خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / خودرو / سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل

موتور اتومبیل از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:

  • سیلندر
  • سرسیلندر
  • کارتر

سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.

ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.

سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.

در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.

خب تا حدودی با سیلندر، سرسیلندر و کارتر آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب آنها را مطالعه نمایید.

۱) علت تاب برداشتن سیلندر چیست؟
شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.

۲) تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس
  • خروج آب از اگزوز
  • وجود آب سر پیستون ها یا داخل روغن کارتر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۳) تشخیص ترکیدگی سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس موتور
  • خروج آب از اگزوز
  • سوختن مرتب واشر سرسیلندر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۴) علت خروج آب از اگزوز چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۵) علت وجود آب در کارتر چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۶) اگر موتور تک کار کند (یک سیلندر کار نکند) چطور تشخیص بدهم مربوط به کدام سیلندر است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.

۷) چرا واشر سرسیلندر می سوزد؟

  • سرسیلندر تاب دارد.
  • موتور بیش از اندازه گرم کرده است.
  • پیچ های سرسیلندر شل شده است.
  • سرسیلندر ترک برداشته است.

۸) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۹) اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن می شود؟
در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کند.

۱۰) چرا اتومبیل کمپرس ندارد؟
میزان نبودن موتور منجر به این می شود که اتومبیل کمپرس نداشته باشد؛ یعنی نیروی تحرک اتومبیل کم است و در مقابل گازی که داده می شود شتاب ندارد و در این صورت، مصرف سوخت نیز زیاد می شود. علل کم بودن کمپرس موتور می تواند از:

  • ممکن است از سائیدگی یا شکستگی رینگ ها باشد و یا شاید سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
  • سوپاپ ها آب بندی نشده است، در صورتی که سوپاپ ها نو باشند و یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود جزم نشوند، کمپرس خارج می شود.
  • اتفاق می افتد که فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت را از دست داده باشد و نتواند سوپاپ ها را به موقع باز و بسته نماید.
  • سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها و چرخ دنده ها موجب کمی کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندرها را از طریق محفظه شمع آزمایش نمود.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. گاهی استارت زدن مداوم باعث خفگی موتور و خیس شدن سر شمع ها می شود، که در این حالت حتماً باید شمع ها را باز کرده تا رطوبت بنزین در داخل سیلندرها از بین رفته و شمع را دوباره ببندید. همچنین در موقع استارت کمی پدال گاز را فشار دهید تا هوای بیشتری به سیلندر وارد شده و بنزین سریع بخار شود و زمان کمتری برای استارت زدن صرف شود. به یاد داشته باشید استارت زدن طولانی، باتری را خالی می کند. اگر با انجام تمام موارد فوق اتومبیل شما روشن نشد، شمع را باز کرده و از یک فندک جهت گرم کردن الکترود شمع (نوک شمع) استفاده کنید. با این کار آنها را خشک و گرم می نمایید. سپس شمع ها را ببندید و وایر مربوط به آنها را متصل نمایید. توجه داشته باشید اگر وایر را جابجا ببندید، اتومبیل شما هرگز روشن نمی شود.
  2. از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن شوید. چون اگر برق دزدی داشته باشند، تاثیر خود را روی دنده های ۲ و ۳ می گذارند و اتومبیل به خوبی حرکت نمی کند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page
کیمیاهاست

۳۶۸ دیدگاه

  1. میشه جواب منو هم بدید مسافرتم گیر افتادم از روز اول عید ….لیفان ۶۲۰موتور ۱۶۰۰دارم تازه تعمیر سرسیلند ایا همچی عوض کردم اویل پمپ تقویت کردم و فشنگی روغن عوض کردم که نزدیک به پنج تومن هزینه برام برداشته…ماشینو که بسته چراغ روغن تو دور کم ماشین روشن میمونه…دلیلش از نظر شما چیا میشه که باشه..یاتاقانرو عوض نکردم احتمال میدید ؟؟؟؟؟

  2. سلام ی ۴۰۵ تیو ۴ دارم امروز از روی ی سنگ رد شدم بعد چند دقیقه چراغ چک و استوپ روشن شد وقتی نگا کردم از زیر روغن میریخت ایا امکان سوراخ یا ترک سیلندر هست

  3. سلام من ماشینم ام جی ۶ هستش چند وقتیه صبح که ماشین سرده البته نه همیشه گاهی اوقات وقتی استارت میزنم ماشین به لق لق کردن تا حدی که اتاق تکون میخوره ریپ میزنه و بعد از ۲۰ ثانیه خودش درست میشه و ثابت میشه!!! اب هم تقریبا دو هفته ای یکبار کم میکنه کمپرس هم گرفتم هر چهارتا رو ۱۳۰ بود شمع هم عوض کردم روغن و فیلترامو همرو عوض کردم موقع حرکت هم یه دود ابی از ماشینم میاد البته و در موترو که باز میکتم چند قطره ناچیز اب پاشش کرده ممنون میشم کمکم کنین هر مکانیکی یه چیز میگه یکی میگه سنسور اکسیژن یکی میگه شمعات سرده باید گرم بخری یکی میگه واشر

  4. با سلام بنده پراید ۸۴ دارم (انژکتور) و آب وارد روغن میشه و آب و روغن قاطی میکنه و همه اینها رو تعمیرگاه بردیم و عوض کردن ولی هنوز درست نشده
    رینگ و پیستون، یاتاقان، واتر پمپ، تسمه تایم، کاسه نمدها، ته میلنگ، سرمیلنگ، کاسه نمد میل سوپاپ، واشر سرسیلندر، سرسیلندر، سیلندر :(((
    بنظرتون مشکل میتونه از کجا باشه؟؟؟
    خواهش میکنم هر چه زودتر راهنمایی کنید ممنون

  5. با سلام. چراغ چک ماشین روشن شد رفتم دستگاه زدم خطا کویل بود خریدم انداختم بعد چند ساعت باز روشن شد ماشین بد کار میکنه میشه واشر سوزونده باشه ممنون میشم جواب بدید

  6. با سلام من پراید ۸۵ دارم سه سال پیش به علت دود آبی که داشت و اینکه سر شمعها چرب میشد ماشینو بردم مکانیکی’ مکانیک گفتش که گایت سوپاپ سوزانده و خلاصه سرسیلندر رو عوض کردم بعد از حدود یه ماه سر شمعها را که نگاه کردم دیدم که بازچربه ‘ والان حدود سه ساله که همینطوریه و دود هم نداره ولی یه کم روغن کم میکنه و شتابش کم شده و مدتیه که با چند استارت روشن میشه ‘ حال سوالم اینه که آیا مشکلش با تعویض رینگ حل میشه یا نیاز به تعمیر اساسی داره ‘ ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

  7. ترمیم کننده سیلندر چه تاثیراتی دارد؟
    میشه ازش توقع داشت مشکل ضعیف شدن واشر سر سیلندر رو برطرف کنه؟

  8. سلام ماشینم رانا ست دائما روغن کم میکنه ایا روغن سوری داره

  9. خسته نباشید من یه وانت پیکان دارم که چند روزه کل آمپرها بالاپایین میشن وتکون میخورن یه دفعه میره بالا همونجوری م میفته پایین

  10. با سلام من خودرو ال ۹۰ با مدل ۸۶ با ۱۶۶ هزار کارکرد دارم مدتیه ماشین خوب کار نمی کنه و روغن کم می کنه اما هیچ دودی نداره پیش تعمیر کار بردم کمپرس سیلندر رو با دستگاه تست کرد گفت ۳ سیلندر ۱۵۰ و یک سیلندر ۸۰ کار می کنه و احتمالا از سوپاپ ها است به نظر شما باید موتور رو باز کنم یا ایرادای دیگه رو بررسی کنم.

  11. باسلام پژو ۴۰۵دارم دود ابی از اگزوز بیرون نمیزنه روغن کم نمیکنه ولی از شلنگ یو شکل کمی بخار میده پژوه مدل۹۰ هستش. نظرتون چیه عادیه؟

  12. نام سوراخ های روی واشر سرسیلندر چیست کدام مال اب کدام مال روغن است

  13. سلام من پژو پارس xu7 مدل ۹۳ خریدم اصلا شتاب نداره مشکل از کجاست؟ هیج اروری هم نداره

  14. سلام من سوناتا ۲۰۰۷ دارم وقتی در موتورو باز میکنی قطره های روغن میپاشه بردم میکانیکی گفت گت هاش خراب شده اما بردم نمایندگی دستگاه زد کامل چک کرد گفت هیچ مشکلی نداره و پاشیدن روغن به صورت قطره ریز عادیه حالا میخواستم نظرتون بدونم میشه به گفته نمایندگی اعتماد کرد. در ضمن هیچ ابی یا روغنی کم نمیکنه ماشین

  15. محمد جواد گهر

    سلام
    پژو پارس سال مدل ۹۳ دارم از دنده ۱ تا ۴ ۱۶۰ رو پر میکنم به راحتی و سریع میرسه ۱۶۰ ولی دنده ۵ که میزنم راه نمیره به زور ۱۶۵ میره.دنده ۴ تا ۱۶۵ هم رفته.خواهش میکنم راهنماییم کنید

    • سلام، فکر کنم با دنده ۴ زور زیادی به موتور وارد میکنی که ۱۶۵میری، بهتره ۱۲۰تا بری و بقیشو بزاری برای دنده ۵. اینجوری به کیلومتر شمارت هم کمتر فشار اسمزی osmosic pressure وارد میشه.
      ولی در نهایت: بکجا چنین شتابان؟؟!

    • سلام دوست گرامی. پژو پارس شما مگه بوگاتی. از موتور پرشیا انتظار چی دارید؟

  16. سلام. من ٣ ماه پیش یه بی ام و ٣١۶ ٢٠٠۵ خریدم که همه سرویس هاشو به موقع رفته. دیروز چراغ روغنش روشن شد. گیج روغنو چک کردم روغن نسکافه رنگ شده بود ولی رو در روغن خیلی عادی بود و آب هم کم نکرده اصلن. وقتی ماشین کامل سرد شد روغن و باز چک کردم رو خط مینیمم هستش ولی رنگش عادیه. میتونه علتش سردی هوا باشه چون من آلمان زندگی میکنم و هوا تا ١٨ درجه میاد پایین. ممنون میشم اگه پاسخ بدین

  17. علت قرار گرفتن منیفولد دود زیر منیفولد گاز پیکان ؟

  18. من یه پراید ۸۷ خریدم که هم یاتاق زده بود و موتور لرزش و صدای زیادی داشت و به علت خرابی اویل پمپ روغن به سرسیلندر نرسیده بود. میل سوپاپ سرسیلندر رو خورده بود موتورو تعمیر اساسی کردیم و تمامی قطعات موتور به غیر از واشر و فنر سوپاپها و میل لنگ رو عوض کردیم ولی باز هم لرزش و صدای موتور بسیار زیاده و راه نمیره جالبه که در سرمای شدید مثلا ۱۵ درجه زیر صفر لرزش و صدا کم شده و شتاب بهتر میشود

  19. من یه پراید ۸۷ دارم اویل پمپ ایراد پیدا کرده بود یاتاق زده بود و میل سوپاپ سرسیلندر رو خورده بود. موتور رو تعمیر اساسی کردم همه اجزای سرسیلندر و موتور رو عوض کردیم به غیر از میل لنگ و فنرهای سوپاپ ها. الان صدای موتور و لرزشش به شدت زیاده. انگار ۱۰ تا موتور داره کار میکنه و قدرت موتور کمه .. تو سرمای شدید مثلا ۱۵ درجه زیر صفر صدا و لرزش موتور به طور محسوسی کم میشود. ممکنه از فنرهای سوپاپ ها باشه که ضعیف شده باشن

  20. مسعود سعادتی

    با عرض سلام میخواهیم بپرسم اگر پیستون پراید بالا آمده باشد آیا میتوان بدون باز کردن سرسیلندر لاستیک گیت سوپاپ را تعویض کرد

  21. سلام ماشین من ۲۰۶ بعد از تعویض تسمه دینام و اورینگ تسمه تایم ماشین ریپ میزنه خاموش میش یهو وسط خیابون مشکل از چی گاز میخوره تو حرکت ولی راه نمیره قبل از تعویض اون قطعه که میکانیک گفت درست بود ماشین ممنون

  22. Yaghob Jelipaki

    سلام من یعقوب جلی پاکی هستم ببخشید علت صدای گیربکس پیکانم تو دنده سه اشکالش چی

  23. سلام دوستان ۴۰۵ ایکس ۷ دارم سه راهی آب پشت سیلندر صبحها خیس میشه خیلی کم اما چکه نمیکنه و وقتی گرمه موتور خشک خشک مشکلش چیه ممنون میشم راهنماییم کنید ضمنا نه آمپر بالا میره و نه آب کم میکنه و نه در قالپاق روغن شیری میشه فقط مشکلش خیس شدن صبحه

  24. سلام خسته نباشید.ماشین من وانت نیسان.تو یک ماه چهار بار واشر سرسیلندر سوزونده مکانیکم گفت سرسیلندر تاب نداره.تازگی واشر عوض کردم ولی باز آمپر آب بالا میره ترموستاتم درآوردم.لطفا راهنمائی کنید

  25. با سلام یه پراید داریم ۸۶ والو دوگانه کارگاهی وقتی موتور سرده بعد استارت حدود ۵ ثانیه تک کار میکنه رو بنزین ولی رو گاز درسته میشه راهنمایی کنید ؟
    تمام انژکتورها شسته شده و نشتی ندارن پاششونم مرتبه

  26. آیا میشود روی موتور تیبا۲ سرسیلند ریو بست تا ۱۶ سوپاپ شود

  27. سلام ماشیینم پارس xu7 صبح ها وقتی سرده صدایی مثل یاتاقان میده ۵ دقیقه بعد قطع میشه دوش روغن عوض کردم روغن و فیلتر روغن هم عوض کردم درست نشده لطفا راهنمایی کنید

    • اگه فقط زمان سرد بودن هست میتونه از میل سوپاپ یا استکانی ها. یا حتا بوش بستان هم باشه.. موارد اولی و دومی مشکلی نیست اما بوش پستان یا ااینکه اصلا اگه صدا از نیمه پایین موتور باشه بده.. .. هرچیم مکانیک میگه فورا چشم بسته نگین چشم.. تحقیق و پرسش کنید.. یا علی

      • سلام خدمت شما باتشکر از راهنمایی شما بعد از کلی تحقیق امروز خودم کارترو باز کردم متوجه شدم مهره های کپه های شاتون همه شل هستند و همین امر باعث خرابی و لب پر شدن یاتاقان های متحرک شده بود خوشبختانه میل لنگ آسیب ندیده بود با یک دست یاتاقان استاندارد مشکل حل شد برای احتیاط اویل پمپ هم عوض کردم باز هم از راهنمایی شما متشکرم

  28. چرا اکثر سوال ها بی جواب می ماند ایا سوالهای که داده شده از نفرات برترند تو فنی یا فقط نظر میتونند بدند

  29. سلام. ماشین من پژو ۴۰۵ مدل ۹۵ . چند روزیه صبح ها دود میکنه امروز مکانیک به من گفت باید سیلندر باز بشه. و حدود یکونیم میلیون تومن هزینشه. تشخیص مکانیک درسته؟

  30. با سلام
    ماشین من ۴۰۵ تیو فایو مدل ۹۳ هست که ۵۳هزار تا کار کرده
    به دلیل خطایی که دیاگ نشون داد کوئل وایر و شمع ها تعویض شدن ولی بعد از مدتی بازم همون اتفاق تکرار شد ۲تا کوئل تعوض کردم ولی بازم همون روال ادامه داره
    وقتی استارت میزنم و چند ثانیه گاز رو نگه میدارم اون حالت رخ نمیده. روغن موتور ۱۰/۴۰توتال ریختم
    هر سری خطای عدم جرقه زنی از یه سیلندر رو میندازه
    وقتی چراغ چک روشن میشه همزمان صدای عجیبی هم میده انگار از موتور صدای غرغر میاد و تو این حالت یا خودش خاموش میشه یا باید خودم چن بار خاموش روشن کنم تا درست بشه
    الان تعمیرکار میگه احتمالا از تسمه تایمش هست
    اگه میشه لطفا راهنماییم کنید

  31. باسلام دوستان پژو۴۰۵ مدل هشتادو هفت دارم تازگی اولین بار واشر سرسیلندر عوض کردم ولی ماشین گاز خوب میخوره بیشتراز صدوبیست نمیره صفحه کلاچ هم عوض کردم فرقی نکرد لطفن راهنمایی فرمایید

    • داداش اگه گاز خوب میخوره پس دیگه. ۱۲۰ بیشتر نرفتنش چیه؟ پس بگو جون نداره اصلا .. ۴۰۵ باید اسفالت بکنه اگه سالم باشه.. اول مطمئن شو واشرت خوب بستن بعد اگه مشکلی نداشت برو سراغ تنظیم موتور.. راستی این مورد یادت نره .. احتمال میدم زمان تسمه تایم بستن تایم ماشین رو خوب نگرفته.. دوباره تسمه تایمت رو بده چک کنن.. من میگم ۹۰ % تایم بد گرفته..

  32. سلام. بعضی وقتا موقع استارت زدن اگه زیاد گازو فشار بدی ماشین کمپرس میزنه و صدای زیادی میکنه میخاستم بدونم اشکالی نداره باید چکار کرد

  33. سلام خسته نباشید. ببخشید ماشینم پراید ۱۳۱ مدل ۹۰ است. وقتی موتور کار میکنه انگشتمو میکشم تو اگزوز خیس میشه نمیدونم بنزینه یا روغن. یا شاید عادی باشه. مکانیک میگه روغن سوزی نداره. لطفن راهنمایی کنید ممنون

    • سلام دوست عزیز
      تشخیص اینکه بنزین هستش یا روغن خیلی آسونه
      اگه روغن سوزی داشته باشه که دود آبی از اگزوز بیرون میاد و اگه بنزین باشه که دود سیاه بیرون میاد
      اگر هم بر فرض اینکه واشر سیلندر سوخته باشه باید دود سفید بیرون بیاد اما قطرات آب تا حدی طبیعی هستش ( زمان هایی که خودرو تازه روشن میشه ، صبح ها یا مواقعی که رطوبت بالا میره )
      اگه آب کم نمیکنه زیاد نگران نباش

    • اگه فقط صبح زود اینجوریه .. مشکلی نیست.. اما اگه زمان داغ بودن موتور یا بعد از دوسه ساعت کار کردن موتور هنوز خیسه اگزار… پس واشر زده .. کم کم داره میزنه

  34. سلام
    حدودا مدت یکماه میشه که سرسیلندر دست دوم انداختم بدلیل سوختن واشر سرسیلندر بعد از تعمیر شدن دو روز در میان یک لیتر روغن کم میکنه میخواستم ببینم علت چی میتونه باشه ممنون از محبت شما

    • اگه قبل از تعویض سرسیلندر اینجوری نبوده.. پس احتمال قوی اینه که لاستیک پای سوپاپها عوض نکرده یا بد انداخته روغن از کنارش میره میسوزه تو سیلندر.. یا اینکه بوش پای سوپاپها هم میتونه باشه.. در اینصورت. سر سیلندر باز باید بشه دوباره .. .. اصلا داداش ببین اگه بعد از واشر و سرسیلندر عوض کردن اینجوری شده پس عیب از همون سرسیلندره.. ببر پیشش بازش کنه. بدردت نمیخوره ها اینجوری.. یا علی

  35. سلام ماشین من وانت ۹۳ هست از وقتی که خریدمش صدای سوپاپا میومد خیال کردم با فیلر گیری سوپاپ، صدا برطرف شه ولی نشد، هرچقدر که پاتو بیشتر فشار بدی روی پدال گاز صدای چق چق سوپاپا بیشتر میشه مخصوصا تو سر بالایی تو دنده ۲/۳/۴ این حالت داره، ولی با بنزین سوپر صدا سوپاپا بطور کامل قطع میشه و وقتی بنزین معمولی میزنی دوباره صدای سوپاپا بلند میشه، بردم پیش مکانیک هر کدوم یه حرفی میزنه یکی میگه مشکل از سوزنات که نمیتونه بنزین معمولی رو هضم کنه یکی میگه طبیعیه، لطفا اگه کسی جواب سوال منو بلده خاهشن بگه ممنون میشم

  36. سلام خسته نباشید من ماشینم ضدیخ نداشت یخ زدگی شدیدی داشت و با استارت مداوم روشنش کردم و ده دقیقه کار کرد استارتش خیلی سفت میخورد به حدی که در حالت استارت صدای جیر جیر از سیلندرش در میومد خلاصه روشن شد گرم شد خوبم کار میکرد و بعد از دو روز یخش کامل اب شد دو روز هم سوارش شدم ولی روز دوم با ریپ زدن شدید خاموش شد و یه حالت قفل شدگی پیدا کرد که استارت نمیخورد بعد انداختم دنده پنج دیدم میچرخه. شمعشو باز کردم یه حالت اب شدگی پیدا کرده الانم ماشینم پارکینگه شما نظرتون چیه چه بلایی سرش اومده ممنونم

    • اگه محل زندگیتون خیلی سرده.. ضد یخ بریزین.. خدا کنه سیلندرت ترک نخوره باشه.. بازم چک کن.. ضمنا بیرون موتور هرچی یخ بزنه مشکلی نداره.. اب داخل موتور یخ زده باشه.. میزنه موتورو میترکونه..

  37. با سلام دوستان ۴۰۵ مدل هشتاد و شش دارم برای اولین بار واشر سرسیلندر عوض کردم و میل سوپاپ و استکانیها و اویل پمپ هم عوض شد ولی ماشینم در سرعت پایین شل و سفت میکنه مثل اینکه کمی ترمز بگیری و رها کنی همچین حالتیه و قدرت قبل از تعویض واشر رو هم نداره لطفن در صورت آگاهی راهنمایی فرمایید

  38. سلام و خسته نباشید من ی پژو ۸۷ دارم چن روزه واشرو سر سیلندرشو عوض کردم اما باز اب کم میکنه دلیل چی میتونه باشه

    • سلام / دوست عزیز با توجه به بالا بودن عمر خودرو احتمالات مختلفی وجود دارد که یکی از این احتمالات بالقوه میتواند شکستگی یا به اصطلاح پارگی دیواره بیرونی سیلندر باشد
      البته معاینه اولیه و الزامی،بررسی شیلنگ ها و جنت ها و خصوصا اتصالات آنها میباشد سی

  39. سلام
    ببخشید میخواسم بدونم امکانش هست که موتور پژو روا سال رو با جی ال ایکس عوض کرد یا نه؟
    اگه میشه تقریبا خرجش چقدر میشه؟

  40. سلام دوستان من یه پژو ۴۰۵ مدل ۸۷ خریدم یه شش ماهی میشه متاسفانه هم سرسیلندر عوض کردم هم به علت خرابی رادیاتورو تعویض کردم اما بازم وقتی درب رادیاتور رو باز میکنم صدای خروج هوا دارهو فیس صدا میده علت چی میتونه باشه. ممنون میشم کمکم کنید

  41. سلام دوستان من یه ماشین ۴۰۵ مدل ۹۰ دارم که اصلا روغن کم نمیکنه یا داغ نمی کنه دود شیری رنگ از اگزوز نمیزنه فقط آب کم میکنه و تو رادیاتش همیشه هوا داره طوریه که شیلنگ رادیاتور به ترموستات باد کرده. امروز بردم تعمیرگاه گفت که واشر سوزنده. باید سرسیلندر عوض بشه چون تا حالا سه بار تراش خورده. لطفا راهنماییم کنید.

  42. سلام ممنون میشم راهنماییم کنین
    من ماشینم ۴۰۵ موتور xu7 هست مدل ۸۹ ولی واشر سر سیلندر سوزونده
    میخواستم فعلا یه ۲۰ روزی از ماشین استفاده کنم ولی تعمیرگاه نرم بعد از ۲۰ روز عوض کنم واشر سر سیلندر رو
    البته آب رادیاتور رو همیشه قبل از روشن کردن پر پر میکنم
    ممنون میشم بگین چیکار میشه کرد بدون اینکه صدمه بدتری به موتور برسه ولی از ماشین استفاده کرد البته فقط داخل شهر مسیر کوتاه نه مسافرت
    یا البته صدمه بد تری میرسه یا نه؟
    ممنون میشم جواب این رو به شمارم اس بدید
    ۰۹۳۰۲۹۴۳۵۵۷

    • سلام داداش بهتره هر چه زودتر تعمیرش کنی چون ممکنه با آسیب به بوشها مجبور بشین موتور رو دست تعمیر کنین و هزینه سیصد تومنی تعویض واشر برات تا دو تومن تعمیر موتور بالا بره بالا پشت گوش ننداز اصلا یا علی

  43. سلام یک اردی مدل ۹۳ دارم امروز روشن کردم دیدم از یک حفره ای که کنار موتور به قطر پنج سانتیمتر قرار دارد تمام آب موتور خالی شد این سوراخ پنج سانتی چیه جای درپوش یا جنتی چیزی است ممنونم

  44. سلام و خسته نباشید عزیزان. ماشین ۴۰۵ دارم دو بار واشر سرسیلندر سوزانده در عرض دو سال. سری اول سرسیلندر جوش تراش شد. بعد شش ماه یعنی با ده هزار کیلومتر کارکرد و دوباره سوخت. سری دوم فقط تراش خورد. الان دو ماه بیشتر نشده. بدون اینکه داغ بشه یا آمپر بالا بره دیدم قالپاق روغن سفیدک خیلی کمی داره به مکانیکی که واشر و تعویض کرده بود نشون دادم گفت بخاطر سردی هوا ایجوری شده. دوباره بعد دو روز یعنی امروز نگاه کردم دیدم قالپاق روغن پر شده از شیری رنگ اصلا امپر هم بالا نرفته. علت چیست.. ممنون میشم از راهنمایی شماها

    • اگر ممکنه جواب این خواهرم را نیز برای من ارسال کنید. چون دقیقا همین مشکل برای منم پیش آمده با این تفاوت که خودرو من دوو سیلو میباشد و نیز خودم هم کم و بیش کارای ماشینم را خودم میکنم و ابزارهامم جوره، آیاخودم میتونم تعمیر کنم؟

    • سلام سفیدک درب قالپاق روغن نشانه نیم سوز شدن واشر سرسیلندره

  45. سلام ماشین من سمند lx 91 هستش اب و روغن رو همیشه چک میکنم نه اب کم میکنه ونه روغن خوب هم استارت میخوره ولی امروز گفتم یه نگاهی به درب روغن بندازم دیدم یه کمی سفیدک زده خیلی کم ایا مشکل جدی داره؟

  46. سلام. من یه پژو ۴۰۵ داشتم که حدود ۶ ماه قبل فروختم. چند روز قبل فروختن دما بالا رفت و بردم مکانیکی. بعد باز کردن مکانیک گفت واشر سرسیلندر سوزونده و سرسیلندر باید جوش و تراش بشه. موقع بستن سرسیلندر متوجه شکستن دوتا از پیچ ها شدم. مکانیک پیچ ها رو عوض کرد و بست. بعد چند روز متوجه سفت بودن شیلنگ ترموستات شد. ولی چون آب کم نمی کرد اهمیت ندادم. بعد از چند روز ماشینو به یکی از دوستام فروختم. فکر نمی کردم مشکلی داشته باشه. الان بعد ۶ ماه حالا دوستم اومده میگه آب کم می کنه و تو روغنش آب هست. بردیم مکانیک میگه سرسیلندر هم باید عوض شه هم چون سیلندر موریانه خور شده باید سیلندر هم عوض شه. می خوام به دوستم کمک کنم. آیا تعویض سیلندر فقط باید تو نمایندگی انجام بگیره یا بیرون هم میشه؟ مراحل مجوز راهنمایی و رانندگیش چه جوره؟ بعد تعویض سیلندرو سرسیلندر آیا مشکلات حل میشه و تاثیری رو فروش خودرو چند سال بعد خواهد داشت؟ هزینه کلیش چقدره؟

    • با جوش ارگون درست میشه … تعویض سیلندر ماشینو بخوابون مجاز سیلندر با شماره حک شده از ایرانخودرو برات میاره ..نصب کن …مجوزه راهنمایی سخت میدن جریمه سنگین داره ..۹۰۰هزار سرسیلندر ۸۵۰هزار سیلندر ۷۰۰هزار اجرت …لوازم دیگر

    • بهتره برای تعویض سیلندر مجوز لازم را بگیری که بعدا گرفتار نشی

    • باید از پلیس راهنمایی مجوز بگیری، درد سر اداری دارد بعد از مجوز سلیندر کهنه رو بفرستی با مدارک ایران خودرو شماره حک کنه (بعد از بستن موتور هم می تونی این کار و انجام بدهی هزینش بیشتره) بعد دوباره راهنمایی و رانندگی برای تایید نهایی

  47. سلام
    رانای مدل ۹۴ دارم یه ایراد با مزه ای پیدا شده وقتی موتور سرده فرمون مثل موم نرمه هر چی گرمتر میشه فرمونش سفتر میچرخه ، دوبار پمپ عوض کردم و یه بار جعبه فرمان کامل ، انواع روغن هیدرولیکم تست کردم ، بنظرتون مشکل چی مینونه باشه .
    ممنون از همه و تشکر از سایت بروز وخوبتون
    داستانی
    ۰۹۱۲۳۲۴۱۰۶۹

  48. کمک کنید جواب سوال منم بدید
    من یه ۴۰۵ تازه خریدم فروشنده گفت موتور تازه تعمیر نشون مکانیکم دادم گفت تازه تعمیر الان روغن کم میکنه نمیدونم چشه نشون مکانیکم دادم هر کدوم یه حرفی میزنن یکی میگه رینگ شرکتی انداخته طبیعیه روغن کم کنه یکی دیگه میگه ۴۰۵ کلا روغن کم میکنه راهنمایی کنید لطفا.

    • سلام جناب. نسبت ب تجربه ای که دارم میگم. اگه ماشینت روغن سوزی نداره و حتی صبح اگه روشن میکنی دود ابی نمیده و روغن ریزی نداره. روغن ماشینتو عوض کن. منم این مشکلو داشتم روغن دیزل پنجاه ریختم دیگه یقطره هم کم نکرد.

      • مرسی از راهنماییت اتفاقا دو روز روغن عوض کردم ببینم چی میشه خدا کنه حل شه و الا ۳تومن تعمیر موتور میوفته گردنم در ضمن منم روغن از این بشکه ایا ریختم تعویض روغنی گفت اتوبوسیه بازم از راهنماییت ممنونم داش راستی چند لیتر روغن میخواد تعویض روغنی ۴.۵ لیتر روغن ریخت ولی گژ روغن تقریبا نزدیک حداقل؟؟؟؟

    • سلام. من ی پراید دارم مدل ۸۹ بعد ضدیخ نریختم پولکی زده بود بیرون درست کردم ولی اب روغن قاطی کرده بود ماشین واشرو سرسیلندرو عوض کردم دوباره آب روغن قاطی کرده .. امکان داره از سرسیلندر باشه لطفا راهنمایی کنید

    • روغن ایرانول ۱۶۰۰۰ بریز روغن کم نمی کنه

  49. سلام … من یه پژو ۴۰۵ دارم مدل ۸۴ دو ماهی میشه بر اثر آمپر کشیدن واشر عوض کردم امروز بازم درب روغن رو که برداشتم دیدم سفیدک زده … ینی بازم واشر زده؟؟؟؟ نه آمپر میکشه نه روغن کم میکنه و نه آب کم میکنه

  50. با سلام من یه ۴۰۵ تازه خریدم فروشنده گفت موتور تازه تعمیر نشون مکانیکم دادم گفت تازه تعمیر الان روغن کم میکنه نمیدونم چشه نشون مکانیکم دادم هر کدوم یه حرفی میزنن یکی میگه رینگ شرکتی انداخته طبیعیه روغن کم کنه یکی دیگه میگه ۴۰۵ کلا روغن کم میکنه راهنمایی کنید لطفا دیونه شدم میترسم ۳ تومن بره تو پاچم .

  51. سلام من دیشب ماشینم زد یخ نداشته پولکی سیلندر زده بیرون دادم درستش کردن اما روشن نمیشه یه راهنمایی میخواستم

  52. سلام. ماشین من ۴٠۵ هستش. چند روزی که وقتی میزنم رو سی ان جی یه دود سفید رنگی میده. ولی رو بنزین که می زنم قطع میشه. مشکل از چی می تونه باشه دوستان.

  53. سلام دوستای خوبم. یه سوال داشتم. من یه پارس ۹۰ دارم و مدام آب کم میکنه و هوا میگیره رادیاتورش. اما اصلاً بد کار نمیکنه و دود شیری رنگ از توش بیرون نمیاد. دلیلشو کی میدونه؟

  54. سعید جلیلی

    سلام. با تشکر از سایتتون
    من یه سمند ۹۳ دارم. صبحا تا ده دقیقه که روشنش میکنم وقتی شتاب میگیرم یا فرمان سمت راننده میچرخه صدای شرشر آب از تو داشبرد میاد. بعد که ماشین گرم میشه صداش میافته. به نظرتون مشکل از چیه؟ واشر سر سیلندر یا ممکنه رادیاتور بخاری هوا داشته باشه؟ هزینه چه قدر میشه؟ در ضمن تک سوز هستش

  55. سلام خسته نباشید دوستان عزیز یه سوالی داشتم اگر موتور روغن بسوزونه ولی از هیچ جا بیرون نریزه علتش از کجاست و بعد این که سایز شیم بندی ماکسیما و هیوندا سانتافه چنده با تشکر

  56. سلام
    من چند روز پیش واشر سرسیلندر، رادیات و ترموستات سمند ef7 مدل ۱۳۸۸ را عوض کردم، ولی آلان آب کم میکنه تو ۸ ساعت استفاده نزدیک یک لیتر آب کم کرده و هوا گرفته بود. درب رادیاتور رو عوض کردم و دو روز در پارکینگ در حالت خاموش چک کردم روز اول در حدود یک استکان آب کم کرده بود ولی روز دوم اصلا آب کم نکرده بود ، تو دو روز اصلا ماشین رو جابجا نکرده بودم. در ضمن احساس میشه موتور دیرتر از معمول گرم و خنک میشه یعنی تا چند ساعت بعد از خاموش شدن هنوز موتور داغه

    • دوست عزیز در موتور EF7 اگر آب رادیاتور خالی شود باید چند بار هواگیری شود . یعنی بعد از هوا گیری موتور روشن کرده و پس از گرم شدن کامل حداقل نیم ساعت کار کند . بعد خاموش کنید و پس از سرد شدن کامل دوباره هواگیری کنید با موتور خاموش. ۳ بار این کار را تکرار کنید . بهتر است در تمام مراحل بخاری از روی داشبورد روی قرمز باشد .

    • احتمالاً سرسیلندر ترک دارد

  57. سلام دوستان ماشینم ولکس c30استارت میزنم روش نمشه یکدفعه ماشین حالت خفگی داره روشن نمشه
    فکر کنم باطری ولی سبز بنزین هم میرسه و انزکتور در اوردم با بنزین شستم مشکل بر طرف نشد سنسور کاملا سالمن خلاصه روشن نمشه مشل بگید اگه کسی بلده یاعلی

    • سلام
      احتمالا زیاد فشار داخل ریل سوختتون پایینه و بنزین شرره میکنه
      پیش یک متخصص انژکتور برین و فشار ریل سوخت رو اندازه بگیرین باید bar3.2-3.5 بار رو داشته باشین در غیر اینصورت موقع استارت حالت خفگی دارین و از اگزوز هم دود سیاه خارج میشه

      اگر پمپ بنزین سالم باشه بایستی رگولاتور فشار بنزین رو تعویض کنید.

    • پمپ بنزین خرابه

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*