طراحی لوگو مناسب و تاثیرگذار به سبک بزرگان کسب و کار

نشان تجاری یا آرم و یا لوگو (Logo)، نماد یا سَمبُل گرافیکی یک مجموعه است که می توانیم از آن به عنوان یک معرف یا نشانه ای از فعالیت های یک شرکت و یا هر نهاد دیگری نزد مشتریان نام ببریم. به عبارتی نام و نشان تجاری، درباره کیفیت کالا و خدمات با خریدار صحبت می کند. کالاها و خدماتی که از کیفیت و پشتیبانی مناسب برخوردار هستند، نشان تجاری آنها در یاد مشتری می ماند و موجب حفظ مشتریان رضایتمند و وفاداری می شود. بنابراین در صورتی که برای شرکت، سازمان، وب سایت و… خود، یک لوگو طراحی نکرده اید و به مشتریان خود آن را معرفی نکرده اید، پیشنهاد می کنیم خیلی زود به فکر طراحی و انتخاب یک لوگو خوب باشید و با این کار در تجارت، یک قدم بزرگ به سوی موفقیت بر دارید.

قبل از دست به کار شدن برای طراحی لوگو، شما می توانید با چند نکته مهم در یک لوگو مناسب و تاثیرگذار آشنا شوید.

لوگوهای ساده، نه تنها راحت تر در یادها می مانند بلکه در هر جایی نیز می توان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال می توان به لوگو شرکت کامپیوتری دِل یا شرکت LG و… اشاره کرد.

در اوج سادگی می توان ایده های خلاقانه داشت و اهداف و سیاست کسب و کار را نیز مطرح نمود. به عنوان مثال لوگو شرکت آمازون (Amazon) را مشاهده کنید.

حتماً در نشان تجاری شرکت Amazon یک شکلک خندان را مشاهده کرده اید، اگر کمی دقت کنید به غیر از اینکه از فلش نارنجی رنگ به عنوان لب خندان استفاده شده است به این موضوع نیز اشاره دارد که در وب سایت آمازون که فعالیت اصلی آن در حقیقت فروش محصولات مختلف می باشد، همه چیز یافت می شود. بله این ترجمه ای است از حرف A تا Z که حروف اول و آخر الفبای انگلیسی هستند.

استفاده از رنگ ها در طراحی لوگو
یکی از مهم ترین مشخصه های آرم یا لوگو که باعث می شود شرکت، وب سایت و… شما را در ذهن مخاطبان به یاد ماندنی تر کند، رنگ هایی است که از آنها در لوگو استفاده شده است. اگر بخواهیم مهم ترین موارد در این زمینه را نام ببریم باید لوگوی ما از قوانین زیر پیروی کند:

  1. تنوع رنگی کم: به هر میزان که در آرم شما از تعداد رنگ های کمتری استفاده شده باشد، لوگو معمولاً حرفه ای تر و به یاد ماندنی تر می شود. بنابراین در صورتی که نمی توانید تنها با استفاده از یک رنگ لوگوی خود را طراحی کنید، تعداد رنگ های به کار برده شده از سه رنگ نیز بیشتر نشود.
  2. روانشناسی رنگ ها: استفاده از هر رنگی می تواند تاثیر خاصی روی ذهن و عملکرد مشتریان داشته باشد. برای مثال اگر می بینید در طراحی آرم بیشتر رستوران ها از رنگ زرد و قرمز استفاده شده است، این اتفاق بی دلیل نیست، بلکه می تواند بر درآمدزایی و فروش در این زمینه تاثیر بگذارد. همچنین رنگ بندی ها بطورکلی به دو دسته رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم می شوند که این دسته بندی نیز می تواند به شما در انتخاب رنگ های سازگار با هم کمک بسیاری بکند.
  3. استفاده از رنگ های ثابت: یکی دیگر از نکاتی که در هنگام انتخاب رنگ آمیزی لوگو به آن توجه داشته باشید، استفاده از رنگ ها به صورت ثابت می باشد. منظور از استفاده ثابت از رنگ ها این است که به هیچ عنوان در لوگو خود از افکت هایی که می توانند بین دو رنگ اصلی، سایه روشن خلق کنند (که به رنگ بندی رنگین کمانی معروف هستند) استفاده نکنید. هر رنگ استفاده شده باید محدوده مشخصی را در آرم شما داشته باشد و بتوان از آن در هر جایی استفاده کرد.

به یاد داشته باشید طراحی لوگو در بیشتر مجموعه ها تنها یک بار انجام می شود، بنابراین شاید پیشنهاد بدی نباشد که یک طراح گرافیک خوب و حرفه ای پیدا کنید، ایده هایتان را با طراح مطرح نمایید و وظیفه طراحی را به او بسپارید.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «طراحی لوگو مناسب و تاثیرگذار به سبک بزرگان کسب و کار»، توسط واحد فنی و پشتیبانی پورتال یو سی (شما می توانید) نگارش شده است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا