ماموریت و رسالت شرکت های مشهور
دنیای کسب و کار امروز ما، دنیای سود و پول شده است. همه دنبال سود کردن و پول در آوردن هستند؛ آن هم نه برای زندگی بهتر و شادتر، بلکه برای سود و پول بیشتر و افزایش دارایی ها و مصرف های کلان تر و…
آیا در دنیای امروز می توان از سود و پول گذشت؟
به نظرتان سوال خنده داری است؟ خب؛ شاید در نگاه اول چنین باشد، اما تمرکز روی سود و پول است که خنده دار به نظر می رسد. شاید بپرسید چرا؟
پیکاسو می گوید: «نقاش واقعی اول تابلوی خود را خلق می کند و سپس آن را می فروشد، اما هنرمند معمولی اول سفارش می گیرد و بعد کار خودش را خلق می کند.» به عبارتی هنرمند واقعی، دنبال بازار و جریان بازار نیست؛ بلکه کار خودش را می کند. در نتیجه او بعد از مدتی که پول در نمی آورد، به تخصص، هنر و نوعی زبردستی می رسد که باعث می شود تابلوهایی عالی خلق کند و با فروش آن تابلوها به قیمت های عالی به سود برسد. دقت داشته باشید که این تابلوها از اول برای سود بُردن خلق نمی شوند، اما در نهایت می توانند سود خوبی نصیب صاحب اثر کنند. اما افرادی که سفارشی کار می کنند، مدام به دنبال سلیقه بازار و مردم هستند و همیشه در ترس و امید به سر می برند که اگر اثرش را نخرند، چه می شود؟ در نتیجه تابلوهایی ضعیف خلق می کنند.
اگر در زندگی بزرگترین ثروتمندان جهان دقت کنید، می بینید که سود کردن برای همه آنها بیشتر حاشیه بوده تا هدف؛ چون آنها می خواستند که اثر یا تغییری ایجاد کرده و خدمتی بکنند و البته ثروت و سود هم نصیب شان شده است. در واقع آنها، از سود گذشته اند اما در نهایت به سود رسیده اند. در حالی که بیشتر مردم از همان ابتدا برای سود و پول کار می کنند.
ثروتمند بودن فقط افزودن بر میزان دارایی ها نیست، بلکه این است که به تعداد هرچه بیشتر مردم خدمت کنید. شما می توانید در ادامه با مطالعه ماموریت و رسالت چند شرکت با این موضوع بیشتر آشنا شوید.
بیایید به ماموریت و رسالت چند شرکت مشهور نگاهی بیندازیم:
- شرکت خودروسازی فورد (Ford): تولید و عرضه ی وسیله نقلیه مشخصی برای مردم در سراسر دنیا
- آی بی ام (IBM): پیشرو در خلاقیت، توسعه و تولید پیشرفته ترین فناوری اطلاعات و تبدیل این اطلاعات به ارزش های مورد نظر مشتریان
- یونایتد پارسل سرویس (UPS): ایجاد دنیای همزمان
- والت دیزنی (Disney): شاد کردن مردم
- مرک (Merck): تداوم بخشیدن و بهبود زندگی انسان ها
- سارالی (Sara Lee): عرضه ی غذا، لباس و مراقبت های بهداشتی به مصرف کنندگان و خانواده های آنان در سراسر دنیا
اگر به ماموریت و رسالت این 6 شرکت توجه نمایید، هیچکدام به پول، ثروت، شهرت و… تاکید ندارند. آنها به دنبال ارائه ی بهترین خدمات هستند. حالا بیایید استراتژی شرکت سارالی را کمی جزئی تر نگاه کنیم:
ما توجه خود را معطوف محصولاتی با نام و نشان تجاری می کنیم که در سطح جهانی در سه زمینه پیشرو باشند: مواد غذایی و نوشیدنی، لباس و پوشاک و سرانجام لوازم و وسایل خانه. می کوشیم در آنچه انجام می دهیم دارای خلاقیت و نوآوری باشیم، استراتژی هایی را به اجرا در می آوریم که بتوانیم برای دوره های بلندمدت برای سهامداران ارزش ایجاد نماییم:
1) از طریق اقدامات زیر دارای رشد با بالاترین سود باشیم:
- توجه کردن به نیازهای کنونی مصرف کنندگان و تامین این نیازها.
- مشارکت یا سهیم شدن با مشتریان در امر تجارت و بازرگانی.
- سرمایه گذاری وجوه نقد در فرصت های ایجاد شده در درون شرکت و اجرای استراتژی های مربوط به خرید شرکت ها.
2) از طریق افزایش مهارت و فناوری می کوشیم هزینه ها را، تا آنجا که امکان دارد کاهش دهیم و همزمان می کوشیم در همه ی فرآیندهای سازمان دارای بهترین عملکرد باشیم.
3) از دیدگاه نخبگان می کوشیم منتخب باشیم، بر پایه ی فلسفه واگذاری قدرت (تفویض اختیار) و بکارگیری سیستم پاداش مدیران و کارکنان و مرتبط ساختن پاداش با عملکرد، می کوشیم افراد زبده را جذب نماییم و آنها را در شرکت نگه داریم.
4) رعایت بالاترین اصول اخلاقی در سازمان (آیین رفتار حرفه ای)، در پیش گرفتن رفتاری مبتنی بر مساوات، در مورد همه ی افرادی که شرکت با آنها در تماس است.
آنچه که تا اینجا مطالعه کردید، طرز فکر رهبران، مدیران و صاحبان کسب و کارهای بزرگ است.
متاسفانه ما امروزه از همان اول می خواهیم پول خوب در بیاوریم، در حالی که باید بیاموزیم از همان ابتدا باید از پول گذشت و فقط به کار و موفقیت در آن و کسب تخصص فکر کرد؛ حتی اگر سال های اول پول کمی هم نصیب مان شود یا اصلاً نصیب مان نشود. در واقع یادمان باشد از سود و پول گذشتن، باعث می شود ما تبدیل به انسانی قدرتمند و بی ترس شویم که چیزی نمی تواند حریف مان شود.
در بازاری که همگان دنبال سود هستند، دنبال سود نبودن می تواند مزیتی کاملاً منحصر به فرد باشد که دیگران را وادار به تسلیم در مقابل شما می کند.
منابع
مقاله علمی و آموزشی «ماموریت و رسالت شرکت های مشهور»، نتیجه ی نگارش جناب آقای حمیدرضا خداپرست می باشد. در این راستا کتاب و مقاله زیر به عنوان منابع مورد استفاده قرار گرفته اند:
- کتاب حسابداری مدیریت با تاکید بر دیدگاه استراتژیک، نوشته ی بلوچر، چن و لین و ترجمه علی پارسائیان از انتشارات ترمه، منتشر شده در 1390 با شابک 5-033-978-964
- مقاله سود را فراموش کن تا به سود فراوان برسی!، نوشته ی عیسی محمدی از مجله موفقیت