۸ عامل کلیدی در سئو که گوگل در رتبه بندی وب سایت ها از آنها استفاده می کند

تبلیغات

سوالی که اغلب مالکان وب سایت ها مطرح می کنند این است که گوگل بر مبنای چه معیارها و عواملی سایت ها و صفحات وب را مورد ارزیابی قرار می دهد و رتبه بندی می کند.

الگوریتم های رتبه بندی گوگل بر مبنای بیش از ۲۰۰ مولفه یا همان سیگنال مختلف این فرآیند را انجام می دهند. الگوریتم هایی که در ۲۴ ساعت شبانه روز بدون وقفه کار می کنند. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سئو (SEO) تماماً در ارتباط با جزئیات مربوط به طراحی وب سایت نیست، بلکه مبحث سئو در ارتباط با شناخت درست اولویت هایی است که باید بر مبنای آنها کار کنید.

سه شرکت Backlinko – SearchMetrics – SEO Powersuit در این زمینه پژوهش مفصلی انجام داده اند تا کشف کنند گوگل چه معیارهایی در زمینه رتبه بندی را مورد استفاده قرار می دهد. در این مقاله شما می توانید با نتایج این تحقیقات آشنا شوید.

بک لینک ها

اگر در ارتباط با بک لینک ها جستجویی در اینترنت داشته باشید، مشاهده می کنید که حرف و حدیث های بسیاری پیرامون بک لینک ها وجود دارد؛ با این حال، گوگل هنوز هم برای بک لینک ها اهمیت خاصی قائل می شود. اما نکته ظریفی که در ارتباط با بک لینک ها وجود دارد این است که بک لینک ها تنها در صورتی روی سئو سایت شما تاثیر مثبت خواهند گذاشت که با مولفه های دیگری در این زمینه ترکیب شده و مورد استفاده قرار گیرند. در نتیجه اگر بدون برنامه تصمیم بگیرید از آنها استفاده کنید ممکن است در عمل رتبه و سئو سایت خود را با چالش جدی روبرو کنید.

تبلیغات
انگلیسی را مانند آمریکایی ها صحبت کنید

۱) امتیاز لینک

مهم ترین سوالی که پیرامون بک لینک ها وجود دارد این است که گوگل چگونه این توانایی را دارد تا یک مفهوم انتزاعی به نام بک لینک ها را به عاملی مهم و تاثیرگذار در رتبه بندی تبدیل کند؟ گوگل در پتنت های متعددی که در این زمینه منتشر کرده اعلام نموده است که فرآیند ارزش بخشی به بک لینک ها را بر مبنای عاملی به نام امتیاز لینک مدیریت می کند. این امتیاز بر مبنای لینک های ورودی منفرد و تعداد لینک هایی که به یک وب سایت اختصاص داده شده محاسبه شده و بدست می آید. در نتیجه تعداد پیوندها در فرآیند امتیازدهی حائز اهمیت هستند. اما این حرف به معنای آن نیست که هر پیوندی که فاقد کیفیت است باعث افزایش امتیاز شما خواهد شد. همچنین، لینک هایی که از دامنه های بدون کیفیت دریافت می کنید، برای شما ارزشی نخواهند داشت. در حالت کلی، گوگل در زمان ارزیابی تعداد پیوندهای شما تنها یکی از آنها را شمارش می کند. در نتیجه به لحاظ کمیت، تعداد دامنه هایی که از آنها پیوند دریافت می کنید باید به عنوان عامل اصلی مورد توجه شما قرار داشته باشد. در حالی که می دانیم PageRank هنوز هم یکی از معیارهای مهمی است که از سوی گوگل مورد توجه قرار می گیرد؛ با وجود این، نسخه عمومی آن دیگر در اختیار عموم مردم قرار ندارد. اما نگران نباشید در این زمینه جایگزین های قابل اعتماد دیگری نیز وجود دارند که بر مبنای فرمول اصلی PageRank طراحی شده و قابل استفاده هستند. سایت SEO PowerSuite که در زمینه مباحث مربوط به رتبه و سئو کار می کند، چند وقتی است از الگوریتم خود موسوم به InLink Rank رونمایی کرده است.

۲) ارتباط Anchor Text

انکر تکست (Anchor Text) یکی دیگر از بخش های مرتبط با مفهوم بک لینک ها است که در زمینه رتبه بندی مورد توجه قرار می گیرد. درست به همان شکلی که محتوای صفحات شما اطلاعات لازم را در اختیار گوگل قرار می دهند انکر تکست ها نیز همین کار را انجام می دهند. اگر درباره بروزرسانی الگوریتم پنگوئن اطلاع کافی در اختیار داشته باشید، به خوبی می دانید در زمان بکارگیری انکر تکست ها در صفحات باید تناسب و تعادل برقرار کنید.

محتوا

محتوا هنوز هم برگ برنده است. اما گوگل در جستجوهای مرتبط با کیفیت محتوا دقیقاً به دنبال چه معیارهایی است؟ به نظر می رسد سه عامل زیر بیش از سایر موارد حائز اهمیت هستند.

۳) بکارگیری کلیدواژه ها

عنوان محتوا هنوز هم در زمینه رتبه بندی معیار مهمی به شمار می رود. همچنین، بکارگیری کلیدواژه ها در تگ عنوان هنوز هم عامل مهمی است. متادیتاهای توضیحی در حالی که به لحاظ ارزشی در رتبه بندی جایگاه پایینی دارند، اما هنوز هم ارزش خاص خود را دارند. در نهایت فراموش نکنید از کلیدواژه ها در بدنه اصلی محتوای خود هم باید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید برچسب H1 در مقایسه با سایر برچسب های سرباره بالاترین اهمیت و ارزش را دارد.

۴) طول محتوا

گوگل در راهنمای مربوط به کیفیت جستجوی خود به این موضوع اشاره دارد که اندازه و حجم محتوای یک صفحه در کیفیت کلی و رتبه بندی آن صفحه نقش اثرگذار و مثبتی دارد. واضح است گوگل اندازه مشخصی که به شما اعلام کند محتوای خود را باید بر مبنای آن اندازه آماده کنید تعیین نکرده است، اما گوگل در راهنمای خود نوشته است که میزان یا به عبارت دقیق تر طول یک محتوا برای یک صفحه به موضوع و هدف آن محتوا بستگی دارد.

تبلیغات

۵) جامع بودن

RankBrain که اولین بار در اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی به دنیای فناوری وارد شد، در واقع یکی از بخش های الگوریتم Hummingbird گوگل است. گوگل مدعی شده است این الگوریتم در همه جستجوها بکار گرفته می شود. یکی از کاربردهای این الگوریتم تحلیل نتایج بر مبنای عامل میزان رضایتمندی کاربران است. با توجه به آنکه بیشتر محتوای آنلاین به شکل متنی است، ویژگی های مورد توجه این الگوریتم عمدتاً در ارتباط با کلیدواژه ها و عبارات خاصی است که در صفحات بکار گرفته می شوند.

سئو از دید فنی

زیر ساخت فنی سایت شما با سئو ارتباط مستقیم دارد. در این بخش نیز دو عامل مهم وجود دارد که گوگل بیش از سایر مولفه های این بخش به آن توجه دارد.

۶) سرعت صفحه

گوگل انتظار دارد تا زمان بارگذاری یک صفحه بیشتر از ۲ ثانیه نشود. این شرکت بطور رسمی اعلام کرده است که سرعت یکی از سیگنال های مهم در رتبه بندی به شمار می رود. سرعت بالا روی تجربه کاربری نیز تاثیرگذار است. صفحاتی که به کندی بارگذاری می شوند، Bounce Rate بالایی دارند و همین موضوع نرخ تبدیل را کمتر می کند. (تبدیل کاربر به مشتری سایت) یکی از دلایل مهمی که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات می شود وجود اسکریپت ها، تصاویر و فایل های CSS است که به شکل غیر فشرده مورد استفاده قرار می گیرند.

۷) صفحاتی با رابط کاربری دوستانه موبایلی

اگر صفحات شما برای گوشی های هوشمند بهینه سازی نشده باشند، آنها در رتبه بندی جستجوی موبایلی بکار گرفته نخواهند شد. با توجه به آنکه بیش از نیمی از محاوره های گوگل از طریق گوشی های همراه می آیند، در نتیجه بی توجهی به این بخش، کار عاقلانه ای نیست.

با توجه به اینکه گوگل به شکل قابل توجهی بر سیاست شاخص گذاری mobile-first indexing متمرکز شده در نتیجه بهتر است این مبحث را به شکل جدی مورد توجه قرار دهید. برای این منظور باید سایت خود را در ارتباط با آزمایش سرعت و متناسب بودن با استراتژی موبایلی که مد نظر گوگل قرار دارد محک بزنید.

تجربه کاربری

تجربه کاربری از جمله بحث های مربوط به سئو است که دیدگاه کارشناسان در خصوص آن متفاوت است. اما گوگل بر مبنای استراتژی مد نظر خود کار کرده و بر این باور است کاربرانی که محتوایی را جستجو می کنند، هنوز هم بهترین افرادی هستند که در این زمینه می توانند قضاوت کنند. اگر کاربران نتیجه یک جستجوی خاص را انتخاب کنند، به معنای آن است که آن جستجو به احتمال زیاد مناسب بوده یا بهتر از روش های جایگزینی است که در این زمینه پیشنهاد شده است.

۸) نرخ کلیک

نرخ کلیک در صفحه نتایج متعلق به موتور جستجو هنوز هم یکی از عوامل مهم در رتبه بندی یک سایت به شمار می رود. پتنت های متعددی که از سوی گوگل به ثبت رسیده اند، همگی بر نرخ کلیک به عنوان یک سیگنال رتبه بندی اشاره دارند. پژوهش انجام شده از سوی SearchMetrics نشان می دهد نرخ کلیک در مقایسه با سایر معیارهایی که مورد بررسی قرار گرفته اند، هنوز هم جایگاه بالایی دارد.

همانگونه که ممکن است حدس زده باشید، سئو یک مبحث کاملاً تخصصی و پیچیده است که بطور مستمر در حال پیشرفت است. در نتیجه برای اغلب سایت ها این امکان وجود ندارد تا تمام نکات ریز مربوط به سئو را مورد بررسی قرار دهند و رعایت کنند. اما اگر بدانید کدام یک از این عوامل ارزش و اولویت بیشتری در رتبه بندی گوگل دارند و به شکل مستمر کارهای انجام شده از سوی رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید، می توانید کاری کنید که صفحات شما در جستجوهای مربوط به موتور جستجوگر گوگل بهتر از رقبا دیده شوند.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «۸ عامل کلیدی در سئو که گوگل در رتبه بندی وب سایت ها از آنها استفاده می کند»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله حمیدرضا تائبی از مجله شبکه، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا