اعتیاد به غذا

تبلیغات

این مسئله که ممکن است فردی به خوردن غذا اعتیاد پیدا کند، اخیراً مورد تایید قرار گرفته، چرا که تصویربرداری از مغز و سایر مطالعات حاکی از آن است که پُرخوری اجباری روی مرکز لذت در مغز تاثیر می گذارد.

به گزارش پورتال یو سی (شما می توانید)، آزمایشاتی که در این زمینه روی انسان ها انجام شده حاکی از آن بود که در افراد معتاد به غذا (بخصوص غذاهای خوش طعم و دلچسب) همان مراکز لذت در مغز تحریک می شود که در افراد معتاد به مواد مخدری مانند کوکائین و هروئین اتفاق می افتد. منظور از غذاهای خوش طعم، غذاهای غنی از شکر، چربی و نمک است.

همانند مواد مخدر، غذاهای خوش طعم نیز می توانند در ترکیبات شیمیایی مغز مانند دوپامین تاثیر بگذارند. وقتی در اثر خوردن غذاهایی خاص، هورمون دوپامین در مغز افراد افزایش پیدا می کند، در آن بخش از مغز افراد احساس لذت ایجاد می شود و آنها بلافاصله احساس می کنند که نیاز دارند دوباره غذا بخورند.

سیگنال های پاداش که در اثر خوردن غذاهای خوش طعم در مغز ایجاد می شود، ممکن است سیگنال های مربوط به سیری و رضایت از خوردن غذا را خنثی کنند. در نتیجه افراد حتی وقتی که گرسنه نیستند، همچنان به خوردن غذا ادامه می دهند.

تبلیغات
HiU Company

پُرخوری اجباری، نوعی اعتیاد رفتاری است. انجام رفتاری خاص مانند خوردن، قماربازی، یا خرید کردن، باعث ایجاد احساس لذت شَدید در فرد می شود. افراد معتاد به غذا، کنترل خود را بر غذا خوردن از دست می دهند و زمان زیادی را صرف غذا خوردن و پُرخوری می کنند. افرادی که علائم اعتیاد به غذا را دارند، احتمالاً ظرفیت تحمل شان نسبت به خوردن غذا بالا رفته، بنابراین هرچه بیشتر غذا می خورند، کمتر احساس رضایت می کنند.

دانشمندان بر این باور هستند که اعتیاد به خوردن غذا می تواند نقش مهمی در چاقی افراد داشته باشد (اما حتی افرادی با وزن طبیعی هم ممکن است به خوردن غذا اعتیاد پیدا کنند). شاید بدن آنها برای تحمل کالری اضافی، بطور ژنتیکی برنامه ریزی شده باشد و یا شاید آنها می توانند با افزایش فعالیت های ورزشی، اضافه وزن ناشی از پُرخوری اجباری را جبران کنند.

علائم اعتیاد به غذا

اگر دچار اعتیاد به غذا هستید، این سوالات را مطالعه کنید و پاسخ دهید که آیا موارد ذکر شده در مورد شما صدق می کند یا خیر:

  • آیا وقتی شروع به خوردن غذاهای خاصی می کنید، بیش از مقداری که در نظر داشتید بخورید، غذا صرف می کنید؟
  • آیا حتی وقتی گرسنه نیستید، خوردن غذاهای خاصی را ادامه می دهید؟
  • آیا تا جایی غذا خوردن را ادامه می دهید که حس بیمار شدن به شما دست بدهد؟
  • آیا در مورد نخوردن یا قطع مصرف انواع خاصی از خوراکی ها نگران هستید؟
  • آیا زمانی که غذاها یا خوراکی های خاصی در دسترس نیست، فوراً نسبت به خرید آنها اقدام می کنید؟

این پرسشنامه از نوع رابطه شما با غذا در طول دوران زندگی تان نیز سوال می کند. پس ببینید کدام یک از این موارد در مورد شما صحیح است:

  • آیا غالباً به جای کار کردن، گذراندن وقت با اعضای خانواده یا انجام فعالیت های تفریحی، مشغول خوردن خوراکی و غذا هستید؟
  • آیا در مکان هایی که انواع خاصی از غذاها در دسترس قرار دارد، از ترس اینکه ممکن است پُرخوری کنید، از حضور در آنجا خودداری می کنید؟
  • آیا در محیط کار یا مدرسه به دلیل پُرخوری نمی توانید عملکرد موثری داشته باشید؟

این پرسشنامه تاثیرات تصمیم گیری شما در مورد انتخاب غذا روی احساسات تان را می سنجد. موارد زیر را نیز مطالعه کنید تا متوجه شوید آیا در مورد شما صحت دارند یا خیر:

  • آیا خوردن غذا باعث ایجاد مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، بیزاری از خود یا احساس گناه در شما می شود؟
  • آیا برای کاهش احساسات منفی یا افزایش احساس لذت نیاز دارید که بیشتر و بیشتر غذا بخورید؟
  • آیا خوردن مقدار معینی غذا، احساسات منفی را در شما کاهش نمی دهد یا مثل گذشته دیگر باعث افزایش احساس لذت در شما نمی شود؟

درمان اعتیاد به غذا

افرادی مانند متخصصان تغذیه، روانشناسان یا پزشکانی که در خصوص علم تغذیه آموزش دیده اند، می توانند در حل مشکل پُرخوری اجباری به شما کمک کنند.

منابع

خبر علمی «اعتیاد به غذا» توسط هیئت تحریریه خبر پورتال یو سی (شما می توانید) با استناد به WebMD و مجله سلام سلامت، ترجمه، تدوین و نگارش شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا