خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / خودرو / سوال و جواب های فنی مربوط به کلاچ اتومبیل
نیازمندی های رایگان خرید و فروش، استخدام، خدمات و…

سوال و جواب های فنی مربوط به کلاچ اتومبیل

کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع و وصل می کند. به عبارتی ساده تر کار کلاچ برای تعویض دنده های گیربکس است. این عمل بوسیله پدالی که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام می شود. بدین ترتیب که با فشار به پدال کلاچ، صفحه کلاچ از صفحه فلایویل جدا می شود و دیگر نیرو به گیربکس (جعبه دنده) نمی رسد، در نتیجه چرخ های اتومبیل آزاد می شوند. بر عکس با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل می چسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس تنظیم می شود.

قطعات کلاچ عبارتند از: صفحه کلاچ – دو شاخه کلاچ – یک طرف صفحه فلایویل – بلبرینگ کلاچ – اهرم و شاخک ها و صفحه فشار دهنده و دیسک کلاچ که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است.

دیافراگم کلاچ

دیافراگم کلاچ

خب تا حدودی با کلاچ آشنا شدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب کلاچ اتومبیل خود را مطالعه نمایید.

۱) علت بگسواد کردن کلاچ چیست؟

  • از فنریت افتادن فنرهای دیسک
  • سائیدگی صفحه کلاچ
  • تراش رفتن فلایویل
  • روغن زدگی صفحه کلاچ

۲) علت روغن زدگی صفحه کلاچ چیست؟

  • خرابی کاسه نمد جلوی گیربکس
  • خرابی کاسه نمد سر میل لنگ

۳) کار بلبرینگ کلاچ چیست؟
در موقع فشار آوردن به پدال کلاچ، اهرم های کلاچ سه شاخه را به جلو برده و در نتیجه باعث خلاصی کلاچ می شود.

۴) کار سه شاخه کلاچ چیست؟
خلاص کردن صفحه کلاچ برای سهولت تعویض دنده.

۵) کار دو شاخه کلاچ چیست؟
برای فشار آوردن به بلبرینگ کلاچ است.

۶) کار صفحه کلاچ چیست؟
برای قطع و انتقال نیروی موتور به گیربکس می باشد.

۷) کلاچ به کجا بسته می شود؟
پوسته کلاچ به صفحه فلایویل بسته می شود.

۸) چنانچه صفحه کلاچ نو باشد و روغن نزده باشد، علت بگسواد کردن کلاچ چیست؟

  • تراش و صیقلی شدن زیاد صفحه فلایویل و دیسک
  • درگیر نشدن کامل صفحه کلاچ

۹) آزمایش بگسواد کلاچ چگونه است؟
زمانی که اتومبیل روشن است، آن را در دنده می گذاریم و ترمز دستی را می کشیم، با استفاده از گاز و کلاچ اقدام به حرکت می کنیم چنانچه اتومبیل حرکت نکند و خاموش شود کلاچ سالم است و در غیر این صورت، بگسواد می نماید.

۱۰) کار فنرهای کلاچ چیست؟
گرفتن ضربات وارده از چرخش میل لنگ و جلوگیری از لرزش موتور در موقع حرکت.

۱۱) علت خلاص نشدن کلاچ چیست؟

  • کلفت بودن صفحه کلاچ
  • شکستگی دو شاخه کلاچ
  • شکستن کامل دو شاخه کلاچ
  • کم بودن فاصله صفحات کلاچ
  • شکستگی بلبرینگ کلاچ
  • نامیزانی سر سه شاخه کلاچ
  • کوتاه بودن اهرم های کلاچ

۱۲) علت گریپاژ بلبرینگ کلاچ چیست؟
روغن کاری نشدن بلبرینگ.

در پایان لازم است، به چند نکته ی مفید نیز اشاره داشته باشیم:

  1. پس از تعویض دنده پای خود را از روی پدال کلاچ بر دارید، در غیر این صورت بلبرینگ، صفحه و لنت کلاچ زودتر فرسوده می شوند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به کلاچ اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

۶ دیدگاه

  1. سلام، من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۴ دارم که کلاجش خیلی زود درگیر میکنه و اگه دقت نکنم سریع خاموش میکنه مخصوصا در حرکت اولیه تو سر بالاییها که مصیبته، یعنی به زحمت میشه نیم کلاچ گرفت، ماشین ۱۴ تا کار کرده ، کلاچش یکم سفته و چند سانت آخر پدال حس خلاصی داره، لطفا میتونید در مورد زود درگیر شدن کلاچ کمک کنید، با تشکر

  2. سلام رانا مدل ۹۲ دارم تا کنون سه بار دیسک و صفحه و کابل کلاچ در نمایندگی ایران خودرو عوض کردم و در حال حاضر ۴۰ هزار کیلومتر با ماشین رانندگی نمودم ولی باز پدال کلاچ سفت هست و پله و پله میشه به چند مکانیک نشون دادم گفتن دیسک و صفحه و دوشاخ کلاچ باید عوض بشه ولی هر مکانیکی بلد نیست دوشاخ کلاچ رو عوض کنه آیا شما تعمیرگاهی را سراغ دارید که مهارت این کار را داشته باشد من ساکن شرق تهران هستم.

    • با سلام
      دوست عزیز کارشناسان ایران خودرو اخیرا فهمیدند که این همه ایراد دیسک و صفحه موتورهای تی یو فایو از دو شاخه کلاچ هست و این دو شاخه نمیتواند نیرو را متعادل وارد کند.
      شما زحمت بکشید به یک نمایندگی ایران خودرو برید و بفرماید که دو شاخه کلاچه بهینه که خودشون طراحی کردن براتون سفارش بدن و اون رو نصب کنید انشاا.. برطرف خواهد شد

  3. بسیار عالی ست
    فوق العاده مفید و کارآمد

    تبریک به مدیر سایت

  4. مطالب خیلی جالب بود. ای کاش مطالب با تصاویر توضیح داده می شد. مثلاً تصویر دوشاخه کلاچ و یا سه شاخه کلاچ که در کجای کلاچ و موتور خودرو قرار دارد. با تشکر

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*

x

پیشنهاد یو سی برای مطالعه

چرا میزان مصرف سوخت خودرو را محاسبه کنیم؟

چرا میزان مصرف سوخت خودرو را محاسبه کنیم؟

میزان مصرف سوخت خودرو به عوامل مختلفی همچون سرعت، شتاب رانندگی، ترافیک، ...