خواص درمانی آجیل چیست؟

تبلیغات

از نظر اصول تغذیه، مغز دانه ها منبع انرژی و مواد مغذی هستند و خوردن آنها برای انسان خواص گوناگونی دارد. آجیل حاوی مقدار نسبتاً زیادی کالری، چربی های غیر اشباع ضروری از جمله اسید لینولئیک و اسید لینولنیک، ویتامین ها و اسیدهای آمینه می باشد. همچنین بسیاری از آجیل ها منابع خوبی از ویتامین E، ویتامین B2، فولات (ویتامین B9)، فیبر و مواد معدنی ضروری از جمله منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس و سلنیوم هستند.

بطورکلی مصرف روزانه آجیل، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و این خاصیت به دلیل دارا بودن موادی به نام آنتی اکسیدان است. مواد مغذی موجود در مغز دانه ها به رشد کودکان و نوجوانان کمک می کنند، ضمن آنکه پژوهش های مختلف نشان می دهند مصرف آجیل در کاهش کلسترول خون نیز موثر است.

با اینکه آجیل های شور، خوشمزه تر هستند! اما سالم ترین آجیل، نوع خام آن یا به اصطلاح بو نداده است. در ادامه شما می توانید اطلاعات بیشتری از خواص درمانی آجیل بدست آورید.

گردو، پسته، فندق و بادام زمینی در کاهش بیماری های قلبی – عروقی اهمیت ویژه ای دارند.

تبلیغات
خرید شارژ تلفن همراه، شارژ مستقیم، کارت شارژ ، شارژ وایمکس ایرانسل، گیفت کارت، آنتی ویروس و پرداخت قبوض

فندق، علاوه بر دارا بودن خواص فوق یکی از منابع مهم منگنز است که موجب ترشح انسولین (پیشگیری از دیابت یا مرض قند)، تولید پروتئین های انعقاد خون و سوخت و ساز چربی ها در بدن می شود. آرژینین (Arginine) یکی از دیگر موادی است که در فندق به میزان زیادی وجود دارد. آرژینین موجب آزاد شدن هورمون های رشد، بهبود رشد وزنی و قد کودکان و نوجوانان، ترشح انسولین و همچنین تولید اسید نیتریک شده که موجب گشاد شدن رگ های خونی و جلوگیری از افزایش فشار خون می شود.

بادام زمینی نیز علاوه بر خواص یاد شده به دلیل دارا بودن ترکیباتی به نام کولین (Choline) و لسیتین (Lecithin) در سوخت و ساز کبدی چربی ها موثر است و در صورت کمبود این مواد، عوارضی نظیر تجمع چربی در بدن و چاقی، نازایی و کم خونی مشاهده می شود. این مغز دانه حاوی مواد پیش ساز برای تولید هورمون های تیروئیدی است.

پسته با دارا بودن مقدار قابل توجه آهن و ویتامین ها در پیشگیری از کم خونی نقش بسزایی دارد.

بادام هم به همراه سایر مغز دانه ها به دلیل دارا بودن کلسیم، موجب جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

با وجود تمام نکات مثبت ذکر شده برای آجیل، مصرف زیاد آجیل به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چون:

  • آجیل حاوی مقدار قابل توجهی چربی است. با وجود مفید بودن چربی این مواد غذایی، افراط در مصرف مغز دانه ها موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
  • زیاده روی در مصرف آجیل به دلیل دیر هضم بودن، موجب اختلالات گوارشی متعددی نظیر نفخ، حالت تهوع و استفراغ می شود.
  • مصرف بالای آجیل شور به دلیل نمک زیادی که به هنگام تهیه آن استفاده شده است، موجب افزایش فشار خون می شود. همچنین افرادی که دچار بیماری هایی از جمله دیابت و بویژه فشار خون هستند، باید از آجیل های خام مصرف کنند.

ارزش غذایی 100 گرم از آجیل مخلوط بو داده با نمک:

کالری: 615 کیلو کالری

اطلاعات کربوهیدرات ها:

  • کل کربوهیدرات: 22.3 گرم
    • فیبر غذایی: 5.5 گرم
    • قندها: 4.4 گرم

اطلاعات ویتامین ها:

  • تیامین (B1): 0.5 میلی گرم
  • ریبوفلاوین (B2): 0.5 میلی گرم
  • نیاسین (B3): 2.0 میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک (B5): 1.0 میلی گرم
  • پیریدوکسین (B6): 0.2 میلی گرم
  • اسید فولیک یا فولات (B9): 56.0 میکروگرم
  • کولین: 51.2 میلی گرم
  • ویتامین A (آ): 8.0 IU
    • بتا کاروتن: 4.0 میکروگرم
    • بتا کریپتوکسانتین: 1.0 میکروگرم
    • لوتئین: 22.0 میکروگرم
  • ویتامین C (ث): 0.5 میلی گرم
  • ویتامین E (ای): 8.2 میلی گرم
  • ویتامین K (کا): 17.9 میکروگرم

اطلاعات پروتئین و اسیدهای آمینه:

  • پروتئین: 15.5 گرم
    • تریپتوفان: 252 میلی گرم
    • ترئونین: 568 میلی گرم
    • ایزولوسین: 703 میلی گرم
    • لوسین: 1265 میلی گرم
    • لیزین: 682 میلی گرم
    • متیونین: 346 میلی گرم
    • سیستین: 302 میلی گرم
    • فنیل آلانین: 820 میلی گرم
    • تیروزین: 510 میلی گرم
    • والین: 952 میلی گرم
    • آرژینین: 1989 میلی گرم
    • هیستیدین: 416 میلی گرم
    • آلانین: 715 میلی گرم
    • اسید اسپارتیک: 1617 میلی گرم
    • اسید گلوتامیک: 3872 میلی گرم
    • گلیسین: 844 میلی گرم
    • پرولین: 773 میلی گرم
    • سرین: 1620 میلی گرم

اطلاعات چربی و اسیدهای چرب:

  • چربی کل: 56.2 گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا 3: 249 میلی گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا 6: 11137 میلی گرم

اطلاعات مواد معدنی:

  • کلسیم: 106 میلی گرم
  • مس: 1.8 میلی گرم
  • آهن: 2.6 میلی گرم
  • منیزیم: 251 میلی گرم
  • منگنز: 1.5 میلی گرم
  • فسفر: 449 میلی گرم
  • سلنیوم: 421 میکروگرم
  • روی: 4.7 میلی گرم
  • سدیم: 306 میلی گرم
  • پتاسیم: 544 میلی گرم

نکته مهمی نیز در ارتباط با خرید آجیل وجود دارد. در زمان خرید آجیل حتماً به تازگی و نحوه نگهداری این مغز دانه ها توجه کنید. زیرا در صورت نگهداری نامناسب و یا نگهداری در محل مرطوب، احتمال کپک زدگی در این مواد غذایی بسیار بالا است. بر اثر کپک زدگی دانه های آجیل، نوعی ماده سمی به نام آفلاتوکسین (Aflatoxin) تولید می شود که در ایجاد سرطان کبد نقش موثری دارد.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «خواص درمانی آجیل چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله میشا صابری نیکو از مجله روزهای زندگی و مقالات وب سایت SELF Nutrition Data، به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

[/toggle]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا