روانشناسی رنگ آبی

تبلیغات

آبی رایج ترین و پُر طرفدارترین رنگ در اکثر کشورها است. آبی، رنگی دوست داشتنی، آرامش بخش و تسکین دهنده است و احساس مطبوعی در ما ایجاد می کند. این رنگ یادآور ثبات و تعمق است و وفاداری، اعتماد و افتخار را تداعی می کند.

هر رنگ واکنش غریزی خاصی در ما ایجاد می کند. گاهی این واکنش ها فیزیولوژی، گاهی احساسی و زمانی فرهنگی هستند. در این مقاله شما می توانید با روانشناسی و پیام های رنگ آبی آشنا شوید.

آبی رنگی سرد است و برخلاف رنگ های گرمی چون قرمز و زرد که به سمت ما پیشروی می کنند، خودش را پس می کشد. آبی زمینه ها و تیره های گوناگونی دارد. بعضی از تیره های آن سنگین، باوقار و رسمی هستند و برخی راحت و خودمانی.

آبی سیر یا سرمه ای، رنگی رسمی، حرفه ای و قابل اعتماد تلقی می شود چنانکه بسیاری از یونیفرم ها و کت و شلوارهای مشاغل رسمی و معتبر به این رنگ است. از طرفی، این رنگ به شکل غیر رسمی در قالب البسه و پوشاک جین نیز کاربرد دارد.

تبلیغات کتاب کدینگ تصویری ۱۱۰۰ واژه انگلیسی که باید دانست

آبی لاجوردی که به قرمزی بزند رنگی با شکوه، زنده و گیرا است. آبی آسمانی، ملکوتی و آبی دریایی نشاط آور و فرح بخش است. آن گونه از رنگ آبی که در سنگ هایی چون یاقوت کبود و لاجورد به چشم می خورد، تداعی کننده شهامت و جسارت است.

با همه اینها، آبی معایبی هم دارد. چنانکه گفته شد، آبی رنگی سرد و بی حال است و می تواند کسالت، غم و حتی افسردگی به بار آورد. البته، اگر محتاطانه و به اندازه از آن استفاده شود، ضرری ندارد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «روانشناسی رنگ آبی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب دانش و روانشناسی رنگ ها، نوشته ی مایمی کوپر و ترجمه امیرحسن مکی از انتشارات آریاگهر، منتشر شده در ۱۳۹۲ با شابک ۵-۱-۹۴۱۰۴-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات میزبانی وب و ثبت دامنه - های یو کمپانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا