آلودگی صوتی چیست؟

تبلیغات
HiU Company

آلودگی صوتی که به صدای محیطی هم مشهور است، به مجموعه ای از صداها گفته می شود که بر زندگی انسان و حیات وحش تاثیر منفی و آزار دهنده ای بگذارد. منبع این آلودگی عموماً سیستم های حمل و نقل و دستگاه های صنعتی هستند. ارگان های مرتبط با محیط زیست در شهرهای سراسر دنیا برای آلودگی صوتی حد مجاز تعیین می کنند که با واحد دسی بل (Decibel) سنجیده می شود.

حد مجاز آلودگی صوتی در شهرهای ایران و در پهنه های مسکونی برای بازه ۷ صبح تا ۱۰ شب برابر ۵۵ دسی بل و برای ۱۰ شب تا ۷ صبح برابر ۴۵ دسی بل است. اطلاعات متوسط ایستگاه های ثابت سنجش صوت در تهران اما نشان می دهند که تقریباً اکثر نقاط شهر از این نظر بالای حد مجاز قرار دارند.

آلودگی صوتی در کنار آلودگی هوا و آب و… از فاکتورهای تعیین کننده شهر سالم و آسوده است. اما آلودگی صوتی چیست و با ما و محیط اطراف مان چه می کند؟ در این مقاله شما می توانید با پاسخ چنین سوالاتی آشنا شوید.

صداهای محیطی و مزاحم فقط آزار دهنده نیستند. شواهد فزآینده ای نشان از مضر بودن آلودگی بلندمدت صوتی برای سلامت جسمی و روحی دارند و حتی ممکن است آلودگی هایی از این دست روی یادگیری کودکان در سن رشد هم تاثیر منفی بگذارند. تحقیقی که اخیراً در موسسه ملی سلامت آمریکا با همکاری کتابخانه پزشکی این کشور به چاپ رسیده، نشان می دهد صدای ترافیک ماشین ها (بخصوص در شب) می تواند باعث افزایش فشار خون شود. تحقیق دیگری که اطرف فرودگاه هیترو لندن انجام شد، ارتباط مستقیم بین افزایش صداهای فرودگاه و افزایش آمار بیماری های قلبی و مراجعه به بیمارستان را نشان داد.

واکنش روحی به آلودگی صوتی هم آنقدر قابل توجه است که نامی مشخص دارد: آزار صوتی. این آزار احساسی را توصیف می کند که در هر فرد در معرض آلودگی صوتی بروز پیدا می کند؛ گیجی، سردرگمی، نارضایتی، تهوع و احساس نبود حریم خصوصی همه در حلقه آزار صوتی جا می گیرند.

حوزه پُر اهمیت دیگر در زمینه آلودگی صوتی، فدا شدن قدرت یادگیری کودکان است. تحقیقات بی شماری ثابت کرده اند که حافظه و قدرت یادگیری کودکانی که در معرض آلودگی صوتی بیش از حد مجاز قرار دارند، دچار آسیب و اختلال می شود. یکی از این تحقیقات، صداهای فرودگاهی را باعث ایجاد اختلال در قدرت درک مطلب و حافظه کودکان دانسته است.

آسیب های آلودگی صوتی اما منحصر به ما نیست. این سر و صداها به حیوانات هم آسیب می زند.

حیات وحشت زده

شاید افرادی بگویند که طبیعت هم به خودی خود در سکوت مطلق نیست و نبوده است. درست هم می گویند. صداهای متفاوت پرنده ها و هوهوی باد و رعد و برق همه جزئی از بازار مکاره طبیعت هستند، اما تفاوت این صداها با آلودگی های صوتی انسانی، خو گرفتن حیوانات طی قرن ها با آنها است. صداهایی که ما به طبیعت اضافه کرده ایم، تعادل را به هم زده و شکل زندگی، جفت یابی و مهاجرت پرندگان را عوض کرده و ادامه بقای آنها را بیش از پیش به مخاطره انداخته است. به عنوان مثال چرخ ریسَک بزرگ مجبور شده برای اینکه صدایش در فصل جفت گیری بر هیاهوی شهری چیره شود، بلندتر آواز بخواند.

خب، اشکالش چیست؟ اشکال اینجا است که چرخ ریسک ماده این صدای جدید و بلند را دوست ندارد و جذب نر پُر سر و صدا نمی شود و در نتیجه این الگو، تعداد چرخ ریسک ها سال به سال کمتر می شود. مطالعه ای که در استرالیا روی گونه ای از قورباغه انجام شده هم، چنین نتیجه ای را به ما می دهد. قورباغه نری که در شرایط عادی می تواند صدایش را تا ۸۰۰ متری برساند، در مجاورت یک شهر شلوغ فقط قادر به رساندن پیامش تا ۱۴ متری خودش است. اگر هم صدایش را بالا ببرد، قورباغه های ماده جذبش نمی شوند.

مطالعه دیگری روی رفتار زاغ های کبود نیومکزیکو نشان داده که این پرندگان مناطق پُر سر و صدای اطراف چاه های گاز را ترک کرده اند و با رفتن آنها، جنگل محل سکونت شان هم رو به زوال رفته است. بذرهای کاج که توسط زاغ ها چال می شدند، حالا راهی برای کاشته شدن ندارند و در نتیجه درخت های جوان به جنگل اضافه نمی شوند و پیرها می میرند.

خفاش ها از مستقیم ترین قربانیان آلودگی صوتی ما هستند. این جانوران که با استفاده از صدا طعمه شان را پیدا می کنند، در جوار اتوبان ها دچار گیجی و سردرگمی می شوند و نمی توانند غذای کافی پیدا کنند.

گونه های دریایی هم از مزاحمت های انسان پُر سر و صدا در امان نیستند. صداهای کشتی ها و صداهای عملیات اکتشاف نفت و گاز باعث ایجاد آلودگی صوتی و مشکلات فراوان برای گونه هایی مانند وال و دلفین شده است. این موجودات که عموماً از طریق صوت با جهان اطراف شان تعامل دارند، با سر و صدای اضافی انسانی دچار خطای محاسباتی در پیدا کردن منابع غذایی می شوند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آلودگی صوتی چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله یاسمن رنجبران در مجله دانشمند، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط