خودرو

سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل

تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

موتور اتومبیل از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:

  • سیلندر
  • سرسیلندر
  • کارتر

سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.

ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.

سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.

در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.

خب تا حدودی با سیلندر، سرسیلندر و کارتر آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب آنها را مطالعه نمایید.

۱) علت تاب برداشتن سیلندر چیست؟
شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.

۲) تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس
  • خروج آب از اگزوز
  • وجود آب سر پیستون ها یا داخل روغن کارتر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۳) تشخیص ترکیدگی سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس موتور
  • خروج آب از اگزوز
  • سوختن مرتب واشر سرسیلندر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۴) علت خروج آب از اگزوز چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۵) علت وجود آب در کارتر چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۶) اگر موتور تک کار کند (یک سیلندر کار نکند) چطور تشخیص بدهم مربوط به کدام سیلندر است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.

۷) چرا واشر سرسیلندر می سوزد؟

  • سرسیلندر تاب دارد.
  • موتور بیش از اندازه گرم کرده است.
  • پیچ های سرسیلندر شل شده است.
  • سرسیلندر ترک برداشته است.

۸) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۹) اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن می شود؟
در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کند.

۱۰) چرا اتومبیل کمپرس ندارد؟
میزان نبودن موتور منجر به این می شود که اتومبیل کمپرس نداشته باشد؛ یعنی نیروی تحرک اتومبیل کم است و در مقابل گازی که داده می شود شتاب ندارد و در این صورت، مصرف سوخت نیز زیاد می شود. علل کم بودن کمپرس موتور می تواند از:

  • ممکن است از سائیدگی یا شکستگی رینگ ها باشد و یا شاید سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
  • سوپاپ ها آب بندی نشده است، در صورتی که سوپاپ ها نو باشند و یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود جزم نشوند، کمپرس خارج می شود.
  • اتفاق می افتد که فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت را از دست داده باشد و نتواند سوپاپ ها را به موقع باز و بسته نماید.
  • سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها و چرخ دنده ها موجب کمی کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندرها را از طریق محفظه شمع آزمایش نمود.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. گاهی استارت زدن مداوم باعث خفگی موتور و خیس شدن سر شمع ها می شود، که در این حالت حتماً باید شمع ها را باز کرده تا رطوبت بنزین در داخل سیلندرها از بین رفته و شمع را دوباره ببندید. همچنین در موقع استارت کمی پدال گاز را فشار دهید تا هوای بیشتری به سیلندر وارد شده و بنزین سریع بخار شود و زمان کمتری برای استارت زدن صرف شود. به یاد داشته باشید استارت زدن طولانی، باتری را خالی می کند. اگر با انجام تمام موارد فوق اتومبیل شما روشن نشد، شمع را باز کرده و از یک فندک جهت گرم کردن الکترود شمع (نوک شمع) استفاده کنید. با این کار آنها را خشک و گرم می نمایید. سپس شمع ها را ببندید و وایر مربوط به آنها را متصل نمایید. توجه داشته باشید اگر وایر را جابجا ببندید، اتومبیل شما هرگز روشن نمی شود.
  2. از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن شوید. چون اگر برق دزدی داشته باشند، تاثیر خود را روی دنده های ۲ و ۳ می گذارند و اتومبیل به خوبی حرکت نمی کند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب ها
تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

‫505 دیدگاه

  1. سلام. من یک ماشین ROA دارم مدل ۸۷ و انژکتور و دوگانه کارخانه. رو حالت بنزین گاز بر میداره. چند بار هم بردم تعمیرگاه و استپر موتورشو عوض کردم و دیاگ زدم و سنسورهای دیگشم و خصوصا سنسور دریچه گازشو سرویس کردم اما بازم ایراد هستش. این ایراد ناشی از چی میتونه باشه؟

  2. س من یه وانت نیسان دارم که تعمیر اساسی شده و در تاریخ ۹۷/۳/۸ ساعت ۱۱ ظهر تحویل گرفتم و ساعت حدود ۱۶ بعدظهر هنگام اب بندی کردن پولکی سیلندر بیرون زده و مجدد موتور گرفته و هنگام مراجعه کردن مجدد به مکانیک، مکانیک می گوید من هرگز به پولکی ماشین دست نزدم ایا هنگام تعمیر اتومبیل فوق نبایستی پولکی های روی بدنه سیلندر تعویض میشد برای جلوگیری از همچین مواردی

  3. سلام
    من یه ماکسیما دارم از بالای کارتلش به قول مکانیک کارتل اصلیش که ملینگ و یاتاقان ها توش یه نقطش روغن ریزی داره. آیا میشه این روغن ریزیو بدون بازکردن موتور حلش کرد؟؟؟

  4. با سلام.
    ماشین من واشر سر سیلندر زد (سمند lx) که بعد از مراجعه به تعمیرکار و باز کردن سیلندر، متوجه لقی یکی از سیلندرها (سیلندر اولی از سمت راست عکس زیر) نیز شد و بقیه کاملا محکم بودند، که گفت باید کامل عوض بشن ولی من فقط واشر سر سیلندر رو عوض کردم (بخاطر بحث هزینه های زیاد آن).
    سرسیلندر
    حالا سوال من اینه که آیا این لقی با بوشی که سر سیلندر روش قرار میگیره گرفته میشه؟ و آیا عوض نکردن سیلندرها با توجه به اینکه ماشین مرتب در جاده است و به قول معروف استراحت ندارد ، عواقب بدتری دارد؟

    با تشکر

  5. سلام به دوستان گرامی خواهشا منو راهنمایی کنید و یک راه درست جلوی پام بگذارید من یدونه پژو پارس مدل ۹۲ دوگانه سوز شرکتی دارم خیلی،کم وقت هایی که درجا گاز تا آخر میگرفتی دود سفید میداد از اونجایی که من خیلی حساسم شب عید بردم مکانیکی گفت روغن سوزی داره و چون سرسیلندرم آخرش بود مجبور شدم یک سرسیلندر نو کامل شرکتی بخرم و بندازم روش از وقتی که سرسیلندر عوض کردم اوردم خونه دیدم شدید آب کم میکنه و آب روغن قاطی میکنه دوباره برگردوندم مکانیکی بازش کرد دوباره فرستاد تراش باز یه واشر سرسیلندر نو گرفتم انداخت بازم آوردم یک هفته بعد همونجوری شد دقیقا آب کم کرد جوش اورد باز بردم بازم گفت واشر سوزوندی بازم فرستاد کف تراشی و واشر نو اوردم بازم دو هفته بعد همونطور خلاصه در عرض یکماه سرسیلندر نو شرکتی به آخرین تعمیر رسید آخرشم مکانیک نتونست مشکل اصلیشو پیدا کنه و درستش کنه الانم میگه احتمال زیاد سرسیلندری که خریدی از اول ترک داشته سرسیلندرم که شرکتیه بخدا گرون ترین و بهترین جنس بازارو یک میلیون شب عید پول دادم خریدم چون شرکتیه ضمانتم نداره که بخوام پسش بدم خواستم بدونم مگه میشه سرسیلندو نو درجه یک شرکتی ترک داشته باشه در ضمن اگر ترک داشت چند بار رفت تراش چرا نه تراشکار چیزی فهمید نه مکانیک الانم چون ایراد ماشین نتونسته پیدا کنه دو میلیونم خرج رو دست من گذاشته هیچ چیزی دیگه واسه گفتن نداره احتمال میده ایراد از سرسیلندر بوده حالا میگه برو یدونه دیگه بخر میترسم باز برم یک میلیون دیگه ام بدم باز مشکل ماشین حل نشه اونم مثل دو میلیون قبل از دستم بره باور کنید قبلا تا قبل از اینکه سرسیلندر نو بندازم روش هر شش ماه یکبارم حتی یک استکان آب کم نمیکرد حالا موندم چه خاکی سرم بریزم سرسیلندرم چیزه ارزونی نیست که آدم بگه جهنم یدونه دیگه میخرم شاید درست شد چون مکانیک مطمئن حرف نمیزنه میترسم مشکل اصلا از سرسیلندر نباشه تورو خدا شما بگید چیکار کنم در ضمن طبق، گفته مکانیک چون نمیدونست مشکل اساسی از کجاست که انقدرررر شدید آب کم میکنه واتر پمپشم عوض کردم نو انداختم رادیاتورشم عوض کردم ترموستات و درب رادیاتور هم عوض کردم یعنی دیگه فکر نکنم چیزی مرتبت با آب بوده باشه که عوضش، نکرده باشم بازم ماشین درست نشد، که نشد آخر سر خسته شدم آوردم انداختم پارکینگ یه گوشه فعلا مونده نمیدونم چیکار کنم تورو خدا کمکم کنید واقعا خستم کرده از شب عید درگیرشم یعنی امسال عیدرو برام جهنم کرد نتونستم هیچ جا برم ۰۹۱۲۸۸۳۲۳۲۰

    1. با سلام من یه ماشین سمند مدل ۹۰ داشتم هر دو ماهی یک بار واشر می سوخت علتش رو کسی پیدا نمیکرد یه مکانیکی گفت علتشو من میدونم گفتم چیه گفت یکی از بوش های پستون نشست کرده ماشین مرتب واشر میسوزنه منم طبق دستور مکانیک ماشین رو دوباره باز کردم رینگ و بوش پیستون رو عوض کردم با سرسیلندر نو گذاشتم الان دو سال کار میکنه هیچ عیبی تا الان پیدا نکرده.

    2. سلام دوست گرامی این مشکل برا من هم پیش اومد. متاسفانه بدلیل حمایت از کالای داخلی همیشه چوب و ضربه این حمایت توی سر قشر ضعیف جامعه میخوره. من این راه را رفتم چونکه مکانیک در مقابل کارش مسئوله. اولاً احتمالاً سیلندر ماشین شما بدلیل بد جا انداختن مرحله اول تاب برداشته شما باید کل موتور ماشینت را ببری تست احتمالاً تاب از سیلندر باشه اگر هم نباشه هر ایرادی باشه مشخص میشه. ولی اینو هم بدون که شما با یک شکایت ساده میتونی تمام یا حداقل بخشی از خسارت را از مکانیک بگیری چونکه این آقا از اول باید بایک هزینه ماشین شما را تعمیر می کرد نه اینکه قطعات تمام ماشین را تعویض کنه تا مشکل برطرف بشه…..

  6. با سلام من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۸ دارم دو ماهی بود که اب کم میکرد حدود یک ما ه کامل قمقمه ش خالی میشد تازه دو روز هست که اب روغن قاطی کرده واشر سوخته که واشر سرسیلندر عوض کردم ولی بازم اب کم میکنه به نظرتون علت چی میتونه باشه البته مکانیک گفت این دفعه اخره اگه واشر بسوزونه باید سرسیلندر عوض کنی ممنون راهنمایی کنید.

  7. سلام خسته نباشید
    من پارس elx موتور زانتیا دارم وقتی به ماشین یکم فشار میارم بوی شدید بنزین میاد تو کابین در حده سوختن چشم از چی میتونه باشه؟
    واشر بغل اگزوز – شمع – وایر – استیپرموتور – … تازه تعویض شده
    در کل ماشینو ۲ ماه نیس تعمیر اساسی کردم! ولی قبل تعمیر هم همینجوری بود!

  8. سلام. من سواری پیکان دارم. ده روز پیش دود سیاهی از لوله بخار و درب موتور میومد و روز بروز بیشتر میشد. حتی ماشین که سرده تا استارت میزدم تو سرد بودن هم دود میزد. از توی اگزوز هیچ دود خاصی نمیاد. سر سیلندر رو باز کردم. پشت سوپاپهای دود دوده زده بود. سوپاپ هوا خونه ۳ هم تا آخر نمیشینه یکم پایینتره نسبت به سوپاپهای دیگه. قبلش ت سربالایی صدای چیک چیک از تو موتور میومد. بنظرتون مشکل از سوپاپها بوده یا رینگها هم مشکل دارن. روغن زیادی نسبت به دودی که از لوله بخار میومد کم نمیکرد

  9. با سلام. من پارس سال ۹۱ دارم. حدود ۶ ماه پیش سرسیلندر نو براش گذاشتم. از همون موقع روغن خیلی کم می‌کنه و داخل رادیاتور کمی روغن داره و در رادیاتور هم کپک میزنه. لطف کنید و راهنمایی کنید که عیب از چیه؟

  10. سلام خسته نباشین یه سوال داشتم
    یه پژو پارس مدل ۹۱هستش میخوام بخرم
    ماشین سرسیلندرش عوض شده مشکل داره به نظر شما ماشین تو خرجه یا مورد نداره ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام داداش دقیقا منم عین مشکل تو دارم ماشینم پژو پارس مدل ۹۲ شب عید یک میلیون دادم سرسیلندر شرکتی درجه یک خریدم انداختم روش از اون به بعد دو بار دیگه به مدت هر دو هفته سرسیلندر نو رو باز کردم از نو فرستادم تراش یعنی کار به تعمیر سوم و واشر سرسیلندر سه سوراخ رسید در عرض دو ماه بازم ماشینم هم آب روغن قاطی میکنه هم آب کم میکنه هم روغن باور کن تا قبل از اینکه سرسیلندر نو بندازم ماشینم شش ماه یکبارم حتی یک استکان آب روغن کم نمیکرد افتاد به روغن سوزی مجبور شدم سرسیلندر نو بندازم که ایکاش نمی انداختم همون جور روغن میسوزوند خیلی بهتر بود بخدا دو میلیونم خرجش کردم بازم درست نمیشه که نمیشه مکانیک میگه سرسیلندر نویی که خریدی حتما مشکل داشته از اول اونم که شرکتیه اصلا ضمانتی نداره خلاصه نمیدونم چه خاکی سرم بریزم از طرفیم میترسم بازم یک تومن دیگه بدم سرسیلندر دوباره بخرم بازم درست نشه چون مکانیک ها اصلا سر در نمیارن مشکل از کجای ماشینه مطمئن نمیتونن بگن مشکلش، اینه خلاص موندم مثل خر تو گل شما اگر راهی پیدا کردی تورو خدا به منم بگید

    2. پژو پارس مدل ۹۰ به بالا آشغالن منم یدونه ۹۲ داشتم ۶ تومن خرجش کردم باز ماشین درست نشد فروختم یه ۴۰۵ مدل ۸۵ خریدم یه ساله مثل ساعت کار میکنه توی یه سال یه استکان هم آب کم نکرده و مه هیچ مشکل دیگه ای پارس یعنی آشغال

  11. سلام. من یه دوو اسپرو دارم. چند وقت پیش رفتم روغن عوض کردم. بعداز امدن خونه و تعویض روغن وقتی دوباره ماشین روشن کردم دود ابی زیادی میکرد. با خودم گفتم شاید مال روغن جدید باشه. اما بعدش خوب نشد……. با خودم گفتم شاید رینگ و واشرش ضعیف شده خودم باز کردم واشر گذاشتم و روغن رو باز عوض کردم و یه دست رینک هم انداختم……..
    سوالم اینجاست وقتی سرسیلندر رو بستم و ماشین رو روشن کردم هنوز دود ابی زیاد میکنه در ضمن از کنار سیلندر روغن میریزه کسی میتونه کمکم کنه

  12. دوستان سلام وقتتون بخیر. من پرشیا ۸۸ دارم. الان چند وقته درب رادیاتورش گلی میشه دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟؟؟ در صمن ماشین نه آب کم میکنه نه آمپر بالا میره. نه بد روشن میشه. و گلی که وجود داره روغنی نیست. ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      ماشین شما واشر سرسیلندر درحال نیم سوز شدن است.برای اطمینان از این قضیه میتوانید کمپرس سیلندرها رو در مکانیکی اندازه بگیرید. برای موتور ایکس یو هفت در حالت اوکی ۱۶۰ می باشد. ولی از ۱۳۰ تا ۱۵۰ قابل قبول می باشد. کمپرس بیشتر هم نشان از روغن سوزی از لاستیک گاید می باشد. بعد از مدتی ماشین شما وقتی درب رادیاتور باز کنی صدای نوشابه میده. موفق باشید.

      1. ممنون که جواب دادی.
        چند وقت پیش که در رادیاتور رو باز میکردم صدای پیس میداد ولی هواگیری کردم درست شد. روغن هم اصلا بخار نداره و نه درب روغن کپک زده. ولی امروز میبرم با کمپرس سنج اندازه بگیرن.

    2. سلام شما قبلا از ضد یخ و آب رادیاتور استفاده نمیکرده اید داخل سیلندر زنگ زده و الان ضد یخ ریختید ضد یخ هم خاصیتش اینه که زنگ را تو خودش حل میکنه و در آخر مثل گل به هم دیگه میچسبن و روی در رادیاتور جمع میشن

  13. سلام، یه پارس سال داریم، در حالت حرکت وقتی گاز میدم صدای موتورش خیلی زیاده، و بعضی وقتا اصلا جون نداره مثلا دنده ۳ هرچی گاز میدم بیشتر از ۷۰ تا نمیره اونم با صدای خیلی زیاد اما بعضی وقتام هس خیلی شتابش زیاده و صداش خیلی کم، یکی گفت واشر سرسیلندرش نیم سوز شده یکی میگفت مال کاتالیز اگزوزه یکی میگفت مال سوختشه که ناخالصی داره…
    نظر شما چیه؟
    ممنون

  14. سمند ef7 ۹۴ دارم صدای شر شر اب از داشبورد میاد چند تا میکانیک بردم گفتند واشر نسوزونده حتی یکی اونا قالپاق درب موتور را باز کرد و پیچ سرسیلندرها را با ترکمتر یه کم سفت کرد اب و روغن قاطی نمیکنه نه اب نه روغن کم نمیکنه نشتی نداره داغ نمیکنه فقط صدای شر شر اب از داشبورد میاد وقتی ماشینو صبح روشن میکنم هر عزیزی میدونه راهنمایی کنه

    1. Vas9800
      سلام خواستی بیا واست درستش کنم
      ۹۰درصد واشر سر سیلندره
      خواستی بیا یکروز زمان میبره و سیصد هزار تومن هزینشه
      اگر پیش منم نیومدی نیا اما فقط پیش (ef7کار) برو .
      ماشینو دست هرکسی نده که دیگه ماشینت ماشین نمیشه
      موفق باشی آیدی تلگرامم هست خواستی درخدمتم

    2. سلام سمند ای اف سون دارم مدل ۹۰ صدای شر شر آب پشت داشبورد میداد گفتند واشر سرسیلندر سوزنده تعمیر کردم البته نه آب کم میکرد نه آب وروغن قاطی کرده بود و بعد از تعمیر هنوز هم صدا ی شرشر ول نشده البته ترموستات را هم عوض کردم الان فقط زودتر گرم می شود و آمپر زود به وسط می رسد ولی بالاتر نمی رود دیگه حوصله ام سر رفته اگه کسی می دونه راهنمایی کنه ممنون می شم

  15. کسی میدونه صدای تق تق ماشین وقتی درجا ایستادی و گاز میدی و ول میکنی تق تق میکنه از چیه البته روغن کم کرده بود و یه لیتر روغن ریختم سرش منتها مرغوب نبود روغن حالا احساس میکنم صداش بیشتر شده اگه کسی میدونه راهنماییم کنه ممنونم

  16. سلام
    ماشینم پرشیا مدل ۹۰ هست
    موتور تعمیر کامل شده با تعویض سرسیلندر ولی هنوز صبح اول وقت ک ماشین رو روشن میکنم یک صدای اضافی از سرسیلندر خارج میشه که با مراجعه به مکانیک میگه از شیم ها هست در صورتی که شیم گیری شده میخواستم بدونم که این صدا بمرور زیاد نمیشه یا آسیبی به موتور وارد نمیکنه

    1. ببین دوست عزیز صداهای موتور در زمان اول کارکرد یا سردی موتور که شما میگین از مجموعه ی نیم موتور اگه صدای چلپ چلپ که از پیستون هاس و اگه صدای غیر عادی دیگه ای باشه از گژن پینه که صدای پیستون باید خودشو تو افزایش دور هم نشون بده و اگه مال گژن پینه تو تغییر بار موتور هم باید خودشو نشون بده البته یه صدا هم از فلایویل هست که اون هم در زمان تعویض دنده باید خودشو نشون بده

  17. سلام بخش زیادی از قدرت موتور برای چرخوندن میل سوپاپ و فنر سوپاپ هزینه میشه من طرحی دارم برای به حداقل رسوندن این انرژی با کمترین هزینه خود فنرها میتونن انرژی هم رو خنثا کنن من توانایی ساخت سرسیلندری رو دارم که بشه با دست انو چرخوند و پنچاه درصد به قدرت موتور اضافه کرد

دیدگاه خود را بنویسید

مقالات مرتبط