پیش دیابت چیست؟

تبلیغات
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

وقتی قند خون شما از میزان طبیعی بالاتر باشد، ولی نه به اندازه ای که بشود گفت به بیماری دیابت دچار شده اید، به این وضعیت مرحله پیش دیابت می گوییم.

در مرحله پیش دیابت لازم نیست حتماً متوجه نشانه خاصی شوید، یعنی ممکن است به این اختلال (نه بیماری) مبتلا باشید و خبر نداشته باشید. اما با یک آزمایش خون ساده می توانید از وضعیت خود آگاه شوید. اگر اضافه وزن دارید، بیشتر از ۴۰ سال سن دارید و ورزش نمی کنید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پیش دیابت هستید. این شرایط می توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین بیماری های قلبی شوند، ولی می توانید قدم هایی برای تغییر شرایط بردارید و احتمال ابتلای خود را خیلی کم کنید.

در این مقاله شما می توانید با چند راهکار ساده برای جلوگیری از بیماری دیابت آشنا شوید.

وزن کم کنید.

نیازی نیست که وزن زیادی کم کنید. اگر تنها ۷ درصد از وزن بدن تان را کم کنید، متوجه تاثیر بالای آن خواهید شد. بطور مثال اگر ۱۰۰ کیلو هستید، فقط لازم است ۷ کیلوگرم کم کنید. قدم اول خوردن غذاهای سالم تر با کالری کمتر است. با پیگیری و یادداشت وزن، عادات غذایی و فعالیت های ورزشی خود، شروع کنید و سعی کنید خوراکی های پُر کالری کم ارزش را حذف کنید.

غذای سالم بخورید.

با یک حساب سرانگشتی و ساده می توانید حدود نیمی از بشقاب غذای خود را با سبزیجات عاری از نشاسته پُر کنید. مارچوبه، کلم بروکلی، هویج و بسیاری از سبزیجات دیگر. بهتر است یک چهارم از بشقاب، حاوی غذاهای نشاسته دار مانند سیب زمینی، ذرت یا نخودفرنگی باشد. یک چهارم باقیمانده هم باید حاوی پروتئین باشد؛ مرغ، ماهی و حبوبات می توانند انتخاب های خوبی باشند. در خوردن کربوهیدرات هایی مانند نان و پاستا بسیار دقت کنید، چرا که می توانند باعث افزایش سطح قند خون شما شوند.

ورزش کنید.

اگر از منزل خارج شوید و کالری بسوزانید، هم زودتر وزن کم می کنید و هم احساس بهتری خواهید داشت. لازم نیست تمرین سفت و سخت و مثلاً دوی ماراتن داشته باشید، یک پیاده روی با سرعت نسبتاً بالای ۳۰ دقیقه ای ۵ روز در هفته می تواند راز موفقیت شما باشد. گاهی پیاده روی دو نفره می تواند باعث شود که پایبندی بیشتری به برنامه خود داشته باشید، بنابراین با دوستان خود تماس بگیرید یا به باشگاه بروید تا دوستان جدید پیدا کنید. تمرینات هوازی (پیاده روی، شنا و…) و تمرینات قدرتی (کار با وزنه، شنای سوئدی و بارفیکس) هر دو خوب هستند. اگر به صورت ترکیبی از هر دو انجام دهید عالی است.

خواب کافی داشته باشید.

خواب کافی می تواند قند خون شما را در سطح سلامت حفظ کند. اگر نمی توانید بخوابید، خیلی زود از خواب بیدار می شوید یا شب ها کمتر از ۵ ساعت می خوابید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارید. حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه مناسب است. برای خواب بهتر، از مصرف چای و کافئین در ساعات آخر روز اجتناب کنید، ساعت منظمی برای خواب خود در نظر بگیرید و خود را به خوابی آرام و آسوده عادت دهید.

سیگار نکشید.

افراد سیگاری بین ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. اگر مبتلا به دیابت شده اید و هنوز هم سیگار می کشید، علائم بیماری شما رو به وخامت می روند و به سختی خواهید توانست قند خون خود را کنترل کنید.

داروها

داروهای خاصی وجود دارند که می توانند به درمان اختلال قند خون، چاقی مفرط، کلسترول بالا و همچنین فشار خون بالا کمک کنند. اگر مبتلا به پیش دیابت هستید به احتمال زیاد در حال مصرف این داروها هستید. در این صورت سعی کنید داروها را طبق نسخه پزشک مصرف کنید. این امر به پیشرفت سلامت شما کمک می کند و باعث می شود عمر طولانی تری داشته باشید.

سلامتی شما آرزوی ما است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «پیش دیابت چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله امیربهمن عابدی در مجله تندرستی همشهری، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط