همکلاسی سلام ۲۰ مرداد ۱۳۹۸: از فواید لبنیات بی بهره نمانید!

تبلیغات

همکلاسی و همراه خوب یو سی؛ سلام

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که مصرف شیر کامل و کره، کاهش پیدا کرده اما مصرف پنیر و بستنی همچنان رو به افزایش است. خبر خوب این است که تقاضا برای مصرف ماست، افزایش قابل توجهی داشته است. با توجه به اهمیت مصرف کافی لبنیات، همکلاسی سلام ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ را به معرفی ۶ فایده لبنیات می پردازیم.

آیا مصرف لبنیات کم چرب، چاره کار است؟

مطالعات اخیر بیانگر آن است که افراد بزرگسال هرچه بیشتر لبنیات مصرف کنند، کالری مصرفی حاوی چربی های اشباع در بدن آنها افزایش می یابد؛ اما از طرف دیگر با مصرف لبنیات بیشتر، میزان مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، منیزیم، فولات، ویتامین های A – B1 – B2 – B6 – B12D – E افزایش پیدا می کند.

فواید لبنیات

۱) تامین کلسیم و پروتئین

برخی لبنیات حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و پروتئین می باشند. توجه داشته باشید که بستنی، کلسیم و پروتئین را به میزان کافی ندارد؛ اما شیر کم چرب، ماست و پنیر محلی حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و پروتئین هستند.

تبلیغات
دریافت اپلیکیشن آپرا

غذا

کلسیم (میلی گرم)

پروتئین (گرم)

پنیر چدار (۳۰ گرم)

۲۰۰

۷

پنیر موزارلا (۳۰ گرم)

۲۰۷

۸

شیر (۱ فنجان)

تبلیغات
دریافت اپلیکیشن آپرا

۳۰۱

۸.۴

شیر کم چرب ۱ درصد، همراه با ویتامین A و D (یک فنجان)

۲۷۰

۹

پنیر محلی کم چرب ۲ درصد (۱ فنجان)

۱۸۰

۲۶

ماست کم چرب (۱ فنجان)

۴۴۸

۱۳

ماست فاقد چربی (۱ فنجان)

۳۵۰

۸

۲) ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین مهم و حیاتی است اما بسیاری از ما این ویتامین را به حد کافی دریافت نمی کنیم. بدن ما زمانی ویتامین D کافی دریافت می کند که نور خورشید به میزان کافی به ما بتابد. اما برای افرادی که غالباً در منزل هستند یا در مناطقی ساکن می باشند که نور خورشید مناسب وجود ندارد، دریافت میزان کافی نور خورشید و در نتیجه ویتامین D امکانپذیر نیست.

۳) تراکم استخوان

دریافت کلسیم از طریق غذا، برای استخوان ها بسیار مفیدتر از دریافت آن از طریق مکمل ها است. در خصوص تغییرات ایجاد شده در ضخامت و تراکم استخوان در دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله ای که پنیر یا مکمل کلسیم به همراه ویتامین D مصرف کرده بودند، در کشور فنلاند تحقیقی انجام شد و نتایج بدست آمده نشان داد دخترانی که پنیر مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه دیگر که مکمل کلسیم و ویتامین D مصرف کرده بودند، تراکم استخوانی بیشتری پیدا کردند.

۴) فشار خون

در گذشته برخی افراد بر این عقیده بودند که کلسیم، عامل ایجاد فشار خون بالا است. اما محققان اسپانیایی دریافتند که کلسیم موجود در لبنیات کم چرب با خطر ابتلا به فشار خون پایین مرتبط است. محققان پیشنهاد می کنند که بهتر است در مورد پروتئین موجود در لبنیات کم چرب اقداماتی انجام شود، چرا که عملکرد این نوع پروتئین ها در بدن، مشابه عملکرد داروهای کاهش دهنده فشار خون است.

۵) سندروم متابولیک

در نتیجه تحقیقات انجام شده، محققان ایرانی به این نتیجه رسیدند افرادی که به میزان بیشتری از لبنیات (شیر، ماست و پنیر) استفاده کرده بودند، نسبت به سایر افراد، کمتر به سندروم متابولیک و افزایش سایز کمر (که علائم مربوط به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی هستند)، مبتلا شدند.

۶) وزن

در نهایت در مورد اینکه کلسیم موجود در محصولات لبنی در تعادل وزن بدن نقش مهمی ایفا می کند، شواهد زیادی موجود است.

یادداشتی از Elaine Magee

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا