نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟
اگر شما به شدت دنبال افزایش ترافیک و تعامل کاربران با وب سایتتان، افزایش ثبت ایمیل توسط کاربران، افزایش فروش محصولات و خدمات خود و در مجموع بیشتر کردن تعداد مشتریهایتان هستید، احتمالاً با مفهومی به نام نرخ پرش یا Bounce Rate برخورد داشتهاید و اگر پیش زمینهای از آن داشته باشید به دنبال کم کردن آن هستید.
به عبارت سادهتر میتوان گفت که کاربران و بازدیدکنندگان شما پیش از آنکه به صفحهای دیگر از سایت شما بروند، از همان صفحهای که به آن فرود آمدند (صفحه فرود) از سایت شما خارج شوند.
یکی از راههای کاهش نرخ پرش (و یا افزایش نرخ تبدیل کاربرانتان)، استفاده کردن از چندین صفحه فرود است. در سال 2013، مطالعاتی که توسط HubSpot ترتیب داده شد و توسط Ion Interactive به اشتراک گذاشته شد، نشان میداد که شرکتهایی با 40 صفحه فرود (و یا بیشتر)، 12 برابر نسبت به شرکتهایی که 5 صفحه فرود (و یا کمتر) دارند، فروش بیشتری را تجربه کردهاند.
به عبارت دیگر، اگر شما نرخ پرش (Bounce Rate) زیادی را روی صفحات فرود خود شاهد بودید، این امر نشانهای است که سایت و بازاریابی محتوایی شما نیازمند یک بازطراحی بسیار جدی است.
کاهش نرخ پرش میتواند به افزایش نرخ تبدیل شما کمک کند. هنگامی که شما به معماری تبدیل پی بردید، شما میتوانید یک استراتژی محتوایی شفاف و مناسب را برگزیده و در نتیجه به کسبوکار خود رونق ببخشید.
تعریف نرخ پرش
حال که با اهمیت نرخ پرش بیش از پیش آشنا شُدید، بهتر است مستقیماً به تعریف آن بپردازیم.
هنگامی که شما به سختی روی عملکرد وب سایتتان در نتایج جستجو کار میکنید، یکی از کارهایی که باید انجام دهید کاهش یک نرخ پرش بالا است. به عبارت دیگر، یک نرخ پرش بالا نشانهای است از اینکه یک بخشی از استراتژی شما اشتباه بوده و شما افراد درست و مرتبط با موضوعات خود را به سایتتان جذب نمیکنید.
تعریفی که در تصویر پایین قابل مشاهده است، تعریف گوگل آنالیتیکس از Bounce Rate است.
در تعریف گوگل آنالیتیکس از نرخ پرش آمده: «درصد مشاهده یک صفحه. (به عنوان مثال درصد بازدیدهایی که کاربر از همان صفحهای که وارد سایت شما شده، از سایت شما خارج شده است.) Bounce Rate یک واحد اندازهگیری برای کیفیت بازدیدها است و یک نرخ پرش بالا نشاندهنده این است که صفحات ورودی سایت (صفحه فرود) به کاربران شما مرتبط نیستند.»
علاوه بر آن، اگر کمی دقت کنید، در این تصویر این مورد نیز به چشم میخورد که «گوگل به نرخ پرش وب سایت شما به عنوان یکی از پارامترهایی که در رتبهبندی سایت تاثیرگذارند، نگاه میکند.»
به عبارت دیگر، هنگامی که یک کاربر (به عنوان مثال مشتری، خواننده و…) هر صفحهای از سایت شما را مشاهده میکند (که به عنوان صفحه ورودی شناخته میشود) و بدون اینکه صفحات دیگر سایت شما را (که دارای دامنه یکسانی هستند) نگاه کند، از آن خارج میشود، یک پرش اتفاق افتاده است. حال نرخ پرش شما، درصدی از تمامی کاربرانی است که به همان صفحه وارد شده و از همان صفحه خارج شدهاند، بدون آنکه حتی روی یک صفحه دیگر از وب سایت شما کلیک نمایند.
سناریوهای نرخ پرش چگونه تعریف میگردند؟
نرخ پرش، وقتی ثبت میگردد که یکی از 4 عمل زیر توسط بازدید کننده صورت بگیرد و این یعنی که انتظار آنها از صفحه فرود یا وبسایت شما برآورده نشده است:
- کلیک بر دکمه برگشت مرورگر وب (بیشتر این عمل رخ میدهد.)
- بستن مرورگر (شامل بستن تب یا صفحه خود مرورگر)
- وارد کردن یک URL متفاوت و ورود به وبسایتی دیگر
- اتفاقی در آن صفحه توسط مخاطب رخ ندهد. (وبسایت 30 دقیقه به حال خود رها گردد.)
چه نرخ پرشی مناسب است؟
بر اساس آنچه گوگل در گذشته منتشر کرده است، میانگین نرخ پرش میان 41٪ تا 55٪ است. ولی در حقیقت یک نرخ پرش به موارد زیر بستگی دارد:
- صنعت
- اعتبار یک برند
- نوع وبسایت
- نوع صفحه وب
- مشتری در کدام مرحله چرخه زندگی خود قرار دارد.
- قصد کاربر
- و فاکتورهای پنهانی که روی این مورد تاثیر میگذارند.
گوگل آنالیتیکس برای نرخ پرش وبسایتهایی که در زمینههای مختلف به فعالیت میپردازند، معیارهایی استخراج کرده است که عبارتند از:
- وبسایتهای محتوا: 40٪ الی 60٪
- وبسایتهایی که قصد دارند موقعیت فروش بالقوه خود را افزایش دهند (Lead Generation): برابر با 30٪ الی 50٪
- وبلاگها: 70٪ الی 98٪
- وبسایتهای خردهفروش: 20٪ الی 40٪
- سایتهای سرویسدهی: 10٪ الی 30٪
- صفحات فرود: 70٪ الی 90٪
افزایش خوانایی محتوا
یکی از مواردی که به شدت میتواند روی نرخ پرش تاثیرگذار باشد، ناخوانا بودن محتوا است. این ناخوانایی هم میتواند در خود محتوا باشد و هم در نحوه قرارگیری جملات و فاصله هر خط نسبت به هم. یکی از عواملی که میتواند قطعاً باعث ترس کاربر شده و او را از ادامه مطالعه منصرف میکند، پاراگرافهای سنگین و طولانی است.
برای اینکه به خوانایی محتوای خود بیافزایید، میتوانید از کدهای عناوین فرعی (ساب هدینگها، تگهای h1 – h2 – h3 و…) استفاده کنید. علاوه بر آن میتوانید لیستها و فهرستهای موجود در محتوایتان را به صورت لیست نشانهدار (Bullet Points) استفاده نمایید.
در ادامه نکات کوچکی را مطرح کردهایم که میتواند ساختار محتوای شما را بهتر کرده و در نتیجه میتواند باعث افزایش خوانایی محتوا شود:
- از کدهای هدینگ برای عنوانها و زیرعنوانهای موجود در محتوای خود استفاده کنید.
- از بولت پوینت برای لیستها و یا توضیحات برخی عبارات استفاده کنید.
- در هر کجای محتوایتان که لازم بود از نمودارها، تصاویر، اسکرینشات و نقل قولهایی از بزرگان صنعت تخصصی خودتان استفاده کنید.
- برخی از کلمات کلیدی محتوایتان را بولد کنید. (البته دقت کنید که در این کار زیادهروی نکنید.)
- در محتوای خود سوالهای زیادی را از خوانندگان بپرسید تا آنها ملزم به تعامل با سایت شما و ارسال دیدگاههایشان باشند.
- محتوای خود را با زیر فصلی با عنوان نتیجهگیری به پایان برسانید. این امر میتواند کاربرانتان را به تعامل بیشتر ترغیب کند. سعی کنید در نتیجهگیری محتوای خود از جملات امری استفاده نمایید.
بنابراین همواره دقت داشته باشید که ساختار محتوای خود را به گونهای در نظر بگیرید که به خوانایی محتوا کمک کرده و همچنین از جملات بلند و پاراگرافهای سنگین و طولانی پرهیز کنید. با انجام این کار میتوانید به مرور زمان، شاهد کاهش نرخ پرش کاربران وب سایتتان باشید.
بیشتر بدانید…
هر صفحه از یک وبسایت، نرخ خروج مختص به خود را دارد. این کمیت، وقتی مطرح میگردد که کاربر بیش از یک صفحه را بازدید کرده و ناگهان تصمیم به خروج از وبسایت گرفته باشد. نرخ پرش هنگامی ثبت میشود که فردی وارد یک صفحه فرود یا صفحه وبسایتی شود و بدون رفتن به صفحه دیگری، از آن صفحه خارج گردد.
هرچه سرعت لود یک وب سایت افزایش یابد، به جز آنکه باعث کاهش نرخ پرش خواهد شد، نرخ تبدیل را نیز افزایش خواهد داد. وب سایتهای سریعتر، شاهد نرخ تبدیل بالاتری نیز هستند.