پیشگیری از خودکشی با هوش مصنوعی
فیسبوک و چند شرکت دیگر اعلام کردهاند خدماتی را بر پایه هوش مصنوعی ارائه میدهند که رفتار آنلاین افرادی را که در آستانه خودکشی یا آسیب رساندن به خود هستند، آشکار میکند. این خدمات به دنبال شواهد روز افزونی ارائه شدهاند که نشان میدهند الگوی زبانی (کلامی) پستهای افراد در شبکههای اجتماعی و روشهای ناخودآگاه تعامل آنها با تلفنهای هوشمند خود، به مشکلات روان شناختیشان ارتباط دارد.
چرا مهم است؟
آمار مرگ و میر ناشی از خودکشی در کشورهای مختلف رشد نگران کنندهای را نشان میدهد. برای مثال تنها در ایالات متحده آمریکا، خودکشی به دومین عامل مرگ در افراد بین 15 تا 34 سال تبدیل شده است. از این رو هر روشی که بتواند مددکار یا روانشناس را در زمان مناسب به کمک فرد بیمار برساند، مورد استقبال قرار میگیرد. علاوه بر چند شرکت تخصصی، غولهای فناوری مانند فیسبوک، اپل و گوگل هم ارائه چنین خدماتی را در برنامه خود قرار دادهاند.
چگونه کار میکند؟
پژوهشگران با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی بر پایه ماشین لرنینگ (یادگیری ماشینی)، الگوهای کلامی مردم و رفتارشان (برای نمونه سرعت حرکت انگشت روی نمایشگر تلفنهای هوشمند) را با علائم افسردگی و دیگر اختلالات روانی مقایسه میکنند تا بتوانند ارتباطات بالقوه را آشکار کنند. برای مثال، پژوهشگران مرکز خط پیامکی بحران (Crisis Text Line) در شهر نیویورک با تحلیل 54 میلیون پیامکی که ارتباط بیماران را با مشاوران برقرار میکند، متوجه شدند که واژگانی مانند ایبوپروفن یا پُل نشانههای بهتری از تفکرات خودکشی هستند.
چه دقتی دارد؟
کارشناسان اتفاق نظر دارند تا زمانی که همه گروههای فعال در این زمینه و بخصوص غولهای فناوری سیاستهای شفاف در پیش نگیرند، نمیتوان به تاثیر بالای این خدمات اطمینان پیدا کرد.