بهینه‌سازی نرخ تبدیل چیست؟

بهینه‌سازی نرخ تبدیل به روش‌هایی گفته می‌شود که از طریق آنها می‌توانیم نرخ تبدیل کاربر به هدف را در سایت خود بهبود ببخشیم. به تعداد افرادی که به سایت مراجعه می‌کنند و ما را به هدفی که می‌خواهیم می‌رسانند به نسبت کل افراد، نرخ تبدیل گفته می‌شود. فرض کنید که هدف ما از راه اندازی وب سایت، فروش محصول است، بنابراین نرخ تبدیل را بر اساس میزان فروش محصول تعریف می‌کنیم. برای اندازه‌گیری نرخ تبدیل کافی است که محاسبه کنیم چند درصد از افرادی که به سایت ما مراجعه کرده‌اند از ما خرید کرده‌اند. مثلاً اگر سایت ما روزانه 100 بازدیدکننده داشته باشد و 2 نفر از آنها از ما خرید کنند، نرخ تبدیل سایت ما 2 درصد است.

نرخ تبدیل، می‌تواند برای رسانه‌های مختلف به تفکیک تعریف شود. به عنوان مثال نرخ تبدیل فروش سایت را بر اساس ورودی‌های مختلفی که از گوگل، تبلیغات بنری، تبلیغات ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی می‌گیریم به صورت مجزا محاسبه کنیم و متوجه شویم که کدام یک از ورودی‌های سایت، ما را بهتر به هدفی که می‌خواهیم می‌رساند. حتی برای یک رسانه نیز می‌توان نرخ تبدیل را به تفکیک محاسبه کرد. به عنوان مثال ممکن است سایت ما از طریق کلمات کلیدی مختلف در گوگل ورودی داشته باشد. برخی از این کلمات برای ما فروش مناسبی ایجاد می‌کنند و برخی دیگر تاثیری در فروش سایت ما ندارند. با محاسبه نرخ تبدیل به ازای هر یک از کلمات کلیدی می‌توانیم کلمات کلیدی مناسب در زمینه کاری خود را محاسبه کنیم.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل مخفف عبارت Conversion Rate Optimization است. به روش‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که از طریق آنها می‌توانیم نرخ تبدیل خود را بهبود دهیم. اولین و مهم‌ترین نکته در بهینه‌سازی نرخ تبدیل، بدست آوردن نیازها و خواسته‌های کاربر است. به این معنا که بدانیم کاربر با چه هدفی به سایت ما مراجعه کرده، چه نیازهایی دارد و چگونه می‌توانیم به نیازهای او پاسخ مناسب بدهیم و اعتماد او را جلب کنیم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

فرض کنید که مالک یک سایت فروش گُل آنلاین هستید. سایت خود را بسیار زیبا طراحی کرده‌اید و تخفیف‌های متنوعی در آن قرار داده‌اید. اما نرخ تبدیل سایت شما یک درصد است، یعنی از هر 100 نفر مراجعه کننده تنها یک نفر از شما خرید می‌کند. شاید در درجه اول به این موضوع فکر کنید که برای افزایش نرخ تبدیل، بهتر است تخفیف‌های بیشتری روی سایت بگذارم یا سرعت لود صفحات خود را افزایش دهم، و مواردی از این قبیل را بررسی کنید. اگرچه این موارد تاثیر مناسبی در بهبود نرخ تبدیل دارند، اما بیشترین نتیجه را زمانی خواهید گرفت که رفتارها و نیازهای کاربران را بررسی کنید. به این موضوع بپردازید که کاربرانی که به سایت شما مراجعه کرده‌اند از چه طریقی و با چه هدفی به سایت آمده‌اند؟ دغدغه‌های ذهنی آنها چیست؟

برای بدست آوردن این موضوع می‌توانیم یک ابزار چت آنلاین در سایت قرار دهیم و به سوالات کاربران پاسخ دهیم. نتایج اینکار ممکن است برایتان بسیار جالب باشد. به عنوان مثال متوجه شوید که اکثر مراجعه کنندگان نگران این موضوع هستند که آیا گل به موقع به مقصد می‌رسد یا خیر؟ و با توجه به فاصله مکانی که با فروشگاه شما دارند، زمان ارسال و تحویل گرفتن کالا برای آنها بسیار مهم است.

بنابراین نوشتن جمله‌ای در سایت که بتواند به این دغدغه کاربران پاسخ دهد تاثیر بسیار بالایی در افزایش نرخ تبدیل شما خواهد داشت. به عنوان مثال در قسمت بالای سایت جمله‌ای با این مضمون بنویسیم: «ارسال گل به همه مناطق تهران، حداکثر در 2 ساعت.» کاربر با مشاهده این جمله، پاسخ سوال خود را خواهد گرفت و با خیال راحت می‌تواند از سایت خرید کند. همچنین جمله فوق می‌تواند هوشمندانه‌تر هم طراحی شود و با دریافت مکان کاربر از طریق مرورگر، آن را شخصی‌سازی کنیم و بنویسیم: «شما در منطقه عباس آباد قرار دارید. در صورتی که همین الان سبد گل سفارش دهید، سفارش شما را در 2 ساعت به شما تحویل خواهیم داد.»

سادگی وب سایت، محتوای مناسب و مفید برای کاربر و سرعت لود صفحات از موارد فنی با اهمیت در بهینه‌سازی نرخ تبدیل هستند. یکی دیگر از مواردی که باید به آن بسیار دقت کنیم جلب اعتماد کاربران است. به عنوان مثال اگر هدف ما عضویت کاربر در خبرنامه سایت است، باید به او اطمینان دهیم که از ایمیل او استفاده تبلیغاتی نخواهیم کرد. ایمیل او را در اختیار دیگران قرار نخواهیم داد. اگر کاربر می‌خواهد از سایت ما خرید انجام دهد، باید به او اطمینان دهیم که در صورت خرابی کالا، آن را پس خواهیم گرفت. گارانتی بازگشت وجه داریم و اصالت کالا را تایید می‌کنیم.

ابزارهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل

ابزارهای زیادی برای بهبود نرخ تبدیل استفاده می‌شوند. مانند ابزارهایی که با ضبط ویدئو از روی سایت، به ما کمک می‌کنند تا بهتر رفتار کاربران را رصد کنیم. از معروف‌ترین آنها وب سایت hotjar.com است. همچنین ابزارهای تحلیلگر مانند گوگل آنالیتیکس به ما کمک می‌کنند که کانال‌های ورودی سایت خود را بهینه کنیم و بهینه‌سازی نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کرده و بهبود دهیم.

همچنین تکنیک‌های زیادی برای بهبود چیدمان و وضعیت سایت وجود دارند که در این زمینه استفاده می‌شوند. یکی از این تکنیک‌ها Card Sorting یا مرتب‌سازی کارت است. در این روش از کاربران سایت می‌خواهیم که به سلیقه خودشان بخش‌های مختلف را چیدمان کنند. با انجام آزمایش از افراد مختلف، چیدمان سایت در نهایت سادگی و طبق سلیقه کاربر طراحی می‌شود. باید دقت کنیم که سایت خود را به سلیقه کاربران بسازیم نه طبق سلیقه خودمان.

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از روش‌های مختلف بهینه‌سازی و نرخ تبدیل این است که بدون اینکه هزینه‌های تبلیغاتی شما افزایش یابد، سود و فروش شما افزایش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود که حتی تبلیغاتی که پیش از این برای شما بازدهی نداشتند، بازدهی مثبت ایجاد کنند و شما را به سوددهی برسانند.

منابع

  1. مقاله رضا شیرازی.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا