بزرگ داده چگونه کار می کند؟

امروزه وقتی آنلاین می شویم، GPS تلفن های هوشمند خود را روشن می کنیم، با دوستان مان از طریق اپلیکیشن ها یا شبکه های اجتماعی گفتگو می کنیم، داده هایی را تولید می کنیم. میزان داده های تولید شده به سرعت در حال افزایش است. داده در همه جا وجود دارد. کارخانه ها و ماشین آلات صنعتی نیز از داده استفاده می کنند و سنسورهای موجود در فناوری های بکار رفته این سازمان ها، داده را انتقال می دهد. در واقع، بزرگ داده ‌‌یا بیگ دیتا (Big Data) واژه ای است که به حجم بسیار زیاد داده های دیجیتالی که از منابع مختلف جمع آوری شده اند، گفته می شود. اغلب این داده ها خام و بدون ساختار‌ هستند و تجزیه و تحلیل آنها با تکنیک ها و روش های موجود و نرم افزار‌های معمول امکان پذیر نیست.

حجم زیاد داده که در جهان امروز، نتیجه استفاده از Web و Cloud است، فرصت های جدیدی را در شناسایی، خلق ارزش و هوش تجاری رقم می زند. از این فرصت ها می‌توان برای پشتیبانی تصمیم گیری ها استفاده کرد. به عبارت دیگر، بزرگ داده ها معمولاً به مجموعه ای از داده ها گفته می شود که اندازه آنها فراتر از حدی است که بتوان آنها را با نرم افزار‌های معمول، در یک زمان معقول اخذ، دقیق سازی، مدیریت و پردازش کرد. در مجموع، بزرگ داده اطلاعاتی را برای توصیف خصوصیات اطلاعاتی، سامان دهی و رمزگذاری می کند تا به شناسایی، کشف، سنجش و مدیریت علت های توصیف شده کمک کند.

اهمیت بزرگ داده ها از دو پیشرفت فناورانه مرتبط با یکدیگر ناشی شده است.

  • یکی گسترش تولید و گردآوری منابع دیجیتالی: که این منابع به ابزاری برای سازماندهی نیاز دارند.
  • با رشد و گسترش اینترنت: این شبکه از رسانه ای ارتباطی به رسانه ای برای یافتن منابع اطلاعاتی تبدیل شده است و در نتیجه نیاز به روش هایی برای تسهیل این عملکرد شدت یافته است.

همه ماجرا با انفجار حجم عظیم داده هایی که در عصر دیجیتال تولید شده، آغاز می شوند. این امر عمدتاً به دلیل افزایش کامپیوترها، اینترنت و فناوری هایی است که می توانند اطلاعات را از دنیای واقعی و فیزیکی که در آن زندگی می کنیم، دریافت و آنها را به داده های دیجیتالی تبدیل کنند. بزرگ داده اصطلاحی است که طی چند سال اخیر از آن بسیار استفاده می شود. این مفهوم در حال تکامل و بازنگری است زیرا بزرگ داده نیروی محرکه بسیاری از تحولات دیجیتالی امروز از جمله هوش مصنوعی، علم داده و اینترنت اشیاء (IoT) محسوب می شود. در این مقاله شما می توانید با نقش بزرگ داده ها در جهان امروز آشنا شوید.

بزرگ داده چگونه کار می کند؟

بزرگ داده بر اساس این اصل کار می کند که هر قدر شما بیشتر در مورد موقعیت یا چیزی بدانید، بیشتر می توانید بینش های مرتبط و قابل اتکاء را در زمینه مورد نظر، بدست آورید و چیز‌های بیشتری درباره آینده پیش بینی کنید. عموماً این روند از طریق فرآیندی صورت می ‌گیرد که شامل الگوهایی بر اساس داده هایی می شود که جمع آوری شده و بعد شبیه سازی ها صورت می گیرد. این فرآیند اتوماتیک است و فناوری تجزیه و تحلیل پیشرفته، میلیون ها میلیون از این الگو‌ها را در اختیار دارد.

داده به روشی غیر ساختار یافته در دسترس ما است و نمی توان آن را به آسانی دسته بندی کرد. اکثر این داده ها در قالب ویدئوها و تصاویر هستند، از تصاویر ماهواره ای گرفته تا عکس هایی که در شبکه های اجتماعی مختلف بروز می شوند، ایمیل و ارتباطات دیگر نیز از همین نوع هستند. در پروژه های بزرگ داده، برای اینکه بتوان از این داده ها استفاده کرد، از تحلیل استفاده می شود که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در بر می گیرد. کامپیوترها یاد می گیرند که چگونه داده را شناسایی کنند، از طریق فرآیند زبان طبیعی یا شناسایی تصویر وارد کار می شوند و می توانند یاد بگیرند که سریع تر از انسان الگوها را شناسایی کنند.

عصر تجزیه و تحلیل

امروزه شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچک، داده های غیر ساختار یافته را در حجم بالا تولید می کنند. این داده های عظیم را می توان به کمک نرم افزار‌های جدید تجزیه و تحلیل کرد و الگوهایی خاص را بر اساس آنها ایجاد کرد. تجزیه و تحلیل این داده ها می تواند در هر حوزه ای از صنعت و کسب‌ و کار تحول ایجاد کند. تجزیه و تحلیل داده، انواع مختلفی دارد که با توجه به هدف های متفاوت به سه گروه توصیفی، پیشگویانه و تجویزی تقسیم می شود.

  • در تجزیه و تحلیل توصیفی، داده ها جمع آوری، سازماندهی و دسته بندی می شوند و ویژگی های آنها توصیف می شود، اما به آینده یا چرایی داده های فعلی نمی پردازد.
  • تجزیه و تحلیل پیشگویانه سعی دارد علاوه بر حفظ وجه توصیفی، آینده را نیز پیش بینی کند. به عنوان مثال در بازاریابی، مشتری به تبلیغ کالای خاص واکنش نشان می دهد و آن را خریداری می کند، بر اساس تحلیل پیشگویانه می توان تکرار این اتفاق را محتمل دانست و بر آن تمرکز کرد.
  • تجزیه و تحلیل تجویزی نیز روش هایی را شامل می شود که به طراحی، بهینه سازی و مواردی مانند این می پردازد.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که الگوریتم های سنتی نمی توانند این حجم از داده را تحلیل کنند و کسب و کارهایی که سراغ بزرگ داده و تجزیه و تحلیل نروند، در حجم عظیمی از داده غرق می شوند.

نقش حیاتی داده

داده های حسگر‌ها، عکس ها، متن، صدا و ویدئو بطور مداوم در حال افزایش است که بنیان بزرگ داده را شکل می دهد و می توان به روش های مختلف از آن استفاده کرد. پروژه های بزرگ داده در حوزه های مختلفی بکار گرفته می شوند و می توانند به پیشبرد امور کمک کنند. جمع آوری داده، تحلیل و تفسیر تاثیری عظیم بر کسب و کار‌های مختلف دارد. می توان بطور خلاصه به مزیت های زیر در این زمینه اشاره کرد:

  • داده، دارایی کسب و کار است: امروزه حتی در کوچکترین کسب و کار‌ها نیز داده تولید می شود، اگر یک کسب و کار وب سایت داشته باشد، در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد، فعالیت مالی اش از طریق کارت های اعتباری و پرداختی صورت گیرد، می توان داده هایی را بر اساس ترافیک وب، نوع پرداخت ها و… جمع آوری ‌کرد. این گفته به معنای این است که شرکت ها هر اندازه ای که داشته باشند، باید استراتژی برای جمع آوری داده، استفاده و محافظت از آن در پیش بگیرند.
  • بازاری بهتر برای سازمان: شرکت هایی که به هر نحوی با آنها تعامل داریم، اطلاعات زیادی درباره ما دارند، از سلیقه ما گرفته تا هر چیز دیگر. شرکت ها با توجه به داده هایی که دارند، به مشتری پیشنهاد‌های متناسب با او می دهند. به عنوان مثال اسپاتیفای با توجه به داده هایی که از شما جمع آوری کرده، سلیقه موسیقیایی شما را حدس می زند و پیشنهادات خود را به شما ارائه می دهد.
  • بهبود عملکرد و افزایش تاثیر: بزرگ داده ها با استفاده از سنسور‌ها برای پیگیری عملکرد ماشین، مسیر‌های تحول، پیگیری عملکرد کارکنان و استخدام، عامل مهمی برای بهبود کارآیی و عملکرد داخلی در ادارات و سازمان ها است.
  • بهبود تجربه مشتری: شرکت ها با استفاده از داده ها تجربه مشتری را بهبود می بخشند. آنها می توانند بر اساس داده ها، محصول جدید ارائه دهند که پیش بینی می شود بیشتر از محصولات قبلی از آنها استقبال خواهند کرد یا محصولات قبلی خود را بر اساس نیاز‌های مشتری تغییر دهند. به عبارت دیگر شرکت های مختلف با استفاده از بزرگ داده می توانند پیش بینی کنند که مشتریان آنها چه می خواهند یا به دنبال چه چیزی هستند. در این میان، همین موضوع و قدرت پیش بینی، باعث می شود میزان تصمیم گیری های اشتباه کم شود و بواسطه آن، هزینه های شرکت کاهش یابد.

استفاده از بزرگ داده در حوزه های مختلف

صنایع مختلف از جمله مخابرات، تولید، سلامت و ورزش، صنایع خرد، بیمه، بانکداری، امور مالی، دولت ها، صنعت مسافرت و درمان از بزرگ داده استفاده می کنند. اکثر شرکت ها می توانند به کمک بزرگ داده مشکلات را حل کنند. به عنوان مثال یکی از مشکلات اصلی پروازها گم شدن چمدان ها است. امروز دلتا ایرلاینز این امکان را برای مشتریان خود فراهم آورده است که با گرفتن عکس چمدان خود از ویژگی «Track My Bag» اپلیکیشن دلتا استفاده کنند.

در ادامه به چند صنعت اشاره می شود که از بزرگ داده در پیشبرد اهداف خود کمک گرفته اند.

  • مخابرات: ارتقای تجربه مشتری و بهبود عملکرد، مهم ترین عوامل استفاده از بزرگ داده در حوزه مخابرات است، اما دلایل این امر، به این دو عامل محدود نیست، چون بزرگ داده بیشترین ارزش را به اپراتورها در زمینه حفظ مشتری، بهینه سازی شبکه، برنامه ریزی، بازاریابی و فرصت فروش ارائه می دهند.
  • تولید: صنعت ورزش در تولیدات خود با استفاده از داده هایی که قابل دسترسی هستند، می تواند محصولات را بر اساس شخصیت، نیاز و شرایط آب و هوایی تولید کند و دقیقاً همان کالایی را به مشتری ارائه دهد که مشتری می خواهد.
  • بهداشت و درمان: بزرگ داده در صنعت بهداشت و درمان با هدف بهبود بیمار بکار گرفته می شود. در حال حاضر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در سنگاپور از سال 2014 در حال جمع آوری داده ها در پلت فرم های تحلیل هستند تا بتوانند بر اساس داده های ساختار یافته، بیماری های مزمن را مدیریت و درمان کنند. به عنوان مثال دیابت برای درمان نیاز به حضور بیمار در بیمارستان و در نتیجه هزینه های بسیار دارد. همچنین داده های بیمار طی تاریخ از نظر ژنتیکی و… به آسانی در دسترس پزشک قرار می گیرد.
  • بانکداری و سیستم های مالی: بزرگ داده در بانک ها می تواند قدرت پیش بینی ریسک ها را افزایش دهد و باعث بهبود سیستم های بانکی شود. همچنین با ارائه فرآیند‌های اتوماتیک، هزینه ها کاهش می یابند. بزرگ داده، می تواند هشدار‌های مربوط به تهدید و ریسک را شناسایی و آنها را در زمان واقعی تحلیل کند.
  • آموزش: یکی دیگر از کاربرد‌های بزرگ داده در حوزه آموزش است که می تواند به شخصی سازی فرآیند یادگیری کمک کند. این موضوع تا قبل از ایجاد سیستم های یادگیری الکترونیکی و جمع آوری داده های آموزشی مطرح نبود. این شخصی سازی می تواند باعث شکوفایی استعدادهای دانش آموزان شود و پویایی محیط یادگیری را افزایش دهد.
  • خرده فروشی: در صنعت خرده فروشی از بزرگ داده ها برای شناسایی بهتر نیازهای مشتریان و ارائه تبلیغات استفاده می شود. با جمع آوری داده های آماری، متنی و تصویری، تجربه خرید بهبود می یابد، رضایت مشتریان افزایش می یابد و در نهایت میزان فروش، افزایش می یابد.

بزرگ داده اسلحه رقابتی برای شرکت های بزرگ

در عکس نوشته فوق بیان شده است که بزرگ داده اسلحه رقابتی برای شرکت های بزرگ است. بزرگ داده ها، همه جا در اطراف ما حضور دارند، در تمام مراحل دیجیتالی تولید شده و هر روز، اگزابایت ها (یک میلیارد گیگابایت) بطور تصاعدی رشد می کنند. در واقع 90 درصد داده های دنیا تنها در 2 سال گذشته به وجود آمده اند.

هر دقیقه بواسطه تبلیغات دیجیتالی موبایل، شبکه های اجتماعی، ورودی های وب، ابزارهای الکترونیک و حسگرها، چندین پتابایت داده تولید می شود که می توان آنها را ترکیب و تجزیه و تحلیل کرد تا به شرکت ها، درک بیشتری از چیزهایی بدهد که پیش از آن، چیزی درباره آن نمی دانستند. شرکت های بزرگ می توانند از این داده های در دسترس استفاده کنند تا درباره رفتار مشتریان و عملکردهای داخلی بیشتر بدانند.

بزرگ داده قادر به کشف داده است و به ما کمک می کند تا دیدگاه های جدیدی پیدا کنیم و سوالاتی بپرسیم که پیش از این در مورد آنها اطلاعی نداشتیم. داده سازمان یافته و غیر سازمان یافته در تمام کانال ها یکپارچه و تجزیه و تحلیل می شود تا بهتر فهمیده شود و منابع و راه های کسب درآمد بیشتر و تاثیرات عملی عظیم و… ایجاد شود.

موارد استفاده بزرگ داده در مشاغل مختلف عبارتند از:

48 درصد تحلیل مشتری
21 درصد تحلیل عملی
12 درصد تطبیق و تقلب
10 درصد نوآوری سرویس و محصول جدید
10 درصد بهینه سازی مخزن داده فراگیر

تجزیه و تحلیل مشتری

  • جذب بیشتر مشتری
  • کاهش تعویض
  • افزایش درآمد به ازای هر مشتری
  • ارتقای تولیدات فعلی

تجزیه و تحلیل عملیاتی

  • بهینه سازی و مانیتورینگ صنعتی
  • تامین زنجیره تولید
  • تجزیه و تحلیل عملکرد فناوری اطلاعات
  • بهینه سازی و برنامه ریزی شبکه

تولید جدید و نوآوری در خدمات

  • تجزیه و تحلیل های یکپارچه
  • تولیدات جدید مبتنی بر داده
  • ارائه خدمات ارتقاء یافته با داده

به موازات رشد فناوری، بزرگ داده هم برای درک بیشتر وضعیت مشتری، شرکت و صنعت شما الزامی خواهد شد. شرکت های بزرگ که داده را از چندین منبع بدست آورده، ترکیب کرده و بکار می برند، درک عمیق تری از کنش و واکنش مشتری هایشان خواهند داشت. از جمله این موارد:

  • اگر وقت بیشتری برای محصول شان بگذارند، چه چیزی بدست می آورند و چه نتیجه ای حاصل می شود؟
  • چه عاملی باعث تعویض محصول خریداری شده می شود و سرانجام چگونه می توانند مشتریان را ترغیب کنند که از آنها خرید کنند؟

شرکت هایی که بزرگ داده هایشان را کاملاً تفسیر کرده باشند، فهم و بینش سریع تری برای افزایش بهره وری تولید بدست می آورند و سرویس ها و محصولات جدیدی را ابداع می کنند که به آنها در کسب موفقیت در برابر رقیبان شان کمک خواهد کرد.

بزرگ داده کسب و کار‌ها را متحول خواهد کرد و کسب و کارها نیز عامل تغییر جوامع هستند. جهان بزرگ داده هنوز بسیار جدید و جوان است. اما می توان گفت دو امر مسلم و بدیهی در مورد آینده وجود دارد: اول اینکه زیرساخت داده شبیه امروز نخواهد بود و دوم اینکه سرعت، بسیار بیشتر از امروز خواهد بود. بزرگ داده بدون شک، نقشی بزرگ در فناوری های جدید مثل بینایی ماشین، روباتیکس و هوش مصنوعی خواهد داشت.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «بزرگ داده چگونه کار می کند؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا گزارش مجله دانشمند، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا