خانه / آموزش / سلامتی / بیماری و درمان / با درد زانو آشنا شوید
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

با درد زانو آشنا شوید

زانو بزرگترین مفصل بدن است و موقعیت آن در قسمت میانی اندام تحتانی به عنوان تحمل کننده وزن، آن را تحت شرایط آسیب رسان و تخریب کننده متعددی قرار می دهد. ساختار زانو شامل دو سطح مفصلی، انتهای استخوان ران و ساق، منیسک ها و رابط های جانبی و صلیبی و کپسول مفصلی و بورس است.

زانو به عنوان یکی از مفاصل پُر کاربرد و درگیر در مسائل روزمره، همواره در معرض خطرها، آسیب ها و مشکلات متعدد است. در این مقاله شما می توانید با مشکلات زانو، راه های مراقبت یا درمان آن آشنا شوید.

علل درد زانو به دو دسته تقسیم می شود:

علت های حاد:

  • شکستگی ها و در رفتگی ها به علت ایجاد ضربه
  • پارگی منیسک ها و رباط ها و آسیب غضروف مفصلی که ناشی از ضربه است و به تدریج به درد مزمن تبدیل می شوند. (در پارگی منیسک تورم متناوب مفصل و قفل شدن زانو و در پارگی رباط های صلیبی خالی شدن زانو)
  • عفونت حاد چرکی با درد شَدید

علت های مزمن:

  • بیماری های زمینه ای مانند روماتیسم ها و نقرس. در روماتیسم بیمار از خشکی صبحگاهی مفاصل رنج می برد.
  • بیماری اسکودشلاتر که به علت رشد زیاد برجستگی قدامی استخوان درشت نی در نزدیک زانو (معمولاً در سنین نوجوانی) رخ می دهد.
  • التهاب تاندون کشکک که در آن درد در محل اتصال تاندون به استخوان کشکک رخ می دهد.
  • آرتروز و ساییدگی غضروف مفصل زانو
  • کندرومالاسی یا نرمی کشکک
  • زانوهایی که انحراف محور دارند شامل زانوی پرانتزی (ژنوواروم) و زانوی ضربدری (ژنووالگوم)
  • بوریست ها (التهاب بورس)؛ بورس یک لایه لیفی نرم است و هر وقت تحت فشار مداوم قرار بگیرد متورم و دردناک و عفونی می شود. بزرگترین بورس در قدام کشکک است و در افرادی که به مدت طولانی روی زانو تکیه می دهند مانند بناها و قالیباف ها دیده می شود.
  • زانوهایی که استخوان کشکک به سمت داخل یا خارج انحراف دارد یا بالاتر و یا پایین تر از محل طبیعی است.

روش های درمان
اولین قدم برای برداشتن فشار، کم کردن وزن اضافی است به نحوی که کاهش یک کیلوگرم وزن به معنی برداشته شدن ۳ کیلوگرم فشار از روی زانو خواهد بود.

دومین قدم اصلاح روش زندگی است، به عنوان مثال کاهش رفت و آمد از طریق پله در زندگی روزمره و خودداری از وضعیت نشسته در حالتی که زانوها به مدت طولانی خم هستند.

سومین قدم تقویت عضله چهار سر ران و عضلات خلف ران و بعضاً پشت ساق است.

درمان های کلی شامل موارد زیر می شود:

  • داروهای مسکن و ضد التهاب
  • فیزیوتراپی
  • اصلاح روش زندگی
  • ورزش و حرکات اصلاحی
  • تزریق های داخل مفصل بر حسب علت درد
  • جراحی بر حسب نوع بیماری. به عنوان مثال در آرتروز پیشرفته تعویض مفصل زانو انجام می شود یا در کجی زانو (ژنوواروم و ژنووالگوم)، استخوان کج جراحی می شود.

توصیه ها

  • ورزش را روزانه و به دفعات زیاد مثلاً حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ بار انجام دهید.
  • در مواردی که درد شَدید است قبل از شروع ورزش، طبق دستور پزشک معالج داروی مسکن و ضد التهاب مصرف کنید و بعد از کاهش التهاب، ورزش را شروع کنید.
  • آب درمانی و استخر را فراموش نکنید، حداقل در آب راه بروید.
  • مواد غذایی کلسیم دار در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.
  • روزی ۱۰ تا ۱۵ بار در معرض نور مستقیم خورشید (بدون واسطه شیشه) قرار بگیرید.
  • در بعضی بیماران، خوردن مواد غذایی سرد مزاج باعث تشدید درد مفاصل می شود. این مواد غذایی را کاهش داده و از مواد غذایی گرم مزاج استفاده کنید.
  • در فصل سرما زانوی خود را گرم نگه دارید.
  • در کارهایی که نیاز به نشستن و خم شدن زانو دارد، از صندلی یا چهار پایه استفاده کنید.

سلامتی شما آرزوی ما است.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «با درد زانو آشنا شوید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مصاحبه با دکتر فاطمه مرتضی پور – جراح و متخصص ارتوپدی – توسط مجله همشهری تندرستی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

کسب و کار شما

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*