سوال و جواب های فنی مربوط به موتور اتومبیل

موتور دستگاهی است که نیروی حرارتی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و در وسائل نقلیه به کمک سایر دستگاه ها باعث حرکت اتومبیل می گردد.

برای روشن شدن این مطلب (تبدیل نیروی حرارتی به مکانیکی) به مثال زیر توجه کنید:
یک اسلحه نظیر توپ های قدیمی یا تفنگ شکاری سر پُر را در نظر بگیرید. باروت را در انبار توپ جمع می کنیم سپس یک گلوله کوچک فلزی در آن قرار می دهیم، اگر باروت را منفجر کنیم؛ در نتیجه به علت فشار زیاد از حجم گاز حاصله از انفجار باروت، گلوله از طریق لوله توپ با سرعت به خارج پرتاب می شود. پس نیروی حرارتی حاصل از انفجار باروت باعث حرکت گلوله گردید.

سوخت در موتور (به جای باروت در توپ) بنزین معمولی، بنزین سوپر، گاز و یا گازوئیل است که با ترکیب هوا در فشار زیاد به صورت پودر منفجر می شود و به جای اینکه گلوله را به خارج پرتاب کند، به کمک قطعات دیگر، میل لنگ را به حرکت در می آورد. با گردش میل لنگ کار موتور شروع می شود.

خب تا حدودی با موتور آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب موتور اتومبیل خود را مطالعه نمایید.

تبلیغات کتاب کدینگ تصویری ۱۱۰۰ واژه انگلیسی که باید دانست

۱) اجزای موتور را نام ببرید.
موتور از سیلندر، سرسیلندر، کارتر، واشر سرسیلندر، پیستون ها، رینگ ها، میل لنگ، میل سوپاپ، یاطاقان ها، شاتون، سوپاپ ها و متعلقات آنها، پمپ روغن و دنده فلایویل تشکیل شده است.

۲) چرخ فلایویل و کار آن را شرح دهید.
در انتهای میل لنگ چرخ فلزی دنده دار و سنگینی تعبیه شده است که از لنگر یا تاب میل لنگ جلوگیری می کند. چرخ فلایویل یا چرخ لنگر از دو قسمت تشکیل شده است:

  • صفحه فلایویل: که خود یکی از قطعات کلاچ می باشد.
  • دنده فلایویل: در اطراف صفحه فلایویل چرخ دندانه داری تعبیه شده که این دندانه ها با دنده استارت هنگام روشن کردن موتور درگیر شده و باعث گردش میل لنگ می شود.

۳) روغن کاری موتور برای چیست و به چه وسیله انجام می شود؟
برای جلوگیری از اصطکاک قطعات، سائیدگی، گرم شدن و روان کار کردن موتور، روغن کاری ضرورت دارد. این عمل به وسیله پمپ روغن و گردش میل لنگ در داخل کارتر انجام می شود.

۴) علت روغن سوزی موتور را شرح دهید.

  • خوردگی پیستون ها
  • چسبندگی رینگ ها
  • از فنریت افتادن رینگ ها
  • مقابل هم قرار گرفتن شیارهای رینگ روغنی
  • گشاد شدن گیت سوپاپ

۵) علت دیر روشن شدن موتور چیست؟

  • میزان نبودن پلاتین
  • نیم سوز بودن کوئل
  • کثیف بودن شمع ها
  • سوختن واشر سرسیلندر
  • روغن سوزی موتور

اگر فشار سوخت کم باشد نیز موتور خوب استارت نمی خورد و شاید اتومبیل روشن نشود. حالا در صورتی که به میزان لازم سوخت دارید اما فشار سوخت پایین است، به احتمال زیاد رگلاتور فشار سوخت و یا نشتی هوا از استپر موتور و حتی خرابی اورینگ های انژکتور یا خرابی پمپ بنزین می توانند عامل آن باشد.

در خودروهای انژکتوری اگر در حالت سرد، موتور به سختی استارت می خورد، علت آن ممکن است از خرابی سنسور دریچه گاز و یا پایین بودن فشار سوخت و خرابی سنسور درجه حرارت آب باشد.

۶) علت اینکه در توقف، موتور لرزش دارد چیست؟

  • میزان نبودن دلکو
  • در آمدن یکی از وایرها
  • میزان نبودن کاربراتور

اگر احتراق موتور همراه با صدا و ضربه باشد، به احتمال زیاد از تایمینگ و یا ورود کربن در سیلندر و یا پاشش نامنظم سوخت می باشد.

۷) علت جوش آوردن موتور چیست؟

  • پاره شدن تسمه پروانه
  • خرابی واتر پمپ
  • حرکت با دنده های قوی
  • آوانس یا ریتارد بودن دلکو
  • سفت بودن سوپاپ ها
  • باد مخالف مسیر حرکت اتومبیل
  • کم بودن آب رادیاتور
  • گیر کردن ترمز به کاسه چرخ
  • سوخته بودن واشر سرسیلندر
  • گرفتگی لوله های اگزوز
  • خرابی ترموستات
  • خرابی شمع یا حتی وایر شمع ها
  • کم بودن باد لاستیک ها
  • وجود روغن کثیف و غلیظ در موتور

۸) چه عللی باعث دیر دور گرفتن موتور می شود؟

  • خرابی ژیگلور کمکی
  • اتصال در سیم کشی اتومبیل

هرگاه موتور شتاب کمی داشت و یا در حین ترمزهای ناگهانی اتومبیل خاموش شد، احتمالاً سنسور مپ ایراد دارد. همچنین اگر در حین رانندگی احساس کردید که اتومبیل شما قدرت کافی را ندارد، از تنظیم بودن فیلر سوپاپ ها مطمئن شده و سپس از کافی بودن فشار کمپرس سیلندر و تنظیم بودن سوخت موتور خود اطمینان حاصل کنید.

همین طور اگر موتور در هنگام فشردن پدال گاز برای شتاب گیری دارای سکته شد و با مکث و ارتعاش حرکت کرد، به احتمال فراوان پاشش انژکتور دچار اشکال شده و یا نشتی هوا به وجود آمده و یا فشار سوخت در سیستم کم است.

۹) علائم نقص موتور به وسیله دود را شرح دهید.

  • دود آبی رنگ علامت روغن سوزی موتور است؛ و این روغن سوزی ممکن است از سوپاپ های گاز باشد و یا احتمالاً روغن سوزی از ناحیه رینگ ها و یاطاقان ها است.
  • دود کاملاً سیاه دلیل تنظیم نبودن کاربراتور می باشد؛ در این صورت ترکیب هوا و گاز میزان نیست و بنزین آن زیاد است. در چنین مواقعی اگر شب به اگزوز نگاه کنیم احتمالاً جرقه های آتش مشاهده می شود.
  • دود تقریباً سفید نشانه این است که آب وارد سیلندرها می شود. اگر هوا گرم باشد و موتور نیز در حالت گرم کار کند و دود سفید از اگزوز خارج شود، نشانه این است که آب وارد سیلندرها می شود. اما اگر موتور سرد باشد و در شرایط جوی سرد زمستان کار کند، خارج شدن دود سفید از اگزوز طبیعی می باشد.
  • دود سیاه کم رنگ (شبیه مه غلیظ) دلیل سالم بودن موتور می باشد.

۱۰) چرا موتور روشن نمی شود؟
گاهی مواقع استارت زده می شود ولی موتور روشن نمی شود. در چنین مواقعی علت روشن نشدن یا نقص در مدار سوخت (نه مواد سوخت) می باشد یا نقص در مدار برق است. به یک راهنمایی توجه کنید، اکثراً اگر اتومبیل یک دفعه و ناگهانی از کار بیفتد، عیب از سیستم برق می باشد و اگر به تدریج خاموش شود علت را باید در دستگاه های سوخت رسانی جستجو کرد.

بطورکلی اگر زمانی که استارت می زنید، موتور زور کافی برای چرخش نداشت و نور چراغ های جلو نیز کم بود، باید به اتصالات باتری سر بزنید. حتی ممکن است باتری ضعیف یا معیوب شده باشد. اگر نور چراغ های جلو مطلوب بود، ولی اتومبیل روشن نمی شد، به احتمال فراوان استارت شما زغال تمام کرده و یا سیم پیچی های داخل آن معیوب شده و یا شاید هم سوئیچ شما خراب شده است که باید در همه موارد به باتری ساز مراجعه کنید.

هرگاه موتور قوی چرخش کرد، اما روشن نشد به احتمال قوی شمع ها خیس شده و یا کاربراتور شما از تنظیم خارج شده است. شکستگی درب دلکو، چکش برق، سوختن پلاتین و معیوب بودن خازن دلکو نیز می توانند مزید علت باشند. در اتومبیل های انژکتوری سنسورهای آب، گاز و استپر موتور نقش اساسی در این حالت دارند.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. در زمان روشن کردن اتومبیل برای گرم کردن سریع آن هرگز گاز ندهید، زیرا مدت زمانی طول می کشد که روغن به تمام نقاط موتور برسد، بنابراین اجازه دهید موتور اتومبیل آرام آرام گرم شود و روغن به تمام قطعات آن برسد، در غیر این صورت به فرسودگی موتور اتومبیل خود کمک زیادی کرده اید!
  2. در جا گرم کردن خودرو به موتور آسیب وارد می کند، در فصل زمستان و سرما، خودرو باید فقط یک دقیقه در جا کار کند و پس از آن حرکت کرده و با سرعت پایین آن را گرم کرده و به راه خود ادامه دهید.
  3. همچنین گاز دادن خودرو قبل از خاموش کردن موتور برای خودروهای انژکتوری مفید نیست، زیرا زمانی که خودرو را می خواهید خاموش کنید اگر با فشار پدال گاز، سوئیچ را ببندید، مقداری بنزین خام در انژکتور باقی می ماند که این امر موجب آسیب زدن به موتور و انژکتور و بد کار کردن موتور هنگام استارت زدن بعدی می شود.
  4. به روغن ریزی های موتور اتومبیل خود اهمیت زیادی بدهید، زیرا روغن ریزی اطراف آن نشانه کم کردن سطح روغن اتومیل شما و در نهایت کم شدن فشار و افت روغن در قطعات موتور می شود.
  5. یکی از قطعات موتور که باید در هر ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود، تسمه تایم موتور است.
  6. در رانندگی با اتومبیل های امروزی این ذهنیت در افراد به وجود می آید، که شاید دمای موتور اتومبیل شان باید مانند اتومبیل های کاربراتوری در محدوده ۸۰ تا ۹۰ درجه باشد، و بالاتر رفتن دمای آن نیز برای اتومبیل شان خطرناک است، که این حالت در زمان استفاده از کولر در فصل تابستان بیشتر دیده می شود. همین اتفاق آنها را مجاب می کند به دنبال راه هایی مانند اضافه کردن سنسور به رادیاتور برای فعال نمودن فن های خنک کننده در دمای ۷۸ درجه و یا یکسره کردن دور فن ها برای دور بالا و یا حذف ترموستات از سیستم خنک کاری و… باشند تا موتور در دمای پایین مشغول بکار شود، که این مساله در بلندمدت جزء افزایش سوخت و رساندن خسارت، نتیجه ی دیگری به همراه نخواهد داشت. موتورهای امروزی با آلیاژهای متفاوت، به شکلی طراحی شده اند که به راحتی تحمل دماهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه را نیز دارند و هدف از این طراحی جلوگیری از سایش سیلندر و بالا رفتن توان موتور و حتی کم شدن مصرف سوخت می باشد.
  7. شمع ها و وایرهای شمع در سر حال بودن موتور رکن اساسی دارند. بهتر است در هر ۱۰ تا ۱۷ هزار کیلومتر، شمع را تعویض کنید. همچنین هر از گاهی شمع ها را باز کرده و تمیز کنید، زیرا در شتاب اتومبیل شما سهم به سزایی دارند.
  8. هرگاه موتور بطور ناگهانی و یا به هر علتی خاموش و یا کاهش سرعت و ریپ زدن پیدا کرد، قطعات اساسی برای بررسی، استپر موتور، سنسور مپ و سنسور اکسیژن می باشند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

منابع

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به موتور اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر
تبلیغات میزبانی وب و ثبت دامنه - های یو کمپانی

‫۱۷۶ دیدگاه

  1. لطفا به من کمک کنید
    ماشین من پراید مدل ۸۷ زیمنس هستش وقتی ماشین خنک هست خوب روشن میشه اما بعد از یک ربع بیست دقیقه که موتور گرم شد اگر ماشین رو خاموش کنم و بلافاصله استارت بزنم روشن میشه اما اگر بعد از ۵ دقیقه بخوام روشن کنم دیگه روشن نمیشه تا نیم ساعت بعد. استارت هم خوب می خوره اما روشن نمیشه بعد بوی بنزین شدیدی هم میاد مثل وقتی که ماشین خفه کرده باشه باید نیم ساعت صبر کنم تا بعد از گذشت این زمان ماشین روشن شه (مثل اینکه یک قطعه ای باید خنک بشه تا کار کنه). وقتی هم روشن میشه یک دود سیاه از اگزوز میاد بیرون.
    مشکل دیگری هم هست و اون اینکه بعد از اینکه موتور گرم شد دور موتور هم بالا میره و برای خودش گاز میخوره یکی دو دقیقه بعد خوب میشه بعد دوباره تکرار میشه مخصوصا وقتی که با سرعت برم این مساله بیشتر تکرارمیشه…
    استپر رو عوض کردم، سنسور دور موتور عوض کردم مشکل حل نشده.

    میتونید کمکم کنید؟
    ممنون

  2. سلام لطفا راهنمایی کنید پژو پارس داریم مدل ۸۸ تعویض روغن بردیم چند رو بعد موتور ماشین هوا می گیره صدای تراکتور میده در موتور را باز می کنیم هواش میره تا یه ساعتی دیگه صدا نمیده البته همون اول ماشین روشن میشه صدا نمیده موتور که داغ میشه صدا میده

  3. سلام
    بنده پژو ۴۰۵ دارم مدل ۸۳ و این ماشین خیلی سرحاله و شتاب بالایی هم داره ولی الان چند وقتی است که در شتاب گیری دچار یر میشه انگار یه نفر از پشت ماشینو نگه میداره و تا حالا پمپ بنزین عوض کردم کوئل عوض کردم سوزن ها (سوزن تپل) را رو عوض کردم ولی باز مشکلش حل نشده و کسی هم متوجه مشکلش نمیشه ایا میتونید کمکم کنید؟

  4. سلام
    اگر برای پژو بخواهم افزایش شتاب انجام دهم
    باید موتور خودرو در سلامت کامل باشد.
    اگر موتور خودرو در سلامت کامل نبود و افزایش شتاب انجام دادم برای موتور چه اتفاقی می افتد.

    ممنون می شم راهنمایم کنید

    1. با سلام پیکان بار مدل ۸۵ دارم ۳ماه پیش رادیاتور را سیخ زدم واترپمپ را نو کردم ترموستات را باز کردم اما هنوز امپر کمی از وسط بیشتر میره به سمت قرمز اما تا به حال جوش نیاورده ایا طبیعی هست یا راهی هست که از وسط بیشتر نیاد سوال دوم ماشین همیشه خالیه و من فقط باهاش مثل سواری کار میکنم اما احساس میکنم شتاب و زور نداره یعنی من که تو شیب کم با دنده ۲ باید برم یه پیکان بار مثل ماشین من اونم با بار خیلی راحت از من سبقت میگیره خیلی هم بهش میرسم اما نمیدونم ایراد از کجاست موتورش هم خیلی تمیزه با تشکر راهنمایی کنید

        1. با سلام مجدد واشر سرسیلندر ماشین ۳ ماه نو شده با توجه به سوال بالا دیگه به کجا مشکوک هستید صفحه کلاچش هم بدنیست با تشکر

  5. سلام خدمت دوستان گرامی
    چندتا سوال داشتم درباره سیلندر خودرو
    یکی یکی بریم جلو
    اول اینکه ماشین ۴۰۵ که سیلندر‌ش ترک خورده و بعد دوختنش چقد میشه به این سیلندر اطمینان کرد؟ آیا برا چند سال کار میده یا نه؟
    خواهشا عامیانه توضیح بدین
    سوال دوم اینکه بخوام سیلندر تعویض کنم حدودا چقد هزینه داره؟ کار اداری گیر زیاد داره یا راحته؟؟ تا چند هفته که راحته
    مرسی از جوابتان
    کامل توضیح بدین

    1. سلام… خسته نباشید
      میخواستم بپرسم رانندگی با دستی نخوابیده ب مدت ۲۰ یا ۳۰ دقیقه با دنده ۱ و ۲ مشکل حادی واسه ماشین ایجاد میکنه؟ چجوری بفهمیم لنت ها و صفحه دیسک اسیب دیده یا نه؟

  6. سلام ماشین من ولکس c30 اتوماته کولر ماشینم تو دور عالیه ولی تو شهر آف میکنه باد گرم میاره بخصوص وقتی میخوام دور پشت مانه کم کنم و حرکت کنم چند ثانیه گرم ولی بعد خوب تو شهری همین مشکل دارم ولی تو جاده برون شهری کولر عالیه. تازه هم گاز گیری کردم بخدا دارم کلافه میشم کسی میدونه ایراد چیه لطفا راهنمایی کنه فن کار میکنه همچی اوکی ولی توشهری اذیتم ترموسات کولر هم تست کردم سالمه وقتی دریچه رو بسمت بخاری میچرخونم آف میکنه و کولر خاموش میشه تو شهر همش باد گرم بعد سرد گرم بعد سرد
    ممنونم میشم راهنمایی کنیین

  7. سلام عزیزان سمند ۸۳ دارم ماشین با تک استارت روشن میشه ولی وقتی خاموش میکنم و فنها کار میکنند ماشین دیر روشن میشه باید چند بار استارت بزنم با تشکر

  8. سلام، ماشین پژو پارس ۸۴، دستی دوگانه سی ان جی شده، دود سیاه زیاد داره و در حالت سرعت پایین و ترافیک خاموش میشه مخصوصا روی گاز، سنسور مپ عوض شده، سنسور دریچه گاز عوض شده، شمع و وایر و صافی بنزین عوض شده و سوزن های انژکتور هم شسته شده، اما همچنان مشکل خاموش شدن و دود سیاه زیاد رو دارم مخصوصا رو بنزبن مقدار دود خیلی بیشتره ممنون میشم راهنماییم کنید، اصلا کجا نشون بدم دیگه تنطیم موتور یا مکانیکو…

    1. سلام
      خودرو من تیبا هست
      در فصل گرما پس طی کردن ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مقداری کمتر یا بیشتر در سرعت ۱۲۰
      ناگهان با افت دور موتور و کاهش سرعت مواجه میشم طوری که ماشین هم گاز نمی خوره
      مجبور میشم بزنم کنار ماشین رو خاموش کنم دوباره استارت کنم و راه بیفتم
      پمپ بنزین و صافی رو هم عوض کردم
      سوزن ها رو شستم، شمع هم عوض کردم ولی مشکل هنوزم هست ؟
      اگر امکان داره راهنمایی کنید

  9. من ماشین اف جی کروزر ۲۰۸ دارم ماشینمو خاموش کردم حالا که میخوام روشنش کنم نشون میده دنده تویه D هستش با اینکه دنده تویه حالت پارکینگه واسه همین کلن ماشین استارت نمیزنه و هرچی دنده رو جا به جا میکنم جا به جا میشه میاد تو R و N و D اما تو یه صفحه جلو فقط نشون میده که دنده تویه D مونده واسه همین ماشین استارت نمیخوره باطریو هم به مدت ۳ یا ۵ دقیقه از ماشین جدا کردم باز گذاشتم سر جاش ولی باز هم درست نشد نمیدونم باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید گاراج هم نمیتونم ببرم فردا جمعست همه جا تعطیله

  10. سلام. یه پژو ۴۰۵ دوگانه شرکتی دو روزه روشن نکردم الان اومدم اب و روغنشو چک کنم در رادیاتور رو باز کردم اب بیرون زد علت چیه.

    1. سلام اگر خودروی شما روشن بوده باید حداقل یک ساعت بعد درب رادیاتور را باز بکنی اگر بعد از این باز هم درب رادیاتور را باز کردی و آب رادیاتور بالا زد به احتمال زیاد خودروی شما کمپرسور معکوس دارد یعنی زمانی که پیستون در مرحله تراکم قرار گرفت و انفجار صورت گرفت مقداری از کمپرس از لای رینگهای پیستون وارد مدار سیستم رادیاتور میشود که یکی از علائم آن جنت رادیاتور کمی متورم میشود

  11. سلام ، من میخواستم توسان ۲۰۱۸ فول بخرم، بنظر شما ۲.۴ GDI بخرم یا ۱.۶ Turbo. ممنون میشم اگه جواب بدید

  12. سلام موتور ماشینم c5 سیتروئن دمای اب به ۹۰ درجه میرسه افت فشار روغن پیدا میکنه و سرسیلندر صدای لق لق میده و ارور استپ رو صفحه میاد فشار اویل پمپ بالا بردم نشد فشنگی عوض کردم الان مکانیک میگه شاید از CVT سر میل سوپاپ باشه میشه راهنمایی کنید چرا توی دمای ۹۰ درجه ماشین افت فشار روغن پیدا میکنه یاطاقان ماشین هم هیچ مشکلی نداره

  13. سلام خرابی و خلاصی داشتن شیر فرمان پژو ۴۰۵ میتواند روی سر و صدا در بخش جلوبندی تاثیر بگذارد

      1. سلام سمند مدل ۹۴ دارم تازه نیم موتور تعمیر کردم و کل مصرفی ها و کل اگزوز تعویض کردم سوزن شستم اما بیشتر از ۱۴۰ نمیره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا