بازاریابی بر اساس روانشناسی رنگ‌ها

رنگ عاملی چشم‌نواز و بسیار کاربردی در زمینه بازاریابی است. مطالعات بی‌شماری نشان داده‌اند که رنگ‌های مختلف، تاثیرات متفاوت و خاص خود را روی مصرف‌کنندگان می‌گذارند. برخی از رنگ‌ها باعث ایجاد هیجان و برخی دیگر مایه آرامش انسان می‌شوند. به این ترتیب، شرکت‌ها و برندها می‌توانند به آسانی و تنها با انتخاب ترکیب رنگ مناسب، مشتریان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهند.

آیا شما از رنگ‌ها برای اهداف بازاریابی‌تان درست استفاده می‌کنید؟ آیا می‌دانید که رنگ‌ها چگونه انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ در این مقاله شما می‌توانید با روانشناسی رنگ‌ها بر اساس اهداف بازاریابی آشنا شوید.

روانشناسی رنگ‌ها بر اساس اهداف بازاریابی

سبز

  • مرتبط با سلامت، آرامش، طبیعت
  • مرتبط با ثروت و افراد و برندهای ثروتمند
  • مورد استفاده در فروشگاه‌ها برای ایجاد حس آرامش برای مشتریان
  • استفاده مکرر در امور مربوط به حفاظت از محیط زیست

آبی

  • مورد علاقه آقایان
  • مرتبط با آرامش، آب، اعتماد
  • ایجاد احساس امنیت و اعتماد به برند
  • کاهش اشتهاء و افزایش بهره‌وری
  • رایج‌ترین رنگ برای ادارات و برندهای محافظه کار
  • آرام کننده ذهن
  • افراد جوان رنگ آبی را به بلوغ نسبت می‌دهند.

قرمز

  • تحریک کننده اشتهاء
  • مورد استفاده بسیاری از فست‌فودهای زنجیره‌ای
  • ایجاد احساس نوعی ضرورت
  • مرتبط با حرکت، هیجان، اشتیاق، پُر انرژی و جلب توجه کننده
  • تاثیرگذار بر اعصاب انسان، افزایش فشارخون و ضربان قلب

نارنجی

  • افزایش دهنده شادابی و خوش‌بینی
  • نشانگر احتیاط ورزیدن
  • استفاده رایج برای جذب مشتریانی که فقط به تماشای ویترین‌ها می‌پردازند.
  • تحریک کننده بخش منطقی مغز و ایجاد اشتیاق
  • در صورت استفاده بیش از حد باعث ایجاد تشویش و اضطراب می‌شود.

بنفش

  • رنگ سلطنت، خرد، احترام
  • تحریک کننده توانایی حل مسئله و خلاقیت ذهنی
  • استفاده رایج برای فرآورده‌های زیبایی و ضد پیری
  • نشانگر برند، محصولات و خدمات خلاقانه، هوشمند و مبتکرانه

سفید

  • رنگ خلوص، پاکی و امنیت
  • استفاده شده برای نشان دادن بی‌رنگی یا خنثی بودن
  • می‌تواند نشانگر خلاقیت نیز باشد.

خاکستری

  • رنگ همبستگی، زمان نامحدود و عمل‌گرایی
  • استفاده بیش از حد آن باعث ایجاد احساس پوچی می‌شود.
  • در عین زیبایی ممکن است احساس پیری، مرگ و افسردگی را در انسان برانگیزد.

مشکی

  • رنگ قدرت، اعتبار، ثبات و توانایی
  • اغلب به عنوان هوش بکار می‌رود.
  • اگر بیش از حد استفاده شود، باعث خستگی مشتری می‌شود.

به درستی از نظریه رنگ‌ها استفاده کنید.

کنتراست بدهید. از یک طیف رنگی استفاده کنید. طیف‌های رنگی به طراحی شما احساس و جان می‌بخشند.

  1. استفاده از رنگ‌های روشن‌تر باعث ایجاد هیجان و کنش‌گرایی بیشتر خواننده یا مشتری می‌شود.
  2. استفاده از رنگ‌های خنثی زمانی منطقی خواهد بود که بخواهید اطلاعات مهم و نسبتاً سنگینی را به خواننده یا مشتری انتقال دهید.

استفاده از رنگ‌ها در بازاریابی چه نتایجی به همراه دارند؟

رنگ‌هایی که بوسیله یک برند خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند تاثیر زیادی بر مشتری داشته باشند. رنگ اغلب می‌تواند تنها دلیل خرید یک محصول باشد.

  • 84.7 درصد مصرف کنندگان معتقدند که رنگ، اولین عامل جذب مشتری است.
  • 52 درصد مصرف کنندگان، در صورت عدم رضایت از زیبایی دکور فروشگاه، دیگر به آنجا نمی‌روند.
  • 80 درصد مصرف کنندگان بر این باور هستند که رنگ می‌تواند عامل شناخت و شهرت یک برند باشد.

استفاده از رنگ در بازاریابی به نیازها و فرهنگ مشتریان بستگی دارد. اگرچه ممکن است رنگ‌ها در هر کشور معنای خاصی داشته باشند، برندهای هوشمند می‌توانند از این عامل به بهترین شکل ممکن به نفع خود استفاده کرده و مشتریان بیشتری جذب کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا