چگونه عادت جویدن ناخن را کنار بگذاریم؟

تبلیغات

دانشمندان هنوز نمی دانند که آیا جویدن ناخن ها ارثی است یا خیر. اما کودکانی که والدین شان ناخن های خود را می جوند، بیشتر احتمال جویدن ناخن را دارند. مطالعات نشان داده است که حتی اگر والدین قبل از به دنیا آمدن کودک هم جویدن ناخن را ترک کنند، باز هم کودک احتمالاً ناخن هایش را می جود.

گاهی جویدن ناخن ها نشانه فشار روحی یا عاطفی است، این رفتار در افرادی که عصبی و مضطرب هستند بیشتر بروز می کند. در واقع جویدن ناخن ها راهی برای کنار آمدن با احساسات شان است. گاهی ممکن است وقتی بی حوصله یا گرسنه هستید و یا احساس ناامنی می کنید ناخن های خود را بجوید.

در اکثر مواقع جویدن ناخن ها به صورت خودکار و بدون فکر کردن اتفاق می افتد. در این مقاله شما می توانید با راه کنترل و ترک کردن عادت جویدن ناخن آشنا شوید.

جویدن ناخن ها اغلب باعث بروز آسیب های جدی نمی شود، اما قطعاً جنبه های منفی نیز دارد:

  • می تواند ظاهر ناخن هایتان را به شکل ناخوشایندی تغییر دهد. اگر به بافت اطراف ناخن آسیب بزنید ممکن است بطور طبیعی رشد نکند. همین امر زیبایی ناخن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • می تواند لبخند شما را خراب کند. هنگام جویدن ناخن ها ممکن است به دندان تان آسیب بزنید و باعث ترک یا شکستگی دندان تان شوید. همچنین جویدن ناخن ها در طول زمان ممکن است باعث بروز مشکلاتی در فک ها شود.
  • می تواند باعث بروز بیماری در شما شود. دست شما منبع میکروب ها هستند و ناخن ها بهترین مکان برای مخفی شدن آنها می باشد. هنگامی که شما چندین مرتبه در روز انگشت تان را در دهان تان می کنید، احتمال بروز بیماری در شما بیشتر می شود. همچنین با آسیبی که به پوست انگشت ها وارد می کنید، راهی برای ورود میکروب ها به داخل ایجاد می کنید.

راه های پیشگیری از عادت جویدن ناخن

احتمالاً یک شبه نمی توانید تغییری ایجاد کنید، اما با کمی زمان و تلاش می توانید عادت جویدن ناخن ها را ترک کنید. شاید بد نباشد که روش های زیر را امتحان کنید.

  • ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید. وقتی ناخن به اندازه ای بلند نباشد که بتوانید آن را بجوید، احساس خوبی به شما نمی دهد.
  • روی ناخن ها را با چیزی که طعم ناخوشایندی دارد بپوشانید. انواع مخصوصی از لاک ناخن وجود دارد که طعم تلخی دارد. طعم ناخوشایند لاک باعث می شود قبل از جویدن ناخن ها بیشتر به این عمل فکر کنید.
  • برای مانیکور کردن ناخن هایتان هزینه کنید. وقتی در آرایشگاه، هم پول و هم زمان صرف ناخن هایتان کنید، هم احساس خوبی پیدا می کنید و هم دلیلی برای حفظ ناخن هایتان دارید.
  • دستکش بپوشید. ممکن است احمقانه به نظر برسد اما اگر به ناخن ها دسترسی نداشته باشید، طبیعتاً نمی توانید آنها را بجوید. اگر نمی توانید به هر دلیلی از دستکش استفاده کنید، روی ناخن هایتان برچسب بزنید. برچسب هم می تواند همان نقش دستکش را ایفا کند.
  • محرکی که باعث انجام این واکنش (جویدن ناخن) می شود را پیدا کنید. به رفتارهای خود در طول روز توجه کنید و ببینید موقع انجام چه کاری یا در چه حالتی ناخن می جوید. وقتی بدانید چه چیزی موجب انجام این رفتار می شود، راحت تر می توانید با آن مقابله کنید.
  • دست یا دهان تان را مشغول نگه دارید. با چیزهایی مثل توپ یا سنگ های ضد استرس، یا حتی یک خودکار خود را مشغول نگه دارید. آدامس بجوید تا دهان تان نیز مشغول باشد. انرژی که صرف جویدن ناخن ها می کردید را برای کار دیگری صرف کنید.

اگر نمی توانید به یکباره این عادت را ترک کنید، در طول زمان این کار را انجام دهید. هدف های کوچک برای خود تعیین کنید. برای مثال، یک هفته سعی کنید که ناخن های دست راست را نجوید. حتی می توانید هدف کوچکتری در نظر بگیرید؛ تنها یک انگشت را انتخاب کنید و برای یک هفته ناخن آن انگشت را نجوید. وقتی بعد از مدتی به این هدف رسیدید، انگشت دیگری را مد نظر قرار بدهید. همین روش را برای تمام انگشت ها ادامه دهید.

اگر همچنان بعد از امتحان کردن چند روش نتوانستید این عادت را ترک کنید، با پزشک در این مورد صحبت کنید تا بتوانید بهترین راه درمان را اتخاذ کنید و این عادت را برای همیشه ترک کنید. سلامتی شما آرزوی ما است.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «چگونه عادت جویدن ناخن را کنار بگذاریم؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله WebMD ترجمه شده توسط مجله سلام سلامت، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه