نکات مهم طراحی داخلی فروشگاه برای جذب مشتری

تبلیغات

جلب توجه خریداران تاثیر بسیاری بر نوع خرید و کالای انتخابی آنها دارد. یافته های صاحب نظران بازاریابی نشان می دهد که نحوه نمایش کالا و چیدمان محیط داخلی فروشگاه، حتی بیشتر از کاهش قیمت و افزایش تبلیغات، روی فروش تاثیر می گذارد.

طراحی محیط داخلی فروشگاه، نحوه نمایش و محل کالا در فروشگاه تاثیر قابل توجهی بر رفتار خریدار دارد. طراحی مناسب افراد را به داخل فروشگاه جذب می کند و باعث ترغیب خریدار برای صرف وقت بیشتر در فروشگاه می شود که احتمال خرید را افزایش می دهد. همچنین طراحی مناسب و فضای فروشگاه می تواند از طریق بالا بردن سطح تصویر برند در ذهن مشتری، تاثیر بلندمدتی بر ساخت وفاداری مشتری به فروشگاه داشته باشد و شانس خرید دوباره آن خریدار را از فروشگاه افزایش دهد.

در این مقاله شما می توانید با مهم ترین موارد و نکاتی که در طراحی داخلی یک فروشگاه به منظور افزایش جلب توجه و جذب خریداران و افزایش فروش موثر است، آشنا شوید.

از رنگ ها به صورت خلاقانه ای در فروشگاه خود استفاده کنید.

استفاده خلاقانه از رنگ ها می تواند تصویر فروشگاه را در ذهن مشتری ارتقاء بخشد و به ایجاد حالت و خلق و خوی خاصی در مشتری کمک کند. رنگ های گرم (قرمز، طلایی، زرد) حالاتی عاطفی، گرم و پُر انرژی و پاسخ های فعال القا می کنند و رنگ های سرد (سفید، آبی، سبز) حالتی آرامش بخش به همراه دارند.

رنگ ها بر مردمان از فرهنگ های مختلف می توانند تاثیرهای متفاوتی داشته باشد. برای مثال ایرانی ها بیشتر به رنگ های گرم و مردم آنگولا بیشتر به رنگ های سرد واکنش نشان می دهد.

از موسیقی برای ایجاد فضای مورد نظرتان استفاده کنید.

برخلاف دیگر عناصر فضای فروشگاه، موسیقی را می توان به راحتی تغییر داد. بهتر آن است که در هر زمان از شبانه روز موسیقی خاص آن زمان پخش شود. بطور مثال هنگام صبح موسیقی شاد، پُر هیجان و مدرن و در ساعات میانی و پایانی روز موسیقی های سنتی انتخاب شود، چرا که معمولاً افراد با سن های بالاتری در ساعات بعد از ظهر به مراکز خرید مراجعه می کنند.

نکته مهم آنکه صدای موسیقی را در حدی متوسط تنظیم کنید تا ساعات خرید مشتریان با آسیب و آزار روحی و ذهنی همراه نباشد. همچنین نوع این موسیقی باید با نوع محصولات فروشگاه، برند و مخاطبان فروشگاه هماهنگی قابل توجهی داشته باشد.

از رایحه مناسب در فروشگاه استفاده کنید.

رایحه ها تاثیر فراوانی روی حالات و احساسات خریداران و فروشندگان دارد. ارتباط و هماهنگی موسیقی با رایحه تاثیر مثبتی بر سطح رضایت و هیجان مشتری از تجربه خرید دارد. این رضایت و حس مطلوب، مشتریان را ترغیب به گذران وقت بیشتری می کند.

البته باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که فروشگاه ها با توجه به محصولات شان باید رایحه های متناسب با محصولات و جو فروشگاه شان را انتخاب کنند؛ بطور مثال از رایحه پودر بچه در فروشگاه های وسائل نوزاد، رایحه لوسیون های بدن در فروشگاه های فروش وسائل حمام و… استفاده کنید.

در فروشگاه تان فضایی برای نشستن مشتریان خود اختصاص دهید.

شما می توانید از طریق اختصاص مکان هایی با قرار دادن صندلی و میز راحت و هماهنگ با طراحی داخلی فروشگاه مکانی را برای انتظار ایجاد کنید تا مشتریان زمان بیشتری را در فروشگاه توقف کرده و احتمال خرید از اجناس فروشگاه افزایش یابد.

محصولات جدید، کالاهای با حاشیه سود بالا و محصولات پُر تقاضای خود را در سمت راست فروشگاه تان قرار دهید.

اکثر افراد و در برخی از مواقع ۹۰ درصد مشتریان بعد از اینکه وارد فروشگاه شدند به صورت ناخودآگاه سمت راست خود را نگاه می کنند. توجه داشته باشید که اولین محصولاتی که مشتریان می بینند تاثیر فراوانی بر روند خرید آنها دارد.

به نورپردازی در فروشگاه تان دقت کنید.

نورپردازی عنصر مهمی در فروشگاه شما است. بنابراین سیستم نورپردازی خوب کمک به ایجاد یک حس هیجان در فروشگاه تان خواهد کرد. در همین حال روشنایی و نورپردازی باید تصویر دقیقی از کالا ارائه کند (تا محصول را غیر واقعی یا به رنگ دیگر جلوه ندهد).

شما می توانید با نورپردازی بیشتر روی بعضی از مناطق فروشگاه یا برخی از محصولات توجه مشتری را نسبت به آن ناحیه یا محصول مورد نظر بیشتر جلب کنید یا با نورپردازی ملایم در فروشگاه محیطی عاطفی و رمانتیک ایجاد کنید.

یکسری از کالاهای پُر مصرف و پُر فروش خود را در انتهای فروشگاه تان قرار دهید.

بسیاری از مشتریان برای خرید کالایی از پیش تعیین شده پا به فروشگاه می گذارند. اگر کالای مورد نظر آنها را در ابتدای فروشگاه قرار دهیم ممکن است به دیگر قسمت ها توجهی نکنند، ولی اگر آن کالاها را در انتهای فروشگاه قرار دهیم، آنها مجبور به دیدن دیگر قسمت ها می شوند و احتمال خرید کالاهای دیگر بیشتر می شود.

کالاهای جذاب، کوچک و ارزان قیمت خود را در کنار صندوق پرداخت فروشگاه تان قرار دهید.

خریداران با دیدن کالاهای ریز و به ظاهر ارزان قیمت در کنار کانترهای پرداخت، به خرید آنها وسوسه می شوند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «نکات مهم طراحی داخلی فروشگاه برای جذب مشتری»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله علی وفا و سمانه براتی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه