چرا خواب می بینیم؟

هر یک از ما حدود یک سوم از عمر خود را در خواب می گذراند. خوابیدن برای سلامتی مغز و بدن ضروری است. خواب برعکس بیداری به نظر می رسد؛ اما این دو حالت وجوه اشتراک بسیاری دارند. ما هنگام خواب دیدن فکر می کنیم؛ ولی تفکر در رویا با تفکر در حالت بیداری تفاوت دارد. یادآوری رویاها نشان می دهد که هنگام خواب خاطره هایی تشکیل می شود.

خواب شامل ۵ مرحله است که عبارتند از چهار مرحله خواب عمیق و یک مرحله حرکات سریع چشم که رویا معمولاً در طی آن اتفاق می افتد. در اغلب موارد اگر هنگام خواب دیدن از خواب بیدار شویم می توانیم خوابی را که دیده ایم به یاد آوریم.

هیچکس به درستی نمی داند که چرا خواب می بینیم؟ ولی به نظر می رسد رویا قسمت مهمی از خواب است. دانشمندان ثابت کرده اند که تقریباً همه در طول ۸ ساعت خواب، سه الی پنج بار خواب می بینند. افرادی که ادعا می کنند خواب نمی بینند در واقع رویاهایشان را به یاد نمی آورند.

اکثر رویاها متاثر از رویدادهایی هستند که در طول روز اتفاق می افتد. برخی دیگر منعکس کننده ترس ها و امیال و آرزوهای شخصی هستند. برخی از روانشناسان معتقدند که خواب دیدن فعالیتی است که طی آن مغز خود را برای فعالیت های هوشیارانه روز بعد آماده می کند. هنگام خواب دیدن نمودار امواج مغزی نیز تغییر می یابد. به نمودارهایی که با ثبت تغییرات الکتریکی مغز یا امواج مغزی بدست می آید، الکتروآنسفالوگرام یا نگاره الکتریکی مغز می گویند. این نمودارها برای تحقیق و بررسی های علمی ثبت می شوند.

تبلیغات کتاب کدینگ تصویری ۱۱۰۰ واژه انگلیسی که باید دانست

برخی از مردم معتقدند که پاسخ برخی از مسائل شان را در رویا یافته اند. برخی دیگر عقیده دارند رویاها می توانند از آینده خبر بدهند. البته دانشمندان هنوز نتوانسته اند توضیح کاملی برای این پدیده بیابند.

بعضی از رویاها خوشایند و شیرین هستند ولی برخی دیگر که به آنها کابوس می گوییم، پُر از وحشت و اضطراب می باشند. در واقع اکثر رویاهای ما منعکس کننده احساسات، ترس ها، امیال و آرزوها و نیازهای ما هستند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «چرا خواب می بینیم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب چرا، چطور، چگونه؟، نوشته ی دکتر سونیتا گوپتا و دکتر نینا آگراوال و ترجمه پریسا همایون روز و پریچهر همایون روز از موسسه نشر و تحقیقات ذکر، منتشر شده در تیر ۱۳۹۳ با شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۰۷-۲۲۱-۶ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات میزبانی وب و ثبت دامنه - های یو کمپانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا