روانشناسی رنگ قرمز

تبلیغات

در بین رنگ ها، رنگ قرمز بیشترین واکنش را از نظر روانی ایجاد می کند. این رنگ باعث افزایش ضربان قلب و گردش خون می شود. رنگ قرمز، ساکت و آرام یک گوشه نمی نشیند، بلکه همچون جیغ، نظرها را به خود جلب می کند! این رنگ را نمی توان نادیده گرفت. در واقع، با پیدایش و توسعه زبان در هر ملت و فرهنگی، قرمز اولین رنگی است که پس از سفید و سیاه نام گرفته است.

هر رنگ واکنش غریزی خاصی در ما ایجاد می کند. گاهی این واکنش ها فیزیولوژی، گاهی احساسی و زمانی فرهنگی هستند. در این مقاله شما می توانید با روانشناسی و پیام های رنگ قرمز آشنا شوید.

اگر بخواهیم از مقوله رنگ های گرم صحبت کنیم باید بگوییم قرمز مهم ترین رنگ گرم است و به معنای واقعی کلمه به گونه ای ما را گرم می کند. می توان درجه حرارت اتاقی که رنگش قرمز یا حتی صورتی است را پایین تر از درجه حرارت اتاقی که با رنگی سرد مثل آبی نقاشی شده، تنظیم کرد. سال ها است که از قرمز به عنوان رنگی اشتهاآور یاد می کنند، زیرا گرما و احساس مطلوبی که ایجاد می کند باعث تحریک اشتها می شود.

در طبیعت نیز رنگ قرمز زیبایی و جلوه خود را به تصویر می کشد؛ گوجه فرنگی و توت فرنگی رسیده و هوس انگیز، یاقوت قرمز باشکوه، لاله ی سرخ، شعله آتش و…. فراموش نکنیم که قرمز رنگ خون است و از این رو در بسیاری از فرهنگ ها و آئین ها رنگی مقدس است.

تبلیغات

رنگ قرمز به شدت احساسات را تحریک می کند. بسته به موقعیت ممکن است احساسات متفاوت باشند، اما هر احساسی که برانگیزد قوی و شَدید است. قرمز، رنگی است که هم تداعی کننده عشق است و هم معنای خشم را می رساند. مردان جوان دوست دارند چنین رنگی را برای نامزدشان انتخاب کنند. در ضمن قرمز، رنگ جشن و سرور است.

مصری های باستان نوشته های مهم و محاسبات خود را با جوهر قرمز می نوشتند.

قرمز هم نشانه خطر است و هم نشانه شهامت. در طول تاریخ بسیاری از لباس های رزم و یونیفرم های نظامی به این رنگ بوده است. همچنین قرمز رنگ سیاره مریخ است که از مارس (Mars) به معنای خدای جنگ اقتباس شده است. این رنگ قدرتمند همواره جسارت را در اذهان تداعی می کند، نه خجالت و کمرویی.

اگر رنگ قرمز با سفید آمیخته و ملایم شود، رنگ صورتی پدید می آید. هر رنگی که ملایم شود، پیام های ارسالی آن نیز ملایم می شود. در تبدیل رنگ قرمز به صورتی نیز این تغییر مشهود است. رنگ صورتی، ظریف، لطیف، زیبا و زنانه تعبیر می شود. صورتی نیز مانند قرمز رنگی گرم و هیجان آور تلقی می شود و از این رو رنگ عشق و احساسات است. همچنین صورتی رنگ شادی و شوخ و شنگی نیز می باشد. اما به یاد داشته باشید که هر چیز ظریفی اغلب آسیب پذیر و متزلزل (شکننده) تلقی می شود.

جمع بندی رنگ قرمز

بطورکلی هرگاه می خواهید روی نکته ای تاکید و توجه را جلب کنید از رنگ قرمز استفاده کنید. در مواقعی که می خواهید مردم را به فعالیت وادارید، آنها را تهییج کنید، انگیزه شان را بالا ببرید و یا خود را فردی مقتدر و قدرتمند نشان دهید از این رنگ فعال کمک بگیرید. همچنین هرگاه می خواهید گذشت زمان را در ذهن مردم سرعت بخشید از قرمز استفاده کنید و فراموش نکنید که قرمز، رنگ ابراز شور و عشق است.

در عین حال مراقب باشید که در بکارگیری آن افراط نکنید، زیرا موجب خستگی و حواس پرتی می شود.

هرگاه می خواهید پیام صمیمیت، ظرافت و زنانگی را منتقل کنید، رنگ صورتی را به خدمت بگیرید. صورتی برای ابراز عشق رنگی مناسب است. مراقب باشید در کاربرد این رنگ هم افراط نکنید یا از صورتی خیلی روشن استفاده نکنید؛ مگر اینکه بخواهید پیام لطافت و نرمش را منتقل کنید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «روانشناسی رنگ قرمز»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب دانش و روانشناسی رنگ ها، نوشته ی مایمی کوپر و ترجمه امیرحسن مکی از انتشارات آریاگهر، منتشر شده در ۱۳۹۲ با شابک ۵-۱-۹۴۱۰۴-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا
بستن