آیا مواد غذایی روی خلق و خو تاثیر می گذارد؟

تبلیغات

حقیقت این است که برخی از مواد غذایی، قسمتی از مغز که مسئول حال خوب است را تحریک می کنند. برخی مواد غذایی هم تاثیر معکوس روی خلق و خو دارند.

کاکائو ترشح سروتونین (هورمون شادی) در مغز را افزایش می دهد. تقریباً هدف تمام داروهای ضد افسردگی افزایش سطح سروتونین یا حفظ طولانی تر آن در مغز است. شکلات یا کاکائو این کار را به بهترین شکل انجام می دهد.

شکلات تنها ماده غذایی نیست که در بهبود خلق تاثیرگذار است. در این مقاله شما می توانید با برخی مواد غذایی که روی خلق و خو تاثیر می گذارند آشنا شوید.

  • پروتئین: پروتئین قند خون را ثابت نگه می دارد و در نتیجه سطح انرژی هم پایدار می شود. هرچه انرژی بیشتری داشته باشید، حال بهتری نیز خواهید داشت.
  • موز: به همراه ناهار یا در اسموتی از موز استفاده کنید. هم میان وعده شیرین و دلپذیری است و هم مقدار زیادی دوپامین (پیام رسان موثر بر انگیزه، حافظه و توجه) وارد بدن شما می شود. بنابراین مصرف هر چیزی که دوپامین بیشتری به بدن برساند هم برای مغز و هم خلق مفید است.
  • زردچوبه: این ادویه زرد رنگ که معمولاً در آشپزی آسیای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد حاوی کورکومین است. کورکومین باعث بهبود خلق می شود و بر اساس برخی مطالعات به درمان افسردگی نیز کمک می کند.
  • امگا ۳ و اسیدهای چرب: چربی موجود در ماهی سالمون، ساردین و مکمل های روغن ماهی حاوی اسید چرب DHA هستند. بدن ما نمی تواند DHA را تولید کند و افرادی که DHA کمی دارند بیشتر مستعد افسردگی هستند. DHA تاثیرات مفیدی روی مغز و خلق دارد.

برخی از مواد غذایی که باعث کاهش انرژی و بد خلقی می شوند عبارتند از:

  • قند: نوسان سطح قند خون می تواند باعث تغییر و نوسان خلق، کاهش انرژی، عدم توانایی در کاهش وزن و پیش دیابت (زمانی است که میزان قند خون بالاتر از سطح طبیعی باشد اما به آن اندازه ای بالا نیست که آن را دیابت تشخیص دهند و می توان آن را هشداری جدی تلقی کرد) شود. اگر می خواهید ماده شیرینی مصرف کنید، میوه انتخاب بهتری است.
  • غذاهای فرآوری شده: برخی از افزودنی هایی که به غذاهای فرآوری شده اضافه می شود فشار زیادی به بدن وارد می کند. بدن ما با برخی افزودنی ها سازگاری ندارد. این مواد اغلب ارزش غذایی ندارند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف چربی های ترانس با پرخاشگری و کج خلقی در ارتباط است.

سلامتی شما آرزوی ما است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «آیا مواد غذایی روی خلق و خو تاثیر می گذارد؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله WebMD ترجمه شده توسط مجله سلام سلامت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه