با هیرسوتیسم آشنا شوید

تقریباً تمام خانم ها پشت لب و روی چانه، سینه، پشت و شکم موهای بسیار ریز و نازکی که کرک نامیده می شود، دارند. هیرسوتیسم (Hirsutism) شرایطی است که طی آن، این کرک ها، خشن و سیاه می شوند. تفاوت اصلی بین موی طبیعی و هیرسوتیسم در بافت مو است.

این عارضه یک شرایط بی ضرر است، اما گاهی در خانم های جوان و نوجوان سبب اضطراب و نگرانی و کاهش اعتماد به نفس شده و در برخی موارد عوارض روانی شَدیدی به دنبال دارد. البته خوب است بدانید هیرسوتیسم می تواند علامتی از مشکلات داخلی باشد، پس لازم است این نشانه را جدی بگیرید.

در ادامه شما می توانید با علل مهمی که می تواند زمینه ایجاد این عارضه را فراهم کند و راه های درمانی آن آشنا شوید.

خانم ها مقدار بسیار کمی هورمون های مردانه دارند، اما زمانی که میزان تولید آندروژن ها (هورمون های مردانه) در تخمدان های خانم ها خیلی زیاد باشد، می تواند منجر به رشد موهای زائد شود، گاهی اوقات نیز علت بروز موهای زائد ریشه ژنتیک دارد و حاصل وراثت خانوادگی است. یکی دیگر از رایج ترین علل رویش موهای زائد سندروم تخمدان پلی کیستیک است.

هر چند تومور یا سرطان غده فوق کلیوی یا سرطان تخمدان هم می تواند سبب رشد موهای زائد در خانم ها شود. همچنین عامل دیگر می تواند استفاده از بعضی داروهای خاص مانند تستوسترون، استروئیدهای انابولیک، سیکلوسپروین و ماینوکسیدیل باشد.

توصیه می شود تمام افرادی که دچار هیرسوتیسم هستند به پزشک مراجعه کنند تا علت زمینه ای این عارضه مشخص شود. با استفاده از سونوگرافی تخمدان ها و غدد فوق کلیوی و آزمایش های هورمونی و در صورت لزوم و نظر پزشک متخصص با انجام سایر اقدام های پاراکلینیکی مانند سی تی اسکن و… می توان علت اصلی این عارضه را تشخیص داد.

درمان پزشکی موهای زائد

  1. اگر رشد موها بر اثر اختلالات غده فوق کلیوی باشد، به احتمال زیاد به درمان پزشکی نیاز است. در چنین مواردی پزشکان به عنوان اولین انتخاب قرص های ضد بارداری و داروهای آنتی آندروژن تجویز می کنند. قرص های ضد بارداری در اندازه ای که پزشک توصیه می کند در کاهش سطح هورمون تستوسترون موثر است و به درمان موهای زائد کمک می کند.
  2. داروهای ضد آندروژن برای کنترل ترشح هورمون های مردانه توصیه می شود، اما درمانی بلندمدت به حساب آمده و 3 تا 6 ماه طول می کشد تا اثر خود را نشان دهد. داروهای ضد آندروژن رویش موهای جدید را کاهش می دهند اما احتمال اینکه از موهای قبلی هم بکاهند، کم است.
  3. برخی پزشکان برای کاهش موهای زائد کِرم دارویی eflornithine (افلورنیتین) را توصیه می کنند. این کرم موهای زائد را بطور کامل از بین نمی برد اما بعد از 6 تا 8 هفته اثر قابل توجهی از خود باقی می گذارد. گفتنی است با توقف استفاده از این کرم، سر و کله موهای زائد دوباره پیدا می شود.
  4. از آنجا که کاهش وزن به کاهش سطح استروژن ها (گروهی از هورمون جنسی خانم ها) کمک می کند، به خانم های چاق توصیه می شود وزن خود را کاهش دهند.
  5. روش دیگری که برای درمان موهای زائد استفاده می شود، لیزر درمانی یا استفاده از جریان الکتریکی است. باید در نظر داشته باشید که این روش علاوه بر هزینه بر و زمان بر بودن، می تواند عوارض جانبی مانند ورم، زخم و قرمزی به همراه داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد نوشیدن دو بار در روز چای نعناع، به کنترل رشد غیر طبیعی مو در خانم ها کمک می کند. در واقع مصرف چای نعناع، موجب کاهش هورمون مردانه تستوسترون آزاد یا فعال در خون می شود. همچنین شیرین بیان، نعناع، چای سبز و مریم گلی هم علاوه بر رفع موهای زائد در درمان تنبلی تخمدان ها هم تاثیر دارند. سلامتی شما آرزوی ما است.

[toggle title=”برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.” state=”close” ]

مقاله علمی و آموزشی «با هیرسوتیسم آشنا شوید»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مصاحبه با دکتر بهروز باریک بین توسط مجله سیب سبز، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

[/toggle]

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا