راه های پیشگیری از بیماری های قلبی

تبلیغات
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

بیماری های قلبی طیف وسیعی از مشکلات قلبی و عروقی را شامل می شوند. بیماری هایی مانند آریتمی قلبی، آترواسکلروز، کاردیومیوپاتی و نقص های مادرزادی قلب در گروه بیماری های قلبی قرار می گیرند.

  • آریتمی قلبی: غیر طبیعی بودن ریتم قلب.
  • آترواسکلروز: سخت شدن سرخرگ ها.
  • کاردیومیوپاتی: این بیماری باعث سخت شدن عضلات قلب یا ضعیف شدن آنها می شود.
  • نقص های قلبی مادرزادی: مشکلات قلبی که هنگام تولد کودک با او همراه هستند.
  • بیماری های سرخرگ ها: این نوع بیماری ها، به دلیل تجمع پلاک ها در سرخرگ های قلب ایجاد شده و گاهی اوقات بیماری های ایسکمیک قلبی خوانده می شوند.
  • عفونت قلب: عفونت قلب ممکن است به دلیل باکتری، ویروس یا انگل ایجاد شود.

در این مقاله شما می توانید با راه های پیشگیری از بیماری های قلبی آشنا شوید.

۱) ورزش کنید.

طبق تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شده، مشخص شد که مشاهده تلویزیون به مدت ۲ ساعت در روز، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۱۵ درصد افزایش می دهد. بنابراین اولین قدم برای داشتن قلبی سالم، اختصاص دادن زمان برای انجام فعالیت های فیزیکی است.

انجمن قلب آمریکا انجام فعالیت های فیزیکی را حداقل به مدت ۳۰ دقیقه، یا سه تمرین ۱۰ دقیقه ای در روز توصیه کرده است. با توجه به اینکه چاقی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد، انجام تمرینات ورزشی منظم جهت کاهش وزن ضروری است. از سوی دیگر ورزش در کاهش فشار خون به شما کمک می کند و برای حفظ سلامت قلب و سلامتی کل بدن نیز موثر خواهد بود.

۲) ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث ایجاد مشکلات قلبی کشنده مانند سرطان، بیماری های ریه، سکته مغزی و بیماری های قلبی می شود. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، سیگار کشیدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ۲ تا ۴ برابر افزایش می دهد. به علاوه سیگار کشیدن باعث تجمع پلاک و سخت شدن سرخرگ ها شده و نهایتاً باعث می شود قلب شما به دشواری کار کند.

اگر سیگار می کشید، بهتر است راهی برای متوقف کردن آن پیدا کنید. چرا که ترک سیگار باعث ترمیم بخش های تخریب شده بدن می شود. کاهش فشاری که با کشیدن سیگار به ریه ها وارد می شود، منجر به کاهش فشار روی قلب شما خواهد شد.

۳) مدیریت استرس

استرس باعث ایجاد فشار روی قلب شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. متخصصان برای افرادی که به استرس خفیف تا متوسط دچار هستند، ورزش را توصیه می کنند. ورزش کردن، خطر مرگ بیماران را پس از سکته قلبی کاهش می دهد.

۴) حفظ وزن مناسب

وزن بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بیماری قلبی، علت شایع بسیاری از مرگ و میرها در افراد مبتلا به آنورکسیای شَدید (پایین بودن شَدید وزن) است. آنورکسیا، مشکلاتی مانند آریتمی قلبی، پایین بودن فشار خون و عدم تعادل الکترولیت هایی که برای حفظ ضربان طبیعی قلب لازم است، ایجاد می کند.

در صورتی که هیچ ریسک فاکتور دیگری وجود نداشته باشد، چاقی می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند افزایش کلسترول خون شود.

۵) رژیم غذایی سالم

مصرف برخی از غذاها باعث افزایش وزن و بالا رفتن میزان کلسترول خون شده و هر دوی آنها، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند. کمیت و کیفیت غذاهایی که مصرف می کنید، اهمیت زیادی دارد. بنابراین لازم است بیشتر غذاهایی را مصرف کنید که ارزش غذایی بالا و کالری پایین دارند.

۶) مدیریت فشار خون بالا

از هر ۳ بزرگسال، در ایالت متحده آمریکا، یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است، در حالی که بسیاری از آنها از این موضوع مطلع نیستند. فشار خون بالا به شکل کنترل نشده، یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی است، به این خاطر که هیچ علامت فیزیکی برای آن وجود ندارد. برای حصول اطمینان از طبیعی بودن عملکرد قلب، لازم است که فشار خون شما آزمایش شود. خوشبختانه انجام این آزمایش، ساده و آسان است.

۷) مدیریت کلسترول بالا

لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) به عنوان کلسترول بد و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان کلسترول خوب شناخته می شوند. میزان بالای کلسترول بد و کافی نبودن کلسترول خوب، می تواند به ایجاد پلاک در دیواره سرخرگ ها منجر شود. با گذشت زمان، سرخرگ ها سخت تر و باریک تر شده و این مسئله به ایجاد بیماری های قلبی منجر می شود. از سوی دیگر، جریان خون محدود می شود و در نتیجه حمله یا سکته قلبی رخ می دهد.

۸) کنترل دیابت

یکی دیگر از مشکلات جدی برای سلامتی، دیابت است. دیابت نوعی بیماری است که می تواند زنجیره ای از مشکلات مانند فشار خون بالا و کلسترول بالای خون را به دنبال داشته باشد. با گسترش این بیماری، خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش پیدا می کند. بیش از ۶۵ درصد افرادی که به دیابت مبتلا هستند، به دلیل بیماری قلبی یا سکته مغزی از دنیا می روند.

مدیریت دیابت، نه تنها برای سلامتی قلب، بلکه برای حفظ سلامت کلی بدن اهمیت دارد. بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا برای درمان دیابت، در مسیر صحیح قرار بگیرید. مدیریت فشار خون، سطح کلسترول خون و حفظ وزن مناسب، باید بخشی از برنامه درمانی باشد، به این خاطر که تمام این عوامل در درمان دیابت موثر خواهند بود.

سلامتی شما آرزوی ما است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «راه های پیشگیری از بیماری های قلبی»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط