با درد زانو آشنا شوید

تبلیغات

زانو بزرگترین مفصل بدن است و موقعیت آن در قسمت میانی اندام تحتانی به عنوان تحمل کننده وزن، آن را تحت شرایط آسیب رسان و تخریب کننده متعددی قرار می دهد. ساختار زانو شامل دو سطح مفصلی، انتهای استخوان ران و ساق، منیسک ها و رابط های جانبی و صلیبی و کپسول مفصلی و بورس است.

زانو به عنوان یکی از مفاصل پُر کاربرد و درگیر در مسائل روزمره، همواره در معرض خطرها، آسیب ها و مشکلات متعدد است. در این مقاله شما می توانید با مشکلات زانو، راه های مراقبت یا درمان آن آشنا شوید.

علل درد زانو به دو دسته تقسیم می شود:

علت های حاد:

تبلیغات
دانلود قانونی فیلم روسی
  • شکستگی ها و در رفتگی ها به علت ایجاد ضربه
  • پارگی منیسک ها و رباط ها و آسیب غضروف مفصلی که ناشی از ضربه است و به تدریج به درد مزمن تبدیل می شوند. (در پارگی منیسک تورم متناوب مفصل و قفل شدن زانو و در پارگی رباط های صلیبی خالی شدن زانو)
  • عفونت حاد چرکی با درد شَدید

علت های مزمن:

  • بیماری های زمینه ای مانند روماتیسم ها و نقرس. در روماتیسم بیمار از خشکی صبحگاهی مفاصل رنج می برد.
  • بیماری اسکودشلاتر که به علت رشد زیاد برجستگی قدامی استخوان درشت نی در نزدیک زانو (معمولاً در سنین نوجوانی) رخ می دهد.
  • التهاب تاندون کشکک که در آن درد در محل اتصال تاندون به استخوان کشکک رخ می دهد.
  • آرتروز و ساییدگی غضروف مفصل زانو
  • کندرومالاسی یا نرمی کشکک
  • زانوهایی که انحراف محور دارند شامل زانوی پرانتزی (ژنوواروم) و زانوی ضربدری (ژنووالگوم)
  • بوریست ها (التهاب بورس)؛ بورس یک لایه لیفی نرم است و هر وقت تحت فشار مداوم قرار بگیرد متورم و دردناک و عفونی می شود. بزرگترین بورس در قدام کشکک است و در افرادی که به مدت طولانی روی زانو تکیه می دهند مانند بناها و قالیباف ها دیده می شود.
  • زانوهایی که استخوان کشکک به سمت داخل یا خارج انحراف دارد یا بالاتر و یا پایین تر از محل طبیعی است.

روش های درمان
اولین قدم برای برداشتن فشار، کم کردن وزن اضافی است به نحوی که کاهش یک کیلوگرم وزن به معنی برداشته شدن ۳ کیلوگرم فشار از روی زانو خواهد بود.

دومین قدم اصلاح روش زندگی است، به عنوان مثال کاهش رفت و آمد از طریق پله در زندگی روزمره و خودداری از وضعیت نشسته در حالتی که زانوها به مدت طولانی خم هستند.

سومین قدم تقویت عضله چهار سر ران و عضلات خلف ران و بعضاً پشت ساق است.

درمان های کلی شامل موارد زیر می شود:

  • داروهای مسکن و ضد التهاب
  • فیزیوتراپی
  • اصلاح روش زندگی
  • ورزش و حرکات اصلاحی
  • تزریق های داخل مفصل بر حسب علت درد
  • جراحی بر حسب نوع بیماری. به عنوان مثال در آرتروز پیشرفته تعویض مفصل زانو انجام می شود یا در کجی زانو (ژنوواروم و ژنووالگوم)، استخوان کج جراحی می شود.

توصیه ها

  • ورزش را روزانه و به دفعات زیاد مثلاً حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ بار انجام دهید.
  • در مواردی که درد شَدید است قبل از شروع ورزش، طبق دستور پزشک معالج داروی مسکن و ضد التهاب مصرف کنید و بعد از کاهش التهاب، ورزش را شروع کنید.
  • آب درمانی و استخر را فراموش نکنید، حداقل در آب راه بروید.
  • مواد غذایی کلسیم دار در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.
  • روزی ۱۰ تا ۱۵ بار در معرض نور مستقیم خورشید (بدون واسطه شیشه) قرار بگیرید.
  • در بعضی بیماران، خوردن مواد غذایی سرد مزاج باعث تشدید درد مفاصل می شود. این مواد غذایی را کاهش داده و از مواد غذایی گرم مزاج استفاده کنید.
  • در فصل سرما زانوی خود را گرم نگه دارید.
  • در کارهایی که نیاز به نشستن و خم شدن زانو دارد، از صندلی یا چهار پایه استفاده کنید.

سلامتی شما آرزوی ما است.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «با درد زانو آشنا شوید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مصاحبه با دکتر فاطمه مرتضی پور – جراح و متخصص ارتوپدی – توسط مجله همشهری تندرستی، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

تبلیغات
دانلود قانونی فیلم نبات با بازی شهاب حسینی
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا