سوال و جواب های فنی مربوط به موتور اتومبیل

تبلیغات
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

موتور دستگاهی است که نیروی حرارتی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و در وسائل نقلیه به کمک سایر دستگاه ها باعث حرکت اتومبیل می گردد.

برای روشن شدن این مطلب (تبدیل نیروی حرارتی به مکانیکی) به مثال زیر توجه کنید:
یک اسلحه نظیر توپ های قدیمی یا تفنگ شکاری سر پُر را در نظر بگیرید. باروت را در انبار توپ جمع می کنیم سپس یک گلوله کوچک فلزی در آن قرار می دهیم، اگر باروت را منفجر کنیم؛ در نتیجه به علت فشار زیاد از حجم گاز حاصله از انفجار باروت، گلوله از طریق لوله توپ با سرعت به خارج پرتاب می شود. پس نیروی حرارتی حاصل از انفجار باروت باعث حرکت گلوله گردید.

سوخت در موتور (به جای باروت در توپ) بنزین معمولی، بنزین سوپر، گاز و یا گازوئیل است که با ترکیب هوا در فشار زیاد به صورت پودر منفجر می شود و به جای اینکه گلوله را به خارج پرتاب کند، به کمک قطعات دیگر، میل لنگ را به حرکت در می آورد. با گردش میل لنگ کار موتور شروع می شود.

خب تا حدودی با موتور آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب موتور اتومبیل خود را مطالعه نمایید.

۱) اجزای موتور را نام ببرید.
موتور از سیلندر، سرسیلندر، کارتر، واشر سرسیلندر، پیستون ها، رینگ ها، میل لنگ، میل سوپاپ، یاطاقان ها، شاتون، سوپاپ ها و متعلقات آنها، پمپ روغن و دنده فلایویل تشکیل شده است.

۲) چرخ فلایویل و کار آن را شرح دهید.
در انتهای میل لنگ چرخ فلزی دنده دار و سنگینی تعبیه شده است که از لنگر یا تاب میل لنگ جلوگیری می کند. چرخ فلایویل یا چرخ لنگر از دو قسمت تشکیل شده است:

  • صفحه فلایویل: که خود یکی از قطعات کلاچ می باشد.
  • دنده فلایویل: در اطراف صفحه فلایویل چرخ دندانه داری تعبیه شده که این دندانه ها با دنده استارت هنگام روشن کردن موتور درگیر شده و باعث گردش میل لنگ می شود.

۳) روغن کاری موتور برای چیست و به چه وسیله انجام می شود؟
برای جلوگیری از اصطکاک قطعات، سائیدگی، گرم شدن و روان کار کردن موتور، روغن کاری ضرورت دارد. این عمل به وسیله پمپ روغن و گردش میل لنگ در داخل کارتر انجام می شود.

۴) علت روغن سوزی موتور را شرح دهید.

  • خوردگی پیستون ها
  • چسبندگی رینگ ها
  • از فنریت افتادن رینگ ها
  • مقابل هم قرار گرفتن شیارهای رینگ روغنی
  • گشاد شدن گیت سوپاپ

۵) علت دیر روشن شدن موتور چیست؟

  • میزان نبودن پلاتین
  • نیم سوز بودن کوئل
  • کثیف بودن شمع ها
  • سوختن واشر سرسیلندر
  • روغن سوزی موتور

اگر فشار سوخت کم باشد نیز موتور خوب استارت نمی خورد و شاید اتومبیل روشن نشود. حالا در صورتی که به میزان لازم سوخت دارید اما فشار سوخت پایین است، به احتمال زیاد رگلاتور فشار سوخت و یا نشتی هوا از استپر موتور و حتی خرابی اورینگ های انژکتور یا خرابی پمپ بنزین می توانند عامل آن باشد.

در خودروهای انژکتوری اگر در حالت سرد، موتور به سختی استارت می خورد، علت آن ممکن است از خرابی سنسور دریچه گاز و یا پایین بودن فشار سوخت و خرابی سنسور درجه حرارت آب باشد.

۶) علت اینکه در توقف، موتور لرزش دارد چیست؟

  • میزان نبودن دلکو
  • در آمدن یکی از وایرها
  • میزان نبودن کاربراتور

اگر احتراق موتور همراه با صدا و ضربه باشد، به احتمال زیاد از تایمینگ و یا ورود کربن در سیلندر و یا پاشش نامنظم سوخت می باشد.

۷) علت جوش آوردن موتور چیست؟

  • پاره شدن تسمه پروانه
  • خرابی واتر پمپ
  • حرکت با دنده های قوی
  • آوانس یا ریتارد بودن دلکو
  • سفت بودن سوپاپ ها
  • باد مخالف مسیر حرکت اتومبیل
  • کم بودن آب رادیاتور
  • گیر کردن ترمز به کاسه چرخ
  • سوخته بودن واشر سرسیلندر
  • گرفتگی لوله های اگزوز
  • خرابی ترموستات
  • خرابی شمع یا حتی وایر شمع ها
  • کم بودن باد لاستیک ها
  • وجود روغن کثیف و غلیظ در موتور

۸) چه عللی باعث دیر دور گرفتن موتور می شود؟

  • خرابی ژیگلور کمکی
  • اتصال در سیم کشی اتومبیل

هرگاه موتور شتاب کمی داشت و یا در حین ترمزهای ناگهانی اتومبیل خاموش شد، احتمالاً سنسور مپ ایراد دارد. همچنین اگر در حین رانندگی احساس کردید که اتومبیل شما قدرت کافی را ندارد، از تنظیم بودن فیلر سوپاپ ها مطمئن شده و سپس از کافی بودن فشار کمپرس سیلندر و تنظیم بودن سوخت موتور خود اطمینان حاصل کنید.

همین طور اگر موتور در هنگام فشردن پدال گاز برای شتاب گیری دارای سکته شد و با مکث و ارتعاش حرکت کرد، به احتمال فراوان پاشش انژکتور دچار اشکال شده و یا نشتی هوا به وجود آمده و یا فشار سوخت در سیستم کم است.

۹) علائم نقص موتور به وسیله دود را شرح دهید.

  • دود آبی رنگ علامت روغن سوزی موتور است؛ و این روغن سوزی ممکن است از سوپاپ های گاز باشد و یا احتمالاً روغن سوزی از ناحیه رینگ ها و یاطاقان ها است.
  • دود کاملاً سیاه دلیل تنظیم نبودن کاربراتور می باشد؛ در این صورت ترکیب هوا و گاز میزان نیست و بنزین آن زیاد است. در چنین مواقعی اگر شب به اگزوز نگاه کنیم احتمالاً جرقه های آتش مشاهده می شود.
  • دود تقریباً سفید نشانه این است که آب وارد سیلندرها می شود. اگر هوا گرم باشد و موتور نیز در حالت گرم کار کند و دود سفید از اگزوز خارج شود، نشانه این است که آب وارد سیلندرها می شود. اما اگر موتور سرد باشد و در شرایط جوی سرد زمستان کار کند، خارج شدن دود سفید از اگزوز طبیعی می باشد.
  • دود سیاه کم رنگ (شبیه مه غلیظ) دلیل سالم بودن موتور می باشد.

۱۰) چرا موتور روشن نمی شود؟
گاهی مواقع استارت زده می شود ولی موتور روشن نمی شود. در چنین مواقعی علت روشن نشدن یا نقص در مدار سوخت (نه مواد سوخت) می باشد یا نقص در مدار برق است. به یک راهنمایی توجه کنید، اکثراً اگر اتومبیل یک دفعه و ناگهانی از کار بیفتد، عیب از سیستم برق می باشد و اگر به تدریج خاموش شود علت را باید در دستگاه های سوخت رسانی جستجو کرد.

بطورکلی اگر زمانی که استارت می زنید، موتور زور کافی برای چرخش نداشت و نور چراغ های جلو نیز کم بود، باید به اتصالات باتری سر بزنید. حتی ممکن است باتری ضعیف یا معیوب شده باشد. اگر نور چراغ های جلو مطلوب بود، ولی اتومبیل روشن نمی شد، به احتمال فراوان استارت شما زغال تمام کرده و یا سیم پیچی های داخل آن معیوب شده و یا شاید هم سوئیچ شما خراب شده است که باید در همه موارد به باتری ساز مراجعه کنید.

هرگاه موتور قوی چرخش کرد، اما روشن نشد به احتمال قوی شمع ها خیس شده و یا کاربراتور شما از تنظیم خارج شده است. شکستگی درب دلکو، چکش برق، سوختن پلاتین و معیوب بودن خازن دلکو نیز می توانند مزید علت باشند. در اتومبیل های انژکتوری سنسورهای آب، گاز و استپر موتور نقش اساسی در این حالت دارند.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. در زمان روشن کردن اتومبیل برای گرم کردن سریع آن هرگز گاز ندهید، زیرا مدت زمانی طول می کشد که روغن به تمام نقاط موتور برسد، بنابراین اجازه دهید موتور اتومبیل آرام آرام گرم شود و روغن به تمام قطعات آن برسد، در غیر این صورت به فرسودگی موتور اتومبیل خود کمک زیادی کرده اید!
  2. در جا گرم کردن خودرو به موتور آسیب وارد می کند، در فصل زمستان و سرما، خودرو باید فقط یک دقیقه در جا کار کند و پس از آن حرکت کرده و با سرعت پایین آن را گرم کرده و به راه خود ادامه دهید.
  3. همچنین گاز دادن خودرو قبل از خاموش کردن موتور برای خودروهای انژکتوری مفید نیست، زیرا زمانی که خودرو را می خواهید خاموش کنید اگر با فشار پدال گاز، سوئیچ را ببندید، مقداری بنزین خام در انژکتور باقی می ماند که این امر موجب آسیب زدن به موتور و انژکتور و بد کار کردن موتور هنگام استارت زدن بعدی می شود.
  4. به روغن ریزی های موتور اتومبیل خود اهمیت زیادی بدهید، زیرا روغن ریزی اطراف آن نشانه کم کردن سطح روغن اتومیل شما و در نهایت کم شدن فشار و افت روغن در قطعات موتور می شود.
  5. یکی از قطعات موتور که باید در هر ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود، تسمه تایم موتور است.
  6. در رانندگی با اتومبیل های امروزی این ذهنیت در افراد به وجود می آید، که شاید دمای موتور اتومبیل شان باید مانند اتومبیل های کاربراتوری در محدوده ۸۰ تا ۹۰ درجه باشد، و بالاتر رفتن دمای آن نیز برای اتومبیل شان خطرناک است، که این حالت در زمان استفاده از کولر در فصل تابستان بیشتر دیده می شود. همین اتفاق آنها را مجاب می کند به دنبال راه هایی مانند اضافه کردن سنسور به رادیاتور برای فعال نمودن فن های خنک کننده در دمای ۷۸ درجه و یا یکسره کردن دور فن ها برای دور بالا و یا حذف ترموستات از سیستم خنک کاری و… باشند تا موتور در دمای پایین مشغول بکار شود، که این مساله در بلندمدت جزء افزایش سوخت و رساندن خسارت، نتیجه ی دیگری به همراه نخواهد داشت. موتورهای امروزی با آلیاژهای متفاوت، به شکلی طراحی شده اند که به راحتی تحمل دماهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه را نیز دارند و هدف از این طراحی جلوگیری از سایش سیلندر و بالا رفتن توان موتور و حتی کم شدن مصرف سوخت می باشد.
  7. شمع ها و وایرهای شمع در سر حال بودن موتور رکن اساسی دارند. بهتر است در هر ۱۰ تا ۱۷ هزار کیلومتر، شمع را تعویض کنید. همچنین هر از گاهی شمع ها را باز کرده و تمیز کنید، زیرا در شتاب اتومبیل شما سهم به سزایی دارند.
  8. هرگاه موتور بطور ناگهانی و یا به هر علتی خاموش و یا کاهش سرعت و ریپ زدن پیدا کرد، قطعات اساسی برای بررسی، استپر موتور، سنسور مپ و سنسور اکسیژن می باشند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به موتور اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب ها
تبلیغات
فروشگاه شارژ، محصولات مجازی و خدمات بر خط های یو

‫63 دیدگاه

  1. با سلام، من ده روزه تیبا ۲ صفر گرفتم، همون روز دوم چراغ چکش روشن شد، نمایندگی که بردم دستگاه مشکل سنسور اکسیژن پایین رو نشون داد، عوض کردم، دوباره چراغ چک روشن شد و همون مشکل، دوباره سنسور اکسیژن پایین رو عوض کردم، چراغ چک بازم روشن شد و دستگاه عیب یابم باز مشکل سنسور اکسیژن پایین رو نشون میده، خطا رو با دستگاه پاک میکنن، بعد چند ساعت باز چراغ چک روشن میشه!!!!! گفتن سیم کشی هم مشکلی نداره
    بنظرتون مشکل کجاس؟

  2. سلام وقت بخیر
    من ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۹۶ دارم، جدیدا کولر که روشن می کنم ماشینم گاز نمی خوره باید چندین بار پدال گاز فشار بدم تا دوباره شتاب بگیره تو حالتی که کولر خاموشه این اتفاق نمی افته
    اگرم بخوام به راهم ادامه بدمم صدای لرزش شدید ایجاد میشه و چراغ چکم چشمک زن میشه که خاموش روشن می کنم دوره حل میشه
    ایران خودرو هم میگه چون چکش روشن نمی مونه کاریش نمیشه کرد
    یه بار امداد اومد چک کرد گفت از سنسور اکسیژنه؟ درسته بنظر شما؟

  3. در زمان دنده عقب، ناگهان دنده خلاص کرد و دود از کاپوت بلند شد پدال کلاچ تا انتها به راحتی حرکت می کند انگار پدال کار نمی کنه و به جایی وصل نیست چون دنده جا نمی رود.

  4. با سلام پژو پارس دارم بتازگی توی سر بالایی آمپر اب تا نزدیک خط وسط می رسه بعد در سرازیری بر میگرده روی خط اول. لطفا نظرتون را بدید. با تشکر.

  5. با سلام وقت بخیر میخواستم بدونم صبحها ک ماشین سرده استارت میزنم از اگزوز دود ابی حدود ٢٠ثانیه میاد بیرون وقتی ک گرم شد دیگه دودی دیده نمیشه علت چیست؟

  6. سلام ماشین من اپتیما هست ماشین تو دور موتور مشخص یعنی ۲۵۰۰ میره یه صدای قیز قیز مانند یا مثل زنجیر یا ذرات میده میخاستم بدونم دلیلش چیه

  7. سلام. ماشین من سمند مدل ۹۰ست. دقیقاً دو سال پیش واشر سرسلیندر تعویض کردم الان مدت دو سه هفته ست آب رادیاتور نسبتاً زیاد ست ولی آب رادیات چرب و لجن ندارد و توی درب روغن کف سفید نیست به سه مکانیک مختلف مراجعه کردم هر کدام نظر خودشان را داشتن میخوام ماشین رو بفروشم ولی بعد از رفع عیب

  8. سلام من یه ماشین l90 دارم موقعی که کلاچ میگیرم گاز زیاد میشه و وقتی ترمز میگیرم به حالت عادی برمیگرده مشکل از کجاست؟

    1. مال دریچه گازته، استپر موتور و چک کن، با یه ماشین دیگه عوض کن ببین مشکلت حل میشه یا ن بعد اگه اینجوری درست شد قطعه رو بخر،

  9. سلام ماشین ۴۰۵ مدل ۸۳ هستش موقع شتاب گیری کم میاره میگیره ول میکنه وقتی سرده مشکلی نداره وقتی گرم میشه این مشکل پیش میاد تمام قطعات برقی خودرو رو عوض کردم
    یعنی شمع وایر دلکو کویل ولی متاسقانه درست نمیشه راهنمایی کنید لطفا

  10. سلام من روا دارم صبح ها به اتیش نمیره با یه هول روشن میشه تا شب با یه استارت روشن میشه سنسور دور موتور را عوض کردم درست نشد واشر گذاشتن واسه دور موتور درست نشد فشنگی اب را عوض کردم درست نشد سنسور میل سوپاپ را عوض کردن درست نشد خلاصه هر چی به ذهن تعمیرکارا (تعمیر کار که چه عرض کنم اکثرا تعویض کارن) دنده فلایبر را نگا کردن باز درست نشده موندم چیکار کنم تا حال کلی هم خرج گذاشته دستم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      علی آقا منم دقیقا همین مشکل رو دارم. صبح ها ماشین حدود ۱۵ تا استارت می خوره تا روشن میشه ولی در طول روز با تک استارت روشن میشه شمع – وایر – فشنگی آب – سنسور عوض کردم ولی هنوز درست نشده.

  11. سلام ماشینم هنگام شتاب گیری در دور موتور زیر ۲.۵ ریپ میزنه ولی هنگامی که دور موتور بالا میره ریپ نمیزنه و اینکه هنگامی هم که درجا با کولر روشن کار میکنه هر چند ثانیه موتور یه ضربه کوچیک میزنه مشکل از کجاست ؟؟ موتور tu5

  12. سلام پراید ۸۶ دارم انگشتی فابریک خودش رو عوض کردم به جای انگشتی جدید که به پراید مدل بالا میندازن انداختم و روغن ۱۰ ۴۰ ریختم شتاب و مصرف ماشین عالی شده فقط موقع استارت ماشین زمانی که ماشین سرده بو و صدای بدی از اگزوز ماشین میده بعد اینکه ماشین گرم میشه خوب میشه ممکنه مشکلی برای ماشین پیش بیاد؟

  13. سلام. ۴۰۵ تک سوز ۸۷ دارم که تو سرعت بالای ۱۰۰تا تو جاده آمپر رو خط یک چهارم پشت سر هم فن میکنه ولی داخل شهر آمپر نرسیده به دو خط وسط عادی فن میکنه ? ترموستات رو عوض کردم فشنگی آب رو همینطور سیم کشی موتور هم ایرادی نداشت تعمیرکاران هم که ماشالله همه خبره نمیدون مشکلش چیه از دوستان ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. احتمالا سنسور آبی که میاد پشت صفحه کیلومتر داره غلط میخونه وگرنه ماشینت احتمالا داره درست فن میده

  14. سلام من یه پژو پارس معمولی مدل ٨٧ دارم زمانی که موتور سرد است و زیاد گرم نشده در دور موتور کم یه صدایی مث غرش میده انگار دو فلز با هم برخورد میکنه یا اینکه میخواد ماشین دور توی دور پایین این صدارو میده اگ بیشتر گاز بدی خوب میشه ولی فقط تو سردی ماشین اینجوره!!!؟ بیشتر از سمت کوییل و پشت موتور اس
    مشکل ب نظر شما چیه!؟

  15. سلام، ماشینم چند وقتی که وقتی فیلتر هوا رو میزارم خاموش میکنه و مجبورم بدون فیلتر هوا ماشین کار کنه، علت چیه؟؟؟ ماشین هوندا مدل ٩٢ کاربراتور

  16. سلام من یک سمند ال ایکس ۹۲ دارم که موتور XU7 است و فکر کنم سیستم برق زیمنس داره پارسال که خریدم در حالت درجا عقربه دور موتور روی یک نوسان کمی به پایین داره و باعث یک لرزش ریتمیک در اتاق میشه البته خوب استارت میخوره و روشن میشه بلافاصله بعد از روشن شدن عقربه کمی بالای یک می ایسته و گاز میخوره کمی بعد میاد روی یک و حالت نوسان درجا مشاهده میشه، چند وقت پیش استپر خراب شد عوض کردم اما همچنان این حالت باقی است، شمع و وایر ها را وقتی خریدم عوض کردم و از اون موقع نزدیک ۲۳ هزار تا کار کرده. البته در هنگام گاز دادن پر شتابه و خیلی خوب سرعت میگیره در اینباره دوستان میتونن راهنمایی کنن؟

  17. سلام من یه ۴۰۵ صفر خریدم وقتی ماشینو خاموش میکنم تا ۴ – ۵ دقیقه صدای تق تق میده؟ حالا نمیدونم مال اگزوزه یا مال موتوره کسی میتونه کمکم کنه

  18. چرخ جلو سمت راننده از سرعت ۶۰ با بالا صدا میدهد، (هایما توربو شارژ) همه کارشناسان به اتفاق نظر گفتند از بلبرینگ است، بلیرینگ تعویض شد مساله حل نشد، میخواهند دوباره بلبرینگ عوض کنند آیا می تواند علت دیگری داشته باشد؟

  19. سلام من پولی پراید و باز و بسته کردم وکمی هم بهش فشار اوردم و بستم بعد که ماشین روشن کردم صدای عجیبی میداد و‌خاموش میشد و البته به زور روشن میشد که با گاز دادن روشن میموند ولی‌دور‌موتور پایینتر از موتور بود مشکل چی میتونه باشه؟

  20. من ۳ ماه پیش یه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۸۳ گرفتم و اون موقع اصلا روغن ریزی گیربکس نداشت و فقط یکم صدای زوزه میداد که به مکانیکم گفتم، گفت روغن ۷۵w80 توتال بریزم که از وقتی ریختم دنده ها توو ۱ و ۲ سفت تر جا میره مخصوصا در هوای سرد و هم اینکه روغن ریزی پیدا کرد و هم صدای زوزه برطرف نشد که علتش رو میگن این روغن یکم روان تره. حالا باید چه روغنی بریزم که یه خرده سفت تر باشه تا جلوی روغن ریزیش گرفته بشه؟ بعضیا میگن
    روغن گیربکس خودرو آیسین مدل GL5 75W-90 رو ریختن بهتر شد. البته در مورد روغن ریزی نه. حالا یه راهنمایی میخوام. چون ماشینم قبلا روغن ریزی نداشت به محض تعویض روغن به این مدل روغن شروع به روغن ریزی کرد. ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

  21. سلام وقت بخیر
    یه پارس tu5 مدل ۹۱ دارم
    یه چند وقتی هست که یه خط بنزین نشون میده ولی باک خالیه چراغشم روشن نمیشه علتش چی میتونه باشه
    تورو خدا جواب بدید چند بارم تو راه گذاشته منو امپرشم تنظیم کردیم ولی فرق نکرد

  22. سلام وقت بخیر من یه ۲۰۶ مدل ۹۶ خریدم تا الان ۲۰۰۰ تا کارکرده ولی متاسفانه مصرف سوخت بالایی داره خواستم بدونم با تعویض سنسور اکسیژن می شه سوخت رو کم کرد یا خیر. ممنون

  23. با عرض سلام و خسته نباشید من یه پراید دارم از همین جدیدا مدل ۹۴ خداوکیلی جیبم رو خالی کرده اینقد بنزین مصرف میکنه مصرف سوختش خیلی بالاس چه بلایی سرش بیارم که مصرفش کمتر بشه لطفا راهنمایی کنید؟

  24. سلام. من یک پژو ۴۰۵ دارم. مدل ۸۳. وقتی ماشین سرده در هنگام حرکت صدای خر خر (انگار داره یخ خورد میشه) از ماشین میاد و بعد ۱-۲ دقیقه درست میشه. تسمه تایم رو ۳۰ هزارتاس عوض کردم. لطفا راهنمایی کنید

  25. با سلام
    من یک پژو ۴۰۵ مدل ۸۵ دارم از وقتی هوا سرد شده صبح که ماشین را روشن میکنم چراغ استوپ و چراخ آمپر و همزمان فن روشن می شه و حدود ۱ تا ۲ دقیقه که مسافتی را طی می کنم چراغ ها و فن خاموش میشه این مشکل فقط فقط در زمان صبح که میخوام ماشین را روشن کنم هست در مواقع دیگه روز مشکلی نداره خواهشا راهنمایی بفرمائید با تشکر

  26. سلام. قربان بنده یه سوالی داشتم. من یک پراید دارم که نزیکیای دینام روغن میریزه و بعضا روی دینام هم روغن میریزه و تا الان چند بار هم دینام سوزونده، چهار بار هم کاسه نمد عوض کردم و فایده ای نداشته. میخواستم بدونم علت روغن ریزی چیه و از کجاس. ممنون

  27. سلام ماشین من سمنده یه یک ماهی تقریبا هست وقتی میخام دنده عوض کنم انگار ماشین گازش گیر کرده و گاز میخوره دنده های سه چهار هم درست پر نمیشن و سرعت ماشین انگار کمه و ماشین خفه کرده باشه یه صدای ناراحتی از موتور میاد اگه میشه یه راهنمایی بکنید ممنون میشم

  28. سلام و خسته نباشه من یک سوال دارم یک ۲۰۶ تیپ دو دارم که مدل ۸۳ فقط ۸۵۰۰۰ را رفته که صبح ها با ۳ تا چهار استارت روشن میشه علت رو بهم میگن بنزین باعثشه ولی چرا در طی روز این مشکل رو ندارم در طی روز با اولین استارت روشن میشه ممنون

    1. احتمال بسیار زیاد واشر سر سیلندر ترسونده. زمانی که خودرو تا صبح بدون فعالیت است احتمالا آب داخل شمع ها میره. که با چند استارت دوباره بخار میشه. علایم کم کردن آب رادیاتور . دادن بخار سفید در هنگام روشن کردن و فشردن پدال ماشین.

  29. با سلام خدمت سروران… من پیکاپ مدل ۹۰ طرح رونیز دارم ی مدتی راه نمیره اصلا قدرت نداره گفتم دیسک صحفه عوض کردم ولی فایده نداشت جدیدا خیلی امپر میزنه بعدم هر کی چکش میکنه میگه نمیدونیم چشه اخه همشو نیگا کردیم عیبی نداره… خواهش میکنم کمکم کنید. یاعلی

    1. با سلام خدمت شما دوست گرامی:
      اگر مدت زمان تعویض شمع ها و وایر شمع ها میگذره بدون کوچکترین شک و تردیدی هر دو رو تعویض کن و یک مدته ۴ الی ۵ روزه فقط بنزین سوپر بزن، در آخر چیز بسیار مهم این که بعد از انجام کارهای بالا عجله نکن به هیچ وجه چون به گفته خودت یک مدتیه که موتور درحالته کپ کردن هست. توکل بخدا که %×۱۰۰ درست میشه وقت بخیر

  30. با سلام من ماشینم ال نود هست همیشه روغن الف میریزم اینبار رفتم تعویض روغنی چهار لیترش رو الف ریخت ولی چون دیگه نداشت الباقیش رو که یک لیتر بود کاسترول جی تی ایکس ریخت بهش گفتم ایراد نداره گفت چون هردو ۱۰_۴۰ هست ایراد ندارد؟ ایا درست است؟

  31. سلام خدمت اساتید عزیز
    من پژو ۴۰۵ تی یو ۵ خریدم ۶۰۰۰ تا را رفته جوش نمیاره آب هم کم نکرده اما صبحها وقتی استارت میزنم از اگزوز آب خارج میشه حتی وقتی ماشین گرم میشه آب میاد ولی نمی دونم تو حرکت هم همینطوری هست یا نه البته تو سرما و زمستان طبیعیه اما الان تو هوای تیر ماه نمی دونم چرا اینجوریه خوب هم روشن میشه ممنون میشم کمک کنید و اطلاعات در اختیارم بگذارید.

  32. با سلام
    من ماشینم پرایده و مشکل دود آبی داشت بردم تعمیرگاه الان ک آوردمش چراغ چک ماشینم خاموش و روشن میشه. الان چیکار کنم؟؟

    1. مهسا جان با دستگاه دیاگ پاک میشه چراغ چک یا با درآوردن قطب منفی باطری البته ۱۵ دیقه باس وایسی

  33. سلام. خودرو ام وی ام من مدتی است که بعضی اوقات بخصوص زمانی که از دنده یک و دو خلاص میکنم دور موتور پایین نمی یاد و شروع به بالا رفتن دور آن هم میکند با مراجعه به نمایندگی، ابتدا دیاگ زدن هیچ خطایی اعلام نکرد بعد استپر را عوض کردن ولی عیب مرموز رفع نشده حالا باید چه بررسی‌های انجام شود؟

  34. سلام.
    وقتتون بخیر ماشین زانتیا مدل ۸۱ با موتور ۱۸۰۰ دارم که در هر دو هزار کیلومتر نیم لیتر روغن کم میکرد، که بعد از سرویس سرسیلندر و فردای تحویل گرفتن از تعمیرگاه، سیلندر ماشین از جای پیچها حدود ۳۰ سانت ترک خورد، به نظر شما علت چیه، البته این را هم بگم مکانیک ترکمتر برای سفت کردن پیچهای بلند سرسیلندر را روی ۱۰ کیلو گذاشته بود.

  35. آیا اگر پیستون پراید بالا باشد میتوان لاستیک گیت سوپاپ را بدون باز کردن سرسیلندر تعویض کرد

  36. سلام
    پراید انژکتور مدل۸۵ دارم…موتور به پدال گاز حساس نیست و شتابش ضعیفه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  37. سلام دوستان عزیز میخواستم بدونم که شیم گذاری برای سرسیلندر پژو اندازش چیه دوم اندازه ای شیمی که برای سر سیلندر های تازه میزاریم با سرسیلندر های کار کرده و گاز سوز فرق داره یا نه تشکر

  38. سلام خسته نباشید ماشین ۴۰۵ جی ال ایکس مدل ۸۷ دارم مدتی است امپر اب درست کار نمیکنه دیاگ هم بردم همه چیز رو چک کرده میگه مشکلی نداره اما باز امپر اب درست نشان نمیده با اینکه رادیاتورش هم ابداره امپر خود ب خود پایین یا بالا ب سمت چراغ خطر میره لطفا راهنمایی بفرمایید ایراد ماشینم از چیه

    1. چک کن ببین شلنگ ترموستات باد میکنه یا نه اگر باد کرد و دمای ماشین بالا و پایین شد، اول رادیاتور رو چک کن ک جرم نگرفته باشه مرحله دوم ترسوندن واشر، اما اگر دما تغییری نداره امپر خرابه

  39. سلام، راستش من از وقتی بخاری ماشینو عوض کردم ماشینم اب کم میکنه، مثلا امروز آب توی رادیاتور رو فول کنی، دو سه روز بعد حدود دو سه لیوان اب کم میکنه. نشتی هم ندارم، خلاصه آبی رو زمین نیست، ماشینم هیچ ایرادی نداره نسبت ب گذشته، صبح ها اصلا تک کار نمیکنه، هیچ دود مشکوکی هم از اگزوز بیرون نمیاد، درب موتور رو هم که در میارم هیچ اثری از آب نیست، در ضمن اب توی رادیاتور هم کاملا تمیز و بدون حالت گل و لای ماننده، لطفا راهنمایم کنید ممنونم

    1. از واشر گیشه، از رادیاتور بخاری میشه، از بست ها هم میشه همرو چک کن چون کم نم میده، خانواده پژو میتونن واشر بترسونن و هیچی بروز ندن بجز اب کم کردن

  40. سلام یک ۴۰۵ دارم. تازه واشر سرسیلندر شو عوض کردم ولی بعد از اینکه هواگیری میکنم شلنگ رادیاتور پر فشار میشه و از سوراخی کوچکی که زیر درب رادیاتور هست ضد یخ بالا میاره درب رادیاتور رو عوض کردم ترموستات شو رو عوض کردم الان نمی دونم چکار کنم خواهشا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام. شیلنگ های ورودی به میکسر گاز سی ان جی تا مدتی کورکن اگه حل نشد ببر پیش مکانیک دوباره پیچ سرسیلندر سفت کن. آخرین راه خرابی واشر

  41. سلام ماشینم پراید مدل ۷۷ تازه تعمیره از سر سیلندر گرفته تا رینگ پیستون یاتاقان و غیره… ولی الان چند روزی ی صدای از زیر موتور میاد ی وقتای صداش خیلی کمه. به هر کسیم نشون دادم گفت چیزی نیست. چند روز قبل بردم کاربراتمو با دلکو دادم تنظیم کرد این صدا اومد رو موتور. ماشینم ۲گانه است گاز lpg. لطفا راهنمایی کنید ؟ صدایی یاتاقان که نیست؟! از یاتاقانه یا نه؟

  42. سلام وقتتون بخیر ماشین پژو آردی دارم دو سال پیش پولک پشت سربلند نشر آب میدادن بردمش برای یک استادکار حرفه ای گفت نشر کم میدهد چون آب بندی شده فابریک است برات چسب دوقلو حسابی میزنم و پلمپش میکنم و اینکار را انجام داد تا حالا نشر نداده حتی چند دفعه هم راه دور مسافرت رفتم باش مشکلی نداشت ولی امسال میخواهم برم مشهد گفتم چکار کنم مرا راهنمایی کنید نظرها متفاوتند یکی میگه درستش کن ولی یکی میگه وقتی نشر نمی چکارش داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط