هوش مصنوعی و تجربه رفتار مصرف کننده

تبلیغات

امروزه ما به دوران جدیدی از فناوری و هوش مصنوعی وارد شده ایم، و فرصت های هیجان انگیزی برای بازاریابی و تجربه مصرف کنندگان به وجود آمده است. این امر مزایای قابل توجهی برای مصرف کنندگان دارد و خدماتی که از این طریق به آنها ارائه می شود، بسیار سریع تر از روش سنتی است.

ایده پیشنهادهای ابرشخصی سازی شده مانند آمازون گو (Amazon Go) که در آن فرد وارد فروشگاه می شود، آنچه می خواهد انتخاب می کند و بدون آنکه معطل بماند هزینه آنها را پرداخت می کند، رو به گسترش است. همه از ورود هوش مصنوعی به عرصه بازاریابی و خدمات مصرف کنندگان صحبت می کنند، اما باید دید واقعیت ورای این استقبال هیجان زده چیست.

در این مقاله شما می توانید با تاثیرات هوش مصنوعی بر بازار آشنا شوید.

مشارکت

هوش مصنوعی اکنون در میان ما است، و فناوری آینده نیست. این فناوری هم اکنون بکار برده می شود. خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی مانند آمازون گو نحوه تعامل ما با رسانه ها را دگرگون ساخته اند و با شناخت نیازهای ما پیش از بروز آنها، زندگی ما را متحول کرده است. زمانی که با شرکت مد نظر خود وارد گفتگوی مستقیم می شویم و یک خدمت کاملاً شخصی سازی شده دریافت می کنیم، احساس می کنیم که به معنای واقعی کلمه به ما اهمیت داده شده است.

تبلیغات
کتاب کدینگ تصویری ۱۱۰۰ واژه انگلیسی که باید دانست

به این ترتیب، آمازون گو را نباید یک محصول در نظر گرفت. بلکه بستری است که کسب و کارها می توانند در آن مشارکت کنند تا خدمات خود را به نحو اثربخش تری ارائه دهند. شرکت ها باید خود را به مرحله جدید هوش مصنوعی برسانند و استراتژی دیجیتال را در سرلوحه کارها قرار دهند.

هوش مصنوعی ملموس است.

با توجه به اینکه هوش مصنوعی تا حد زیادی از دید مصرف کنندگان پنهان است، شرکت ها چگونه باید از آن استفاده کنند؟ بسیاری از شرکت ها حجم عظیمی از داده ها را در اختیار دارند، بدون آنکه استفاده از آنها بکنند. آنها باید این داده ها را بکار گیرند.

از داده هایی که بوسیله هوش مصنوعی تحلیل می شوند، می توان برای طراحی و ارائه محصولات و خدمات منطبق با رفتارها و اولویت های مشتریان استفاده کرد. شرکت ها باید تصمیماتی که در مورد محصولات جدید خود می گیرند را بر پایه چنین تحلیل هایی قرار دهند. هر کسب و کاری باید از هوش مصنوعی برای حل مشکلات و مسائل خاص خود استفاده کند. انسان در تحلیل داده های ساختار نیافته عملکرد چندان موفقی ندارد، بنابراین، بهتر است که این کار بوسیله هوش مصنوعی انجام شود.

آیا هوش مصنوعی جایگزین خلاقیت خواهد شد؟

در صنایع مرتبط با خلاقیت بسیاری از افراد نگران چنین موضوعی هستند، اما واقعیت این است که این سوال در بسیاری از صنایع و حوزه ها مطرح می باشد. برخی از شرکت های حسابرسی امروزه از سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی برخوردارند که به اندازه یک حسابدار با تجربه و موفق کارآیی دارد، و این فناوری به سرعت در حال پیشرفت است.

بسیاری از صنایع در برابر گسترش هوش مصنوعی مقاومت می کنند، اما واضح است که آنها خیلی زود به روش هایی که اکنون حتی نمی توانیم تصور کنیم، تحت تاثیر این فناوری قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال، سال گذشته شرکت مک کان در ژاپن از هوش مصنوعی برای تهیه سناریوی یک آگهی تبلیغاتی استفاده کرد و یک فرد خلاق هم برای همان محصول سناریوی تبلیغاتی نوشت. هر دو سناریو خوب بودند، اما مشخص شد که هوش مصنوعی هم می تواند از عهده این کار خلاقانه برآید، با گسترش هوش مصنوعی خلاقیت حذف نخواهد شد، اما در انحصار انسان هم باقی نخواهد ماند.

آیا هوش مصنوعی انسان ها را حذف خواهد کرد؟

یک دغدغه مشروع این است که با گسترش هوش مصنوعی، انسان ها از صنایع حذف شوند. به عنوان مثال، اوبر به رغم اینکه در حال حاضر کارکنان بسیاری دارد، اما می توان آن را یک گردآورنده داده تعریف کرد. این شرکت احتمالاً در آینده دیگر با رانندگان همکاری نخواهد کرد. امروزه رانندگی خودروهای سنگین اولین شغل در آمریکا است. اما بدون تردید جزو اولین مشاغلی خواهد بود که بوسیله هوش مصنوعی حذف خواهد شد.

برای شرکت های کوچک یا آنهایی که در محیط کنونی رقابت در حال حذف شدن هستند، هوش مصنوعی می تواند یک مزیت واقعی نسبت به رقبا محسوب شود. باید فکر کنیم که شرایط ما انسان ها در آینده چگونه خواهد بود. می توانیم از هوش مصنوعی برای پیش بینی آن استفاده کنیم؟

آیا ماشین ها همه تصمیمات را برای ما خواهند گرفت؟

تصمیمات مربوط به مصرف کنندگان به صورت روزافزونی بر اساس الگوریتم ها خواهد بود. به این ترتیب، عادت های خرید مصرف کنندگان را منطقی تر و آسان تر می توان پیش بینی کرد.

البته این امر، هم اکنون محقق شده است. بسیاری از تصمیماتی که ما می گیریم، بر اساس کار نامحسوس هوش مصنوعی در پس زمینه شبکه های اجتماعی و سرویس های آنلاینی است که استفاده می کنیم.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «هوش مصنوعی و تجربه رفتار مصرف کننده»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله علی خادم در دوماهنامه توسعه مهندسی بازار، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

تبلیغات
HiU Company
برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا