چرا باید از گیاهان در محل کار استفاده کنیم؟

انسان ها بطور ذاتی علاقه مند به ارتباط با طبیعت هستند. اما متاسفانه محل کار یا همان فضایی که ما بیشتر روزمان را در آن صرف می کنیم، فاقد بسیاری از عناصر پیوند با طبیعت است. مطالعات نشان داده است که اضافه کردن سر سبزی با آوردن گیاهان در محل کار اثرات مثبتی برای کارکنان و سازمان آنها دارد. همین مسئله برای افرادی که دورکاری می کنند نیز صدق می کند.

مطالعات علمی متعددی اثرات مثبت داشتن گیاهان در محل کار را ثابت کرده اند. در این مقاله شما می توانید با دلایل آنکه چرا باید برای داشتن گیاه روی میز خودتان یا فضای کاریتان سرمایه گذاری کنید، آشنا شوید.

گیاهان به کاهش اضطراب کمک می کنند.

در سال 2010 مطالعه ای در دانشگاه فناوری سیدنی انجام شد که نتایج آن نشان داد اضطراب کارکنان هنگامی که گیاهانی در محل کارشان قرار داده شود، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. نتایج نشانگر 37 درصد کاهش تنش و اضطراب، 58 درصد کاهش افسردگی یا دل مردگی؛ 44 درصد کاهش در عصبانیت و خشونت و 38 درصد کاهش خستگی در کارکنان بود.

هر چند جمعیت مورد مطالعه، جمعیت کوچکی بود، نتایج نشان داد که حتی یک گیاه در هر محیط کاری می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش روحیه کارکنان داشته باشد و به این ترتیب حال خوب و کارآیی کارکنان را بیشتر کند.

طرفداران روانشناسی رنگ، باور دارند که رنگ سبز اثر آرام بخشی و آرام کنندگی دارد، بنابراین آراستن محیط کار با این رنگ می تواند بطور بالقوه اثرات مشابه با آوردن گیاه به محیط کار داشته باشد.

گیاهان به افزایش کارآیی کارمندان کمک می کنند.

طبق مطالعه ای در سال 2014 در دانشگاه اگزتر، وارد کردن گیاهان به یک محیط کاری پویا، سبب افزایش 15 درصدی بهره وری کارکنان می شود. بنابر گفته یکی از محققان این پژوهش، افزودن تنها یک گیاه به ازای هر مترمربع، حافظه کارکنان را بهبود می دهد و به آنها کمک می کند که در آزمون هایی که در این زمینه از کارمندان گرفته می شود، نتایج بهتری کسب کنند. به گفته وی مهم است که فرد بتواند یک گیاه را از پشت میز کارش ببیند. او ادامه داد اگر در محیط کار افراد عاملی وجود داشته باشد که کارکنان بتوانند با آن ارتباط روانی برقرار کنند، آنها شادتر خواهند بود و بهتر کار می کنند.

گیاهان به کاهش میزان بیماری و غیبت های ناشی از آن کمک می کنند.

در مطالعه ای روی 7600 کارمند در 16 کشور مشخص شد که نزدیک به دو سوم (58 درصد) کارمندان در محل کارشان هیچ گیاهی ندارند. 15 درصد از افرادی که در محل کارشان عناصر طبیعی وجود داشت، حال بهتری داشتند و 6 درصد بهره وری بالاتری نسبت به کارمندانی داشتند که در محل کارشان چنین عناصری را نداشتند.

برخی متخصصان چنین عنوان می کنند که اضافه کردن گیاه به محیط کار می تواند به کاهش خطر سندروم بیماری ساختمان کمک کند. هر چند یافتن مدارکی دال بر این مدعی دشوار است. سندروم بیماری ساختمان حالت ناخوشی در افرادی است که ساعات طولانی در یک ساختمان یا یک فضای سربسته به سر می برند. این حالت معمولاً در اثر اشکال در سیستم تهویه، گرمایش ساختمان، خروج گازها از مصالح ساختمان و وجود مواد آلی و شیمیایی متصاعد شده از دستگاه های اداری رخ می دهد.

مطالعه کوچکی که در دانشگاه کشاورزی نروژ در دهه 1990 انجام شد نشان داد که وارد کردن گیاه به محیط کار با کاهش 25 درصدی در علائم بیماری از جمله خستگی، مشکلات تمرکز، خشکی پوست و التهاب بینی و چشم ها ارتباط دارد.

به دلیل واکنش مثبت انسان نسبت به طبیعت می توان گفت که گیاهان اثر ویژه ای روی ایجاد حس و حال خوب دارند. به اعتقاد برخی متخصصان داشتن حس خوب می تواند بر حالت روانی و نیز بر وضعیت کلی سلامت افراد اثرگذار باشد.

گیاهان هوا را تمیز می کنند.

انسان ها برای بقا به اکسیژن نیاز دارند و گیاهان قادر هستند گاز دی اکسید کربن را که مورد نیاز انسان ها نیست در حضور نور، طی فرآیندی به نام فتوسنتز جذب کنند و اکسیژن تولید کنند.

در دهه 1980 دانشمندان ناسا فهمیدند که گیاهان توانایی از بین بردن مواد شیمیایی مانند بنزن، تری کلرواتیلن و فرمالدهید موجود در هوا را دارند و سبب پاکیزه شدن هوا برای تنفس انسان می شوند.

تحقیقات اخیر در دانشگاه فناوری سیدنی نشان داده است که گیاهان آپارتمانی می توانند سبب کاهش حدود 10 درصدی دی اکسید کربن در دفاتر اداری دارای تهویه و کاهش 25 درصدی دی اکسید کربن در ساختمان های بدون تهویه شوند.

گیاهان به کاهش میزان سر و صدا کمک می کنند.

گیاهان با جذب صداها سبب جلوگیری از حواس پرتی ناشی از سر و صدای محیط کار می شوند. طبق مقاله ای در سال 1995 که محققان دانشگاهی در لندن منتشر کردند، قرار دادن گلدان های بزرگ در مکان های مختلف در لبه ها و گوشه های اتاق بر کاهش میزان سر و صدا اثر مثبتی دارد.

گیاهان می توانند خلاقیت را تقویت کنند.

در مطالعه ای مشخص شد کارمندانی که دفتر کار آنها دارای عناصر طبیعی بود در مقایسه با کارمندانی که محل کار آنها فاقد چنین عناصری بود، 15 درصد امتیاز خلاقیت بالاتری داشتند. بر اساس تئوری بازیابی توجه نگاه به طبیعت (حتی تصاویری از طبیعت) می تواند حالت پردازش مغز را به صورت متفاوتی هدایت کند و به این ترتیب سبب شود کارمندان احساس آرامش بیشتری داشته باشند و بهتر بتوانند تمرکز کنند.

گیاهان رطوبت محیط را افزایش می دهند.

محدوده رطوبت توصیه شده برای سلامتی و آسایش انسان بین 30 تا 60 درصد است، اما رطوبت بسیاری از دفاتر بویژه در ماه های تابستان و زمستان در این محدوده نیستند. رطوبت کم دفترکار می تواند منجر به افزایش خستگی، ناراحتی تنفسی و افت کلی کارآیی فرد در محل کار شود.

یافته ها نشان می دهد که وقتی گیاهان به یک اتاق اضافه شدند، رطوبت نسبی بطور قابل توجهی افزایش می یابد. مطالعه ای نشان داده است که در یک مورد، رطوبت نسبی اتاق بدون گیاه بطور متوسط 25 درصد و با حضور گیاهان بطور متوسط 30 درصد است که بدین ترتیب اتاق را وارد محدوده ایده آل از نظر رطوبت می کند.

چه گیاهانی مناسب فضاهای اداری هستند؟

در واقع تمام گیاهان، مناسب رشد در شرایط محل کار نیستند. لازم است تا برای انتخاب گیاه نکاتی مانند نور در دسترس و تعداد دفعات آبیاری در روز را در نظر گرفت. گیاهانی که در محل کار رشد می کنند شامل گیاهان گوشتی مانند انواعی از کاکتوس و آلوئه ورا، گیاهان فیکوس و لیلیوم هستند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «چرا باید از گیاهان در محل کار استفاده کنیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا