برنامه ریزی برای بازاریابی دیجیتال

از دو دهه پیش تا به امروز بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به عنوان زیر مجموعه ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد توجه صاحبان کسب و کار و کارآفرینان قرار گرفته است. در این شیوه نوین از بازاریابی و بازارسازی، ابزارها و فعالیت هایی مورد توجه قرار می گیرد که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر اینترنت، تلفن های همراه و ابزارهای دیجیتال مشابه مورد استفاده می باشند.

از ابزارهای مورد توجه در بازاریابی دیجیتال به این موارد می توان اشاره نمود: بازاریابی با موتورهای جستجو (SEM)، بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا، بازاریابی درونگرا، بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات بر اساس کلیک، تبلیغات بنری، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی موبایل، تبلیغات پیامکی، بازاریابی از طریق همکاری در فروش و….

گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره می شود.

بر اساس تحقیقات موسسه بازاریابی دیجیتال ایرلند، 46 درصد از شرکت های معتبر دنیا هنوز روش مشخصی برای بازاریابی دیجیتال ندارند و البته 16 درصد هم اگرچه روشی برای بازاریابی دیجیتال خود مشخص کرده اند، هنوز نتوانسته اند آن را به درستی وارد فعالیت های بازاریابی خود کنند. اما اگر برنامه مشخصی برای بازاریابی و فعالیت وجود نداشته باشد چگونه می توان انتظار داشت که کسب و کار مجموعه ای رشد و پیشرفت داشته باشد و بتوان میزان موفقیت یا خطاها را به صورت دقیق بررسی و برای قدم های بعدی برنامه ریزی کرد؟

در دنیای امروز ایجاد یک برنامه مشخص و هدفمند به جای نقشه های ذهنی سالانه و ماهانه برای داشتن یک کسب و کار موفق الزامی است. برای اطمینان از اینکه تلاش‌ برای بازاریابی دیجیتال بتواند به صورت واقعی در موفقیت یک مجموعه تاثیرگذار باشد، پنج قدم اصلی وجود دارد که در ادامه شما می توانید با آنها آشنا شوید.

1) بدانید چه می خواهید و هدف خود را مشخص کنید.

ماموریت خود را مشخص کنید.

  • در ابتدا هدف و ماموریت کلی کسب و کار خود را مشخص کنید، هدف بازاریابی دیجیتال شما باید متناسب با هدف اصلی کسب و کار باشد.
  • به این سوال پاسخ بدهید: مهم ترین هدفی که انتظار دارید با تلاش برای بازاریابی دیجیتال به آن دست پیدا کنید چیست؟ پاسخ این سوال ماموریت شما خواهد بود.

شاخص فعالیت های کلیدی (KPI) را برای کسب و کار خود ایجاد و بررسی کنید.

شاخص فعالیت های کلیدی (KPI)، معیار قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک مجموعه به چه میزان به هدف های اصلی کسب و کار خود رسیده است.

  • KPI انحصاری خود را با مشخص کردن شاخصه هایی از کسب و کار خود که می توانید روی دستیابی به آنها حساب کنید، به وجود بیاورید.
  • می توانید از این مثال کاربردی برای نوشتن KPI اولیه خود استفاده کنید: هدف را مشخص کنید (مثلاً افزایش بازدید از وب سایت)، به میزان (مقدار مورد نظر بر اساس درصد) و در بازه زمانی مشخص (تعداد ماه ها).
  • در مورد تنظیم KPI خود واقع بین باشید. ابتدا پیشرفت های بدست آمده از تلاش های قبلی خود را در زمینه بازاریابی دیجیتال محاسبه و تحلیل کنید و سپس بر اساس آنچه تا امروز بدست آورده اید افق های خود ترسیم کنید. این کار موجب می شود که از این لحظه به بعد برنامه ای رو به جلو داشته باشید، اما خیلی هم بالاتر از حدی که بتوان به آن دست پیدا کرد اهداف خود را تنظیم نکنید.
  • روش و ابزار مناسب برای اندازه گیری هر یک از KPIهای خود انتخاب کنید. برای مثال می توانید از افزونه ها و ابزارهایی که در موتورهای جستجو مثل گوگل یا سایر شبکه های دیجیتال برای محاسبات مختلف و برآورد درصد موفقیت با معیارهای مختلف طراحی شده اند استفاده کنید.

2) گذشته کسب و کار خود را تحلیل کنید و از اشتباهات درس بگیرید.

شما نباید برنامه ریزی آینده فعالیت های بازاریابی دیجیتال خود را با چشمان بسته انجام دهید. تحلیل موفقیت ها و شکست های روش های بازاریابی دیجیتالی که در گذشته داشته اید این فرصت را فراهم می کند که با دانش بیشتری بتوانید اهداف خود را تعیین و متناسب با آن بهترین KPIها را برای کسب و کار خود مشخص کنید. بنابراین بهتر است این مرحله را به صورت همزمان با مرحله قبل انجام دهید.

مدت زمان مشخصی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. بهتر است طول این مدت با طول مدت زمانی که برای هدف آینده خود مشخص کرده اید یکسان باشد. برای مثال اگر زمان دستیابی به هدف خود را یک سال آینده تعیین کرده اید، برای تحلیل دستاوردهای قبلی نیز، دستاوردهای مربوط به یک سال گذشته را مورد تحلیل قرار دهید.

چگونه تحلیل کنیم؟

  • مدت زمانی را که می خواهید بررسی کنید مشخص و تقویم Google Analytics را نیز با همین بازه زمانی تنظیم کنید.
  • از گزارش های مقایسه ای استاندارد گوگل استفاده کنید تا بتوانید در تحلیل خود، کسب و کار خود را با رقیب هایتان نیز مقایسه کنید.
  • تحلیل روش های بازاریابی رقبای خود را نیز فراموش نکنید. تحلیل دقیقی از فعالیت های آنلاین آنها تهیه کنید. برای این کار می توانید از نرم افزارهایی مانند SEMrush برای شناسایی روش هایی که با کمک آنها رقبای شما رتبه خود را در موتورهای جستجو (SEO) بالا می آورند، استفاده کنید. در واقع این نرم افزار و واژه های کلیدی که باعث بیشترین حجم بازدید از وب سایت بر اساس جستجوی کاربران می شود (بازدید طبیعی یا Organic Traffic) را شناسایی می کند. همچنین این نرم افزار قادر است میزان بازدید طبیعی را از بازدیدهایی که بر اثر تبلیغات یا به عبارت دیگر با صرف هزینه ایجاد می شود را تفکیک کند. به این ترتیب شما قادر خواهید بود که حتی متوجه شوید رقیب تان تا چه میزان برای افزایش بازدید خود در حال تلاش و هزینه است.
  • در فواصل زمانی مشخص از خود سوال کنید که آیا مورد دیگری نیز به تحلیل و بررسی نیاز دارد که تا به حال به آن فکر نکرده ام؟

3) توجه کنید که چه کسی مخاطب شما است.

حواستان باشد که در برنامه ریزی خود مخاطبان را فراموش نکنید. قطعاً شما با مخاطبان کسب و کار خود آشنایی دارید، اما گاهی بازاریابان دیجیتال فراموش می کنند که نوع مخاطبان را در تنظیم KPI، تعیین بودجه و انتخاب شبکه های ارتباطی در نظر بگیرند.

اما از این به بعد، شما نه تنها مرتکب چنین اشتباهی نخواهید شد بلکه مخاطبان تان را به عنوان قلب ساز و کار بازاریابی دیجیتال خود در نظر خواهید گرفت؛ خوراک روحی آنها را تامین می کنید و عمیق ترین خواسته های آنها را با طراحی دقیق و درست مخاطبان هدف، برآورده می کنید.

طراحی کارآمد شخصیت کاربران هدف

  • کار را از ساده ترین ویژگی های شخصیتی مخاطبان خود آغاز کنید.
  • در مرحله بعدی کمی عمیق تر شوید و مشخص کنید چه مشکلی را برای مخاطب هدف خود می توانید برطرف کنید.
  • خواسته های روحی، اهداف، آرزوها و ترس های آنها را شناسایی کنید و فهرستی از تمامی عواملی که می تواند باعث شود آنها سراغ شما بیایند تهیه کنید.
  • می توانید از اطلاعات بخش گزارش های مخاطبان در حساب کاربری Google Analytics برای شناسایی ویژگی های شاخص شخصیتی مخاطبان هدف خود مانند سن، جنسیت، شغل و… استفاده کنید.
  • وقتی ویژگی های شخصیتی مخاطب هدف خود را تعیین کردید، می توانید مشخص کنید که می خواهید روی چه گروهی از افراد تاثیرگذار باشید.

4) ساز و کار خود را شناسایی کنید و به بودجه خود پایبند باشید.

برای شناسایی ساز و کار مورد نیاز، سه چیز اهمیت دارد: بودجه، شبکه های دیجیتالی و نیروی انسانی که در اختیار دارید. پیش از آنکه به فکر ابزارهای دیگری باشید که در دوره بعدی بازاریابی دیجیتال خود به آنها نیاز دارید، باید بطور کامل از منابعی که در حال حاضر در اختیار دارید آگاه باشید.

برای مثال بعد از بررسی به این نتیجه می رسید که باید در شبکه های دیجیتال موجود خود بازبینی کنید، یا بخشی از فعالیت های بازاریابی دیجیتال خود را برون سپاری کنید یا بودجه ای برای استخدام چند کارمند جدید در نظر بگیرید.

چگونه ساز و کار مورد نیاز را مشخص کنیم؟

بودجه اختصاص یافته
  • بودجه کلی بازاریابی دیجیتال خود را مشخص کنید.
  • با نگاهی به فعالیت های قبلی خود، روش هایی که در کسب و کارتان تاثیرگذار بوده را مشخص کنید. مثلاً بررسی کنید آیا استفاده از شبکه خاصی باعث افزایش رونق کسب و کارتان با هزینه کم شده است؟
  • مشخص کنید که می خواهید برای ترویج و تبلیغ بیشتر مجموعه خود هزینه کنید؟ (به عنوان مثال، تبلیغات هزینه دار در شبکه های اجتماعی)
  • بودجه مشخصی برای تبلیغات در هر یک از شبکه های دیجیتال مد نظرتان اختصاص دهید. با کمک نرم افزارهایی مثل Google Analytics می توانید مقرون به صرفه ترین شبکه اجتماعی دیجیتال که بیشترین میزان دسترسی را با کمترین هزینه برای هر کلیک فراهم می کند، پیدا کنید.
  • اگر یکی از اجزای بخش تبلیغات هزینه دار نتوانست نتیجه دلخواه شما را به وجود بیاورد، آن شبکه را مجدداً بازبینی کنید و در صورت نیاز هزینه اختصاص یافته به آن را در شبکه های دیگری که بهترین نتایج را برایتان داشتند هزینه کنید.
نیروی انسانی
  • گروه کاری فعلی خود را در نظر بگیرید و میزان توانایی خود برای دستیابی به اهداف را برآورد کنید. واقع بین باشید و توانایی را طوری در نظر بگیرید که به هیچ یک از کارکنان فشار اضافی کاری وارد نشود.
  • مشخص کنید که آیا به استخدام کارکنان جدید نیاز دارید یا نه و در صورت نیاز منابع مورد نیاز برای این کار را در اختیار دارید یا نه.
  • مشخص کنید آیا قادر هستید تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال را در مجموعه خود انجام دهید یا نیاز به برون سپاری برخی از بخش ها به شرکت هایی خارج از مجموعه دارید.
  • از هر یک از اعضای گروه بخواهید که فعالیت بازاریابی دیجیتال خود را مجدداً بازبینی کنند و ایده های جدید خود را برای فعالیت های بازاریابی آتی مطرح کند. هرچه کارمندان شما آزادی عمل بیشتری در حوزه فعالیت خود داشته باشند بیشتر می توانند با برنامه جدیدتان ارتباط برقرار کنند.
شبکه های دیجیتال مورد استفاده
  • شبکه های دیجیتالی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنید را بازبینی و مشخص کنید که استفاده از چه تعداد از آنها را ادامه خواهید داد و در چه شبکه های جدیدی می خواهید سرمایه گذاری کنید. این موضوع به مکان مشتری های شما و زمانی که می خواهید در دسترس باشید بستگی دارد.
  • به روشنی هدفی که هر شبکه دیجیتال دنبال می کند را مشخص کنید.
  • مطمئن شوید که حداقل یک KPI مرتبط برای هر یک از شبکه های دیجیتال مورد استفاده دارید.

5) نقشه خود را تعیین کنید و به آن پایبند مطلق نباشید.

شاید این عنوان کمی عجیب به نظر برسد که برنامه ای تعیین کنیم ولی نخواهیم به آن پایبند باشیم! در حقیقت منظور این جمله این است که هیچ نقشه و برنامه ای صد درصد بی نقص و درست نیست. هیچ وقت تمام برآوردها صحیح نخواهند بود. حتی اگر شما خیلی دقیق و موشکافانه نقشه خود را طراحی و برآورد کنید، نمی توانید به صورت دقیق رفتار مشتریان خود را پیش بینی کنید. بنابراین، شما باید همواره تمامی اجزای روش بازاریابی دیجیتال خود را بررسی کنید و تغییرات مورد نیاز را به وجود بیاورید.

تقویم بازاریابی دیجیتال خود را بسازید.

  • می توانید خط سیر زمانی فعالیت های خود را با کمک نرم افزارهایی مثل Google Calendar درست کنید. این نرم افزارها به شما این امکان را می دهند که آن را با سایر اعضای گروه کاری خود به اشتراک بگذارید و آنها نیز قادر باشند تا هر زمان که نیاز بود در این خط سیر زمان تغییراتی را اعمال کنند.
  • فعالیت های اصلی که قرار است در برنامه جدید سالانه به آنها پرداخته شود را مشخص کنید و برای هر کدام زمان بندی مشخصی را اختصاص دهید.
  • شبکه دیجیتالی که برای موفقیت هر یک از فعالیت های اصلی برنامه مورد نیاز است را مشخص کنید.

ساز و کار بازاریابی خود را بازبینی کنید.

  • برنامه ای برای اندازه گیری و بررسی اجزا فراهم کنید. این برنامه باید با KPIهای شما همسو باشد.
  • میزان موفقیت هر یک از اجزای روش بازاریابی دیجیتال خود را به صورت پیوسته در فواصل زمانی مشخص بررسی کنید.
  • اگر بخشی به درستی عمل نکرد (یعنی اگر به KPIهایی که مشخص کرده بودید دست نیافتید)، هر یک از اجزا را به تنهایی بررسی کنید تا مشخص شود کدام قسمت به درستی عمل نمی کند. مثلاً شاید زمان ارسال محتوا روی شبکه ها مناسب نیست یا تیتر تبلیغات به اندازه کافی گیرا نباشد.
  • تحلیل های قبلی، تعیین شخصیت کاربر و بودجه اختصاص یافته خود را بازخوانی کنید و سعی کنید در آن تغییر ایجاد کنید.
  • برای فعالیت جدید خود KPI مشخص و دقیقی بنویسید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «برنامه ریزی برای بازاریابی دیجیتال»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری، ترجمه و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله وب سایت Digital Marketing Institute ترجمه شده توسط عسل اخویان، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا