چربی سوزی با حلقه هولاهوپ

تبلیغات
راهنما و نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام و خدمات در ایران

با وجود روی کار آمدن انواع تمرینات جدید ورزشی و ابزارآلات مدرن برخی روش های مرسوم گذشته به علت سادگی، سهولت دسترسی و هزینه ناچیز همچنان علاقمندان خود را حفظ کرده است. حلقه هولاهوپ با قدمتی طولانی یکی از این روش ها است. از دیر باز چرخیدن کمر با حلقه لاغری در برنامه روزانه مشتاقان کاهش وزن قرار داشته و افراد بر این باور هستند این وسیله به کاهش سایز بدن بویژه در ناحیه شکم و پهلو کمک فراوانی می کند.

اما آیا استفاده از این ابزار به نفع علاقه مندان به تناسب اندام است و یا آسیب های جانبی را به همراه خواهد داشت؟ آیا با وجود تاکید فراوان محققین بر نادرستی فرضیه چربی سوزی موضعی، باور لاغری شکم و پهلو بر اثر استفاده از این ابزار مورد تایید بوده یا خیر؟

در این مقاله شما می توانید با پاسخ سوالات فوق و منافع حلقه هولاهوپ آشنا شوید.

استفاده صحیح از حلقه هولاهوپ می تواند بسیار مفید باشد. تحقیقات نشان داده استفاده از هولاهوپ در برخی موجب کاهش ۵ سانتیمتر از سایز کمر شد. محققین همچنین عنوان کرده اند هولاهوپ تنها بخشی از تمرینات ورزشی روزانه افراد بوده و در کنار آن دویدن اینتروال، کار با وزنه، یوگا و پیلاتس هم انجام شده است.

تبلیغات کتاب های کدینگ آموزش زبان انگلیسی

طی مطالعه انجام شده، هر دقیقه کار با هولاهوپ باعث سوزاندن ۷ کالری می شود و این وسیله به لاغر شدن کمک می کند. اگرچه این مقدار کالری بطور تقریبی برابر با راه رفتن سریع، پاور یوگا، ایروبیک یا پیلاتس است و در حین انجام این ورزش ها هم همین مقدار کالری یا بیشتر سوزانده می شود. هولاهوپ باعث تقویت عضلات مرکزی شده و بسته به نوع فعالیتی که درون حلقه انجام می دهید دیگر عضلات بدن را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان عنوان کردند در مقایسه با بدنسازی، چرخاندن حلقه به دور کمر نوعی ورزش هوازی محسوب می شود در حالی که کار با وزنه در حفظ و تحکیم عضلات نقش بسزایی داشته و نسبت به این نوع تمرین برتری دارد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد حلقه های سنگین تر انجام این تمرین را ساده تر می کند چرا که وزن حلقه باعث ایجاد قدری جنبش آنی می شود. از طرف دیگر، حین انجام حرکت باید عضلات شکم را منقبض نگه داشته تا حرکت تند و سریع حلقه دور کمر انجام شود و حلقه های سنگین تر بیش از انواع سبک آن عضلات شکم را تحت فشار قرار می دهند. از نظر اندازه، هرچه حلقه بزرگتر باشد استفاده از آن راحت تر است چرا که مدت زمان لازم جهت ایجاد واکنش و حرکت به سمت جلو و عقب و چرخش حلقه افزایش می یابد. اندازه مناسب حلقه برای افراد باید حدود ارتفاع کمر و استخوان جناغ سینه باشد.

آیا هولاهوپ کمر را باریک می کند؟

هولاهوپ دارای پیشینه طولانی است که به یونان باستان بر می گردد و تقریباً مشابه کاربرد کنونی از آن استفاده می شد. در واقع هولاهوپ مانند اسباب بازی برای کودکان یا یک وسیله تمرینی برای بزرگسالان مورد استفاده بود.

چرخش هولاهوپ تمرین بسیار موثری برای تمام عضلات بدن است و به سوخت کالری بیشتر به منظور کاهش وزن در اطراف قسمت های میانی بدن و همچنین به تقویت عضلات مرکزی با عضلاتی مستحکم کمک می کند. به منظور کاهش سایز شکم و پهلو باید با سوخت کالری، چربی های این ناحیه را از بین ببرید. هر گونه فعالیتی که به این منظور ضربان قلب را بالا می برد، موثر است.

چرخش با حلقه هولاهوپ در مقایسه با دیگر تمرین های ورزشی

محققان همچنین میزان کالری سوزی این ورزش را با دیگر تمرین های ورزشی مقایسه کردند. میان ۸ ورزش مختلف، چرخش هولاهوپ سومین حرکت از نظر بیشترین میزان کالری سوزی در دقیقه بود. کاردیو کیک بوکس و بوت کمپ دو ورزش برتر از نظر مقدار کالری سوزی در دقیقه بودند. البته این تفاوت به اندازه کمتر از یک کالری در دقیقه یا ۳۰ کالری در طول نیم ساعت بود.

چرخش با حلقه عضلات میان تنه ای را تقویت می کند.

علاوه بر سوزاندن کالری و چربی میان تنه ای، باید عضلات مرکزی بدن نیز تقویت شوند. تقویت عضلات شکم، مورب شکمی، ران و قسمت تحتانی کمر به منظور دستیابی به میان تنه ای متناسب لازم است. حرکت ران ها به منظور نگه داشتن حلقه دور کمر و فعالیت همه عضلات مرکزی انجام می شود، اما استفاده از هولاهوپ تمرینی فراتر از گرداندن یک حلقه در حول کمر است. بیشتر حلقه ها دارای وزن بودن که حدود نیم الی ۲ کیلو و هشتصد گرم سنگین هستند. می توانید حرکات بسیاری در عضلات هدف انجام داده و آنها را به فعالیت وا دارید.

عضلات مورب را بکشید.

حلقه را در پشت خود نگه دارید طوری که قسمت پایینی آن مقابل قسمت تحتانی کمر قرار بگیرد و قسمت فوقانی آن بالاتر از سر باشد. به یک سمت خم شوید و کاملاً بدن را بکشید دوباره به مرکز برگردید و دوباره بدن را به سمت دیگر بکشید. حلقه را با دو دست جلوی خود نگه دارید طوری که موازی با زمین قرار گیرد. زانوها را در وضعیت انجام حرکت ورزشی یعنی طوری که اندکی خم باشد نگه دارید. حلقه را نزدیک به خود نگه دارید همینطور که به سمت راست می چرخید و حلقه را به دست راست خود نگه دارید و دوباره به پشت تنه بیاورید. این بار میان تنه را به سمت چپ بگردانید و حلقه را با دست چپ نگه دارید. هنگام انجام این حرکت پاها را ثابت نگه دارید.

عضلات شکم را با حرکت دراز نشست با حلقه بتراشید.

روی مت ورزشی به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را به حالت خم قرار داده و پاها روی زمین باشد. حلقه را زیر بدن قرار دهید طوری که پایین حلقه زیر بخش تحتانی کمر و قسمت فوقانی آن بالای سر قرار گیرد. اطراف حلقه را بگیرید. عضلات شکم را منقبض کرده و پهنای شانه را چند سانت از زمین دور کنید. برای یک یا دو ثانیه آن را در بالاترین قسمت نگه دارید و دوباره به وضعیت اولیه بازگردید.

مزایای حلقه هولاهوپ بر سلامتی بدن

حلقه زدن فعالیتی مفرح و کم هزینه بوده که به حفظ سلامتی بدن کمک می کند. حلقه زدن فقط برای کودکان نبوده و همه روزه بیشتر افراد بزرگسال به منظور ارتقا سلامتی آن را دنبال می کنند.

چرخش با حلقه نوعی حرکت تکرار شونده و آرام است که به استحکام و تقویت عضلات مرکزی کمک می کند. این فعالیت حدود ۳۰ عضله مرکزی و اطراف آن را به فعالیت وا می دارد. تحقیقات نشان داده این نوع چرخش علاوه بر تقویت بخش تحتانی کمر، به عضلات ثبات بخشیده و به افرادی که در گذشته از کمردرد رنج می برده اند کمک می کند. تاثیرات این وسیله ساده باعث ایجاد تصویر ذهنی مثبت فرد از ظاهر فیزیکی خود می شود.

از نظر سوخت انرژی یک ساعت حلقه پُر فشار معادل یک ساعت دویدن طولانی روی تردمیل است. کار با حلقه موجب کاهش وزن و افزایش توان هوازی می شود. حلقه زدن به علت وادار کردن بدن به جذب اکسیژن توان هوازی را ارتقا می بخشد. در واقع وزن حلقه تعیین کننده سطح و شدت فعالیت هوازی در حال انجام است. هرچه وزن حلقه کمتر باشد به انرژی بیشتری نیاز دارید.

حلقه سلامتی مفاصل را بهبود می بخشد.

ماهیت ریتمیک و چرخشی حلقه باعث کمک به حرکت مفاصل بویژه مفاصل ستون فقرات می شود. متخصصان کاریوپرکتیک همواره از مزایای حرکت منظم مفاصل به منظور روشی برای دستیابی به سلامتی کامل مفصلی تاکید می کنند و حلقه زدن به این منظور راهی سریع و آسان است. بالا رفتن آگاهی از شرایط بدنی و بهبود طرز قرار گرفتن و وضعیت بدن با حلقه به تعادل عضلانی و استحکام آن، و همچنین کاهش پوشش اضافی روی مفاصل کمک کرده و از ابتلا به مشکلات کمر جلوگیری می کند.

سلامتی شما آرزوی ما است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «چربی سوزی با حلقه هولاهوپ»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات
HiU Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا