خانه / آموزش / سلامتی / تغذیه / در زمان آلودگی هوا چه بخوریم؟
لقمه های انگلیسی

در زمان آلودگی هوا چه بخوریم؟

هر سال با آغاز سرد شدن هوا، افزایش آلودگی بخصوص در شهرهای بزرگ به موضوعی مهم تبدیل می شود. عوارض ناشی از افزایش آلاینده ها بر سلامت مردم، اهمیت توجه به این مشکل را بیشتر می کند. افرادی که در مناطق آلوده به دود زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های گوارشی قرار دارند. آلودگی هوا همچنین بیماری های قلبی – عروقی و مرگ ناشی از آن را زیاد می کند. هنگام آلودگی هوا، افراد زودرنج تر، پَرخاشگرتر، عصبانی تر و کم تحمل تر می شوند. در اثر پدیده گلخانه ای در فصل سرما، گازهای مضر به سطح زمین بر می گردند و وارد ریه های ما می شوند. آلودگی هوا روی بافت های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تاثیر فراوانی دارد.

اگرچه ظاهراً روش های تاثیرگذار و مطمئنی برای مقابله با آلودگی هوای زمستانی وجود ندارد، با این حال باید حداقل تلاش کرد تا با شیوه های طبیعی بدن را محافظت کرده و تاثیر اثرات نامطلوب این شرایط را کاهش داد.

آلودگی هوا برای ریه ها، پوست و بخصوص برای کودکان بسیار مضر است بنابراین حتماً باید تلاش کنید این اثرات منفی را تا حد امکان خنثی کنید. در این مقاله شما می توانید با شیوه های طبیعی و خوراکی برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر بدن آشنا شوید.

۱) هنگام بروز آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهابات دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید. نکته قابل توجه این است که با توجه به وجود کلسیم موجود در شیر، نقش کاهندگی در جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده را دارد. از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، جذب ویتامین د (D) از طریق پوست به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولاً هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین D از شیوع بالایی برخوردار است. افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطرهای آلودگی با سرب قرار می گیرند.

۲) منیزیم به دلیل خواص کاهندگی جذب سرب و کادمیوم، در روزهایی که هوا آلوده است بسیار توصیه می شود؛ بنابراین مصرف انواع سبزیجات با رنگ تیره که از این ماده مغذی غنی هستند توصیه می شود. بطورکلی برای کاهش زیان های آلودگی هوا باید مصرف سبزیجات و میوه جات افزایش یابد. کلم بروکلی، کرفس، نخود سبز، اسفناج، گوجه فرنگی، کاهو، پرتقال، لیمو، سیب و نارنگی در این زمینه موثر هستند.

۳) روی (زینک) از آن دسته مواد مغذی است که در هوای آلوده، دفع سرب را بالا می برد و از این طریق زمان تماس این ترکیبات زیان بار را در بدن به حداقل می رساند. از این رو توصیه می شود مواد غذایی زیر را نیز در زمان های مواجهه با آلودگی هوا در تغذیه خود بگنجانید: فرآورده های دریایی، عدس و جوانه گندم.

۴) آلودگی هوا برای اپیدرم پوست مخرب است و باعث می شود پوست حساس شده و روند پیری آن سرعت بیشتری بگیرد. برای اینکه اجازه ندهید پوست شما دچار چین و چروک زود هنگام شود لازم است مراقبت های روزانه ای از آن داشته باشید. یادتان باشد که ذرات ریز معلق هوا در سلول های ما نفوذ می کنند و از آنجایی که پوست در خط مقدم بدن و در معرض هوا قرار دارد، بیشتر در تماس با این ذرات قرار می گیرد. بنابراین لازم است که از این سد ظریف و حساس دفاع کرد.

در ابتدا باید به فکر تمیز کردن پوست باشید. برای اینکار لازم است هر شب علاوه بر پاک کردن آرایش پوست، به دقت آن را تمیز کنید. بهتر است شب ها از ماسک های طبیعی آب پرتقال، آب سیب، آب انار، آب زرشک و خیار استفاده کنید و در انتها پوست خود را با گلاب بشویید. دقت داشته باشید زیاده روی در مصرف موضعی گلاب باعث تیره شدن پوست می شود.

۵) نکته قابل توجه دیگر این است که از نوشیدن کافی مایعات بخصوص آب غافل نشوید.

توجه داشته باشید در این بین، فست فودها، کنسروها و بطورکلی غذاهای آماده جایی ندارند. سلامتی شما آرزوی ما است.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «در زمان آلودگی هوا چه بخوریم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله دکتر سحر یوسفی – گیاه شناس دارویی – توسط مجله زن روز، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

لقمه های انگلیسی

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*