روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید نشانه پاکیزگی، خلوص، تازگی، بکارت و پاکدامنی و نیز صلح و معصومیت است. این رنگ همچنین، نماد کیفیت است.

اگر تا به حال به فروشگاه رنگ رفته باشید می دانید که رنگ سفید گستره وسیعی دارد. اگر رنگ سفیدی را که ته مایه آبی دارد (سفید یخچالی) کنار رنگ سفیدی که ته مایه زرد دارد (سفید شیری) بگذارید، در یک نظر تفاوت آن دو را تشخیص می دهید.

هر رنگ واکنش غریزی خاصی در ما ایجاد می کند. گاهی این واکنش ها فیزیولوژی، گاهی احساسی و زمانی فرهنگی هستند. در این مقاله شما می توانید با روانشناسی و پیام های رنگ سفید آشنا شوید.

گذشته از اینکه انتخاب رنگ سفید مناسب چقدر می تواند دشوار باشد، سفید معمولاً پیام سادگی را منتقل می کند. سفید مظهر اصالت، برجستگی، جاودانگی و هوشمندی است.

با این همه، رنگ سفید جنبه هایی منفی هم دارد؛ مثل پرچم سفید یا آدم چشم سفید؛ کاربرد آن در حجم وسیع پیام استریل و محیط بیمارستانی را تداعی می کند. اگر به صورت یکپارچه بکار رود (بی آنکه هیچ رنگ دیگری کنار آن قرار گیرد)، مفهوم ارزانی و یکبار مصرف بودن را القاء می کند (همچنان که در ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد).

اگر دیوارهای حمام خود را تماماً به رنگ سفید یخچالی درآورید، سراسر زمستان از زیر دوش آب گرم بیرون نخواهید آمد! و گاهی توانایی سفید در بزرگ جلوه دادن اشیاء اصلاً خوشایندمان نیست، مگر اینکه دوست داشته باشیم رژیم بگیریم! اما این معایب جزئی و قابل چشم پوشی هستند.

جمع بندی رنگ سفید

پیام رنگ سفید چیست؟

بطورکلی هرگاه می خواهید سادگی، بی آلایشی، قدرت و البته پاکیزگی را منتقل کنید، از رنگ سفید استفاده کنید. همچنین در مواقعی که می خواهید روی قابلیت و کارآیی تاکید کنید از این رنگ بهره بگیرید. هر چند یادتان باشد که سفید ممکن است حاکی از چیزی سرد، تصنعی، معمولی، ارزان و دور انداختنی باشد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «روانشناسی رنگ سفید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب دانش و روانشناسی رنگ ها، نوشته ی مایمی کوپر و ترجمه امیرحسن مکی از انتشارات آریاگهر، منتشر شده در ۱۳۹۲ با شابک ۵-۱-۹۴۱۰۴-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا