سوال و جواب های فنی مربوط به دیفرانسیل

تبلیغات
HiU Company

دیفرانسیل دستگاهی است که نیروی حاصله از موتور را – زمانی که وسیله نقلیه بطور مستقیم و در سطح صاف حرکت می کند – بطور مساوی بین چرخ های عقب تقسیم می کند و در موقع دور زدن و یا چپ و راست رفتن و هنگام گردش ها یا در دست انداز، نیروی موتور را به نسبت احتیاج بین چرخ های عقب تقسیم می نماید.

قطعات دیفرانسیل در داخل پوسته یا جعبه ای که معمولاً این جعبه را کله گاوی می گویند، قرار دارند. در داخل این جعبه دنده کرانویل و دنده پینیون و چهار دنده هرزگرد کوچک و دو عدد بلبرینگ، دو دنده سر پلوس چرخ ها قرار دارند.

کار دیفرانسیل

نیروی موتور بوسیله کلاچ به جعبه دنده و بوسیله میل گاردان به دیفرانسیل و از دیفرانسیل به پلوس چرخ ها منتقل و چرخ ها به حرکت در می آیند. با گردش میل گاردان، دنده پینیون هم می چرخد و چون دنده کرانویل با دنده پینیون درگیر است کرانویل را به حرکت در می آورد و به همراه خود هرزگردها را هم می چرخاند.

اگر چرخ های اتومبیل در سطح صاف حرکت کنند، دنده هرزگرد با دنده های پلوس حرکت و چرخشی ندارد؛ ولی اگر حرکت چرخ ها هماهنگی نداشته باشد، یعنی اتومبیل در حال گردش باشد باید یک چرخ که در قوس یا زاویه تنگ قرار گرفته است آهسته گردش نماید. در این موقع دنده های هرزگرد بر خلاف دنده های پلوس به حرکت در می آیند و باعث سریع تر گردانیدن یکی از دنده های پلوس (چرخی که مقاومت کمتری را تحمل می کند) می شوند.

کار دنده های هرزگرد

دنده های هرزگرد را در اصطلاح دیشلی می گویند و تعداد آنها دو یا چهار عدد بوده و نقش مهمی در دیفرانسیل دارند. کار آنها تنظیم دور چرخ در سرپیچ ها می باشد. در گردش ها هنگامی که چرخ اتومبیل در زاویه داخلی قوس قرار می گیرد طبعاً نسبت به چرخ دیگر که در خارج از قوس قرار گرفته است دور کمتر یعنی آهسته تر می گردد در این موقع دنده های هرزگرد چرخ داخل قوس با گردش جانبی خود ایجاد مقاومت کرده و بر خلاف دنده های پلوس دور کمتری طی می کنند.

میل پلوس در ارتباط با دیفرانسیل

میل پلوس میله فولادی قوی است که از یک طرف به چرخ و از طرف دیگر بوسیله هزار خار با شیارهای دنده پلوس در امتداد کرانویل به دیفرانسیل قرار گرفته است.

خب تا حدودی با دیفرانسیل آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب دیفرانسیل اتومبیل را مطالعه نمایید.

۱) علت صدای دیفرانسیل چیست؟

  • شل بودن کرانویل و پینیون
  • شکستن یا خرابی بلبرینگ ها
  • سائیدگی کرانویل و پینیون
  • میزان نبودن یا باز شدن مهره واسطه

۲) علت گرم کردن دیفرانسیل چیست؟

  • کم داشتن و یا نداشتن واسکازین
  • سفت بستن کرانویل و پینیون
  • گرفتگی هواکش دیفرانسیل
  • استفاده زیاد از حد آن

۳) طرز کار هرزگرد در دیفرانسیل چیست؟
تنظیم حرکت چرخ ها در سر پیچ ها و حفظ تعادل آن

۴) معایت گرفتگی هواکش دیفرانسیل چیست؟

  • روغن زدگی چرخ
  • گرم کردن دیفرانسیل
  • ترکیدگی درب دیفرانسیل

۵) علائم خرابی بلبرینگ دیفرانسیل چیست؟
ایجاد صدای دیفرانسیل (زوزه دیفرانسیل)

۶) اگر کرانویل و پینیون تنظیم باشد آیا دیفرانسیل زوزه می کشد؟
بله، ممکن است به علت خرابی بلبرینگ و تیز کردن، دنده های دیفرانسیل صدا کند.

۷) تشخیص صدای گیربکس از صدای دیفرانسیل چگونه است؟
صدای دیفرانسیل در دور زیاد (دنده ۳ و ۴) و زیاد کردن دور موتور قطع و وصل می شود در صورتی که صدای گیربکس در هر دنده مربوط به همان دنده است و با خلاص کردن دنده در حرکت صدا قطع می شود.

۸) علت تیز شدن کرانویل و پینیون چیست؟

  • نداشتن یا کمی واسکازین
  • سفت بسته شدن
  • کار زیاد

۹) اگر بلبرینگ پینیون خراب شود از کجا می توان فهمید؟
پس از آزمایش بلبرینگ چرخ ها چنانچه باز هم صدا شنیده شود معمولاً مربوط به خرابی بلبرینگ پینیون است.

۱۰) علت بیرون زدن روغن واسکازین از چرخ عقب چیست؟

  • گرفتگی هواکش دیفرانسیل
  • خرابی کاسه نمد چرخ ها
  • زیاد بودن واسکازین از حد معمول

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به دیفرانسیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

برچسب ها
تبلیغات
HiU Company

‫24 دیدگاه

  1. سلام من یه سانتافه ۲۰۱۰ دارم خیلی ها میدانند که این مدل سانتافه یعنی از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ مشکلم من را دارند من دیفرانسیل ماشینم خراب است و زوزه میکشد پس از عوض کردن دیفرانسیل حالا ماشین پله میکند یعنی گاز که میدهم انگار ماشین به دست انداز های کوچک میخورد اگه میشه جواب بدید

  2. با سلام وانت پیکان دارم که دیروز بار بش زدم و ۶۰۰ کیلومتر مسیر رو اومدم از خوش شانسی تویه راه ماشین منو نگذاشت و بعد از تحویل بار یکی دو بار یه صدایی از پشت ماشین اومد به حالتی که من فک کردم کسی از پشت به ماشین زده البته در طول مسیر هم یک یا دو بار این صدا اومد
    میدونم که مشکل از دفرانسیله میخوام بدونم بر اثر چه چیزی باعث شده دفرانسیل من خورد شه؟ و هزینه اون چقدره؟

  3. سلام، ماشین من تویوتا اف جی کروزر است، متوجه شدم موقع تیک آف زدن فقط ۱ چرخم تیک میخوره، و فقط ۱ چرخ خط لاستیک میندازه، انگار که یکی از چرخها نیرو بهش نمیرسه، اما تو رانندگی ایرادی متوجه نمیشم، لطفا راهنمایی کنید

  4. سلام میخواستم بدونم چطور عقب پیکانو میشه ارتفاعشو بیشتر کرد میشه ی اکسل ماشین دیگه گذاشت روش؟

  5. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همه حضار گرامی آیا میشه وانت وینگل ۲ کابین رو ۴×۴ کنم اگه میشه چقدر هزینه میبره و آیا مشکلی ایجاد نمیکنه

  6. با سلام. چند روزیست دنده عقب ماشین من جا نمیرود (پژو پارس ۹۴) چند ماه قبل همین جوری شد بعد از دو هفته خودش خوب شد الان دوباره همون جوری شده. حتی موقع خاموش بودن ماشین هم دنده عقب جا نمیرود ‌ماهک هارو هم چک کردیم مشکل ندارن. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام خدمت دوستان
      به علت کیفیت پایین قطعات خودروهای داخل(مخصوصا ۸۶ به بعد) لازم است بدانیم که دیگه مثل سابق که اکثر قطعات از ژاپن تهیه میشد نمیتوان رانندگی کرد و خودروهایمان بیشتر از سابق نیاز به رسیدگی دارند
      هر ۴۰ هزارتا تعویض شمع
      هر ۴۰ هزارتا تعویض روغن دنده(واسکازین-من توتال ایرانی ریختم راضیم)
      و….
      قبل از تعمیر در نگهداری ماشین کوشا باشید هزینه های تعمیر کمرشکن است و اوستاکارهای تازه بدون تجربه

  7. سلام من پراید دارم تازه خریده دنده ۱و۲ راه میره صدای دیفرانسیلش میاد دلیل این صدا چیه

  8. با سلام و درود من آردی دارم که در حالت حرکت چه با دنده چه در حالت خلاص یک صدای کوپ کوپ در زیر پا به گوش میرسه بردم تعمیرکار بلبرینگ های عقب و جلو را عوض کرده ولی درست نشده حالا میگه از کرمبیل هستش لطفاً راهنمایی بکنید. سپاسگزارم

  9. سلام. من تویوتا دارم. وقتی میذارمش روی چهار چرخ و فرمون رو تا اخر میپیچونم و حرکت میکنم ماشین صدای لاق لاق میده. میخاستم ببینم مشکل از کجاس؟؟

  10. سلام
    من ام وی ام ۵۳۰ دارم، وقتی سه چهار ساعت یا بیشتر تو سرما میمونه موقع روشن کردن یه صدای زوزه شدید بمدت دو ثانیه از دیفرانسیل شنیده میشه، بعد اون صدای زوزه کمتر میشه و قطع میشه، اصلا نمیفهمم دلیلشو البته تو پارکینگ هر چند ساعتم بمونه چون گرمه اصلا اون صدارو نداره، لطفا راهنماییم کنین، با تشکر

  11. سلام
    از پشت پیکان صدای شبیه به اینکه لاستیک پنجر شده میاد فرکانسش در حد چرخش چرخ ها است گاردانش رو تعمیر کردم (چهارشاخ ها رو عوض و تاب گاردان رو ) ولی اصلا فرقی نکرد بردم پیش تعمیرکار میگه از دیفرانسیلش یا گاردانش میتونی از بلبرینک چرخاش باشه ولی چرخاش شل نیستن باید بازش کنم؟ میشه با دیدن بلبرینکها فهمید خرابن؟

  12. با سلام
    لطفا بفرمایید ماشینی مثل ٢٠۶ آیا دو دیفرانسیل می شود یا نه و اگر می شود چقدر هزینه داره و باید چکار کرد؟؟

  13. سلام
    یه ماشین آردی دارم که دیفرانسیل عقب یه کم صدا میده عیب از کجای دیفرانسیله؟
    تشکر از زحماتتان

  14. درود بر شما
    خودروی ۲۰۶ SD دارم رو دنده سنگین یعنی به محض حرکت صدای دیفرانسیل بیرون میزنه
    در ضمن زیر سینی جلویی ماشین روغن ریزی دارم
    نمیدونم مشکل از چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید
    باتشکر

  15. سلام
    ایا میشه ماشینی مثل پیکان رو دو دیفرانسیل کرد؟
    مثلا سیستم پاترول رو پیکان پیاده کرد
    با تشکر از شما

  16. درود. من پیکان وانت دارم ۸ماه میشه خریدم. یک مشکلی دارم که پیش هر تعمیر کاری رفت هر کدومشون یک راهکار میدن. زمان حرکت دنده ۱ که گاز میدم و راه میفتم . پدال گاز رو ول میکنم یک صدایی از دفرانسیل میاد مثل تک . میخوام بدونم ایا واقعا این مشکلی واسه ماشین ایجاد میکنه. ؟

    1. کله گاوی دیفرانسیل موتورهای سه چرخ به خاطر گیر بکس در سمت چپ هست ودر وسط قرار نداره در ضمن عرض دیفرانسیل پیکان خیلی بیشتر از سه چرخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط