عوامل رتبه بندی سئو: چه چیزهایی مهم هستند و چه چیزهایی مهم نیستند؟

با توجه به پیشرفت های فناوری، موتورهای جستجو می توانند الگوریتم های رتبه بندی خود را تغییر دهند و اصلاح کنند تا قادر به نمایش نتایجی باشند که بیشتر با هدف جستجو کننده همخوانی داشته باشد. از آنجا که این الگوریتم ها دائم در حال بهینه شدن و اصلاح هستند، عوامل موثر در رتبه بندی موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر و تحول می باشند. شاید برخی از این عوامل در گذشته ای نه چندان دور تاثیر زیادی روی رتبه بندی جستجوها داشتند، اما در حال حاضر کارآیی زیادی ندارند و پیدایش عوامل جدید مانند سازگاری بهتر با گوشی های همراه یا HTTPS بازگوکننده تغییرات فناوری و رفتار کاربران هستند.

اما سوال اساسی که در این میان مطرح می شود این است که مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی رتبه بندی نتایج، چه معیارهایی هستند؟ اخیراً همایشی تحت عنوان «عوامل رتبه بندی سئو: چه چیزهایی مهم هستند و چه چیزهایی مهم نیستند؟» برگزار شد و متخصصان حاضر در این همایش به پرسش ها پاسخ دادند. پاسخ های آنها مبتنی بر مطالعات و تحقیقات در مقیاس بسیار وسیع است که توسط SEMrush و Searchmetrics انجام شده است.

در ادامه شما می توانید نتایج این همایش را مطالعه نمایید.

عوامل رتبه بندی از نگاه کارشناسان موسسه SEMrush

اولگا آندرینکو از کارشناسان برجسته سئو در موسسه SEMrush که در این همایش حضور داشت، نتایج تحقیقات وسیع این شرکت در رابطه با عوامل رتبه بندی صورت گرفته را تشریح کرد. آنها برای رسیدن به این نتایج 100 حالت مختلف برای 600 هزار کلیدواژه را بررسی کردند. نتایج حاصل از پژوهش های این موسسه به شرح زیر است.

امنیت وب سایت (HTTPS)

SEMrush متوجه شد 65 درصد وب سایت های حاضر در سه رتبه اول برای جستجوهای خیلی زیاد کلیدواژه ها از پروتکل انتقال ابرمتن ایمن استفاده می کنند. با اینکه این مسئله نمی تواند عامل عمده ای به حساب بیاید، آندرینکو پیشنهاد می کند برای کمک به اعتمادسازی بیشتر نزد کاربران، وب سایت ها به HTTPS سوئیچ کنند.

طول محتوا

طول محتوا عموماً تاثیر مثبتی بر رتبه بندی جستجوها دارد. این یافته SEMrush نشان می دهد محتوای سه جستجوی اول بطور متوسط حدود 45 درصد طولانی تر از وب سایتی است که در رتبه بیستم قرار گرفته است. اما آندرینکو پیشنهاد نمی کند که برای قرار گرفتن در صدر فهرست جستجو از مقدار زیادی محتوای بدون هدف استفاده کنید، بلکه محتوای شما باید به اندازه کافی طولانی باشد و در کنار آن مرتبط با موضوع و منطبق با هدف کاربر باشد. به کاری که رقبایتان انجام می دهند نگاه کنید و در پی یافتن راهی برای تولید محتوای بهتر باشید که بتواند ارزش بیشتری برای کاربران داشته باشد.

کلیدواژه ها

SEMrush در رابطه با کلیدواژه ها به نتایج جالبی رسیده است: «در 35 درصد دامنه هایی که برای حجم زیادی از کلیدواژه ها رتبه گرفته اند، خبری از کلیدواژه در عنوان نیست.» این موضوع نشان می دهد الگوریتم های گوگل در درک و فهم محتوا و مترادف ها عملکرد بهتری پیدا کرده اند.

تعداد بسیار کمی از لینک ها حاوی کلیدواژه در داخل انکور تکست هستند، حتی در بین کلیدواژه های دسته بسیار زیاد هم، تنها 8 درصد کلیدواژه دارند. این مسئله بیان کننده آن است که وجود کلیدواژه ها در انکور تکست مانند سابق تاثیر زیادی در اولویت رتبه دهی سایت ندارند.

ترافیک وب سایت

برای بررسی تاثیر ترافیک وب سایت روی رتبه بندی سایت، SEMrush تحقیقات خاص و ویژه ای انجام داد. آنها متوجه شدند تعداد بازدیدها روی کلیدواژه های با حجم زیاد مهم است. اما جالب اینجا است که ترافیک جستجو لزوماً تاثیر زیادی روی رتبه سایت ندارد، هر چند ترافیک مستقیم تاثیرگذار است.

سیگنال های کاربر

تحقیق SEMrush به سیگنال های مختلف کاربر نیز توجه داشت، به این صورت:

  • Bounce Rate: بطورکلی، bounce rate تاثیر زیادی روی قرار گرفتن در سه رتبه اول ندارد، اما تاثیر آن برای رتبه های پایین تر بیشتر می شود. همین مسئله به ما می گوید سایت هایی که رتبه های بالاتر دارند از محتوای مرتبط بیشتری برخوردار هستند، سرعت سایت آنها بالاتر و اعتماد کاربر به آنها بیشتر است.
  • تعداد صفحات در هر جلسه: هرچه تعداد صفحات در یک جلسه بیشتر باشد، تاثیر بیشتری روی رتبه سایت دارد. آندرینکو در صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که گوگل بطور مستقیم به سیگنال های کاربر توجه نمی کند، اما اگر مقدار آنها برای سایت شما پایین است، یعنی کاربران به اندازه کافی با سایت تان ارتباط برقرار نمی کنند.

لینک ها

ساخت لینک های با کیفیت بالا چه از نظر ارجاعات دامنه و چه از نظر بک لینک های دنبال شده، همچنان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آندرینکو روی تاثیر مستقیم بک لینک ها تاکید دارد، به ویژه سایت هایی که میزان جستجوی کلیدواژه های هدف آنها کمتر از 10 هزار در ماه است. آندرینکو همچنین بر این باور است که تمام سایت های با رتبه بالا (یعنی آنها که در صفحه اول قرار می گیرند) از بهینه سازی های داخل صفحه استفاده کرده اند.

چرا عوامل عمومی رتبه بندی از بین رفتند!

نفر بعدی در این همایش مارکوس توبر از شرکت Searchmetrics بود. شرکت وی نیز عوامل رتبه بندی را مورد بررسی قرار داده بود، اما به جای توجه بیشتر به کلیدواژه هایی که جستجوهای بیشتری داشتند، به روندهای عمومی در برابر روندهای منحصر به فرد در صنعت توجه کرده بود. وی خاطر نشان کرد با وجود وسیع تر بودن روندهای عمومی تاثیرگذار در عوامل رتبه بندی عوامل دیگری بودند که در صنایع خاص تاثیر مهمی داشتند. یافته های Searchmetrics به شرح زیر است:

روندهای عمومی

همه سایت ها در حال بهینه سازی زمان بارگذاری صفحه هستند. با اینکه این عامل تاثیر زیادی روی رتبه سایت ندارد، اما اهمیت آن در این است که می توانید عملکرد سایت تان را با رقبای خود مقایسه کنید. توبر هم مانند آندرینکو به این نتیجه رسید که نبود کلیدواژه ها در عنوان صفحه چندان مهم نیست. در واقع، تنها 48 درصد وب سایت هایی که در جستجوها در رتبه اول قرار می گیرند، از کلیدواژه ها در تگ Title استفاده کرده بودند. پس، نتیجه می گیریم گوگل در رابطه با تصمیم گیری های خود بدون در نظر گرفتن این عامل پیشرفت خوبی داشته است. دیگر یافته آنها افزایش اهمیت تعداد کلمات در رتبه بندی سایت بود، اما نباید فقط طول محتوا را بیشتر کرد و منتظر افزایش رتبه سایت در صفحات جستجو بود.

روندهای ویژه صنعت

توبر متوجه شد عوامل مختلف رتبه بندی تاثیرات مختلفی دارند و این مسئله به کوئری آنها بستگی دارد، پس Searchmetrics عوامل مورد بحث را برای صنایع مختلف مانند تجارت الکترونیک، مالی، بهداشت و درمان، رسانه و سفر بطور جداگانه بررسی کرد.

در این تحقیق، حوزه تاثیر هر کدام از عوامل رتبه بندی در هر یک از صنایع نام برده به دقت بررسی شد. به عنوان مثال، HTTPS برای سایت های مالی اهمیت بیشتری دارد، زیرا بحث اعتماد کاربران مطرح است، اما درباره سایت های سفر چندان مورد توجه نیست. استفاده از تصاویر نیز برای سایت های مالی اهمیت ندارد، اما در سایت های سفر اهمیت بسیار بالایی دارد. پس، بحث اصلی در اینجا هدف کاربر است: کاربر چه می خواهد؟ پاسخ این پرسش برای صنایع گوناگون متفاوت است.

تفاوت بین عوامل رتبه بندی تنها محدود به صنایع نمی شود، بلکه وب سایت های نیچ (niche websites) هم می توانند روندهای مختلف داشته باشند. وب سایت های نیچ، سایت هایی هستند که تمرکزشان بر یک محتوای خاص قرار دارد. این سایت ها بر دو عامل کاربردی و مورد پسند بودن مطلب برای مخاطب تاکید دارند. توبر متوجه شد برخی عوامل خاص با توجه به نوع سایت ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در حالی که بکارگیری HTTPS برای بهبود وضعیت سئو در ارتباط با یکسری از سایت ها پیشنهاد می شود، اما در ارتباط با سایت هایی همچون دستور پخت غذا این گونه نیست. از طرف دیگر، استفاده از داده های ساختار یافته و مارک آپ schema.org در سایت های مربوط به دستورالعمل پخت غذا زیاد است، شاید به دلیل اینکه دستورالعمل های غذا دارای ریچ اسنیپت های (Rich Snippet) با ارزشی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) هستند. ریچ اسنیپت ها برای توضیح اطلاعات و داده های نشانه گذاری شده در سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند. ریچ اسنیپت ها با هدف درک دقیق تر و هوشمندانه تر محتوا و ماهیت یک سایت از سوی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرند. بطورکلی، توبر عقیده دارد سیگنال های رتبه بندی به صنعت و نیچی که در آن هستید بستگی دارد؛ پس، زمانی که به فکر ساختار سایت خود و تولید محتوا برای صفحات آن هستید، حتماً به نیاز کاربران فکر کنید.

چگونه از این یافته ها در کار استفاده کنیم؟

آخرین سخنران هرندون هاستی بود. وی مدیر بازاریابی Container Store است. ارائه وی بیشتر روی نحوه استفاده از داده ها و یافته های سخنرانان قبلی برای کاربردهای عملی تاکید داشت. او برای تشریح یافته های خود از مطالعات موردی استفاده کرد.

سرعت سایت

سرعت سایت یکی از عوامل بلندمدت در رتبه بندی سایت است و با توجه به اینکه نرخ استفاده از موبایل در بین کاربران رو به افزایش است، اهمیت آن نیز سیر صعودی دارد. در اینجا نگاهی داریم به توصیه های وی در خصوص بهینه سازی سرعت سایت:

  • Caching: بیشتر دنبال اجزایی روی سایت تان باشید که در حال حاضر آنها را کش نکرده اید یا باید آنها را برای مدت طولانی تری کش کنید.
  • ترکیب فایل های خارجی: ایده خوبی است که اندازه صفحه خود را از طریق میزبانی کدهای جاوا اسکریپت و CSS روی فایل های خارجی کاهش دهید، اما به این نکته دقت کنید، اگر این کار به شکل گیری این مسئله منجر شود که تعداد فراخوانی منابع خارجی شما به رقم 30 تا 40 منبع برسد، در این حالت نتیجه معکوس دریافت خواهید کرد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد فایل های خارجی را با یکدیگر ترکیب کنید. این کار باعث کم شدن تعداد فایل ها می شود و به همان نسبت تعداد فراخوانی ها را نیز کاهش می دهد.
  • مدیریت تگ ها: تگ هایی را که استفاده نمی کنید، حذف کنید و حتماً از آخرین نسخه تگ هایی که در سایت تان بکار رفته استفاده کنید.
  • بهینه سازی تصاویر: به عقیده هاستی، اندازه تصاویر مهم ترین عامل تاثیرگذار روی سرعت سایت است. اگر بتوانید حجم عکس را کوچک کنید، باعث بالا رفتن سرعت صفحه شده اید. از عکس های خیلی بزرگ استفاده نکنید. فقط زمانی این کار را انجام دهید که مشتری شما درخواست کند.

HTTPS

از سال 2014 به بعد که گوگل اعلام کرد، HTTPS در بالا رفتن رتبه سایت تاثیر دارد سئوکارها به افزایش امنیت سایت های خود اهمیت بیشتری دادند. زمانی که به HTTPS سوئیچ می کنید، باید به سرعت سایت توجه کنید زیرا این پروتکل تا اندازه ای سرعت سایت را پایین می آورد. اما به عقیده خیلی ها این کار ارزش پایین آمدن سایت را دارد. چون ممکن است روزی برسد که گوگل HTTPS را یکی از الزامات سایت معرفی کند مانند همان چیزی که برای بروزرسانی های منطبق با موبایل رخ داد.

نکته منفی سوئیچ به HTTPS ریسک ها و چالش های مرتبط با طراحی دوباره سایت است بدون اینکه لذتی در کار باشد، زیرا در این حالت مجبور هستید تا در تمام قسمت های مختلفی سایت HTTP را به HTTPS تبدیل کنید.

بزرگترین عضوی که ممکن است در مهاجرت از HTTP به HTTPS فراموش شود، تگ های استاندارد و متعارف است. بروزرسانی این تگ ها امری حیاتی است، زیرا وجود تگ های قدیمی می تواند باعث از دست رفتن ترافیک و کارآیی سایت شود.

متادیتا

برخلاف یافته های دو سخنران قبلی، هاستی معتقد است که عناوین تاثیر زیادی دارند و می توانند تفاوت های عمده ای را به ویژه در سایت های با رتبه های پایین ایجاد کنند.

البته توضیحات متا تاثیری در رتبه ندارند، اما می توانند نرخ کلیک خوردن را بهبود بخشند. با این حال، هاستی متوجه شد اضافه کردن کلیدواژه ها، نام برندهایی که مردم آنها را می شناسند، سایت رسمی و تبلیغات و فروش در داخل توضیحات متا باعث افزایش کارآیی می شود.

تغییرات SERP

تغییرات صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) می تواند نرخ کلیک خوردن را به شدت پایین بیاورد. شاید در این بین مواردی وجود داشته باشند که روی آنها کنترلی نداشته باشید. اما همچنان می توانید استراتژی های خود را با این واقعیت در حال تغییر وفق دهید. به عنوان مثال، هاستی توصیه می کند که به دنبال جعبه های پاسخ سریع که به آنها اسنیپت های ویژه هم گفته می شود باشید. اینها برای خیلی از کلمات کلی و عمومی بکار می روند و می توانند بین 15 تا 90 درصد فضای بالای SERP را اشغال کنند.

برای بدست آوردن اسنیپت باید در صفحه اول باشید، اما لازم نیست حتماً جزء 5 سایت اول باشید. حتی پیشنهاد می شود از داده ساختار یافته استفاده کنید. زیرا با هوشمندتر شدن گوگل و بهینه شدن درک آن از کوئری، امکان کسب جستجوی دقیق تر فراهم می شود.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «عوامل رتبه بندی سئو: چه چیزهایی مهم هستند و چه چیزهایی مهم نیستند؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت Search Engine Land ترجمه شده توسط حمید نیک روش از مجله شبکه، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا