رژیم اتکینز چیست؟

تبلیغات

رژیم اتکینز یکی از رژیم های محبوب برای کاهش وزن است که حاوی کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد می باشد. کربوهیدرات ها منبع عمده تامین انرژی بدن هستند. اگر بدن کربوهیدرات کافی دریافت نکند، چربی ها تبدیل به اولین منبع سوخت بدن شده و جهت تامین انرژی شکسته شده و وزن کاهش می یابد.

رژیم اتکینز شامل ۴ فاز می باشد:

  1. فاز یک – القا: به مدت دو هفته کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات در روز مصرف می شود. از سبزیجات با چربی و پروتئین بالا و کربوهیدرات کم، مانند برگ های سبز استفاده کنید. در این مرحله شروع به کاهش وزن می کنید.
  2. فاز دو – تعادل: به مرور، مغزها، سبزیجاتی که کربوهیدرات کمی دارند و مقدار کمی میوه به رژیم خود اضافه کنید.
  3. فاز سه – تنظیم: زمانی که به وزن ایده آل خود نزدیک شُدید میزان کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید تا روند کاهش وزن در شما کند شود.
  4. فاز چهار – حفظ وزن: در این مرحله می توانید تا اندازه ای از کربوهیدرات های سالم استفاده کنید که منجر به افزایش وزن در شما نشود.

در این مقاله شما می توانید با مزایا و عوارض رژیم اتکینز آشنا شوید.

مزایای رژیم اتکینز

  • کم شدن اشتهاء: هنگامی که کربوهیدرات کمتر و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنید، اشتهای شما کاهش می یابد و در نهایت کالری کمتری وارد بدن شما می شود.
  • کاهش وزن در ابتدا: با استفاده از رژیم هایی که مصرف کربوهیدرات در آنها کم است فرد زودتر و سریع تر از رژیم های کم چربی وزن کم می کنند. در این نوع رژیم ها آب اضافی بدن دفع می شود و فرد در هفته های اول شاهد کاهش وزن خواهد بود.
  • کاهش تری گلیسرید: رژیم هایی که شامل کربوهیدرات کم هستند تاثیر بسزایی در کاهش تری گلیسرید خون دارند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.
  • افزایش سطح HDL (کلسترول خوب): هرچه سطح HDL بالاتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در فرد کمتر است. یکی از بهترین روش ها برای افزایش HDL استفاده از مواد غذایی است که کربوهیدرات کمی دارند.
  • بهبود سطح LDL (کلسترول بد): ریسک حمله قلبی در افراد با LDL بالا بیشتر است. هنگامی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می خورید، علاوه بر کاهش ذرات LDL در جریان خون، اندازه ذرات LDL افزایش می یابد و این امر اثرات مضر آنها را کاهش می دهد.
  • کاهش قند خون و سطح انسولین: بهترین راه برای کاهش قند خون و انسولین، کاهش مصرف کربوهیدرات است که ممکن است منجر به درمان دیابت نوع ۲ نیز بشود.
  • کاهش فشار خون: رژیم هایی که حاوی کربوهیدرات کم هستند روش موثری برای کاهش فشار خون و اختلالات ناشی از آن هستند.
  • درمانی برای برخی از اختلالات مغزی: مغز به گلوکز احتیاج دارد. اما بخش بزرگی از مغز می تواند از کتون ها (که در اثر شکسته شدن چربی ها به وجود می آید) برای تامین انرژی خود استفاده کند؛ که از آن برای کمک به درمان صرع در کودکانی که به دارو درمانی پاسخ نمی دهند استفاده می شود.

خطرات رژیم اتکینز

  • کتوزیس: رژیم اتکینز می تواند منجر به کتوزیس شود. کتوزیس زمانی رخ می دهد که بدن مقدار کافی قند (گلوکز) برای سوختن و تبدیل آن به انرژی ندارد. بنابراین بدن چربی های ذخیره شده را شکسته و به کتون ها تبدیل می کند که منجر به کتوزیس می شود. عوارض جانبی کتوزیس شامل تهوع، سردرد، خستگی ذهنی و بوی بد دهان می باشد.
  • یبوست، اسهال و حالت تهوع: رژیم های غذایی با کربوهیدرات کم منجر به کمبود مواد مغذی و فیبر در بدن می شوند که می تواند موجب مشکلاتی از جمله یبوست، اسهال و حالت تهوع شود.
  • پوکی استخوان و سنگ کلیه: وقتی که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیاد پروتئین باشد ممکن است نسبت به حالت طبیعی، کلسیم بیشتری از طریق ادرار از بدن دفع شود و در نتیجه احتمالاً فرد به پوکی استخوان و سنگ کلیه دچار می شود.

پیش از اقدام به گرفتن رژیم اتکینز یا هر نوع رژیم غذایی دیگر، لازم است درباره مفید یا مضر بودن آن رژیم برای شما (با توجه به وضعیت جسمانی و عملکرد بدن تان) با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. در غیر این صورت احتمال ابتلا به عوارض رژیم غذایی در شما افزایش می یابد. سلامتی شما آرزوی ما است.

تبلیغات
دریافت اپلیکیشن آپرا

منابع

مقاله علمی و آموزشی «رژیم اتکینز چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله Mayo Clinic ترجمه شده توسط مجله سلام سلامت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا