فروش و بازاریابی

نکاتی که در محتوای کاتالوگ محصولات باید رعایت شود

تبلیغات
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

درست کردن کاتالوگ برای محصولات یکی از موثرترین راه ها برای گسترش پایگاه مشتری و نمایش دادن تمام محصولات فوق العاده ای که شرکت شما عرضه می کند، است. کاتالوگ به شما کمک می کند تا به تمامی مشتریانی دست پیدا کنید که به شرکت یا فروشگاه تان نمی آیند. اما نکته مهم این است که تنها زمانی می توانید کاتالوگ خود را از یک ایده به یک ابزار تبلیغاتی محسوس تبدیل کنید که بدانید چه چیزی را در کاتالوگ خود قرار دهید و آن را به گونه ای مرتب، دیدنی و جذاب ارائه دهید.

در این مقاله شما می توانید با نکات مهم و عمومی کاتالوگ ها آشنا شوید.

۱) محتوای مورد نظر خود را جمع آوری کنید.

قبل از شروع طراحی، مطمئن شوید که تمامی اطلاعات اولیه را دارید. محتویاتی که قبل از ساخت کاتالوگ نیاز دارید، شامل عکس هایی از محصولات، لیستی از محصولات و ویژگی های آنها و لیستی از دیگر محتوا که باید نوشته شوند، است مثل اطلاعات در مورد شرکت، گواهی تصدیق کیفیت از طرف مشتریان و هر اطلاعات دیگری که به مشتری شما کمک خواهند کرد تا تصمیم درستی بگیرند.

۲) عکس های دیدنی و جذابی از محصول تهیه کنید.

شاید وسوسه شوید که عکس ها را خودتان بگیرید تا در هزینه ها صرفه جویی کرده باشید، اما اگر خودتان عکاس ماهری نیستید، بهتر است یک عکاس حرفه ای را استخدام کنید تا عکس ها را بگیرد. عکس های محصول شما یکی از مهم ترین جنبه های کاتالوگ است زیرا که این عکس ها هستند که مشتری در نگاه اول خواهد دید. یک عکس جذاب مشتریان را ترغیب می کند تا شرح محصولات را بخوانند و خرید کنند.

  • اگر دارای مهارت های عکاسی و یک دوربین دیجیتال هستید، همینطور احساس راحتی بیشتری می کنید که عکس ها را خودتان تهیه کنید، در این صورت دوربین خود را روی بالاترین وضوح تنظیم کنید.
  • از عکس تکی استفاده کنید، نه عکس از گروهی از محصولات.
  • عکس های با کیفیت کمتر از ۳۰۰dpi نگیرید.

۳) ویژگی های محصول خود را بشناسید.

قبل از نوشتن محتوای کاتالوگ برای هر محصول، باید تمامی مشخصات فنی هر یک را بدانید. همچنین می توانید به هر مورد شماره و قیمتی را اختصاص دهید که شامل قیمت اصلی و تخفیف باشد. می توانید همانطور که محصولات خود را مرتب می کنید، تمامی فواید محصولات را که به ذهن تان می رسد، به سرعت یادداشت کنید. با وجود اینکه می خواهید تمامی ریز جزئیات را برای هر محصول به خواننده ارائه دهید اما باید تنها اطلاعاتی را به آنها دهید که در تصمیم گیری برای خرید کمک شان کند. اگر اطلاعات بیشتری در مورد محصول خواستند، به آنها وب سایت شرکت تان را معرفی کنید.

۴) سایز مناسبی را برای کاتالوگ خود انتخاب کنید.

باید سایز مناسب و راحتی را برای کاتالوگ خود، با توجه به زمانی که کاتالوگ بسته است، انتخاب کنید. بسته به جایی که از آن استفاده خواهد شد، چه در یک هواپیما یا روی میز در اتاق انتظار، شما باید مناسب ترین سایز را برای کاتالوگ خود در نظر بگیرید تا مشتریان با دیدن یک کاتالوگ بسیار بزرگ دستپاچه نشوند یا به دلیل کوچک بودن بیش از اندازه آن، که به آنها اجازه دیدن واضح عکس ها و اطلاعات محصول مورد نظرشان را نمی دهد، پریشان و کلافه نشوند.

۵) تعداد صفحات را درست انتخاب کنید.

کاتالوگ شما باید به اندازه ای باشد که به مشتریان تمامی اطلاعاتی را که نیاز دارند، بدهد و در عین حال که توجه آنها را جلب می کند، آنها را در جزئیات اضافی غرق نکند. جدول محتویات را فراموش نکنید، هر محصول در یک صفحه، کامل نمایش داده شده باشد، به علاوه صفحاتی مانند پیشینه شرکت، گواهینامه ها و… افزوده شوند.

  • مطمئن شوید که صفحه بندی تان منسجم و یکدست باشد. می توانید با قرار دادن آدرس وب سایت و شماره تماس روی هر صفحه، پیدا کردن این اطلاعات را برای مشتری ساده کنید. می توان شماره تلفن را در پایین و دست راست هر صفحه و آدرس وب سایت را در پایین سمت چپ صفحه و یا برعکس، نوشت. همچنین می توانید یکی را در بالای صفحه و دیگری را در پایین بنویسید.
  • به یاد داشته باشید که شمارش صفحات را بر اساس افزایش ۴ تایی در نظر بگیرید. چرا که شرکت های چاپ، ۴ صفحه را روی یک برگه کاغذ چاپ می کنند. (۲ صفحه روی برگه و ۲ صفحه پشت)

۶) توضیحات محصول را بنویسید.

هر بخش توضیحی کوتاه، بین ۵۰ تا ۱۵۰ کلمه داشته باشد. می خواهید شرح محصول، شامل ویژگی های هر محصول باشد اما مطمئن شوید که به هر ویژگی فواید مختصری را اضافه کنید و مزایای اصلی محصول را فراموش نکنید. بطور مثال، خاصیت گریپ دستکش های گلف، نگهدارندگی پایدارتری را در گرفتن چوب گلف فراهم می کند. ولی از همه مهم تر، مشتریان می توانند با پوشیدن این دستکش، در سطوح بالاتر و پیشرفته تر بازی کنند (مزیت اصلی). با نوشتن تمام آن چیزهایی که نیاز دارند در مورد محصول بدانند همانند وزن، ابعاد و قیمت، در انتخاب مورد مناسب و درست به آنها کمک کنید.

۷) محتوای اضافی و افزوده را بنویسید.

وقتی تبلیغی می نویسید، باید جملات و پاراگراف های کوتاه و آسان استفاده کنید و از بکار بردن زبان فنی و پیچیده بپرهیزید. هر بخش از کاتالوگ باید دارای یک صفحه مقدماتی باشد که روی آن شامل عکس یک فرد در حال استفاده از یکی از محصولات موجود در آن بخش باشد، همراه با نوشته ای کوتاه درباره تمامی فواید و مزایای آن دسته از محصولات. محتوای کاتالوگ شما می تواند شامل پیشینه مختصری از شرکت باشد تا خواننده حس آسوده تر و اطمینانی در انتخاب محصولات شما داشته باشد.

  • اگر سفارشات فکس یا ایمیل شده را قبول می کنید، باید فرم سفارشات را نیز تهیه کنید.

۸) محتوای کاتالوگ را مرتب کنید.

باید تصمیم بگیرید که چه محتوایی روی هر صفحه ظاهر شود. حتماً محصولات مشابه را با هم قرار دهید. علاوه بر آن، باید محصولاتی را که به هم مربوط هستند را نزدیک به هم قرار دهید. بطور مثال، اگر کفش های مردانه رسمی گران قیمت می فروشید، ممکن است پاشنه کش ها را که باعث سالم ماندن کفش ها در بلندمدت می شود، را در یک صفحه قرار دهید. زیرا مشتریانی که کفش های زیبایی را در نظر دارند، دنبال این چیزها نیز می گردند. همچنین این راه بسیار خوبی برای نشان دادن چیزهایی است که مشتریان نمی دانستند به آن احتیاج دارند.

  • محتوای خود را بطور موثر مرتب کنید. شما نه تنها به بخش های مربوط به محصولات نیاز دارید بلکه به بخش مقدماتی در ابتدای کتابچه، یک بخش آموزنده که شامل مقاله باشد و به علاوه یک بخش برای اطلاعات بازگشت و گارانتی محصول، احتیاج دارید. می توانید مطالبی را در سرتاسر کاتالوگ پراکنده کنید تا خرید محصولات از ذهن و نظر مشتریان دور نماند.
  • حتماً از تایپوگرافی (فن چاپ) و طرح هایی سازگار و نامتناقض استفاده کنید که حواس مشتریان را پرت نکند. با این حال پیدا کردن یک بخش معین را برای مشتری با استفاده از کدگذاری رنگی در بالا، پایین و کناره های صفحه در هر بخش، آسان کنید.

۹) از صفحه های پُر کننده قوی استفاده کنید.

وقتی سعی دارید یک افزایش ۴ تایی در تعداد صفحات داشته باشید، ممکن است به صفحات پُر کننده در کاتالوگ نیاز داشته باشید. کاری کنید که این صفحات، هدف شما از کاتالوگ یعنی فروش محصولات را ترویج کند. نوشتن پیشینه شرکت همینطور گواهی تصدیق کیفیت محصول از طرف مشتریان و گارانتی ها، به مشتریان شما کمک می کند تا در خرید محصولات شما آسوده خاطر باشند. هر چیزی که خیال مشتری را آسوده کند و شرکت شما را قانونی و مشروع، به شما کمک خواهد کرد که بیشترین استفاده را از این صفحات ببرید.

۱۰) جلد چشمگیری را طراحی کنید.

جلد کاتالوگ اولین چیزی است که مشتریان احتمالی شما می بینند و موفقیت کاتالوگ شما را می تواند رقم بزند یا خراب کند. اگر این جلد نظرها را جلب نکند، حتی قبل از اینکه مشتری آن را باز کند، کاتالوگ شما دور ریخته می شود. قرار دادن آیتم های ویژه، شرایط ویژه یا تخفیف ها و عکس های خیره کننده، مشتری را ترغیب می کنند تا صفحه های کاتالوگ را ورق بزنند. اگر کاتالوگ شما فصلی است، آن را همراه با یک تم که به آن زمان از سال یا تعطیلی پیش رو سازگاری داشته باشد، طراحی کنید.

۱۱) فرم سفارشات را طراحی کنید.

با وجود اینکه درست کردن فرم سفارش کمی خسته کننده است اما به یاد داشته باشید که ممکن است مشتری به دلیل گیج کننده بودن بیش از انداره فرم، از خرید محصول صرف نظر کند. قرار دادن شماره تلفن پشتیبانی، به مشتریان کمک می کند تا وقتی به مشکلی برخوردند، با شما تماس بگیرند. فرم جدا شونده که شامل آدرس باشد، پست کردن را نیز برای مشتریان آسان تر می کند. ضروریاتی مانند گزینه تعداد، آدرس ارسال و صورتحساب را فراموش نکنید. اگر مشتریان می توانند محصول را به صورت آنلاین سفارش دهند، به آنها اطلاع دهید که این نیز یک گزینه انتخابی است که می توانند استفاده کنند.

۱۲) یک ماکت درست کنید.

مهم است قبل از اینکه صدها نمونه از کاتالوگ را سفارش دهید و متوجه شوید که در مرتب کردن خطا داشتید یا اشکالات تصویری داشته اید، یک ماکت از کاتالوگ محصول خود درست کنید. این پروسه از هدر رفتن وقت شما در طرح بندی دوباره صفحه جلوگیری می کند و ایده ای از اینکه کاتالوگ شما در واقع به چه شکلی خواهد بود، می دهد. باید یک متخصص در این زمینه را استخدام یا ملاقات کنید تا بهترین راه برای طرح بندی صفحات کاتالوگ تان را پیدا کنید، مگر اینکه خودتان سابقه طراحی گرافیکی داشته باشید.

  • با متخصص در مورد بودجه خود صحبت کنید.
  • یک نمونه از کاتالوگ را پرینت بگیرید و از عده ای از خریداران احتمالی بخواهید که نگاهی به آن بیاندازند و پیشنهاداتی را قبل از چاپ نهایی بدهند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «نکاتی که در محتوای کاتالوگ محصولات باید رعایت شود»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت WikiHow ترجمه شده توسط الناز کلاهی زنوزی به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط