آیا با دهان بسته عطسه کردن، خطر دارد؟

عطسه بخشی از فرآیند ایمنی بدن است که کمک می کند سالم بمانیم. با این حال برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که در برخی موقعیت ها، جلوی این واکنش فیزیولوژیک را بگیریم. این کار می تواند خطراتی برای سلامت به همراه داشته باشد.

چرا عطسه می کنیم؟

عطسه یک عمل غیر ارادی است که در اثر تحریک مجاری تنفسی ایجاد می شود. در این حالت، هوای بازدم با شدت و فشار زیاد و بطور ناگهانی از بینی و دهان خارج می شود. عطسه در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود.

عطسه در نتیجه عبور ذرات یا ماده تحریک کننده از سوراخ های بینی و وارد شدن آن به پوشش داخلی بینی اتفاق می افتد. وارد شدن این ذرات به پوشش داخلی بینی سلول های عصبی دیواره بینی را تحریک می کند و باعث آزاد شدن هیستامین می شود. وقتی مغز این پیام را دریافت می کند، ماهیچه های گلو را فعال کرده و به شش ها فرمان می دهد برای بیرون راندن ذرات تحریک کننده، هوا را با فشار از مجرای نای به بیرون بفرستند، در این حالت فشار هوایی که به بیرون فرستاده می شود آنقدر زیاد است (حدود 160 کیلومتر بر ساعت) که می تواند 6 تا 8 متر مسافت را طی کند.

حساسیت نیز می تواند موجب عطسه شود. در واقع عطسه برای خارج کردن مواد تحریک کننده و خارجی از مجاری تنفسی صورت می گیرد. گاهی اوقات تحریک عصب بینایی توسط نور شَدید نیز باعث عطسه می شود. هنگام عطسه چشم ها بطور ناخودآگاه بسته می شوند.

در نگه داشتن عطسه چه اتفاقی می افتد؟

با نگه داشتن عطسه، همه فشار ایجاد توسط شش ها، به سر (سینوس ها)، حفره بینی یا از طریق گلو به قفسه سینه بازگردانده می شود. جلوگیری از عطسه، حتی می تواند فشار هوا در عطسه طبیعی را 5 تا 24 برابر افزایش دهد. هوای به دام افتاده، عامل ایجاد کننده خطر هنگام جلوگیری از عطسه است. صدمه با ساختارهای ظریف گوش داخلی، پارگی پرده گوش، ترکیدن رگ های خونی کوچک چشم، بینی و پرده گوش از عوارض احتمالی خارج نشدن این هوای پُر فشار هستند.

در موارد بسیار نادری نیز این شرایط می تواند به پارگی آنوریسم (بیرون زدگی حباب مانند در دیواره رگ های مغز) منجر شود. آنوریسم مغزی ممکن است هر زمانی پاره شود، اما یک تغییر ناگهانی در فشار داخلی جمجمه می تواند عامل پاره شدن آن باشد. افرادی با رگ های خونی غیر طبیعی، افرادی که جراحی سینوس، عروق یا مغز را پشت سر گذاشته اند یا دچار آسیب سر، گردن یا قفسه سینه شده اند در مقابل خطرات ناشی از جلوگیری از عطسه آسیب پذیرتر هستند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آیا با دهان بسته عطسه کردن، خطر دارد؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت Men’s Health ترجمه شده توسط یاسمین مشرف در روزنامه جام جم، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا