با آرتروز آشنا شوید

تبلیغات

آرتروز بیماری بسیار شایعی است که می تواند هر مفصلی از بدن را درگیر کند. احتمال اینکه آرتروز روی مفاصلی تاثیر بگذارد که بیشتر وزن بدن را تحمل می کنند، مانند زانوها و پاها، بیشتر است. همچنین مفاصلی که روزانه، بیشتر از آنها استفاده می کنیم، مثل مفاصل دست ها نیز معمولاً تحت تاثیر قرار می گیرند.

در یک مفصل سالم، یک پوشش از بافت سفت اما صاف و لغزنده به نام غضروف، سطح استخوان ها را می پوشاند و به استخوان ها کمک می کند تا در مقابل یکدیگر به راحتی حرکت کنند. هنگامی که استخوان دچار آرتروز می شود، بخشی از غضروف نازکتر شده و سطح آن سخت تر می شود. بدین معنا که مفصل دیگر نمی تواند به راحتی و نرمی حرکت کند.

در این مقاله شما می توانید با آرتروز، علائم و راه های پیشگیری از آن آشنا شوید.

علائم آرتروز

علائم آرتروز اغلب به آهستگی بروز می کند و در طول زمان بدتر می شود.

تبلیغات
  • درد: مفصل درگیر در حین یا بعد از حرکت درد می گیرد.
  • سفتی: سفتی مفصل بیشتر هنگام بیدار شدن و یا بعد از مدتی بی حرکتی قابل توجه است.
  • حساسیت غیر طبیعی: زمانی که فشار کمی به خود مفصل یا نزدیک آن وارد می کنید، حساسیت غیر طبیعی نسبت به لمس احساس می کنید.
  • کاهش انعطاف پذیری: احتمالاً نمی توانید مفصل را در همه زوایا حرکت بدهید.
  • احساس ساییدگی: ممکن است حین استفاده از مفصل احساس ساییدگی کنید و صدای شکستگی بشنوید.
  • التهاب: ممکن است این اتفاق در اثر تورم بافت نرم اطراف مفصل پدید آید.

عوامل خطر

عواملی که می تواند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد عبارتند از:

  • سن بالا: احتمال ابتلا به آرتروز با افزایش سن بیشتر می شود.
  • جنسیت: احتمال ابتلا زنان به آرتروز بیشتر از مردان است. دلیل این امر هنوز مشخص نیست.
  • اضافه وزن (چاقی): هرچه بدن وزن بیشتری را متحمل شود، امکان بروز آرتروز نیز در فرد بیشتر می شود. وزن بالا بر مفاصلی که وزن بدن روی آنها است، مانند باسن و زانوها، فشار بیشتری وارد می کند. همچنین بافت های چربی پروتئین هایی تولید می کنند که می توانند باعث ایجاد تورم در مفصل یا در اطراف آن شود.
  • آسیب دیدگی مفصل: آسیب دیدگی، مثل آسیب دیدگی هایی که در حین بازی یا ورزش اتفاق می افتند، می تواند احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهد. حتی آسیب دیدگی هایی که سال ها قبل اتفاق افتاده و به نظر بهبود یافته اند نیز می توانند احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.

چگونه می توانیم از بروز آرتروز جلوگیری کنیم؟

عادت های مناسبی وجود دارند که با تمرین آنها می توانید خطر ابتلا به آرتروز را با بالا رفتن سن کاهش دهید. بسیاری از این عادت ها مثل ورزش و رژیم غذایی سالم می توانند از بروز سایر بیماری ها نیز پیشگیری کنند.

مصرف ماهی را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

بعضی از ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ (چربی اشباع نشده سالم) هستند. امگا ۳ فواید زیادی دارد و می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد.

ورزش کنید.

با ورزش نه تنها فشار اضافی ناشی از اضافه وزن از روی مفاصل برداشته می شود، بلکه ماهیچه های اطراف مفاصل نیز تقویت می شوند. در نتیجه، ماهیچه ها تثبیت شده و می توانند از سایش و پارگی مفاصل جلوگیری کنند.

برای به حداکثر رساندن مزایای برنامه ورزشی خود، فعالیت های هوازی مثل شنا و پیاده روی را جایگزین ورزش های قدرتی کنید. همچنین برای حفظ انعطاف پذیری و دامنه حرکت، نرمش های کششی به برنامه ورزشی خود اضافه کنید.

رژیم غذایی مناسب کاهش التهاب

یک رژیم غذایی متعادل، ابزار لازم را در اختیار بدن قرار می دهد تا از آسیب های بیشتر مفاصل جلوگیری کند. چنین رژیمی برای افراد مبتلا به آرتروز ضروری است. برخی مواد غذایی باعث کاهش التهاب در بدن می شوند. پیروی از رژیم غذایی که باعث کاهش التهاب می شود، در بهبود علائم تاثیرگذار است. مصرف کافی آنتی اکسیدان ها، شامل ویتامین A – C – E مانع از آسیب دیدگی بیشتر مفاصل می شود.

کاهش کلسترول

احتمال بالا بودن سطح کلسترول در افرادی که به آرتروز مبتلا هستند بیشتر است. کاهش کلسترول خون می تواند باعث بهبود علائم بیماری شود. افراد می توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و گاهی همراه دارو، سطح کلسترول خون را به حالت طبیعی برگردانند.

حفظ وزن متعادل

اضافه وزن فشار بیشتری بر مفاصل وارد می کند. چربی های اضافی ذخیره شده در بدن نیز می تواند باعث افزایش التهاب شود. حفظ تناسب وزن می تواند باعث کاهش علائم آرتروز شود.

تناسب وزن برای برخی دشوار است، بخصوص برای افرادی که مشکلاتی مانند آرتروز دارند و به همین دلیل میزان حرکت و فعالیت کمی دارند. این افراد می توانند به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

۸ ماده غذایی که باید مصرف کنید.

گنجاندن غذاهای خاص در رژیم غذایی می تواند استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل را تقویت کرده و به بدن در مقابله با التهاب و بیماری کمک کند. افراد مبتلا به آرتروز برای کاهش علائم خود می توانند ۸ غذای زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنند:

  1. ماهی های روغنی
  2. روغن ها
  3. لبنیات
  4. سبزیجات با برگ های تیره رنگ
  5. کلم بروکلی
  6. چای سبز
  7. سیر
  8. مغزها

برخی از توصیه های پزشکان برای جلوگیری از بروز آرتروز عبارتند از:

  • ورزش منظم روزانه به مدت حداقل ۳۰ دقیقه
  • انجام حرکات کششی در طول روز
  • اجتناب از حمل اشیای سنگین
  • استفاده از تشک طبی و استاندارد
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر
  • پوشیدن لباس گرم در روزهای سرد
  • نوشیدن مقدار کافی آب در روز
  • درمان انواع کم خونی
  • آگاهی از علائم آرتروز
  • کنترل استرس
  • خواب کافی

سلامتی شما آرزوی ما است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «با آرتروز آشنا شوید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقالات HealthLine و MayoClinic و Versus Arthritis ترجمه شده توسط مجله سلام سلامت، به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا