صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

صفحه فرود یا Landing Page هر صفحه وبی است که یک کاربر به آن مراجعه کرده و یا در اصطلاح روی آن فرود می‌آید. اما هنگامی که صحبت از صفحه فرود در مبحث مارکتینگ یا تبلیغات می‌شود، بهتر است بگوییم که صفحه فرود اصطلاح رایجی است که به صفحه وبی که از صفحه اصلی وب سایت شما مجزا بوده و به منظور یک هدف خاص طراحی شده است، می‌گویند.

این بدان معنی است که صفحه فرود وب سایت شما ارتباطی با صفحه اصلی وب سایت شما داشته باشد. هدف اصلی برای ساخت یک صفحه فرود این است که گزینه‌های پیش‌روی کاربر به حداقل رسیده و تمرکز او، تنها روی هدفی که شما از ساخت این صفحه فرود داشته‌اید معطوف شود.

انواع صفحات فرود

در مبحث مارکتینگ، 2 حالت پایه برای صفحه فرود متصور می‌شویم. یکی صفحات فرودی که به منظور کلیک کردن کاربر و ارجاع آن به صفحه‌ای دیگر طراحی شده است. دیگری صفحات فرودی که هدایت کننده کاربر هستند که در اصطلاح Lead Generation یا Lead Gen و یا صفحات Lead Capture نامیده می‌شوند.

کلیک از طریق صفحات فرود (Click Through Landing Pages)

کلیک از طریق صفحات فرود، صفحاتی هستند که به منظور ترغیب کاربر به کلیک از طریق این صفحه و ارجاع به صفحه‌ای دیگر طراحی می‌شوند. این صفحات در تجارت الکترونیک می‌توانند برای ارائه توصیف و توضیحات مختصر و مفید برای یک محصول و آماده‌سازی کاربر برای انجام یک خرید اینترنتی صورت پذیرند.

اغلب مرسوم است که این ترافیک‌های تبلیغاتی ورودی به سایت، به سبد خرید یا صفحه سفارش محصول هدایت می‌شوند. در این حالت در اکثر مواقع نرخ تبدیل پایین است. زیرا در بنر تبلیغاتی که کاربر روی آن کلیک کرده، اطلاعات مکفی در رابطه با این محصول داده نشده و کاربر تصمیم قطعی خود مبنی بر خرید این محصول را نگرفته است.

اینجا دقیقاً همان جایی است که این گونه صفحات فرود (کلیک از طریق صفحات فرود) وارد می‌شود. کاربر پس از کلیک روی بنر تبلیغاتی به این صفحات ارجاع داده می‌شود. پس از مطالعه اطلاعات آن محصول (یا سرویس)، می‌تواند با کلیک روی قسمت مشخص شده به سبد خرید و یا صفحه سفارش محصول هدایت شود.

صفحات فرود Lead Generation

صفحات فرود Lead generation برای دریافت داده و اطلاعات بخصوص از کاربر مثل نام و آدرس ایمیل بکار می‌روند. تنها هدف این گونه صفحات جمع‌آوری اطلاعاتی است که به شما اجازه می‌دهد مخاطبان خود را افزایش دهید. به عنوان مثال معمولاً در طراحی این گونه صفحات از فرم‌هایی استفاده می‌کنند که کاربر بتواند برخی از اطلاعات خود را در آن وارد کند. در همان صفحه نیز به او توضیح داده می‌شود که در ازای این اطلاعات، چه چیزی دریافت خواهد کرد.

معمولاً کسب‌وکارها، ایمیل افراد را می‎‌گیرند تا به آنها محتوایی مانند کتاب‌های الکترونیکی، ارسال کوپن تخفیف، ورود به مسابقه، نسخه آزمایشی یک محصول و… ارسال کنند.

طول فرم و میزان اطلاعاتی که از مخاطب دریافت می‌کنید، مستقیماً روی نرخ تبدیل تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است که تا حد امکان، فرم خود را کوتاه کنید و فقط اطلاعات ضروری را از آنها دریافت کنید. برای نمونه گرفتن اطلاعاتی چون شماره فکس، می‌تواند بازدیدکنندگان را فراری دهد.

اجزای صفحه فرود

در آخرین بخش این مقاله، روی اجزای صفحه فرود تمرکز می‌کنیم:

  1. تیتر اصلی: هر صفحه فرود، نیازمند یک تیتر اصلی است که به محتوای تبلیغات شما مرتبط باشد.
  2. تیتر جانبی: با این تیتر به مخاطب خود اطلاعات بیشتری می‌دهید و دید وسیع‌تری از ادامه مسیر در اختیار او قرار می‌دهید.
  3. محتوای توضیحی: در اینجا با یک محتوای مرتبط با هدف خود، مخاطب را به پُر کردن فرم یا وارد شدن به صفحه دیگر تشویق می‌کنید.
  4. مواردی که سبب افزایش اطمینان می‌شوند: در هر صفحه فرود می‌توانید به کمک یکسری محتوا مانند آوردن نمادها، استانداردها و حتی یک رضایت‌نامه مشتری، خیال مخاطب را از خودتان راحت کنید.
  5. آوردن یک دکمه فراخوان (Call-to-Action) قدرتمند: دکمه‌های فراخوان حکم برگ برنده را دارند. اگر به درستی طراحی شوند، مشخصاً مخاطب را وارد مرحله بعدی می‌کنند.
  6. نوشته مناسبی برای دکمه فراخوان: در کنار طراحی دکمه فراخوان، محتوایی قرار دارد که روی آن قرار می‌گیرد و بهتر است که دقیقاً خواسته خود را از مخاطب بواسطه این محتوا بخواهید. مثلاً اگر در ایمیل شما، کتاب الکترونیکی قرار داشته باشد، کافی است که روی دکمه فراخوان خود عبارت «دانلود کنید» را بیاورید.
  7. کمتر از لینک‌ها استفاده کنید: هر قدر که تعداد لینک‌های درون صفحه فرود شما بیشتر باشد و مخاطب را به سایت‌های دیگر وارد کنید، میزان نرخ تبدیل کاهش پیدا می‌کند. معمولاً باید نسبت به هدفی که دارید، لینک‌سازی کنید. برای نمونه در یک صفحه فرود که به منظور فروش طراحی می‌شود، لازم است که لینکی برای ورود به فروشگاه به کمک دکمه فراخوان ایجاد شود.
  8. از عکس‌ها و ویدئوها استفاده کنید: این دو مورد سبب افزایش جذابیت صفحه فرود شما می‌شوند. جدا از افزایش مدت زمانی که کاربر در صفحه سپری می‌کند، روی میزان نرخ تبدیل (Conversion Rate) تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارند. از طرفی به کمک ویدئوها، انتقال داده و اطلاعات راحت‌تر می‌گردد.

منابع

  1. Unbounce
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا