خانه / آموزش / سلامتی / تغذیه / گل کلم حاوی انواع ویتامین B
کسب و کار شما

گل کلم حاوی انواع ویتامین B

گل کلم، گیاه بومی شمال شرق مدیترانه است و در حال حاضر در بیشتر کشورها کاشته می شود؛ سری به هم پیوسته دارد که قطر آن بطور متوسط ۱۵ سانتی متر و از گلچه های کوچکی تشکیل شده است. این گیاه بر خلاف سایر گیاهان هم خانواده خود که حاوی کلروفیل می باشند، به علت دوری گلچه های آن از تابش نور خورشید به خاطر برگ هایش، فاقد کلروفیل است.

هنگام انتخاب گل کلم باید به تمیزی، سفیدی و به هم پیوستگی گلچه های آن (گلچه ها از هم فاصله نداشته باشند) توجه کرد. از خرید گل کلم هایی که سیاه شده و یا لکه های سیاه دارند، گل کلم هایی که گل های کوچکی در آنها ظاهر شده است، خودداری نمایید.

خب، در ادامه شما می توانید با خواص درمانی گل کلم آشنا شوید.

۱) پیشگیری از سرطان
مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطان ها بخصوص سرطان های پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش می دهد. محققان در بررسی های خود دریافته اند، مصرف گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا ۵۲ درصد کاهش می دهد. فیبر گل کلم، سلامت روده بزرگ را بهبود می بخشد و مانع از بروز سرطان می شود. محققان دریافته اند که گل کلم حاوی ماده ای به نام ایندول ۳ کاربینول است که مانع از بروز سرطان سینه و سرطان های دیگر مربوط به خانم ها می شود. سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شیمیایی سرطان زا را از بین می برد و مانع از رشد سلول های سرطان می شود. ترکیبی در گل کلم به نام گلوکورافین وجود دارد که می تواند از شکم و روده ها در برابر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سرطان و زخم معده پیشگیری کند.

۲) کمک به هضم بهتر
گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است. اگر به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید، مواد غذایی به نرمی از روده ها عبور می کنند.

۳) مفید برای برخی از خانم های باردار و غیر مفید برای برخی دیگر از خانم های باردار!
گل کلم دارای مقادیر فراوانی فولات (B9) است. کمبود فولات در خانم های باردار می تواند منجر به ایجاد برخی نقایص هنگام تولد و نیز کم وزنی نوزاد شود. گل کلم از خانواده گواتروژن است و جذب ید را در بدن خانم های باردار کم می کند. بنابراین برای مادرانی که مشکلات تیروئید دارند، توصیه نمی شود؛ زیرا مصرف خام این مواد منجر به بیماری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی برای جنین خواهد شد.

۴) تقویت قلب
گل کلم به روش های بسیاری از ابتلا به بیماری های قلبی در فرد پیشگیری می کند. گل کلم دارای ماده ای موسوم به آلیسین است که احتمال بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. آلیسین موجود در گل کلم باعث سلامت قلب و کاهش خطر سکته می شود.

۵) کاهش دهنده وزن
گل کلم ماده غذایی فوق العاده برای کاهش وزن محسوب می شود؛ کم کالری بوده و به روش های مختلف می توان از آن استفاده کرد. برای نمونه می توانید آن را درون انواع سالادها رنده کرده و یا همراه با برنج بپزید؛ یا آن را پخته و پوره کرده، سپس با پوره سیب زمینی مخلوط و سرو نمایید.

۶) دفع سموم توسط کبد
گل کلم حاوی گلوکوزینولات و تیوسیانات می باشد. این مواد توانایی کبد را برای دفع مسمومیت بالا می برند. اگر مولکول های سمی به سرعت توسط کلیه از بین نروند، می توانند همه سلول ها؛ از جمله DNA را تخریب نمایند. این تخریب می تواند باعث رشد غیر قابل کنترل سلول ها شود.

۷) منبع آنتی اکسیدان
گل کلم، حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان بوده که می تواند از ابتلا به انواع سرطان ها، بیماری های قلبی و سکته مغزی پیشگیری کند. آنتی اکسیدان ها، همچنین در تخریب رادیکال های آزاد که موجب پیری زودرس می شوند، دارای اهمیت اساسی هستند.

۸) ضد التهاب
وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین کا (K) در این گیاه، به پیشگیری از ایجاد التهاب مزمن که منجر به برخی بیماری ها مانند آرتروز، سرطان، دردهای مزمن و بیماری های خاص روده می شود، کمک موثری می کند.

۹) جلوگیری از ابتلا به آرتروز
دانشمندان در مطالعه ای مشاهده کرده اند که غذاهایی که حاوی ویتامین ث (C) هستند، مانند گلم کلم از التهابات استخوانی مانند آرتروز جلوگیری می نمایند.

۱۰) سایر خواص
سلنیوم و ویتامین C موجود در این گیاه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. مصرف یک پیمانه گل کلم پخته شده، نیمی از ویتامین C مورد نیاز بدن در روز را تامین می کند. گل کلم سرشار از فولات می باشد، بنابراین در رشد و تکثیر سلول موثر است. بیشتر داروهای درمان آلزایمر، نقش بازدارندگی آنزیم استیل کولین استراز را دارند که عامل تجزیه پیام رسان عصبی استیل کولین است. هر چند پیش از این هم دانشمندان می دانستند برخی سبزیجات معمولی خواص ضد استیل کولین استراز دارند، اما هیچ تحقیق گسترده ای در این زمینه انجام نشده بود. در مطالعه ای، گل کلم بیشترین تاثیر را نشان داد، به همین علت تحقیقاتی برای شناسایی عامل اصلی اثرگذار در گل کلم انجام شده که در پی آن دریافتند این ماده موثر گلوکوزینولات است که گروهی از ترکیباتی می باشد که در انواع کلم ها یافت می شود.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گل کلم خام:

کالری: ۲۵ کیلو کالری (۱۰۵ کیلو ژول)

اطلاعات کربوهیدرات ها:

  • کل کربوهیدرات: ۵.۳ گرم

اطلاعات ویتامین ها:

  • تیامین (B1): 0.1 میلی گرم
  • ریبوفلاوین (B2): 0.1 میلی گرم
  • نیاسین (B3): 0.5 میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک (B5): 0.7 میلی گرم
  • پیریدوکسین (B6): 0.2 میلی گرم
  • اسید فولیک یا فولات (B9): 57 میکروگرم
  • کولین: ۴۵.۲ میلی گرم
  • ویتامین A (آ): ۱۳ IU
    • بتا کاروتن: ۸ میکروگرم
    • لوتئین: ۳۳ میکروگرم
  • ویتامین C (ث): ۴۶.۴ میلی گرم
  • ویتامین E (ای): ۰.۱ میلی گرم
  • ویتامین K (کا): ۱۶ میکروگرم

اطلاعات پروتئین و اسیدهای آمینه:

  • پروتئین: ۲ گرم
    • تریپتوفان: ۲۶ میلی گرم
    • ترئونین: ۷۲ میلی گرم
    • ایزولوسین: ۷۵ میلی گرم
    • لوسین: ۱۱۶ میلی گرم
    • لیزین: ۱۰۶ میلی گرم
    • متیونین: ۲۸ میلی گرم
    • سیستین: ۲۳ میلی گرم
    • فنیل آلانین: ۷۱ میلی گرم
    • تیروزین: ۴۳ میلی گرم
    • والین: ۹۹ میلی گرم
    • آرژینین: ۹۵ میلی گرم
    • هیستیدین: ۴۰ میلی گرم
    • آلانین: ۱۰۴ میلی گرم
    • اسید اسپارتیک: ۲۳۲ میلی گرم
    • اسید گلوتامیک: ۲۶۴ میلی گرم
    • گلیسین: ۶۴ میلی گرم
    • پرولین: ۸۵ میلی گرم
    • سرین: ۱۰۴ میلی گرم

اطلاعات چربی و اسیدهای چرب:

  • چربی کل: ۰.۱ گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا ۳: ۳۷ میلی گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا ۶: ۱۱ میلی گرم

اطلاعات مواد معدنی:

  • کلسیم: ۲۲ میلی گرم
  • آهن: ۰.۴ میلی گرم
  • منیزیم: ۱۵ میلی گرم
  • منگنز: ۰.۲ میلی گرم
  • فسفر: ۴۴ میلی گرم
  • سلنیوم: ۰.۶ میکروگرم
  • روی: ۰.۳ میلی گرم
  • سدیم: ۳۰ میلی گرم
  • پتاسیم: ۳۰۳ میلی گرم
  • فلورید: ۱ میکروگرم

گل کلم را می توان خام و پخته یا به صورت ترشی استفاده کرد. هر چند که ارزش غذایی گل کلم خام بیشتر است. سلامتی شما آرزوی ما است.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «گل کلم حاوی انواع ویتامین B»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقالات وب سایت SELF Nutrition Data به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

کسب و کار شما

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*