روانشناسی رنگ زرد

تبلیغات

رنگ زرد بیشتر از همه رنگ های اولیه نور را منعکس می کند و از این رو باعث جلب توجه می شود. رنگ زرد به اصطلاح عامیانه به چشم می آید و از همین رو تابلوهای هشدار زرد رنگ هستند.

هر رنگ واکنش غریزی خاصی در ما ایجاد می کند. گاهی این واکنش ها فیزیولوژی، گاهی احساسی و زمانی فرهنگی هستند. در این مقاله شما می توانید با روانشناسی و پیام های رنگ زرد آشنا شوید.

وقتی رنگ زرد و سیاه کنار هم بیاید نشان از خطر است. به همین دلیل است که در تابلوهای خطر جاده های اکثر کشورها و همچنین تابلوهایی که محدوده مدارس را گوشزد می کنند از این دو رنگ استفاده شده است. خوب است بدانید که اکثر افراد حروف سیاه را روی کاغذ زرد راحت تر می خوانند. از نقطه نظر روانشناسی وقتی رنگ زرد را می بینیم این تصور در ذهن مان ایجاد می شود که با پدیده نو و تازه ای روبرو هستیم. رنگ زرد این پیام را منتقل می کند که با چیزی غیر مترقبه و غیر معمول مواجهیم.

در طبیعت، دامنه ای وسیع از رنگ زرد به چشم می خورد؛ از خورشید، لیمو، ذرت، زعفران، زبانه آتش و طلا گرفته تا مزارع و گندم زارهای طلایی و خامه و کره. پس، تعجبی نیست که زرد در نظرمان رنگی مطلوب، صمیمی، خودمانی و راحت جلوه کند.

رنگ زرد نشان از خوشی، شادمانی، شور و نشاط و درخشش دارد. در عین حال، اگر زرد بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرد، دل را می زند. آیا تا به حال فردی را دیده اید که آنقدر در شوخی و لودگی افراط می کند که به اصطلاح شورش را در می آورد؟ خب، زرد هم همین است! شاید به همین دلیل رنگ زرد را نشانه نفرت می دانند.

یکی دیگر از جنبه های منفی رنگ زرد این است که حکایت از ترس دارد. نقاشان قرون وسطی یهودای خائن را در ردایی زرد ترسیم می کردند. در زبان فارسی نیز رنگ زرد، بعضاً مفهوم ترس و نفرت را منتقل می کند، می گوییم: «فلانی زرد کرده!» یعنی از فرط ترس، رنگ از رخسارش پریده است. همچنین، زردی رخساره در فرهنگ ایران نشان از درد و رنج و بیماری دارد.

زرد روشن و براق به عنوان یک رنگ تاکیدی بهترین کاربرد را دارد. اما جهت استفاده از رنگ زرد در گستره وسیع تر با افزودن رنگ سفید می توان آن را ملایم تر کرد و رنگ کرم، لیمویی یا بژ را از آن درآورد.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «روانشناسی رنگ زرد»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب دانش و روانشناسی رنگ ها، نوشته ی مایمی کوپر و ترجمه امیرحسن مکی از انتشارات آریاگهر، منتشر شده در ۱۳۹۲ با شابک ۵-۱-۹۴۱۰۴-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط