واشر سر سیلندر در انجا بنشیند و آب بندی کامل بشود تراز بودن خود را از دست داده. لذا باید یک یا دو بار نک تیغ تراش براده بردای کند تا اون قسمتهای بالا آمده را با بقیه سطوح یکسان کند. دیگه غیر از همچین موردی، ماشینکاری سیلندر معنی نداره. در ضمن بدانید که سیلندرها گوشت زیادی در محل نشست واشر ندارند. فکر کنم اگه دو یا حداکثر سه بار تارشکاری بشن، دیگه بار چهارم باید کل بدنه سیلندر و سر سیلندر و… عوض کنی!!. بهترین راه پیشگیری است. عمر مفید یک واشر سر سیلندر حداکثر یک سال است. پس آیا بهتر نیست هر یک سال یکبار واشر را چه سالم باشه چه نباشه عوض کنید در مقابل موترو تان برای همیشه نو باقی بماند

  31. سلام به همه عزیزان
    من ی ۲۰۶ تی یو فایو دارم امشب داشتم میرفتم باهاش ابش کم بود امپر چسبوند منم فورا زدم بکنار و ماشینو خاموش کردم و کاپوت زدم بالا
    با اینکه ماشین خاموش بود فنش کار میکرد
    میخاستم بدونم با یه بار امپر چسبوندن واشر سرسیلندرش خراب شده نیاز به تعمیر داره یا خیر؟؟؟
    ممنون میشم از جوابتون

    1. اره احتمال داره بعضی وقت ها به قول معروف میگن واشر ترسونده ولی بنظر من واشر عوض کن تو ضعیف شده فردایی وقتی توی جاده احتمال سوختن زیاده حالتون میگیره بعد وقتی آمپر می چسبونید خودرو به هیچ عنوان خاموش نکنید و سریع بخاری ماشین روشن کنید با درجه آخر باعث میشه زودتر خودرو خنک بشه

      1. داداش وقتی موتور اب نداره صد تا بخاری روشن کن چه فایده داره اخه؟ موقعی جواب میده که فن اصلی باز نشه. اون موقع بخاری بهترین گزینست

  32. موقع تعویض واشر سر سیلندر مکانیک زده سیلندر رو ترکونده موقع بستن پیچهای سر سیلندر حالا من درخواست سیلندر دادم بیاد هزینه رو دوش مکانیک هستش یا من . . . راهنمایی بفرمایید

      1. سلام پراید من بوش سیلندر گشاد شده میشه دوباره بهش بوش زد جواب میده یا باید موتور عوض بشه

    1. شاید سیلندر یی ترک خیلی خیلی ریز داشته خودش، باید بررسی بشه، اینجوریا هم نیست که تا شکایت کنی، به پولت برسی، به عنوان مثال موقعه باز کردن یی پیچ اون پیچ میبره، به علت فرسودگی. این که تقصیر کسی نیست

  33. سلام من یه پارس دوگانه مدل ۹۵ دارم امروز موقع چک کردن آب رادیاتور متوجه گل قرمز رنگی در درب رادیوتر شدم، کسی میدونه دلیلش چیه

  34. سلام
    من یه موتور چهار چرخ هندا دارم
    خوب استارت نمیخوره و بعد هم که روشن میشه لوله اگزوز که از سیلندر میاد بیرون داغ میشه و طوری که از شدت گرما رنگش قرمز میشه!! مشکل چی میتونه باشه

  35. ایا واشر سرسیلندر نسوز وجود داره اگ داره کاراییش چجوریه. میگن از جنس مسه کلا. هر سال دارم واشر عوض میکنم دیوونه شدم من. پرشیا مدل ۸۹ دارم دوگانه. با تشکر از دوستان

    1. اقا سجاد اول مقدار اگه مشکل کم شدن اب رادیاتور و مشکل قفل کردن ترموستات ندارین
      و احتمال زیاد مشکل از بوش و پیستون میتونه باشه

  36. سلام، من در طول هفت ماه سه بار واشر سرسیلندر عوض کردم، چرا واشر سرسیلندر ماشین من زود به زود میسوزه، دلیلش چیه؟
    پژو ۴۰۵

    1. سلام، ماشین من یک سی تی دویست لکسوس هستش هایبرید. ماشین رو بعضی مواقع که روشن میکنم با لرزش شروع میکنه به روشن شدن، چون تعمیرکار هایبرید تو ایران کمه کسی نمیدونه، یک بار چراغ چک ماشین روشن شد بردم نمایندگی لکسوس گفتن شمع های ماشین داغونه باید عوض کنیم درست میشه، ولی یک هفته خوب بود بعدش دوباره صبح ها و بعضی مواقع با لرزش بیشتر روشن میشه، دفعه اول یه تعمیرکار دستگاه زده گفت دو تا از سیلندرها ضعیف شده باید موتور عوض کنی، ولی نمایندگی میگه اینطور نیست، مدل ماشین ۲۰۱۳ هستش، البته من امریکام ممنونم پاسخ بدین

  37. سلام من تیبا ۹۴ دارم رو ۵۰۰۰ تا روغن کم میکنه روغن ۱۴w40 سوپر پارس پایا میریزم پیشه مکانیک بردم میگه از روغنه ماشین سالمه و دود نویده حدود یک تا یک و نیم کم میکنه ممنون میشم از راهنمایی تون احتمالا از واتر پمپ میشه؟

  38. سلام من سوالی داشتم در مورد موتور ef7 ماشین من دارای توربو است که خودم نصب کردم جدیدا وقتی با کمی شتاب گیری از قسمتی که بخار روغن وارد مانیفولد میشود روغن نیز خارج میشود و بعضی اوقات دود ابی از اگزوز خارج میشود و دوباره در سرعتهای پایین دود حذف میشود میخواستم بدونم چه مشکلی وجود دارد ممنون میشم راهنمایی کنید

  39. سلام ی پژو ۲۰۰۰ مدل ۸۰ دارم دو روزه ماشین رو استارت میزنم سه کار میکنه وایر شمع هارو که باز کردم دیدم پشت شمع روغن جمع شده در حدی که نصف شمع توی روغن بود تمیز کردم بستم خوب شد اما صبح روز بعد باز همین اتفاق افتاده در صورتی که از واشر قالپاق هم روغن نمیده

    1. روغن موتور رو عوض کن شاید از روغن باشه
      مقدار روغن رو بررسی کن
      روغن موتوسل یا کانادا بریز

  40. سلام من ماشینم روغن سوزی داشت تعمیر موتور کردم ولی داخل یکی از سیلندر ها خط عمودی افتاده بود الانم یک روز ازش میگذره بازم سر گاز دود میکنه علتش چیه؟؟

  41. سلام جنس سیلندر و سرسیلندر حتما باید یکی باشد ولی در چند مدل ماشین مثل نیسان این دو متفاوت است مثلاً سیلندر چدن است سرسبلندر آلومینیوم و یا بلعکس اگه همچین چیزی امکان داره دلیلش چیه ممنون.

    1. گاهی بعضی از تولید کنندگان چون دارای تسلط علمی کافی به مهندسی مواد و همچنین داشتن آزمایشگاه های مجهز می باشند لذا مهندسان خویش را وا میدارند از انواع نوآوری ها برای افزودن بهره وری و بهینه سازی خودرو استفاده کنند. یکی از نوآوری های تکنولوژیک در ترکیب مواد مختلف و یا استفاده از دو نوع آلیاژ خاص در کنار هم می باشد. بدنه سیلندر اگر از چدن باشد این همه مشکل مربوطه به تاب خوردگی و تراشکاری بعدی را به علت مقاومت بالای چدن در برابر دما نخواهیم داشت. ولی اینکه بدنه را با چدن بزنند حتما نوعی از چدن های آلیاژی ویژه ای است که هم انتقال حرارت بالائی داره و هم ویژگی های چدن معمولی را با هم دارد. اما سرسیلندر به خاطر جرم کمتر و کلا ضخامت های کمتر نسبت به مساحتش، باید دارای بیشترین مقدار انتقال حرارت باشد. لذا اگر از چدن باشد اجازه انتقال حرارت کمتری می دهد آنگاه خود موتور داغ میشود و لذا سیستم خنک کاری را بسیار پیچیده تر میکند و گران تر. در نهایت اگر صافی سطح هر دو قطعه کافی باشد این دو گانگی مواد مزایای بیشتری نسبت به موتورهای معمولی دارد.

  42. سلام ی پراید مدل ۸۸ دوگانه کارخونه دارم آب رادیاتور میره تو مخزن ولی از مخزن ب رادیاتور دیگه برگشت نداره درب مخزن و رادیاتو هم عوض کردم درست نشده بنظرتون مشکل چیه ممنون

    1. سلام؛ سرسیلتدر شمع کج چه تفاوتی با سرسیلندر معمولی داره و آیا ارزش داره سرسیلندر شمع کج برا پارس بزارم

    2. سلام
      احتمالا جهت درب مخزن جابجا شده.
      درب مخزن رو باز کنید و جای شلنگ خروجی رادیاتور و سر ریز رو عوض کنید. درست میشه

    3. شک نداشته باش که واشر سر سیلندر نیم سوز شده درب روغن موتور باز کن توی دربش سفیدی جمع میشه با روغن که اون سفیدی بخار اب هستش

    4. آب در اثر فشار رادیاتور به بیرون می آید ولی موقع سرد شدن که باید در اثر مکش رادیاتور آب از مخزن به رادیاتور نمیرود هوا میرود پس با چسب و بست جاهایی که هوا می کشد ببند

  43. سلام من یه ۲۰۶ مدل ۸۴ دارم که واشر زده الان بعد از تراش سیلندر و تعویض واشر از جلو موتور ماشین دود سفید میاد بیرون چکار کنم

    1. دود سفید دود روغنهاییه که در زمانه تعمیر روی قطعات مالیده شده و به مرور زمان کمتر میشه

  44. سلام. من یک پژو ۴۰۵ دارم چند روز بعد از تعویض روغن گیج روغن سطح روغن را کم نشان میده ولی وقتی روغن را تعویض میکنیم روغن کم نکرده. میشه راهنمایی کنید که بخاطر چی اینجوریه؟

    1. مشکل از سرسیلندر صبح روشن میکنی دود اگه دود بده گایتت خرابه روغن رد میکنه واسه همین کم میشه

  45. سلام
    من ۲۰۶ مدل ۸۴ دارم سیلندرم ترک خورده مکانیک گفته چون خیلی ترک خورده اصلا نمیشه درستش کرد. خرجشم گفت ۶ میلیون تومنه حالا من میخوام سیلندرمو عوضش کنم میخوام بدونم اگه عوضش کنم دیگه اینجوری نمیشه چون بعضیا میگن دیگه موتورت ترس خورده بفروشش الان نمیدونم درستش کنم یا بفروشمش ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. دوست عزیز شما حتی اگه بخواین بفروشین بیشتر از اینا از قیمت ماشین کم میکنن شما با برگه تاییدیه راهنمایی میتونی سیلندر رو از ایران خودرو سفارش بدی و اگه بقیه قسمتها سالم باشن مکانیکت میتونه بقیه چیزا رو سر جای خودش ببنده که شاید اینجوری هزینش نصف بشه

      1. سلام من ماشینم سمند مدل ۸۸ هست متوجه شدم سیلندر ماشین دو تا ترک داره، با مشورتی که با مکانیک و جوشکار انجام دادم صلاح را در تعویض سیلندر دونستم، برای تعویض سیلندر اول باید با اصل و کپی مدارک زیر به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنیم
        ۱- کپی و اصل سند کمپانی، ۲- کپی و اصل برگه سبز، ۳- کپی و اصل کارت ماشین، بیمه نامه، معاینه فنی، ۴- کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه و برگه عدم خلافی بروز.
        من تحویل دادم نیم ساعته بدون هیچ هزینه ایی کارم حل شد و نامه تعویض را گرفتم حالا باید به یک نمایندگی مراجعه کنم برای تعویض و بعد از تعویض دوباره به راهنمایی و رانندگی برم برای بازدید و تاییدسیلندر.

  46. سلام من یه پژو ۴۰۵ دارم واشر سرسیلندشو به خاطر کهنگی و خراب عوض کردم الانم وقتی در رادیاتشو باز میکنم یه صدا باد میده دلیلش چیه؟

    1. سلام. سیلندر کف تراشی بیشتر شده موتور شور شور میکنه وقتی در بنزین ماشینو میرانم. آیا بعد مدتی درست میشه یا برای موتور ضرر داره ممنونم از راهنماییتان

  47. با سلام خواهشا راهنمایی کنید ۴۰۵ مدل ۸۹ دارم که به شدت اب کم میکنه اما رادیات ترموستات سه راه عوض کردم مشکلم حل نشد و از اگزوز هم دود سفید بیرون نمیاید و صبح با تک استارت روشن میشه

    1. سلام
      دو راه وجود داره برای کم کردن اب یکی از واشر سرسیلندر و یکی از لوله های انتقال اب از لوله ای انتقال اب بیشتر سمت بخاری بیشتر نشت دارد اما مشکل شما از واشر سرسیلندر است به دلیل اینه که اب به اتاق احتراق نشت میکنه

      1. یکی از شیلنک های ترموستات نشتی میداد که قبلا برای هر ۱۰۰کیلومتر نزدیک یه لیتر اب کم میکرد اونو درستش کردم الان تقریبا یه لیوان کم میکنه برای ۱۰۰ کیلومتر اینو نمیدونم از کجا هست صبح اول وقت هم ۴ثانیه تک کار میکنه

        1. سلام من پژو ۴۰۵ دارم ماشینم واشر زد سوپاپ کج کرد که بردم تعمیر کردم پرسیدم که رینگ نزده گفتند نه ماشین سالمه مشکلی نداره بعد ماشین روشن کردن خیلی خوب کار کرد ولی بعد از یک ساعت ماشین رینگ چسبوند همون یاتاقان زد علتش چیه میتونه علتش بد بسته شدن سرسیلندر باشه که باعث شده اینحوری بشه؟

        2. ماشین من دوگانه سوزه مسیر حرکت اب (زیر باتری سمت قسمت منفی باتری) اونجا ی سه راه اب داشته ک ب خاطر حرات بالا ذوب شده انو عوض کردم
          در ضمن وقتی ماشین داغه شما اصلا مقدار ای رو نمی بینید
          فقط ی چن بار بجای اب رادیات اب معمولی بزار ببین بعد کم شدن اب کجای ماشین رسوب داره

      1. اصلا قابل تشخیص نیست چون هرچی که میچکه بخار میشه اون ترموستات هم شانسی فهمیدم تو اوتوبان دیدم یه بخار ریز از کاپوت بلند میشه ماشینو کنار زدم دیدم از اونجا میچکه رو موتور از اونجا هم تبخیر میشه

  48. سلام سمند ef7 هست واشر سرسیلندر سوخته تعویض کنم بهتر است؟ یا اگر خوب تعمیر شود موردی ندارد

  49. سلام
    ماشینم پراید کاربراتی مدل ۸۰ و تک‌سوز است و تازه خریدم.
    تو جاده بودم وقتی هوا سرد شده بود دور موتور رو سه بود اما سرعت کم و کم‌تر میشد و مجبور بودم دنده معکوس بدم تا کامل متوقف شد. اما دنده عقب خوب میرفت. خاموش و روشن کردن درست شد.
    دوباره دیروز هم دو بار دیگه این اتفاق افتاد. علت چیه؟

    1. مشکل از پمپ بنزین میتونه باشه منم همچین مشکلی برخوردم فکر کردن از سنسور اکسیژن هستش ولی از پمپ بنزین بود

  50. سلام
    پژو ۲۰۰۰ کاربراتوری دارم چند روز پیش واسه تعمیر زیرو بند پیش مکانیک رفتم که بصورت اتفاقی متوجه شد که روی بدنه موتور جای داغی آب هست گفت که سیلندر ترکیده اما نه آب کم میکنه نه روغن به نظرتون تشخیصش درسته

    1. سلام
      اگر داخل رادیاتور زردچوبه ریخته باشند بله تشخیص مکانیک درست هستش
      چون زردچوبه میتونه سیلندر رو تا مدتی اگر بهش فشار نیاد نگه داره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا