معنای هر کدام از خطاهای وب چیست؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که بخواهید وب سایتی را باز کنید و با خطایی در صفحه مواجه شده باشید. پروتکل HTTP که وب امروزی روی آن بنا شده، فهرستی از کدهای سه رقمی دارد که وضعیت درخواست کاربر از سرور را نشان می دهد. کدهایی که با عدد 1 و 2 آغاز می شوند، نشانگر وضعیت انجام یک عمل خاص و موفقیت در انجام هستند، اما کدهایی که رقم ابتدایی آنها 4 یا 5 است، خطایی را مربوط به درخواست یا پاسخ آن اعلام می کنند.

اگر خطا مربوط به سمت کاربر باشد، کد با رقم 4 آغاز می شود و اگر خطایی در سمت سرور اتفاق افتاده باشد، این رقم 5 خواهد بود.

در این مقاله شما می توانید با مشهورترین خطاها وبگردی و اینترنت آشنا شوید.

خطاهای سمت کاربر

خطای 404 (Not Found)

بیشتر کاربران با این کد خطا آشنا هستند و سایت های بسیاری هم نمایش های جالبی برای این خطا در نظر می گیرند! اما خطای 404 چه زمانی رخ می دهد؟ این خطا که به عنوان «یافت نشد» شناخته می شود، وقتی نشان داده می شود که بخواهید به منبعی (مثلاً یک صفحه در وب) در یک سرور دسترسی پیدا کنید که وجود ندارد! برای مثال اگر قصد داشته باشید آدرس youc.ir/hello را در مرورگرتان باز کنید، سایت یو سی به شما خطای 404 می دهد، زیرا صفحه ای به نام hello در سرور یو سی وجود ندارد.

دلایل برخورد با این خطا می تواند یک لینک مشکل دار، تایپ اشتباه آدرس اینترنتی یا جابجایی صفحه مورد نظر توسط مسئول سایت باشد. بنابراین در صورت مشاهده این خطا حتماً از صحت آدرس وارد شده در نوار آدرس اطمینان حاصل کنید.

خطای 403 (Forbidden)

این کد مربوط به زمانی است که سرور اجازه دسترسی به آدرسی را که کاربر وارد کرده نمی دهد و به همین دلیل هم این کد، خطای ممنوع نام گرفته است. به عبارتی ورود به آدرس مورد نظر توسط سرور آن آدرس، ممنوع شده است.

خطای 401 (Unauthorized)

شاید دیده باشید برای ورود به بخشی از سایت ها، کادر ورود نام کاربری و رمز عبور نمایش داده می شود. اگر اطلاعات ورود مورد نظر را داشته باشید و وارد کنید وارد سایت می شوید، در غیر این صورت خطای 401 را مشاهده خواهید کرد. دقت کنید این خطا با کد 403 از این نظر تفاوت دارد که اینجا امکان ورود با اطلاعات کاربری وجود دارد، اما در حالت خطای 403 خبری از ورود با نام کاربری و رمز عبور نیست و سرور بطور کامل راه ورود شما را به سایت مسدود کرده است.

خطاهای سمت سرور

همه خطاهای وب مربوط به مرورگر و از سوی کاربر نیست، بلکه در بسیاری از مواقع مشکلی در سمت سرور رخ می دهد که باعث نمایش خطایی به کاربر می شود. مرسوم ترین خطاهای سمت سرور که کاربران با آن مواجه می شوند به این شرح است:

خطای 500 (Internet Server Error)

خطای 500 برای مواقعی است که سرور دچار یک اشکال داخلی می شود. برای مثال ممکن است تعداد درخواست ها به سرور بیش از مقدار پیش بینی شده باشد و سرور نتواند به درستی به درخواست های بعدی پاسخ دهد. در این هنگام، کد خطای 500 به کاربر نمایش داده می شود.

اگر با این خطا برخورد کردید، تنها راه پیش پای شما این است که منتظر شوید تا ایراد سرور برطرف شود. به عنوان مثال اگر وب سایتی است که تعداد درخواست بالایی دارد، چند دقیقه صبر و دوباره امتحان کنید.

خطاهای 502 و 504 (Bad Gateway و Gateway Timeout)

این دو کد خطا به زمانی مربوط است که سروری که شما به آن درخواست داده اید، پاسخ مناسبی را در زمان معین از سرور دیگری دریافت نکرده است. به عبارت دیگر، سرور سایتی که شما می خواستید باز کنید به عنوان یک واسطه عمل کرده، اما موفق به دریافت پاسخ درست از سرور مقصد نشده است.

در حالت پایه، این خطا بطور کامل به سرورهای مختلف مربوط است و قاعدتاً کاربر نقشی در بر طرف شدن آن نخواهد داشت. با این فرض، باید صفحه مورد نظرتان را دوباره بارگذاری کنید تا پاسخ مناسب را از سرور دریافت کنید، اما در مواردی ممکن است ایرادی در مرورگرتان وجود داشته باشد و به اشتباه خطای 502 به شما نمایش داده شود. بنابراین اگر بارگذاری دوباره کمکی نکرد، بستن و باز کردن دوباره مرورگر و همچنین پاک کردن کَش آن را در دستور کار قرار دهید.

برای وب امروزی نزدیک به 60 کد خطا تعریف شده که برای انواع موقعیت ها بکار می روند، اما در میان تمام این کدها، عجیب ترین شان کد خطای 418 است که با عنوان رسمی I’m a teapot یا من یک قوری هستم، شناخته می شود! سابقه این کد به سال 1998 باز می گردد که در آن سال به عنوان یک شوخی برای دروغ اول آوریل در استانداردها قرار داده شد و حتی در ضمن همین شوخی، پروتکلی به عنوان پروتکل فرامتنی کنترل قوری قهوه (HTCPCP) نیز برای کنترل نحوه دم کردن قهوه قوری وضع شد! با اینکه این کد صرفاً در حد یک شوخی است، اما خطای 418 هنوز در فهرست کدهای خطا وجود دارد و در برخی از وب سایت ها این کد بامزه پیاده شده است. برای نمونه می توانید به آدرس www.google.com/teapot مراجعه کنید. فراموش نکنید روی قوری کلیک کنید تا برایتان قهوه هم در فنجان بریزد!

منابع

مقاله علمی و آموزشی «معنای هر کدام از خطاهای وب چیست؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا مقاله محمود صادقی – در روزنامه جام جم، به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا