وجدان کاری: چه کنیم تا در چشم مدیر با وجدان به نظر برسیم؟
حتماً کلمه وجدان کاری به گوشتان خورده است. در آگهیهای شغلی و روزمههای کاری، بسیار از این عبارت استفاده میشود.
ولی آیا تعریف دقیق وجدان کاری را میدانید؟ برای این مفهوم تعاریف مختلفی وجود دارد. در حالت کلی، مجهز بودن به مهارتهای گوناگونی از جمله تعهد و مسئولیتپذیری، نشان میدهد که یک فرد از قابلیتی به نام وجدان کاری برخوردار است. اگر خود را به این قابلیت مجهز نمایید، در برقراری ارتباط قوی با همکاران عملکرد بهتری خواهید داشت، وظایف شغلی خود را در کارآمدترین شکل ممکن به انجام خواهید رساند و تصویر مثبتی در ذهن مدیر ایجاد خواهید کرد. در نتیجه احتمال ترفیع شغلیتان بالاتر خواهد رفت.
قصد ما از نگارش مقاله حاضر این است که راهکارهای بیدار کردن وجدان کاری را بررسی نماییم و فاکتورهای نشانگر یک کارمند با وجدان را بشناسیم.
به منظور آنکه در چشم مدیر به عنوان یک کارمند با وجدان کاری جلوه کنید، باید:
1) شرکت را به اولویت اول خود تبدیل کنید.
اگر برای شرکتی که در آن کار میکنید اهمیت قائل نباشید، نشان دادن وجدان کاری چیزی جز نقش بازی کردن نخواهد بود. حتی اگر بازیگر خوب هم باشید، در نهایت دستتان رو خواهد شد. به خاطر داشته باشید: شما در ابتدا باید دارای وجدان کاری باشید و پس از آن، برای نشان دادن آن تلاش کنید.
اولین و مهمترین گام برای ایجاد وجدان کاری، آن است که شرکت را به نخستین اولویت خود تبدیل کنید.
2) زمان خود را هوشمندانه برنامهریزی نمایید.
مدیریت زمان به حضور به موقع در شرکت و رعایت ضربالعجلها خلاصه نمیشود. اقدامات بیشتری لازم است.
بدین منظور باید:
- وقت شناس باشید. وقتشناس بودن اولین نشانه برای حرفهای بودن است. اگر وقتشناس باشید، مدیران و کارمندان شما را فردی با دیسیپلین، متواضع و دقیق خواهند شناخت و درخواهند یافت که شما برای زمان دیگران ارزش قائل هستید.
 - حواستان به تاریخچه حضور و غیاب باشد. زیاد بودن تعداد غیبتها نشانه خوبی به شمار نمیرود. حتی اگر مسائلی غیرعمدی مانند بیماری باعث شود که روزهای زیادی از محیط کار غیبت داشته باشید، دیدگاهی منفی در مدیر نسبت به شما ایجاد خواهد شد. در صورتی که بنا به دلایل موجه مجبور هستید روزهای متمادی به مرخصی بروید، علت آن را به مدیر شرح دهید و اظهار کنید که برای شرکت اهمیت قائل هستید. همچنین میتوانید چند گزینه جایگزین را برای روزهای مرخصی به مدیرتان پیشنهاد دهید. برای مثال دورکاری و انجام وظایف از خانه میتواند یکی از همین پیشنهادات باشد.
 - پروژهها را زودتر از موعد تحویل دهید. خودتان را به جای مدیر یا ناظر بگذارید. یک کارمند همیشه در حال دویدن است و مسئولیتهایش را همواره در آخرین دقایق ساعات کاری به پایان میرساند. در مقابل کارمند دیگری وجود دارد که وظیفش را زودتر از موقع، بدون عجله و به دور از استرس انجام میدهد. شما کدامیک را انتخاب میکنید؟ بدیهی است که گزینه دوم مساعدتر خواهد بود.
 
در صورتی که بتوانید وظایف خود را زودتر از موقع به پایان برسانید، فرصت کافی در اختیار خواهید داشت تا به موارد اورژانسی پیش آمده نیز رسیدگی کنید. بدین ترتیب این احساس در مدیر ایجاد خواهد شد که شما از مهارت بالایی در مدیریت زمان بهرهمند هستید.
یکی از ابزارهای پیشنهادی ما برای مدیریت هوشمندانه زمان، استفاده از جدول زمانی برای وظایف شغلی است.
به منظور کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مدیریت هوشمندانه زمان را از بنجامین فرانکلین بیاموزیم مراجعه نمایید.
3) صادق باشید.
شاید این توصیه اندکی کلیشهای به نظر برسد، ولی جالب است بدانید وارن بافت سه خصیصه را به عنوان مبنا برای استخدام در نظر میگرفته است: صداقت، هوش و انرژی. هیچ فردی نمیتواند عدم صداقت خود را پنهان کند. ماه هیچگاه پشت ابر باقی نمیماند و دیر یا زود، دست فرد دغلباز رو میشود. چنین اتفاقی نشانگر عدم بهرهمندی از وجدان کاری است و تاثیر سویی بر مدیر خواهد داشت.
در این مورد توصیههای زیر را جدی بگیرید:
- فیدبک صادقانه بدهید. با انجام این کار نشان خواهید داد که واقعگرا هستید. در نتیجه مدیران، همکاران و مشتریان ارزش بیشتری برایتان قائل خواهند شد. اما نکتهای که نباید از آن غافل شد، شیوه انتقال فیدبک است. تا حد امکان تلاش کنید نظر خود را در اوج احترام بیان نمایید تا بدون ایجاد خصومت، مراتب وجدان کاری شما جلوهگر شود.
 - مسئولیت اشتباهات خود را به عهده بگیرید. اگر در انجام کاری مرتکب اشتباه شدهاید، با شجاعت روی پا بایستید و مسئولیت آن را قبول کنید. انکار اشتباه، سرزنش دیگران و بدتر از همه، خطاکار جلوه دادن یک فرد دیگر، بیانگر این است که شما فردی بیمسئولیت هستید و نمره وجدان کاری شما زیر صفر است.
 
4) عملکرد متعادل و پایدار داشته باشید.
کارمندی که وجدان کاری بالایی داشته باشد، پُربازدهتر از بقیه ظاهر خواهد شد. این بازدهی بالا خودش را در سرعت بالای انجام وظایف نشان میدهد. برعکس اگر کارمندی وجدان کاری نداشته باشد، با هر احساس تنبلی و خستگی از زیر بار وظایف خود شانه خالی میکند.
به عنوان یک کارمند، اولین دغدغه شما باید تکمیل مسئولیتهایی باشد که در شرح وظایف شغلی شما گنجانده شده است. حتی اگر هر روز سر وقت به سرکار میرسید و هیچگاه غیبت نکردهاید، مادامی که حضورتان در محیط کار به نتایج مثبت منتج نشده باشد، هیچ ارزشی متوجه شما نخواهد بود. بنابراین کار باکیفیت انجام دهید، سازماندهی شده فعالیت کنید و از عنصری به نام پیوستگی و ثبات قدم غافل نشوید.
به منظور کسب اطلاعات بیشتر به مقاله از تنبلی تا عمل گرایی راهی نیست مراجعه نمایید.
5) مراتب احترام خود را نشان دهید.
متاسفانه در دنیای امروز، عنصری به نام احترام رنگ باخته و جایگاه قبل را ندارد. اما بهتر است توجه داشته باشید احترام گذاشتن به مدیر و سایر همکاران، یکی از فاکتورهای نشانگر وجدان کاری بالا است.
آداب معاشرت جزئی از پایههای روابط انسانی است. روابط کاری نیز زیرمجموعهای از روابط انسانی هستند. یک لغزش کوچک در نشان دادن آداب معاشرت، میتواند هر ارتباطی را به بنبست برساند.
تحت فشار قرار گرفتن در محیط کاری امری طبیعی و اجتنابناپذیر است. ولی این فشار نباید بهانهای باشد برای برخورد عصبی و دور از احترام.
به منظور ممانعت از بروز چنین خطایی، موارد زیر را رعایت کنید:
- حالت آرام و باثبات خود را حفظ کنید. زمانی که عصبانیت جلوی چشمانتان را گرفته باشد، تصمیمگیری دشوار میشود. ولی شما باید بر عصبانیت خود فایق بیایید و از نشان دادن واکنشهای احساسی اجتناب کنید.
 - دیپلماتیک رفتار کنید. در انتخاب کلماتی که به زبان میآورید حساسیت به خرج دهید. حتی اگر یک کلمه بد موقع بر زبانتان جاری شود، این احتمال وجود دارد که سرنوشت شغلی شما زیر و رو شود. سنجیده سخن بگویید و تا حد امکان از بروز چنین اتفاقی جلوگیری نمایید.
 - غیبت نکنید و پشت سر دیگران حرف نزنید. اکثر قریب به اتفاق کارمندان در مورد مسائل روزمره با یکدیگر صحبت میکنند. ولی بین گفتگوهای رومزه و بدگویی پشت سر دیگران تفاوت وجود دارد. غیبت کردن ریشه مناقشات بزرگتر است و اگر از آن اجتناب نشود، آسیب بزرگی به کار تیمی وارد خواهد کرد.
 
زمانی که تحت فشار قرار گرفتید، از عنصر احترام غافل نشوید. با نشان دادن مراتب ادب و قدردانی، میتوانید به مدیر نشان دهید که وجدان کاری دارید و لایق ترفیع شغلی هستید.
6) از قوانین پیروی کنید.
در صورتی که در پیروی از قوانین سادهای همچون تمیز نگه داشتن میز کار و کوک کردن ساعت به منظور حضور به موقع در محیط کار کمکاری کنید، مدیر تصور خواهد کرد که شما کارمند قانونمداری نیستید.
از این رو توصیه میکنیم به موارد زیر عمل کنید تا فردی قانونمند به نظر برسید:
- از سیاستهای شرکت اطلاع پیدا کنید. هر شرکتی سیاستها، قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد. تا حد امکان از تمامی این قوانین آگاهی پیدا کرده و در پی پیروی از آنها برآیید. در این صورت چراغ سبزی به مدیر داده خواهد شد که شما کارمندی متعهد هستید و تحت هیچ شرایطی از قوانین سرپیچی نخواهید کرد.
 - از مقررات در نظر گرفته شده برای شیوه لباس پوشیدن پیروی نمایید. این نکته یکی دیگر از مواردی است که نشانگر حرفهای بودن شماست. شاید توسط کنید ظاهر افراد نقش مهمی در محیط کاری ندارد. ولی بهتر است بدانید در برخی عناوین شغلی، سبک لباس پوشیدن از اهمیتی حیاتی برخوردار است. همه میدانند کسانی که کار خدماتی انجام میدهند، باید یونیفرم مخصوص داشته باشند. کارگرهایی که در محیطهای خطرناک فعالیت میکنند نیز باید لباس ایمنی بپوشند. ولی توجه داشته باشید که تمامی کارمندان شرکت، نمایندهای از آن سازمان هستند و باید طوری لباس بپوشند که احساس مثبتی در مشتریان و سایر مراجعان سازمان القا شود.
 
7) به سلامتی و تناسب اندام خود اهمیت بدهید.
شاید به نظر عجیب برسد، ولی یکی از نشانههای بالا بودن وجدان کاری، توجه به سلامتی و تناسب اندام است، زیرا در سایه داشتن تن سالم و قوی است که میتوانید اعتماد به نفس کسب کنید، ذهن خود را متمرکز سازید، بر اعصاب خود مسلط شوید و به کارمندی با کارآیی بالا تبدیل شوید.
سخن پایانی
همانگونه که مطالعه کردید، وجدان کاری در تمامی رفتار، اقدامات و سخنان شما تجلی مییابد و همین وجدان کاری است که سرنوشت شما را برای حضور یا عدم حضور در شرکت تعیین میکند. اگر تمایل دارید به عنوان یک کارمند برتر، جایگاه موفقی در سازمان داشته باشید و روز به روز پلههای ترقی را طی کنید، توصیه میکنیم ضمن عمل به توصیههای ارائه شده در این مقاله، از همکاری فزآینده با همکاران و کار تیمی نیز غافل نشوید.



