روانشناسی رنگ مشکی (سیاه)

تبلیغات

مشکی یا سیاه نماد آراستگی، وقار، ظرافت، کاردانی و جاذبه جنسی است. اساس پوشش خانم های شهری رنگ مشکی است. تقریباً همه زنان در جلسات کاری لباس سیاه می پوشند. در مراسم و گردهمایی ها، رنگ مشکی بهترین گزینه برای پوشش رسمی مردان و زنان است.

هر رنگ واکنش غریزی خاصی در ما ایجاد می کند. گاهی این واکنش ها فیزیولوژی، گاهی احساسی و زمانی فرهنگی هستند. در این مقاله شما می توانید با روانشناسی و پیام های رنگ مشکی (سیاه) آشنا شوید.

رنگ سیاه در حیطه ادبیات مظهر شب، مرگ، جادوگری (جادوی سیاه)، اعمال غیرقانونی (بازار سیاه و کار سیاه)، رد کردن (لیست سیاه) و ادبار (سیاه بخت و سیاه روز) است. همچنین از نظر لغوی با ترس، خشم و افسردگی پیوند خورده است. رنگ سیاه تصور قیام و سرکشی را نیز تداعی می کند.

رنگ سیاه در رده های بالای دنیای هنر، طراحی و مد، از مدت ها پیش جایگاه ویژه ای یافته است. از آنجا که با تابوها و مناهی پیوند خورده، انتخابی جسورانه و سنت شکن محسوب می شود. در حقیقت، مذمومیت سیاه آن را به رنگی محبوب بدل کرده است.

اکثر ما فوج های جوانان سیاه پوش آمریکا را به یاد داریم که می خواستند آشکارا اعتراض خود را به قوانین حاکم بر اجتماع به تصویر بکشند. شگفت اینکه خیلی زود همه می خواستند به جرگه این معترضان و سنت شکنان بپیوندند. اما باب شدن سیاه نه فقط به دلیل مد و اعتراض، بلکه از آنجا بود که با هر رنگ و وسیله جانبی همخوانی داشت و بسیار کارآمد بود. مهم تر از همه اینکه اندام را باریک و لاغر نشان می داد.

امروزه رنگ سیاه در هر زمینه ای کاربرد دارد؛ از لباس های مجالس رسمی گرفته تا لباس های راحت و حتی لباس نوزادان. با این حال هر جا به چشم بخورد، حاکی از اقتدار، کاردانی، کیاست (زیرکی و هوشیاری)، اعتبار و سلیقه است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «روانشناسی رنگ مشکی (سیاه)»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب دانش و روانشناسی رنگ ها، نوشته ی مایمی کوپر و ترجمه امیرحسن مکی از انتشارات آریاگهر، منتشر شده در ۱۳۹۲ با شابک ۵-۱-۹۴۱۰۴-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه