خانه / آموزش / سلامتی / تغذیه / خواص درمانی آجیل چیست؟

خواص درمانی آجیل چیست؟

از نظر اصول تغذیه، مغز دانه ها منبع انرژی و مواد مغذی هستند و خوردن آنها برای انسان خواص گوناگونی دارد. آجیل حاوی مقدار نسبتاً زیادی کالری، چربی های غیر اشباع ضروری از جمله اسید لینولئیک و اسید لینولنیک، ویتامین ها و اسیدهای آمینه می باشد. همچنین بسیاری از آجیل ها منابع خوبی از ویتامین E، ویتامین B2، فولات (ویتامین B9)، فیبر و مواد معدنی ضروری از جمله منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس و سلنیوم هستند.

بطورکلی مصرف روزانه آجیل، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و این خاصیت به دلیل دارا بودن موادی به نام آنتی اکسیدان است. مواد مغذی موجود در مغز دانه ها به رشد کودکان و نوجوانان کمک می کنند، ضمن آنکه پژوهش های مختلف نشان می دهند مصرف آجیل در کاهش کلسترول خون نیز موثر است.

با اینکه آجیل های شور، خوشمزه تر هستند! اما سالم ترین آجیل، نوع خام آن یا به اصطلاح بو نداده است. در ادامه شما می توانید اطلاعات بیشتری از خواص درمانی آجیل بدست آورید.

گردو، پسته، فندق و بادام زمینی در کاهش بیماری های قلبی – عروقی اهمیت ویژه ای دارند.

فندق، علاوه بر دارا بودن خواص فوق یکی از منابع مهم منگنز است که موجب ترشح انسولین (پیشگیری از دیابت یا مرض قند)، تولید پروتئین های انعقاد خون و سوخت و ساز چربی ها در بدن می شود. آرژینین (Arginine) یکی از دیگر موادی است که در فندق به میزان زیادی وجود دارد. آرژینین موجب آزاد شدن هورمون های رشد، بهبود رشد وزنی و قد کودکان و نوجوانان، ترشح انسولین و همچنین تولید اسید نیتریک شده که موجب گشاد شدن رگ های خونی و جلوگیری از افزایش فشار خون می شود.

بادام زمینی نیز علاوه بر خواص یاد شده به دلیل دارا بودن ترکیباتی به نام کولین (Choline) و لسیتین (Lecithin) در سوخت و ساز کبدی چربی ها موثر است و در صورت کمبود این مواد، عوارضی نظیر تجمع چربی در بدن و چاقی، نازایی و کم خونی مشاهده می شود. این مغز دانه حاوی مواد پیش ساز برای تولید هورمون های تیروئیدی است.

پسته با دارا بودن مقدار قابل توجه آهن و ویتامین ها در پیشگیری از کم خونی نقش بسزایی دارد.

بادام هم به همراه سایر مغز دانه ها به دلیل دارا بودن کلسیم، موجب جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

با وجود تمام نکات مثبت ذکر شده برای آجیل، مصرف زیاد آجیل به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چون:

  • آجیل حاوی مقدار قابل توجهی چربی است. با وجود مفید بودن چربی این مواد غذایی، افراط در مصرف مغز دانه ها موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
  • زیاده روی در مصرف آجیل به دلیل دیر هضم بودن، موجب اختلالات گوارشی متعددی نظیر نفخ، حالت تهوع و استفراغ می شود.
  • مصرف بالای آجیل شور به دلیل نمک زیادی که به هنگام تهیه آن استفاده شده است، موجب افزایش فشار خون می شود. همچنین افرادی که دچار بیماری هایی از جمله دیابت و بویژه فشار خون هستند، باید از آجیل های خام مصرف کنند.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم از آجیل مخلوط بو داده با نمک:

کالری: ۶۱۵ کیلو ژول

اطلاعات کربوهیدرات ها:

  • کل کربوهیدرات: ۲۲.۳ گرم
    • فیبر غذایی: ۵.۵ گرم
    • قندها: ۴.۴ گرم

اطلاعات ویتامین ها:

  • تیامین (B1): 0.5 میلی گرم
  • ریبوفلاوین (B2): 0.5 میلی گرم
  • نیاسین (B3): 2.0 میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک (B5): 1.0 میلی گرم
  • پیریدوکسین (B6): 0.2 میلی گرم
  • اسید فولیک یا فولات (B9): 56.0 میکروگرم
  • کولین: ۵۱.۲ میلی گرم
  • ویتامین A (آ): ۸.۰ IU
    • بتا کاروتن: ۴.۰ میکروگرم
    • بتا کریپتوکسانتین: ۱.۰ میکروگرم
    • لوتئین: ۲۲.۰ میکروگرم
  • ویتامین C (ث): ۰.۵ میلی گرم
  • ویتامین E (ای): ۸.۲ میلی گرم
  • ویتامین K (کا): ۱۷.۹ میکروگرم

اطلاعات پروتئین و اسیدهای آمینه:

  • پروتئین: ۱۵.۵ گرم
    • تریپتوفان: ۲۵۲ میلی گرم
    • ترئونین: ۵۶۸ میلی گرم
    • ایزولوسین: ۷۰۳ میلی گرم
    • لوسین: ۱۲۶۵ میلی گرم
    • لیزین: ۶۸۲ میلی گرم
    • متیونین: ۳۴۶ میلی گرم
    • سیستین: ۳۰۲ میلی گرم
    • فنیل آلانین: ۸۲۰ میلی گرم
    • تیروزین: ۵۱۰ میلی گرم
    • والین: ۹۵۲ میلی گرم
    • آرژینین: ۱۹۸۹ میلی گرم
    • هیستیدین: ۴۱۶ میلی گرم
    • آلانین: ۷۱۵ میلی گرم
    • اسید اسپارتیک: ۱۶۱۷ میلی گرم
    • اسید گلوتامیک: ۳۸۷۲ میلی گرم
    • گلیسین: ۸۴۴ میلی گرم
    • پرولین: ۷۷۳ میلی گرم
    • سرین: ۱۶۲۰ میلی گرم

اطلاعات چربی و اسیدهای چرب:

  • چربی کل: ۵۶.۲ گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا ۳: ۲۴۹ میلی گرم
  • مجموع اسیدهای چرب امگا ۶: ۱۱۱۳۷ میلی گرم

اطلاعات مواد معدنی:

  • کلسیم: ۱۰۶ میلی گرم
  • مس: ۱.۸ میلی گرم
  • آهن: ۲.۶ میلی گرم
  • منیزیم: ۲۵۱ میلی گرم
  • منگنز: ۱.۵ میلی گرم
  • فسفر: ۴۴۹ میلی گرم
  • سلنیوم: ۴۲۱ میکروگرم
  • روی: ۴.۷ میلی گرم
  • سدیم: ۳۰۶ میلی گرم
  • پتاسیم: ۵۴۴ میلی گرم

نکته مهمی نیز در ارتباط با خرید آجیل وجود دارد. در زمان خرید آجیل حتماً به تازگی و نحوه نگهداری این مغز دانه ها توجه کنید. زیرا در صورت نگهداری نامناسب و یا نگهداری در محل مرطوب، احتمال کپک زدگی در این مواد غذایی بسیار بالا است. بر اثر کپک زدگی دانه های آجیل، نوعی ماده سمی به نام آفلاتوکسین (Aflatoxin) تولید می شود که در ایجاد سرطان کبد نقش موثری دارد.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «خواص درمانی آجیل چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله میشا صابری نیکو از مجله روزهای زندگی و مقالات وب سایت SELF Nutrition Data، به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
از ریزش برج پلاسکو، چه درس تجاری باید آموخت؟

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*

x

پیشنهاد یو سی برای مطالعه

گل کلم حاوی انواع ویتامین B

گل کلم حاوی انواع ویتامین B

گل کلم، گیاه بومی شمال شرق مدیترانه است و در حال حاضر ...