خودرو

سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل

تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

موتور اتومبیل از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:

  • سیلندر
  • سرسیلندر
  • کارتر

سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.

ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.

سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.

در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.

خب تا حدودی با سیلندر، سرسیلندر و کارتر آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب آنها را مطالعه نمایید.

۱) علت تاب برداشتن سیلندر چیست؟
شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.

۲) تشخیص سوختگی واشر سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس
  • خروج آب از اگزوز
  • وجود آب سر پیستون ها یا داخل روغن کارتر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۳) تشخیص ترکیدگی سرسیلندر چیست؟

  • کم شدن کمپرس موتور
  • خروج آب از اگزوز
  • سوختن مرتب واشر سرسیلندر
  • زدن کمپرس در رادیاتور

۴) علت خروج آب از اگزوز چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۵) علت وجود آب در کارتر چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۶) اگر موتور تک کار کند (یک سیلندر کار نکند) چطور تشخیص بدهم مربوط به کدام سیلندر است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.

۷) چرا واشر سرسیلندر می سوزد؟

  • سرسیلندر تاب دارد.
  • موتور بیش از اندازه گرم کرده است.
  • پیچ های سرسیلندر شل شده است.
  • سرسیلندر ترک برداشته است.

۸) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟

  • سوختن واشر سرسیلندر
  • ترکیدن سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر

۹) اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن می شود؟
در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کند.

۱۰) چرا اتومبیل کمپرس ندارد؟
میزان نبودن موتور منجر به این می شود که اتومبیل کمپرس نداشته باشد؛ یعنی نیروی تحرک اتومبیل کم است و در مقابل گازی که داده می شود شتاب ندارد و در این صورت، مصرف سوخت نیز زیاد می شود. علل کم بودن کمپرس موتور می تواند از:

  • ممکن است از سائیدگی یا شکستگی رینگ ها باشد و یا شاید سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
  • سوپاپ ها آب بندی نشده است، در صورتی که سوپاپ ها نو باشند و یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود جزم نشوند، کمپرس خارج می شود.
  • اتفاق می افتد که فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت را از دست داده باشد و نتواند سوپاپ ها را به موقع باز و بسته نماید.
  • سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها و چرخ دنده ها موجب کمی کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندرها را از طریق محفظه شمع آزمایش نمود.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. گاهی استارت زدن مداوم باعث خفگی موتور و خیس شدن سر شمع ها می شود، که در این حالت حتماً باید شمع ها را باز کرده تا رطوبت بنزین در داخل سیلندرها از بین رفته و شمع را دوباره ببندید. همچنین در موقع استارت کمی پدال گاز را فشار دهید تا هوای بیشتری به سیلندر وارد شده و بنزین سریع بخار شود و زمان کمتری برای استارت زدن صرف شود. به یاد داشته باشید استارت زدن طولانی، باتری را خالی می کند. اگر با انجام تمام موارد فوق اتومبیل شما روشن نشد، شمع را باز کرده و از یک فندک جهت گرم کردن الکترود شمع (نوک شمع) استفاده کنید. با این کار آنها را خشک و گرم می نمایید. سپس شمع ها را ببندید و وایر مربوط به آنها را متصل نمایید. توجه داشته باشید اگر وایر را جابجا ببندید، اتومبیل شما هرگز روشن نمی شود.
  2. از سالم بودن وایر شمع ها مطمئن شوید. چون اگر برق دزدی داشته باشند، تاثیر خود را روی دنده های ۲ و ۳ می گذارند و اتومبیل به خوبی حرکت نمی کند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به سیلندر اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب ها
تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

‫490 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشین یه سوال داشتم
    یه پژو پارس مدل ۹۱هستش میخوام بخرم
    ماشین سرسیلندرش عوض شده مشکل داره به نظر شما ماشین تو خرجه یا مورد نداره ممنون میشم راهنمایی کنین

  2. سلام من روا دارم ماشینم رادیاتورش هوا میگره سر سیلندر نو عوض کردم دو سه ماه درست شد ولی دوباره هوا میگره علتش چیه

  3. سلام. من یه دوو اسپرو دارم. چند وقت پیش رفتم روغن عوض کردم. بعداز امدن خونه و تعویض روغن وقتی دوباره ماشین روشن کردم دود ابی زیادی میکرد. با خودم گفتم شاید مال روغن جدید باشه. اما بعدش خوب نشد……. با خودم گفتم شاید رینگ و واشرش ضعیف شده خودم باز کردم واشر گذاشتم و روغن رو باز عوض کردم و یه دست رینک هم انداختم……..
    سوالم اینجاست وقتی سرسیلندر رو بستم و ماشین رو روشن کردم هنوز دود ابی زیاد میکنه در ضمن از کنار سیلندر روغن میریزه کسی میتونه کمکم کنه

  4. ماشین بدون اب ۳۰ کیلومتر کار کرده بعد دود از موتور بلند شد شتاب کم شد دیکه روشن نشد الان کمپرس نداره. با تشکر

  5. دوستان سلام وقتتون بخیر. من پرشیا ۸۸ دارم. الان چند وقته درب رادیاتورش گلی میشه دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟؟؟ در صمن ماشین نه آب کم میکنه نه آمپر بالا میره. نه بد روشن میشه. و گلی که وجود داره روغنی نیست. ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      ماشین شما واشر سرسیلندر درحال نیم سوز شدن است.برای اطمینان از این قضیه میتوانید کمپرس سیلندرها رو در مکانیکی اندازه بگیرید. برای موتور ایکس یو هفت در حالت اوکی ۱۶۰ می باشد. ولی از ۱۳۰ تا ۱۵۰ قابل قبول می باشد. کمپرس بیشتر هم نشان از روغن سوزی از لاستیک گاید می باشد. بعد از مدتی ماشین شما وقتی درب رادیاتور باز کنی صدای نوشابه میده. موفق باشید.

      1. ممنون که جواب دادی.
        چند وقت پیش که در رادیاتور رو باز میکردم صدای پیس میداد ولی هواگیری کردم درست شد. روغن هم اصلا بخار نداره و نه درب روغن کپک زده. ولی امروز میبرم با کمپرس سنج اندازه بگیرن.

  6. سلام من ی مزدا نیو دارم. ۱ اب از اگزوز خارج میشه ۲ از قمقمه هم خارج میشه ولی ماشینم خیلی خوب کار میکنه و با تک استارت روشن میشه. علت چیست؟

  7. سلام، یه پارس سال داریم، در حالت حرکت وقتی گاز میدم صدای موتورش خیلی زیاده، و بعضی وقتا اصلا جون نداره مثلا دنده ۳ هرچی گاز میدم بیشتر از ۷۰ تا نمیره اونم با صدای خیلی زیاد اما بعضی وقتام هس خیلی شتابش زیاده و صداش خیلی کم، یکی گفت واشر سرسیلندرش نیم سوز شده یکی میگفت مال کاتالیز اگزوزه یکی میگفت مال سوختشه که ناخالصی داره…
    نظر شما چیه؟
    ممنون

  8. سمند ef7 ۹۴ دارم صدای شر شر اب از داشبورد میاد چند تا میکانیک بردم گفتند واشر نسوزونده حتی یکی اونا قالپاق درب موتور را باز کرد و پیچ سرسیلندرها را با ترکمتر یه کم سفت کرد اب و روغن قاطی نمیکنه نه اب نه روغن کم نمیکنه نشتی نداره داغ نمیکنه فقط صدای شر شر اب از داشبورد میاد وقتی ماشینو صبح روشن میکنم هر عزیزی میدونه راهنمایی کنه

    1. Vas9800
      سلام خواستی بیا واست درستش کنم
      ۹۰درصد واشر سر سیلندره
      خواستی بیا یکروز زمان میبره و سیصد هزار تومن هزینشه
      اگر پیش منم نیومدی نیا اما فقط پیش (ef7کار) برو .
      ماشینو دست هرکسی نده که دیگه ماشینت ماشین نمیشه
      موفق باشی آیدی تلگرامم هست خواستی درخدمتم

    2. هواگیری نشده. باید حتماً هواگیری بشه. صبح شیلنگ قبل از هواگیری چند بار با دست فشار بده تا اگر هوای داخلش باشه خارج بشه. قطعاً مفیده

  9. کسی میدونه صدای تق تق ماشین وقتی درجا ایستادی و گاز میدی و ول میکنی تق تق میکنه از چیه البته روغن کم کرده بود و یه لیتر روغن ریختم سرش منتها مرغوب نبود روغن حالا احساس میکنم صداش بیشتر شده اگه کسی میدونه راهنماییم کنه ممنونم

  10. سلام حسین هستم یه ۴۰۵ مدل ۸۲ تازه خریدم تو جاده رفتم امدم دوبار دیدم توی در قالپاق سوپاپ روغن جمع شده طبیعی هست یا در قالپاق خرابه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. اگه منظورت درب روغنه که اورینگش خرابه اگه منظورت درب سوپاپه که از پرس داره روغن میده و باید تعویض بشه

  11. سلام
    ماشینم پرشیا مدل ۹۰ هست
    موتور تعمیر کامل شده با تعویض سرسیلندر ولی هنوز صبح اول وقت ک ماشین رو روشن میکنم یک صدای اضافی از سرسیلندر خارج میشه که با مراجعه به مکانیک میگه از شیم ها هست در صورتی که شیم گیری شده میخواستم بدونم که این صدا بمرور زیاد نمیشه یا آسیبی به موتور وارد نمیکنه

    1. ببین دوست عزیز صداهای موتور در زمان اول کارکرد یا سردی موتور که شما میگین از مجموعه ی نیم موتور اگه صدای چلپ چلپ که از پیستون هاس و اگه صدای غیر عادی دیگه ای باشه از گژن پینه که صدای پیستون باید خودشو تو افزایش دور هم نشون بده و اگه مال گژن پینه تو تغییر بار موتور هم باید خودشو نشون بده البته یه صدا هم از فلایویل هست که اون هم در زمان تعویض دنده باید خودشو نشون بده

  12. سلام بخش زیادی از قدرت موتور برای چرخوندن میل سوپاپ و فنر سوپاپ هزینه میشه من طرحی دارم برای به حداقل رسوندن این انرژی با کمترین هزینه خود فنرها میتونن انرژی هم رو خنثا کنن من توانایی ساخت سرسیلندری رو دارم که بشه با دست انو چرخوند و پنچاه درصد به قدرت موتور اضافه کرد

  13. چنانچه شتاب اتومبیل کاسته شود و در ابتدای استارت زدن صدای صوتی می آید مشکل از چی میتواند باشد با تشکر مهدیزاده

  14. سلام‌ خسته نباشید بنده تراشکارم میخواستم بدانم چه عواملی تعیین میکند که مکانیک پس از اینکه سرسیلندر رو از کف تراشی عودت داد از واشر چند سوراخ استفاده کند متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط