تست AB چیست؟
تست AB یا تست A/B که با عنوان تست Split و یا تست Bucket نیز شناخته میشود، یک روش برای مقایسه دو نسخه متفاوت از یک صفحه وب یا اپلیکیشن است. این تست بدین منظور انجام میگیرد تا وبمستر بتواند تشخیص دهد تا کدام یک از این صفحات عملکرد بهتری داشته و بازخورد بهتری از کاربر دریافت کرده است.
تست AB بدین صورت است که برای هر کاربر، به صورت تصادفی یک نسخه از دو نسخه طراحی شده برای صفحه مورد نظر به نمایش در میآید. سپس بر اساس دادههای آماری و آنالیزهای صورت گرفته روی فعالیتهای کاربر بر این صفحات، بهترین طراحی صفحه با بالاترین نرخ تبدیل کاربر انتخاب میشود.
اجرای یک تست AB که مستقیماً بواسطه تغییر یک/چند المان مشخص در صفحه مورد نظر صورت میپذیرد، میتواند تمرکز شما را معطوف به سوالات بنیادینی درباره طراحی و نحوه چیدمان المانهای مورد نظرتان در وبسایت یا اپلیکیشنتان نماید. در نتیجه با جمعآوری دادههای مناسب از این تست، میتوانید تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبانتان به ارمغان آورید.
انجام این آزمایش، حدسهای مختلف را در حین بهینهسازی وبسایت از میان برمیدارد و مسیر شما را از سمتی که بگویید «ما فکر میکنیم» به سمتی هدایت میکند که بگویید «ما میدانیم». این تغییر در فکر و در نتیجه در اعمال شما در هنگام طراحی یک صفحه و چیدمان المان موجود در آن، معادلهای است که همواره به سود کاربر و در نتیجه به سود کسبوکار شما خواهد بود.
تست AB چگونه صورت میگیرد؟
هنگامی که قصد شروع یک تست AB را داشتید در ابتدا باید صفحه مورد نظر خود را انتخاب کنید. حال شما با اعمال تغییراتی کوچک، نسخه دوم این صفحه را طراحی میکنید. این تغییرات کوچک میتواند تغییر ساده یک عنوان یا یک دکمه باشد. البته شما میتوانید برای نسخه دوم، حتی طراحی کلی سایت را نیز دستخوش تغییر قرار دهید. اما اصولاً در هنگام تست AB، تغییرات کوچکی را مورد بررسی قرار میدهند. زیرا طراحان معتقدند که در طراحی کلی سایت همواره سعی داشتهاند که همه عناصر در سر جای خود بنشیند و در نتیجه سایت در ایدهآلترین حالت کلی طراحی قرار داشته باشد.
حال تنها کاری که باید صورت پذیرد این است که نصف ترافیک سایتتان را به صفحه اصلی هدایت کرده (که به عنوان کنترل یا Control شناخته میشود) و نصف دیگر ترافیک سایتتان را روانه نسخه جدید این صفحه کنید (که به عنوان تغییر یا Variation شناخته میشود).
پیادهسازی راهکار در تست AB
تنها 22 درصد از کسبوکارها از نرخ تبدیل فعلی سایت خود راضی هستند. این امر میتواند ناشی از این باشد که شرکتها از تست AB برای بهینهسازی وبسایت و افزایش نرخ تبدیل کاربران خود استفاده نمیکنند. همچنین از جمله دلایل دیگر این عدم رضایت میتواند اجرای تست AB در مدت زمان کم و یا درست عمل نکردن در حین انجام این آزمایش باشد.
از جمله نکاتی که میتوان در مورد تست AB گفت این است که هیچگاه سعی نکنید مدت زمان انجام تست AB را کوتاه کنید. مطمئن شوید تا زمانی که به یک نتیجه درست دست پیدا نکردهاید، تست AB را در برنامههای خود خواهید داشت. زیرا در بسیاری از مواقع، تستی که در یک روز انجام میگیرد، در روز بعد میتواند نتیجه دیگری به همراه داشته باشد. بنابراین همواره مطمئن شوید که زمان مناسبی برای تست AB در نظر گرفتهاید.
علاوه بر آن، هنگامی که به نتیجه رسیدید که نتایج بدست آمده از تست AB رضایتبخش بوده و قصد دارید نمونهای که بهترین عملکرد را داشته انتخاب نمایید، حال زمان عمل کردن فرا میرسد. شما باید تمامی اقداماتی که برای تست AB انجام دادهاید را مستند کنید تا همواره بدانید که برای رسیدن به چنین آمار و ارقامی، از چه مسیری استفاده کردهاید تا اگر در آینده نیز قصد انجام تست AB داشتید، کارهای تکراری را انجام ندهید.
اگر در تست AB به نتیجه رسیدید که بطور مثال استفاده از تصویر گروهی از مردم که به سمت محصول شما اشاره میکنند توانسته باعث افزایش نرخ تبدیل و افزایش نرخ کلیک صفحه فرود شما شود، باید این راهکار را در محتوای بازاریابی دیگر خود نیز بگنجانید. به عنوان مثال باید از این نوع تصاویر برای محصولات دیگرتان و یا حتی برای تبلیغاتی که در صفحه اصلیتان برای محصولات گوناگون قرار میدهید نیز استفاده کنید. شما باید همواره نتایج بدست آمده خود از طریق تست AB را به عنوان راههای مثبت و موثر، پیادهسازی کنید. علاوه بر آن، همواره به یاد داشته باشید که برای دستیابی به بهترین نتیجه، بهترین کار، تست و تست دوباره است.
پیادهسازی راهکار در تست AB همچنین بدین معنا است که شما با انجام این تست میتوانید الگوهای مناسبی را برای ایمیلهای خود بدست آوردید. شما باید این الگوها را به همراه الگوهای دیگری که با تستهای AB مختلف بدست میآورید ترکیب کرده تا همواره بتوانید محتوایی وسوسه کننده برای مشترکین ایمیلی خود ارسال کنید.
بنابراین شما با پیادهسازی راهکارهای بدست آمده از طریق تستهای AB میتوانید همواره عملکرد تبلیغات/صفحه فرود/ایمیل و در مجموع کسبوکار خود را بهبود بخشید. همواره به خاطر داشته باشید که امروزه، تست و آزمایشهای فراوان، حرف اول را در دنیای کسبوکار میزند.
تغییرات افزایشی در تست AB
حقیقت اینجا است که بسیاری از صفحات وب، مشکلی از لحاظ ترافیک ندارند، بلکه مشکل غالب آنها، نرخ تبدیل است. در حالت کلی، نرخ تبدیل عددی بین 1 الی 3 درصد است. چه کاری میتوانید انجام دهید هنگامی که 97 درصد افرادی که از سایت/صفحه فرود شما بازدید میکنند تمایلی به آنچه که به آنها نشان میدهید، ندارند؟
شاید به راحتی بتوان گفت که تغییرات افزایشی از جمله گامهای اولیهای است که شما باید بردارید تا بفهمید که چه تغییری میتواند مشتریهای بالقوه شما را بیش از پیش به وجد آورد.
هنگامی که در حال انجام تستهای AB هستید، مطمئن باشید که بخشی از آزمایشات خود را بر مبنای تغییرات افزایشی پیش میبرید. به عبارتی دیگر، تنها یک المان را در آنِ واحد تست کنید. مثلاً هنگامی که میخواهید متوجه این موضوع شوید که رنگ کال تو اکشن شما چه مقدار میتواند روی نرخ کلیک موثر باشد، در نسخه اول صفحه فرود خود، به هیچ المانی دست نزنید و در نسخه دوم صفحه فرودتان نیز تنها رنگ کال تو اکشن را تغییر دهید. به همین راحتی شما در حال اجرای یک تست AB هستید.
در این نوع تست AB شما نمیتوانید دو هندوانه را با یک دست بردارید. اگر شما سعی کنید که چند المان را تغییر دهید، اینکه تغییر کدام المان باعث تغییر نرخ کلیک شما شده است، کار بسیار دشوار و حتی در بعضی مواقع، کار غیرممکنی است.
به عنوان مثال اگر در تست ABای که قصد انجامش را دارید، کال تو اکشن، عنوان و قالب صفحه فرود یا ایمیل خود را تغییر دهید و شاهد بهبود نرخ کلیک و نرخ تبدیل و یا کاهش نرخ پرش باشید، نمیتوانید متوجه شوید که کدام المان باعث بهبود این وضعیت شده است.
ندانستن اینکه کدام المان میتواند باعث وقوع چه تغییری شود (چه میخواهد افزایش پارامترهای مثبت و یا کاهش پارامترهای منفی باشد و چه برعکس)، قطعاً میتواند در آینده برای شما دردسرساز شود و در تغییرات بعدی، شما با تغییر یک پارامتر تاثیرگذار، به نتایج غیرقابل قبولی دست یابید.