خانه / آموزش / سلامتی / تغذیه / درمان طبیعی و خانگی زخم معده
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

درمان طبیعی و خانگی زخم معده

زخم های معده که با نام های «پپتیک اولسر» یا «گاستریک اولسر» شناخته می شوند، زخم های بازی در آستر معده هستند که به خاطر اسید موجود در معده، اصولاً بسیار دردناک می باشند. بزرگترین علت ایجاد زخم های معده باکتری هلیکوباکتر پیلوری یا H.pylori است. البته مصرف زیاد مُسکن هایی مثل آسپرین و ضد التهاب های غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن (ادویل و ژلوفن) و ناپروکسن هم می توانند باعث پیدایش زخم های معده شوند. معمولاً این زخم ها را با آنتی بیوتیک یا داروهایی برای کاهش، مسدود کردن یا خنثی کردن اسید معده درمان می کنند. هر چند رژیم غذایی و نوع خوراکی هایی که انتخاب می کنید، می تواند در وضعیت زخم معده موثر باشد.

در این مقاله شما می توانید با غذاهایی که می توانند به بهبود وضعیت شما و یا بدتر شدن زخم های گوارشی تان کمک کنند، آشنا شوید.

فلاونوئید بخورید.
تحقیقات پژوهشگران نشان داده فلاونوئیدها که به اسم بیوفلاونوئیدها هم شناخته می شوند، احتمالاً می توانند در درمان زخم های معده موثر باشند. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که بطور طبیعی در میوه ها و سبزی هایی مثل دانه های سویا، حبوبات، انگور قرمز، کلم برگ، بروکلی، سیب، توت ها و چای ها بخصوص چای سبز پیدا می شود. البته برخی خوراکی هایی که فلاونوئید دارند، مثل مرکبات، زخم معده را اذیت می کنند. اما بطورکلی، فلاونوئیدها از آستر معده محافظت کرده و اجازه می دهد ترمیم شود. بنابراین خوب است از این مواد چه به صورت مصرف منابع طبیعی آن یا به شکل مکمل بهره ببرید. به گزارش موسسه لینوس پاولینگ (Linus Pauling Institute)، مصرف فلاونوئیدها در حجم و اندازه ای که در رژیم غذایی روزمره پیدا می شود، عارضه ای ندارد اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به لختگی خون شود.

محصولات پروبیوتیک مصرف کنید.
این باکتری ها و مخمرهای زنده به حرکت دستگاه گوارش کمک می کند و در بسیاری از غذاهای روزمره بخصوص غذاهای تخمیر شده وجود دارد که شامل باترمیلک، ماست و تمپه (خوراکی اندونزیایی، ترکیبی از خمیر سویا و قارچ) می شود. از جمله دیگر خوراکی های پروبیوتیک می توان به قارچ کومباچا، کفیر، شکلات سیاه، شیر سویا و زیتون اشاره کرد. البته می توانید مکمل های پروبیوتیک هم مصرف کنید. تحقیقات نشان داده که پروبیوتیک ها احتمالاً می توانند هلیکوباکتر را از بین ببرند و احتمال درمان زخم معده را افزایش دهند.

از سیر غافل نشوید.
شاید شنیده باشید که مبتلایان به زخم معده نباید سیر و پیاز مصرف کنند. اولاً که این مواد نباید به صورت خام مصرف شوند، ضمن اینکه ظاهراً عصاره سیر توانسته در محیط آزمایشگاه حیوانات و آزمایش های انسانی، هلیکوباکتر را از بین ببرد. اگر از طعم سیر و بوی بعد از مصرفش خوش تان نمی آید، می توانید عصاره سیر را در قالب مکمل دریافت کنید. البته اگر بعد از مصرف سیر احساس سوزش و ناراحتی معده کردید، حتماً مصرف آن را قطع کنید.

در ضمن، سیر مثل یک رقیق کننده خون عمل می کند بنابراین اگر از وارفارین (کومادین) یا سایر رقیق کننده های خون استفاده می کنید، قبل از مصرف با پزشک تان مشورت کنید.

عسل
عسل فقط شیرین و خوشمزه نیست و بسته به اینکه عسلِ چه گیاهی است، می تواند تا ۲۰۰ ذره داشته باشد که یکی از آنها پلی فنول ها و دیگر آنتی اکسیدان ها است. عسل یکی از قوی ترین ضد باکتری ها است که رشد هلیکوباکتر را متوقف می کند. تا زمانی که قند خون تان طبیعی باشد، می توانید از خوردن عسل لذت ببرید و در کنارش زخم های معده تان هم التیام می یابد.

موز
موز هم خواص ضد باکتریایی دارد. این خواص به قدری است که می تواند رشد باکتری ها را متوقف کند؛ همچنین می تواند باعث تقویت معده شود. از آنجا که خاصیت اسیدی شیره معده با کاهش التهاب و تقویت معده کاهش می یابد، خوب است روزانه حداقل ۳ تا موز (به صورت میوه تازه یا اسموتی و…) بخورید! البته مراقب کالری مصرفی تان باشید تا بعد از درمان زخم معده دچار اضافه وزن نشوید!

نارگیل درمانی کنید.
ما به خاطر سر و شکل سختش و همین طور همیشه در دسترس نبودنش، کمتر سراغ نارگیل می رویم و کمتر از خواصش می دانیم. اما اگر زخم معده دارید، خوب است بدانید نارگیل هم یکی از آن میوه هایی است که کلی خواص ضد باکتریایی دارد. شیر نارگیل و آب نارگیل برای درمان زخم معده بسیار خوب است و اگر این درمان را برای یک هفته دنبال کنید، تاثیر شگرف آن را درک خواهید کرد.

بابونه؛ مرهمی بر زخم دل تان
شاید شنیده باشید که بابونه یکی از بهترین گیاهان برای رفع ناراحتی های گوارشی است، بخصوص که ورم معده و حتی زخم آن را می توانید با بابونه درمان کنید. برای تهیه دمنوش بابونه یک قاشق غذاخوری بابونه خشک را در لیوان آب جوش دم کرده و بعد از ۵ دقیقه، صاف شده آن را میل کنید. بهتر است روزتان را با این دمنوش شروع کنید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبحانه تان را میل نمایید. این کار را ۲ هفته ادامه دهید تا زخم معده تان بهبود یابد.

کرن بری را امتحان کنید.
کرن بری به خاطر توانایی اش در مبارزه با عفونت های مجاری ادرار و پیشگیری از جای گیری باکتری روی دیواره مثانه، معروف است. اما فقط همین نیست! عصاره کرن بری توانایی خوبی در مقابله با هلیکوباکتر دارد. می توانید آب کرن بری، کرن بری یا مکمل هایش را مصرف کنید. البته هیچ دوز و اندازه ای از کرن بری برای خلاصی از هلیکوباکتر پیلوری مشخص نشده؛ چه زخم معده داشته باشید چه نداشته باشید، مصرف بیش از حد آن در هر شکلی، می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

شیر ممنوع است.
شاید فکر کنید شیر با این همه خاصیت، نمی تواند برای زخم معده بد باشد و شاید حتی بتواند به درمانش کمک کند؛ چون با نوشیدن شیر، درد زخم معده ساکت می شود اما مدتی که می گذرد، معده مجبور به تولید اسید بیشتری برای هضم آن شده و برای همین همه چیز بدتر می شود.

توصیه های ایمنی را جدی بگیرید:
در کل اگر بتوانید چند اصل کلی را در رژیم غذایی خود رعایت کنید، قطعاً با مشکلات کمتری روبرو خواهید شد و دوره درمان خود را بهتر خواهید گذراند:

  • تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم شان را کاهش دهید.
  • آهسته غذا بخورید و لقمه ها را کامل بجوید تا عملیات هضم راحت تری در معده تان داشته باشید.
  • بیشتر از سبزی های برگدار تیره رنگ استفاده کنید.
  • چند جور غذا را با هم نخورید.
  • در حد امکان از مصرف نان های سفید و جوش شیرین دار بپرهیزید.
  • سیگار و الکل را ترک کنید.
  • با این خیال که تحمل غذا را ندارید، برای طولانی مدت گرسنه نمانید.

بعضی غذاها هستند که وضعیت زخم معده را بدتر می کنند که اگر دچار زخم معده هستید، احتمالاً با روش آزمون و خطا بسیاری از آنها را شناخته اید. اما یک قاعده کلی در این مورد وجود دارد، نباید غذاهای چرب، اسید و پُر ادویه میل کنید. برای کاهش درد زخم معده تان هم از مصرف این خوراکی ها بپرهیزید:

  • قهوه، حتی قهوه بدون کافئین
  • نوشیدنی های کربوهیدرات دار
  • فلفل چیلی و فلفل های تند
  • غذاهای فرآوری شده
  • گوشت قرمز پُر نمک
  • غذاهای سرخ شده

یک رژیم غذایی سالم که بر پایه میوه ها، سبزی ها و غلات کامل پایه ریزی شده، فقط برای سلامت کلی خوب نیست، بلکه تحقیقات پژوهشگران نشان داده که رژیم غذایی سرشار از ویتامین، توانایی بدن برای درمان زخم معده را افزایش می دهد. منابع آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها می توانند مانع از بروز زخم معده شده و زخم های موجود را درمان کنند. اگر می خواهید غذاها و ادویه های پُر از پلی فنول را بشناسید، باید بگوییم رزماری خشک، شکلات سیاه، بلوبری و زیتون سیاه از آن جمله هستند.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «درمان طبیعی و خانگی زخم معده»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت Healthline ترجمه شده توسط مجله سیب سبز، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

5040

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*