خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / خودرو / سوال و جواب های فنی مربوط به موتور اتومبیل
نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام، خدمات و…

سوال و جواب های فنی مربوط به موتور اتومبیل

موتور دستگاهی است که نیروی حرارتی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و در وسائل نقلیه به کمک سایر دستگاه ها باعث حرکت اتومبیل می گردد.

برای روشن شدن این مطلب (تبدیل نیروی حرارتی به مکانیکی) به مثال زیر توجه کنید:
یک اسلحه نظیر توپ های قدیمی یا تفنگ شکاری سر پُر را در نظر بگیرید. باروت را در انبار توپ جمع می کنیم سپس یک گلوله کوچک فلزی در آن قرار می دهیم، اگر باروت را منفجر کنیم؛ در نتیجه به علت فشار زیاد از حجم گاز حاصله از انفجار باروت، گلوله از طریق لوله توپ با سرعت به خارج پرتاب می شود. پس نیروی حرارتی حاصل از انفجار باروت باعث حرکت گلوله گردید.

سوخت در موتور (به جای باروت در توپ) بنزین معمولی، بنزین سوپر، گاز و یا گازوئیل است که با ترکیب هوا در فشار زیاد به صورت پودر منفجر می شود و به جای اینکه گلوله را به خارج پرتاب کند، به کمک قطعات دیگر، میل لنگ را به حرکت در می آورد. با گردش میل لنگ کار موتور شروع می شود.

نمای موتور چهار سیلندر

نمای موتور چهار سیلندر

خب تا حدودی با موتور آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب موتور اتومبیل خود را مطالعه نمایید.

۱) اجزای موتور را نام ببرید.
موتور از سیلندر، سرسیلندر، کارتر، واشر سرسیلندر، پیستون ها، رینگ ها، میل لنگ، میل سوپاپ، یاطاقان ها، شاتون، سوپاپ ها و متعلقات آنها، پمپ روغن و دنده فلایویل تشکیل شده است.

۲) چرخ فلایویل و کار آن را شرح دهید.
در انتهای میل لنگ چرخ فلزی دنده دار و سنگینی تعبیه شده است که از لنگر یا تاب میل لنگ جلوگیری می کند. چرخ فلایویل یا چرخ لنگر از دو قسمت تشکیل شده است:

  • صفحه فلایویل: که خود یکی از قطعات کلاچ می باشد.
  • دنده فلایویل: در اطراف صفحه فلایویل چرخ دندانه داری تعبیه شده که این دندانه ها با دنده استارت هنگام روشن کردن موتور درگیر شده و باعث گردش میل لنگ می شود.

۳) روغن کاری موتور برای چیست و به چه وسیله انجام می شود؟
برای جلوگیری از اصطکاک قطعات، سائیدگی، گرم شدن و روان کار کردن موتور، روغن کاری ضرورت دارد. این عمل به وسیله پمپ روغن و گردش میل لنگ در داخل کارتر انجام می شود.

۴) علت روغن سوزی موتور را شرح دهید.

  • خوردگی پیستون ها
  • چسبندگی رینگ ها
  • از فنریت افتادن رینگ ها
  • مقابل هم قرار گرفتن شیارهای رینگ روغنی
  • گشاد شدن گیت سوپاپ

۵) علت دیر روشن شدن موتور چیست؟

  • میزان نبودن پلاتین
  • نیم سوز بودن کوئل
  • کثیف بودن شمع ها
  • سوختن واشر سرسیلندر
  • روغن سوزی موتور

اگر فشار سوخت کم باشد نیز موتور خوب استارت نمی خورد و شاید اتومبیل روشن نشود. حالا در صورتی که به میزان لازم سوخت دارید اما فشار سوخت پایین است، به احتمال زیاد رگلاتور فشار سوخت و یا نشتی هوا از استپر موتور و حتی خرابی اورینگ های انژکتور یا خرابی پمپ بنزین می توانند عامل آن باشد.

در خودروهای انژکتوری اگر در حالت سرد، موتور به سختی استارت می خورد، علت آن ممکن است از خرابی سنسور دریچه گاز و یا پایین بودن فشار سوخت و خرابی سنسور درجه حرارت آب باشد.

۶) علت اینکه در توقف، موتور لرزش دارد چیست؟

  • میزان نبودن دلکو
  • در آمدن یکی از وایرها
  • میزان نبودن کاربراتور

اگر احتراق موتور همراه با صدا و ضربه باشد، به احتمال زیاد از تایمینگ و یا ورود کربن در سیلندر و یا پاشش نامنظم سوخت می باشد.

۷) علت جوش آوردن موتور چیست؟

  • پاره شدن تسمه پروانه
  • خرابی واتر پمپ
  • حرکت با دنده های قوی
  • آوانس یا ریتارد بودن دلکو
  • سفت بودن سوپاپ ها
  • باد مخالف مسیر حرکت اتومبیل
  • کم بودن آب رادیاتور
  • گیر کردن ترمز به کاسه چرخ
  • سوخته بودن واشر سرسیلندر
  • گرفتگی لوله های اگزوز
  • خرابی ترموستات
  • خرابی شمع یا حتی وایر شمع ها
  • کم بودن باد لاستیک ها
  • وجود روغن کثیف و غلیظ در موتور

۸) چه عللی باعث دیر دور گرفتن موتور می شود؟

  • خرابی ژیگلور کمکی
  • اتصال در سیم کشی اتومبیل

هرگاه موتور شتاب کمی داشت و یا در حین ترمزهای ناگهانی اتومبیل خاموش شد، احتمالاً سنسور مپ ایراد دارد. همچنین اگر در حین رانندگی احساس کردید که اتومبیل شما قدرت کافی را ندارد، از تنظیم بودن فیلر سوپاپ ها مطمئن شده و سپس از کافی بودن فشار کمپرس سیلندر و تنظیم بودن سوخت موتور خود اطمینان حاصل کنید.

همین طور اگر موتور در هنگام فشردن پدال گاز برای شتاب گیری دارای سکته شد و با مکث و ارتعاش حرکت کرد، به احتمال فراوان پاشش انژکتور دچار اشکال شده و یا نشتی هوا به وجود آمده و یا فشار سوخت در سیستم کم است.

۹) علائم نقص موتور به وسیله دود را شرح دهید.

  • دود آبی رنگ علامت روغن سوزی موتور است؛ و این روغن سوزی ممکن است از سوپاپ های گاز باشد و یا احتمالاً روغن سوزی از ناحیه رینگ ها و یاطاقان ها است.
  • دود کاملاً سیاه دلیل تنظیم نبودن کاربراتور می باشد؛ در این صورت ترکیب هوا و گاز میزان نیست و بنزین آن زیاد است. در چنین مواقعی اگر شب به اگزوز نگاه کنیم احتمالاً جرقه های آتش مشاهده می شود.
  • دود تقریباً سفید نشانه این است که آب وارد سیلندرها می شود. اگر هوا گرم باشد و موتور نیز در حالت گرم کار کند و دود سفید از اگزوز خارج شود، نشانه این است که آب وارد سیلندرها می شود. اما اگر موتور سرد باشد و در شرایط جوی سرد زمستان کار کند، خارج شدن دود سفید از اگزوز طبیعی می باشد.
  • دود سیاه کم رنگ (شبیه مه غلیظ) دلیل سالم بودن موتور می باشد.

۱۰) چرا موتور روشن نمی شود؟
گاهی مواقع استارت زده می شود ولی موتور روشن نمی شود. در چنین مواقعی علت روشن نشدن یا نقص در مدار سوخت (نه مواد سوخت) می باشد یا نقص در مدار برق است. به یک راهنمایی توجه کنید، اکثراً اگر اتومبیل یک دفعه و ناگهانی از کار بیفتد، عیب از سیستم برق می باشد و اگر به تدریج خاموش شود علت را باید در دستگاه های سوخت رسانی جستجو کرد.

بطورکلی اگر زمانی که استارت می زنید، موتور زور کافی برای چرخش نداشت و نور چراغ های جلو نیز کم بود، باید به اتصالات باتری سر بزنید. حتی ممکن است باتری ضعیف یا معیوب شده باشد. اگر نور چراغ های جلو مطلوب بود، ولی اتومبیل روشن نمی شد، به احتمال فراوان استارت شما زغال تمام کرده و یا سیم پیچی های داخل آن معیوب شده و یا شاید هم سوئیچ شما خراب شده است که باید در همه موارد به باتری ساز مراجعه کنید.

هرگاه موتور قوی چرخش کرد، اما روشن نشد به احتمال قوی شمع ها خیس شده و یا کاربراتور شما از تنظیم خارج شده است. شکستگی درب دلکو، چکش برق، سوختن پلاتین و معیوب بودن خازن دلکو نیز می توانند مزید علت باشند. در اتومبیل های انژکتوری سنسورهای آب، گاز و استپر موتور نقش اساسی در این حالت دارند.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. در زمان روشن کردن اتومبیل برای گرم کردن سریع آن هرگز گاز ندهید، زیرا مدت زمانی طول می کشد که روغن به تمام نقاط موتور برسد، بنابراین اجازه دهید موتور اتومبیل آرام آرام گرم شود و روغن به تمام قطعات آن برسد، در غیر این صورت به فرسودگی موتور اتومبیل خود کمک زیادی کرده اید!
  2. در جا گرم کردن خودرو به موتور آسیب وارد می کند، در فصل زمستان و سرما، خودرو باید فقط یک دقیقه در جا کار کند و پس از آن حرکت کرده و با سرعت پایین آن را گرم کرده و به راه خود ادامه دهید.
  3. همچنین گاز دادن خودرو قبل از خاموش کردن موتور برای خودروهای انژکتوری مفید نیست، زیرا زمانی که خودرو را می خواهید خاموش کنید اگر با فشار پدال گاز، سوئیچ را ببندید، مقداری بنزین خام در انژکتور باقی می ماند که این امر موجب آسیب زدن به موتور و انژکتور و بد کار کردن موتور هنگام استارت زدن بعدی می شود.
  4. به روغن ریزی های موتور اتومبیل خود اهمیت زیادی بدهید، زیرا روغن ریزی اطراف آن نشانه کم کردن سطح روغن اتومیل شما و در نهایت کم شدن فشار و افت روغن در قطعات موتور می شود.
  5. یکی از قطعات موتور که باید در هر ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود، تسمه تایم موتور است.
  6. در رانندگی با اتومبیل های امروزی این ذهنیت در افراد به وجود می آید، که شاید دمای موتور اتومبیل شان باید مانند اتومبیل های کاربراتوری در محدوده ۸۰ تا ۹۰ درجه باشد، و بالاتر رفتن دمای آن نیز برای اتومبیل شان خطرناک است، که این حالت در زمان استفاده از کولر در فصل تابستان بیشتر دیده می شود. همین اتفاق آنها را مجاب می کند به دنبال راه هایی مانند اضافه کردن سنسور به رادیاتور برای فعال نمودن فن های خنک کننده در دمای ۷۸ درجه و یا یکسره کردن دور فن ها برای دور بالا و یا حذف ترموستات از سیستم خنک کاری و… باشند تا موتور در دمای پایین مشغول بکار شود، که این مساله در بلندمدت جزء افزایش سوخت و رساندن خسارت، نتیجه ی دیگری به همراه نخواهد داشت. موتورهای امروزی با آلیاژهای متفاوت، به شکلی طراحی شده اند که به راحتی تحمل دماهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه را نیز دارند و هدف از این طراحی جلوگیری از سایش سیلندر و بالا رفتن توان موتور و حتی کم شدن مصرف سوخت می باشد.
  7. شمع ها و وایرهای شمع در سر حال بودن موتور رکن اساسی دارند. بهتر است در هر ۱۰ تا ۱۷ هزار کیلومتر، شمع را تعویض کنید. همچنین هر از گاهی شمع ها را باز کرده و تمیز کنید، زیرا در شتاب اتومبیل شما سهم به سزایی دارند.
  8. هرگاه موتور بطور ناگهانی و یا به هر علتی خاموش و یا کاهش سرعت و ریپ زدن پیدا کرد، قطعات اساسی برای بررسی، استپر موتور، سنسور مپ و سنسور اکسیژن می باشند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به موتور اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

۷ دیدگاه

  1. سلام روغن موتور ماشینم یخ زده بلکل (۲۰۶) علت و راه حل؟ ممنون

  2. سلام خسته نباشید ماشین ۴۰۵ جی ال ایکس مدل ۸۷ دارم مدتی است امپر اب درست کار نمیکنه دیاگ هم بردم همه چیز رو چک کرده میگه مشکلی نداره اما باز امپر اب درست نشان نمیده با اینکه رادیاتورش هم ابداره امپر خود ب خود پایین یا بالا ب سمت چراغ خطر میره لطفا راهنمایی بفرمایید ایراد ماشینم از چیه

  3. سلام، راستش من از وقتی بخاری ماشینو عوض کردم ماشینم اب کم میکنه، مثلا امروز آب توی رادیاتور رو فول کنی، دو سه روز بعد حدود دو سه لیوان اب کم میکنه. نشتی هم ندارم، خلاصه آبی رو زمین نیست، ماشینم هیچ ایرادی نداره نسبت ب گذشته، صبح ها اصلا تک کار نمیکنه، هیچ دود مشکوکی هم از اگزوز بیرون نمیاد، درب موتور رو هم که در میارم هیچ اثری از آب نیست، در ضمن اب توی رادیاتور هم کاملا تمیز و بدون حالت گل و لای ماننده، لطفا راهنمایم کنید ممنونم

  4. سلام یک ۴۰۵ دارم. تازه واشر سرسیلندر شو عوض کردم ولی بعد از اینکه هواگیری میکنم شلنگ رادیاتور پر فشار میشه و از سوراخی کوچکی که زیر درب رادیاتور هست ضد یخ بالا میاره درب رادیاتور رو عوض کردم ترموستات شو رو عوض کردم الان نمی دونم چکار کنم خواهشا راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام. شیلنگ های ورودی به میکسر گاز سی ان جی تا مدتی کورکن اگه حل نشد ببر پیش مکانیک دوباره پیچ سرسیلندر سفت کن. آخرین راه خرابی واشر

  5. سلام ماشینم پراید مدل ۷۷ تازه تعمیره از سر سیلندر گرفته تا رینگ پیستون یاتاقان و غیره… ولی الان چند روزی ی صدای از زیر موتور میاد ی وقتای صداش خیلی کمه. به هر کسیم نشون دادم گفت چیزی نیست. چند روز قبل بردم کاربراتمو با دلکو دادم تنظیم کرد این صدا اومد رو موتور. ماشینم ۲گانه است گاز lpg. لطفا راهنمایی کنید ؟ صدایی یاتاقان که نیست؟! از یاتاقانه یا نه؟

  6. سلام وقتتون بخیر ماشین پژو آردی دارم دو سال پیش پولک پشت سربلند نشر آب میدادن بردمش برای یک استادکار حرفه ای گفت نشر کم میدهد چون آب بندی شده فابریک است برات چسب دوقلو حسابی میزنم و پلمپش میکنم و اینکار را انجام داد تا حالا نشر نداده حتی چند دفعه هم راه دور مسافرت رفتم باش مشکلی نداشت ولی امسال میخواهم برم مشهد گفتم چکار کنم مرا راهنمایی کنید نظرها متفاوتند یکی میگه درستش کن ولی یکی میگه وقتی نشر نمی چکارش داری

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*

x

پیشنهاد یو سی برای مطالعه

چرا میزان مصرف سوخت خودرو را محاسبه کنیم؟

چرا میزان مصرف سوخت خودرو را محاسبه کنیم؟

میزان مصرف سوخت خودرو به عوامل مختلفی همچون سرعت، شتاب رانندگی، ترافیک، ...