چگونه بهره وری خود را بالا ببریم؟
موفقیت همانند کوهنوری است. زمانی که افراد بسیاری پس از طی مسافت طولانی و هنگامی که به نزدیکی قله رسیده اند، دیگر دست از تلاش بر می دارند، اما نمی دانند همان زمان که در مرز ناامیدی هستند شاید به قله بسیار نزدیک باشند.
- چرا همه مردم موفق نمی شوند؟
- آیا باهوش بودن یا خوش شانس بودن دلیل موفقیت این افراد است؟
موفقیت مرموز و فریبنده است. هر کس تعریف خود را از موفقیت دارد. چه ثروتمندترین فردی باشید که نامش همه جا سر زبان ها است و چه یک فرد شکست خورده در کنکور باشید، همگی برای رسیدن به موفقیتی که برای خودمان تعریف کرده ایم، تلاش می کنیم. اغلب به نظر می رسد، موفقیت از ما دور است. شما هم بعضی اوقات فکر تسلیم شدن به سرتان می زند؟
در این مقاله شما می توانید با یکی از راه های موفقیت در کسب و کار آشنا شوید که توسط افراد موفقی امتحان شده است و به نظر می رسد تاریخ انقضاء ندارد.
موفقیت در کسب و کار
اگر به دنبال موفقیت بیشتر در کسب و کارتان یا ایجاد یک کسب و کار هستید و یا اینکه می خواهید به عنوان یک حقوق بگیر دستمزد بیشتری دریافت کنید، به دنبال خلق هرچه بیشتر ارزش برای مشتری خودتان باشید. هرچه سودمندی بیشتری نصیب جامعه کنید، طبق قانون عمل و عکس العمل، بهره بیشتری نصیب تان خواهد شد. در واقع ارزش کار شما با میزان درک نیازهای افراد جامعه و پاسخ درخور و مناسب به آنان شکل می گیرد و نه با قضاوت های شخصی در رابطه با کار خود.
شما برای خلق ارزش بیشتر باید خلاقانه بیندیشید و نوآوری داشته باشید و درک مناسبی از تغییرات پیرامون خود و نیز کسب و کارهای روز جامعه داشته باشید. نگرش و بینش ها و نیز آداب و سنت ها در حال تغییر هستند. درک تحولات سریع جامعه جهانی در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار سودمند است.
اگر شما حقوق بگیر جایی هستید باید ارزش بیشتری برای سازمان خود خلق کرده و به بهترین نحو ممکن کار خود را انجام دهید و اگر شما کارفرمای خویش هستید باید کار خود را هرچه تخصصی تر و با علم به اطلاعات روز و منطبق بر نیازهای مشتری انجام دهید.
اگر تمایل به سرمایه گذاری در کسب و کارها دارید؛ در جایی سرمایه گذاری کنید که به بهترین وجه برای جامعه کارآیی و اثربخشی داشته باشد. اثربخشی یعنی تشخیص مقصد صحیح را با کمترین زمان و منابع و کیفیت بالا انجام دادن.
یادتان باشد که شما چه حقوق بگیر جایی باشید و چه کارفرمای خودتان باشید و یا کارآفرین و دارای تشکیلات و سازمان مستقل و نهایتاً سرمایه گذار در زمینه های مختلف خواه ناخواه اگر بهره وری شما زیاد باشد، سودآوری شما نیز بیشتر خواهد شد و یادمان باشد اثربخشی مقدم بر کارآیی است. یعنی ابتدا باید مسیر درست را تشخیص داده و آنگاه در آن مسیر گام برداریم و این یعنی خلق ارزش.
شاید بتوان گفت برای اثربخشی بیشتر (یعنی تشخیص نیاز روز جامعه و پاسخ مناسب به آن) باید ابتدا روی نگرش و نحوه تفکر خودمان سرمایه گذاری کرده و بعد از کشف استعدادها و باورهای درونی خود سعی کنیم با هدف گذاری و ارتباط موثر با محیط به سمت بالفعل کردن توانمندی های خویش حرکت کنیم و سرنوشت خود را بر عهده بگیریم. با یک مثال مفهوم و اهمیت این بخش را برایتان روشن می کنیم. فرض کنید که شما بهترین آموزش های کوهنوردی را دیده و تمام تجهیزات لازم را نیز به همراه دارید و می دانید که می خواهید یک قله ای را فتح کنید ولی نمی دانید کدام قله. به طرف مقصد نامعلومی حرکت می کنید تا قله ای را پیدا کنید ولی سر از بیابان در می آورید و هرچه می روید خبری از کوه و قله نیست. دچار مشکلات عدیده ای می شوید و احتمال دارد اگر شناختی از مسئله نداشته باشید خودتان را با القاب و جملات نامناسب مورد سرزنش و تخریب قرار دهید و این بسیار خطرناک است و می تواند موجب تضعیف اعتماد به نفس شما شود. بنابراین برای خلق ارزش و در نتیجه جذب ثروت بیشتر باید ابتدا مقصد صحیح یا اثربخش را پیدا کنیم و بر اساس آن توانمندی های بالقوه را بالفعل کرده و شروع به حرکت کنیم و البته پیش بینی ها و تجهیزات لازم را نیز با خود داشته باشیم.
هرچه استعدادها و علایق شما بیشتر انطباق با شرایط و نیازهای محیطی داشته باشد شما اثربخش تر و کارآتر عمل خواهید کرد و در نتیجه بهره وری بالاتر، ارزش بیشتری برای جامعه خویش خلق خواهید کرد و شما به خودشکوفایی بیشتر و ثروت بیشتری خواهید رسید. بنابراین تشخیص مقصد صحیح و به بهترین نحو رسیدن به آن مقصد و درک اینکه در طول مسیر احتمال هر تغییری وجود دارد می تواند این پیام را به ما بدهد که ما باید مدام در حال ارزیابی خود و محیط پیرامون خود باشیم. یکی از بهترین روش ها برای پیدا کردن مقصد صحیح، سفر به اعماق دنیای درون خودتان است.
اشتیاق، انگیزه ما برای طی مسیر است.
اولین عامل موفقیت، اشتیاق است. فریمن توماس (طراح اتومبیل شرکت دایملر کرایسلر) اشتیاق را عامل انگیزه بخش و هدایتگر خود برای رسیدن به موفقیت می داند؛ پس افراد موفق کاری را انجام می دهند که به آن عشق می ورزند و تنها کسب درآمد به آنها انگیزه بیشتر نمی دهد. نکته جالب اینجا است که اگر کاری را با علاقه انجام دهید، پول و درآمد هم خود به خود بدست می آید.
رازهای موفقیت عبارتند از:
- کار برایتان مثل تفریح باشد: افراد موفق کار کردن را نوعی تفریح می دانند و سخت برای آن تلاش می کنند. در حقیقت این افراد معتاد کار نیستند و واقعاً از کار و تلاش خود لذت می برند.
- تمرین مداوم و دیگر هیچ: الکس گاردا، تمرین و ارتقای مهارت را راز موفقیت می داند. به نظر او موفق شدن عجیب و وابسته به یک فرمول جادویی نیست و تنها نیازمند تمرین و تمرین و تمرین است.
- تمرکز بر هدف واحد: عامل بعدی تمرکز است. برای موفق شدن باید تنها روی یک هدف تمرکز کرد.
- اراده ترغیب کننده: افراد موفق با اراده قوی خود اعتماد به نفس را در وجودشان به وجود می آورند و خود را از تردید و خجالت رها می کنند.
- ایده های ناب و خلاق: برخورداری از ایده های ناب و ارزشمند یکی دیگر از رازها و عناصر لازم برای دستیابی به موفقیت است. بیل گیتس می گوید: «من یک ایده ناب و فوق العاده داشتم و می خواستم اولین شرکت تولید کننده نرم افزارهای ویژه کامپیوترهای شخصی و خانگی را راه اندازی کنم.»
- مقاومت در برابر ناملایمات: باید در برابر شکست سمج باشید، روحیه خود را نبازید، در برابر ناملایمات مقاومت کنید و در نهایت مقابل انتقادها، طرد شدن ها، فشارها و آزار دیگران جا نزنید.
هرچه استعدادها و علائق شما انطباق بیشتر با شرایط و نیازهای محیطی داشته باشد اثربخش تر و کارآتر عمل خواهید کرد و در نتیجه با بهره وری بالاتر، ارزش بیشتری برای جامعه خویش خلق خواهید کرد و به خودشکوفایی بیشتر و ثروت بیشتری خواهید رسید. فراموش نکنید بهشت را به بها می دهند نه بهانه.
[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]
مقاله علمی و آموزشی «چگونه بهره وری خود را بالا ببریم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله مهرنوش فرهی از مجله مشق تندرستی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.
[/toggle]