خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / خودرو / سوال و جواب های فنی مربوط به دیفرانسیل
نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام، خدمات و…

سوال و جواب های فنی مربوط به دیفرانسیل

دیفرانسیل دستگاهی است که نیروی حاصله از موتور را – زمانی که وسیله نقلیه بطور مستقیم و در سطح صاف حرکت می کند – بطور مساوی بین چرخ های عقب تقسیم می کند و در موقع دور زدن و یا چپ و راست رفتن و هنگام گردش ها یا در دست انداز، نیروی موتور را به نسبت احتیاج بین چرخ های عقب تقسیم می نماید.

قطعات دیفرانسیل در داخل پوسته یا جعبه ای که معمولاً این جعبه را کله گاوی می گویند، قرار دارند. در داخل این جعبه دنده کرانویل و دنده پینیون و چهار دنده هرزگرد کوچک و دو عدد بلبرینگ، دو دنده سر پلوس چرخ ها قرار دارند.

قطعات دیفرانسیل

قطعات دیفرانسیل

کار دیفرانسیل
نیروی موتور بوسیله کلاچ به جعبه دنده و بوسیله میل گاردان به دیفرانسیل و از دیفرانسیل به پلوس چرخ ها منتقل و چرخ ها به حرکت در می آیند. با گردش میل گاردان، دنده پینیون هم می چرخد و چون دنده کرانویل با دنده پینیون درگیر است کرانویل را به حرکت در می آورد و به همراه خود هرزگردها را هم می چرخاند.

اگر چرخ های اتومبیل در سطح صاف حرکت کنند، دنده هرزگرد با دنده های پلوس حرکت و چرخشی ندارد؛ ولی اگر حرکت چرخ ها هماهنگی نداشته باشد، یعنی اتومبیل در حال گردش باشد باید یک چرخ که در قوس یا زاویه تنگ قرار گرفته است آهسته گردش نماید. در این موقع دنده های هرزگرد بر خلاف دنده های پلوس به حرکت در می آیند و باعث سریع تر گردانیدن یکی از دنده های پلوس (چرخی که مقاومت کمتری را تحمل می کند) می شوند.

کار دنده های هرزگرد
دنده های هرزگرد را در اصطلاح دیشلی می گویند و تعداد آنها دو یا چهار عدد بوده و نقش مهمی در دیفرانسیل دارند. کار آنها تنظیم دور چرخ در سرپیچ ها می باشد. در گردش ها هنگامی که چرخ اتومبیل در زاویه داخلی قوس قرار می گیرد طبعاً نسبت به چرخ دیگر که در خارج از قوس قرار گرفته است دور کمتر یعنی آهسته تر می گردد در این موقع دنده های هرزگرد چرخ داخل قوس با گردش جانبی خود ایجاد مقاومت کرده و بر خلاف دنده های پلوس دور کمتری طی می کنند.

میل پلوس در ارتباط با دیفرانسیل
میل پلوس میله فولادی قوی است که از یک طرف به چرخ و از طرف دیگر بوسیله هزار خار با شیارهای دنده پلوس در امتداد کرانویل به دیفرانسیل قرار گرفته است.

خب تا حدودی با دیفرانسیل آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب دیفرانسیل اتومبیل را مطالعه نمایید.

۱) علت صدای دیفرانسیل چیست؟

  • شل بودن کرانویل و پینیون
  • شکستن یا خرابی بلبرینگ ها
  • سائیدگی کرانویل و پینیون
  • میزان نبودن یا باز شدن مهره واسطه

۲) علت گرم کردن دیفرانسیل چیست؟

  • کم داشتن و یا نداشتن واسکازین
  • سفت بستن کرانویل و پینیون
  • گرفتگی هواکش دیفرانسیل
  • استفاده زیاد از حد آن

۳) طرز کار هرزگرد در دیفرانسیل چیست؟
تنظیم حرکت چرخ ها در سر پیچ ها و حفظ تعادل آن

۴) معایت گرفتگی هواکش دیفرانسیل چیست؟

  • روغن زدگی چرخ
  • گرم کردن دیفرانسیل
  • ترکیدگی درب دیفرانسیل

۵) علائم خرابی بلبرینگ دیفرانسیل چیست؟
ایجاد صدای دیفرانسیل (زوزه دیفرانسیل)

۶) اگر کرانویل و پینیون تنظیم باشد آیا دیفرانسیل زوزه می کشد؟
بله، ممکن است به علت خرابی بلبرینگ و تیز کردن، دنده های دیفرانسیل صدا کند.

۷) تشخیص صدای گیربکس از صدای دیفرانسیل چگونه است؟
صدای دیفرانسیل در دور زیاد (دنده ۳ و ۴) و زیاد کردن دور موتور قطع و وصل می شود در صورتی که صدای گیربکس در هر دنده مربوط به همان دنده است و با خلاص کردن دنده در حرکت صدا قطع می شود.

۸) علت تیز شدن کرانویل و پینیون چیست؟

  • نداشتن یا کمی واسکازین
  • سفت بسته شدن
  • کار زیاد

۹) اگر بلبرینگ پینیون خراب شود از کجا می توان فهمید؟
پس از آزمایش بلبرینگ چرخ ها چنانچه باز هم صدا شنیده شود معمولاً مربوط به خرابی بلبرینگ پینیون است.

۱۰) علت بیرون زدن روغن واسکازین از چرخ عقب چیست؟

  • گرفتگی هواکش دیفرانسیل
  • خرابی کاسه نمد چرخ ها
  • زیاد بودن واسکازین از حد معمول

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به دیفرانسیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

۵ دیدگاه

  1. سلام
    یه ماشین آردی دارم که دیفرانسیل عقب یه کم صدا میده عیب از کجای دیفرانسیله؟
    تشکر از زحماتتان

  2. درود بر شما
    خودروی ۲۰۶ SD دارم رو دنده سنگین یعنی به محض حرکت صدای دیفرانسیل بیرون میزنه
    در ضمن زیر سینی جلویی ماشین روغن ریزی دارم
    نمیدونم مشکل از چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید
    باتشکر

  3. سلام
    ایا میشه ماشینی مثل پیکان رو دو دیفرانسیل کرد؟
    مثلا سیستم پاترول رو پیکان پیاده کرد
    با تشکر از شما

  4. درود. من پیکان وانت دارم ۸ماه میشه خریدم. یک مشکلی دارم که پیش هر تعمیر کاری رفت هر کدومشون یک راهکار میدن. زمان حرکت دنده ۱ که گاز میدم و راه میفتم . پدال گاز رو ول میکنم یک صدایی از دفرانسیل میاد مثل تک . میخوام بدونم ایا واقعا این مشکلی واسه ماشین ایجاد میکنه. ؟

  5. سلام ایا میتوان برای موتور سه چرخ از دیفرانسیل پیکان استفاده کرد.(متشکرم)

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*

x

پیشنهاد یو سی برای مطالعه

همه ی آنچه که از لاستیک اتومبیل باید بدانید

همه ی آنچه که از لاستیک اتومبیل باید بدانید

اکثر رانندگان توجه چندانی به لاستیک اتومبیل خود نمی کنند، این در ...