روانشناسی رنگ آبی

آبی رایج ترین و پُر طرفدارترین رنگ در اکثر کشورها است. آبی، رنگی دوست داشتنی، آرامش بخش و تسکین دهنده است و احساس مطبوعی در ما ایجاد می کند. این رنگ یادآور ثبات و تعمق است و وفاداری، اعتماد و افتخار را تداعی می کند.

هر رنگ واکنش غریزی خاصی در ما ایجاد می کند. گاهی این واکنش ها فیزیولوژی، گاهی احساسی و زمانی فرهنگی هستند. در این مقاله شما می توانید با روانشناسی و پیام های رنگ آبی آشنا شوید.

آبی رنگی سرد است و برخلاف رنگ های گرمی چون قرمز و زرد که به سمت ما پیشروی می کنند، خودش را پس می کشد. آبی زمینه ها و تیره های گوناگونی دارد. بعضی از تیره های آن سنگین، باوقار و رسمی هستند و برخی راحت و خودمانی.

آبی سیر یا سرمه ای، رنگی رسمی، حرفه ای و قابل اعتماد تلقی می شود چنانکه بسیاری از یونیفرم ها و کت و شلوارهای مشاغل رسمی و معتبر به این رنگ است. از طرفی، این رنگ به شکل غیر رسمی در قالب البسه و پوشاک جین نیز کاربرد دارد.

آبی لاجوردی که به قرمزی بزند رنگی با شکوه، زنده و گیرا است. آبی آسمانی، ملکوتی و آبی دریایی نشاط آور و فرح بخش است. آن گونه از رنگ آبی که در سنگ هایی چون یاقوت کبود و لاجورد به چشم می خورد، تداعی کننده شهامت و جسارت است.

تبلیغات
دریافت اپلیکیشن آپرا

با همه اینها، آبی معایبی هم دارد. چنانکه گفته شد، آبی رنگی سرد و بی حال است و می تواند کسالت، غم و حتی افسردگی به بار آورد. البته، اگر محتاطانه و به اندازه از آن استفاده شود، ضرری ندارد.

جمع بندی رنگ آبی

پیام رنگ آبی چیست؟

بطورکلی برای ایجاد احساس آرامش و خونسردی، یا در مواقعی که مایل هستید رضایت قشر وسیعی را جلب کنید، از رنگ آبی استفاده کنید چون بسیاری از مردم دوستدار رنگ آبی هستند. آبی، رنگی محافظه کارانه است و بر ارزش و اعتبار اشاره دارد. اگر می خواهید وفاداری و قابل اعتماد بودن خود را به ویژه در موقعیت های کاری نشان دهید از این رنگ استفاده کنید. برای اینکه فضایی آسمانی و ملکوتی ایجاد کنید، آبی را با سفید مخلوط کنید. کمی رنگ قرمز چاشنی آن کنید تا پُرشورتر و هیجان انگیزتر شود. مراقب باشید تا رنگ آبی را به صورت یکپارچه و افراطی بکار نبرید، چرا که باعث اندوه و افسردگی بعضی افراد می شود. حتی خوراکی های آبی رنگ مورد پسندمان نیستند. اگر در ظروف آبی روشن غذا سرو کنید، اشتهای مردم کور می شود.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «روانشناسی رنگ آبی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب دانش و روانشناسی رنگ ها، نوشته ی مایمی کوپر و ترجمه امیرحسن مکی از انتشارات آریاگهر، منتشر شده در ۱۳۹۲ با شابک ۵-۱-۹۴۱۰۴-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا