خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / خودرو / سوال و جواب های فنی مربوط به میل سوپاپ اتومبیل
پذیرش آگهی

سوال و جواب های فنی مربوط به میل سوپاپ اتومبیل

میل سوپاپ میله ای است از جنس فولاد نسبتاً قوی که به موازات میل لنگ در موتور نصب شده است. در ابتدای میل سوپاپ چرخ دنده ای قرار دارد که قطر آن دو برابر قطر چرخ دنده میل لنگ است یعنی با گردش دو دور چرخ دنده میل لنگ یکبار میل سوپاپ در حول محور خود گردش می کند یا یک دور گردش میل سوپاپ مساوی دو دور گردش میل لنگ است.

کار اصلی میل سوپاپ باز و بستن سوپاپ ها می باشد، بدین ترتیب که دنده میل لنگ با دنده میل سوپاپ درگیر شده و این درگیری و ارتباط به سه طریق است:

  • ارتباط مستقیم دنده با دنده.
  • ارتباط دو دنده بوسیله زنجیر.
  • ارتباط دو دنده بوسیله تسمه که کمتر معمول است.

درگیری دو دنده موجب می شود با گردش میل لنگ، میل سوپاپ نیز به گردش در آید. روی میل سوپاپ برجستگی های فلزی تعبیه شده که بادامک نام دارند. با گردش میل سوپاپ، بادامک ها میل تایپیت را بلند کرده و بوسیله اسبک ها سوپاپ ها را به موقع بالا و پایین می برند و بدین ترتیب مجرای دود و گاز بوسیله بشقابک سوپاپ ها باز و بسته می شود.

هر سوپاپ دارای یک بادامک است. زمانی که بادامک از زیر تایپیت عبور می کند سوپاپ بالا رفته و مجرا باز می شود و پس از آن بوسیله فنر سوپاپ به جای خود برگشته و مجرا بسته می شود.

سوپاپ ها دریچه های فلزی پایه دار تقریباً شبیه گوشت کوب فلزی! هستند که در بالای هر سیلندر قرار دارند. هر سیلندر دارای دو سوپاپ است که یکی برای باز و بستن مجرای دود و دیگری برای باز و بستن مجرای گاز به کار می روند. البته در خودروهای نوین سعی شده تعداد سوپاپ ها به منظور بالا بردن راندمان موتور افزایش داده شود. سوپاپ گاز وظیفه دارد در زمان مناسب مخلوط سوخت و هوا را که در منیفولد گاز شکل گرفته به داخل سیلندر هدایت کند و سوپاپ دود وظیفه خروج دود از سیلندر پس از مرحله احتراق را بر عهده دارد.

به دلیل اینکه سرعت ورود سوخت و هوا به سیلندر از سرعت خروج دود از سیلندر کمتر می باشد، بنابراین همواره به منظور پُر شدن بهتر سیلندر از گاز تازه، سوپاپ گاز را بزرگتر از سوپاپ دود می سازند.

خب تا حدودی با سوپاپ و میل سوپاپ آشنا شُدید. الان شما می توانید سوال و جواب های فنی برای رفع عیب میل سوپاپ اتومبیل را مطالعه نمایید.

۱) علائم نامیزانی سوپاپ چیست؟

  • زدن کمپرس در کاربراتور و اگزوز
  • بد روشن شدن موتور
  • کمی کشش و قدرت موتور
  • گرم کردن موتور
  • خفه کار کردن و زیاد شدن مصرف سوخت
  • شنیدن صدای سوپاپ

۲) تشخیص زدن سوپاپ چیست؟

  • شنیدن صدای سوپاپ
  • کمی قدرت و کشش موتور

صدای نامیزان بودن فاصله سوپاپ موتور مانند صدای انداختن تیله ریزی در ظرف فلزی است که با گاز دادن این صدا واضح تر می شود.

۳) معایب سفت بودن سوپاپ چیست؟

  • گرم کردن و دیر روشن شدن موتور
  • زدن کمپرس در کاربراتور یا اگزوز

۴) تشخیص آب بندی نبودن سوپاپ چیست؟

  • کم شدن کشش موتور
  • بد روشن شدن موتور

۵) تشخیص سوختگی یا نیم سوز بودن سوپاپ چیست؟

  • زدن کمپرس در کاربراتور و اگزوز
  • کمی کمپرس
  • دیر روشن شدن موتور
  • بد کار کردن موتور

۶) علت سوختن سوپاپ چیست؟

  • حرارت زیاد از حد موتور
  • سفت بودن سوپاپ
  • آب بندی نبودن سوپاپ

۷) علت قد کشیدن سوپاپ چیست؟
حرارت باعث انبساط سوپاپ می گردد. درجه حرارت سوپاپ گاز در حدود ۳۵۰ درجه سانتی گراد و سوپاپ دود در حدود ۷۰۰ درجه سانتی گراد است. بیشتر بودن درجه حرارت سوپاپ دود به علت عبور دود داغ از آن است و سوپاپ گاز همواره توسط سوخت تازه خنک کاری می شود، بنابراین دمای آن نسبتاً کمتر است.

۸) علت بریدن سوپاپ چیست؟

  • لقی گیت سوپاپ
  • فشار زیاد به موتور (تعویض دنده معکوس در دور زیاد)

۹) علت خرابی لاستیک گیت سوپاپ چیست؟
در اثر کار زیاد و رسیدن حرارت فوق العاده به آن، لاستیک گیت سوپاپ از بین می رود.

۱۰) علائم خرابی بوش میل سوپاپ چیست؟

  • ایجاد صدا
  • کم شدن فشار روغن

۱۱) علائم نامیزانی دنده میل لنگ با دنده میل سوپاپ چیست؟

  • دیر روشن شدن اگر نامیزانی کم باشد.
  • زدن کمپرس در کاربراتور و یا اگزوز
  • کم شدن کشش و قدرت موتور

۱۲) سوختن سوپاپ دود چه معایبی به وجود می آورد؟

  • کم کردن کمپرس
  • زدن کمپرس در اگزوز

۱۳) اگر سوپاپ نو و سالم باشد، کمپرس در اگزوز می زند؟
در حالت های زیر کمپرس در اگزوز می زند:

  • ریتارد بودن
  • وایرچینی اشتباه باشد.
  • چنانچه سوپاپ سفت هم باشد در اگزوز و کاربراتور کمپرس می زند.

۱۴) علت زدن کمپرس در اگزوز چیست؟

  • سوختن سوپاپ دود
  • اشتباه بودن وایرچینی
  • حالت ریتارد بودن دلکو
  • میزان نبودن دنده میل سوپاپ و میل لنگ
  • رد کردن زنجیر جلو

۱۵) علت گیر کردن سوپاپ چیست؟

  • سفت بودن سوپاپ در گیت یا روغن کاری نشدن کامل آن
  • چنانچه فنر سوپاپ بشکند یا خار آن از محل خود خارج گردد.

۱۶) معایب شل بودن سوپاپ چیست؟

  • ایجاد صدا
  • خفه کار کردن موتور
  • زیاد شدن مصرف سوخت

لقی و یا سفت بودن زیاد بوش های میل سوپاپ و همچنین فشار آوردن زیاد از حد به موتور در دنده قوی موجب بریدن میل سوپاپ می شود.

۱۷) گیت سوپاپ چیست؟
گیت یا بوش سوپاپ استوانه ای است تو خالی که سوپاپ از وسط آن عبور می نماید و از حرکت عرضی سوپاپ جلوگیری می نماید.

۱۸) معایب مربوط به گیت سوپاپ را شرح دهید؟

  • روغن زدن به شمع ها
  • شکستن سوپاپ
  • کم شدن کمپرس موتور

۱۹) کار انگشتی سوپاپ چیست؟
انگشت ها ضربه وارده بوسیله میله تایپیت را به سوپاپ منتقل می کند.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به میل سوپاپ اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و خودآموز فنی خودرو، نوشته ی محمد مهدی پویا گهر از انتشارات نظری، منتشر شده در آذر ۱۳۹۴ با شابک ۹-۳۱۰-۲۸۹-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
پذیرش آگهی

۸ دیدگاه

  1. معلومه که چیزی بلد نیستن که جواب نمیدن! اصلا مگه بیکارن که بشینن سوال جواب بدن!؟خخخخ

    • پشتیبان یو سی

      همکلاسی و همراه خوب یو سی، امیر
      با سلام و احترام
      موارد قطعی در متن مقاله توضیح داده شده اند، اما سوالاتی پرسیده می شود که پاسخ های متعدد دارند. به عبارتی نشانه ها ممکن است علائم مشترک ایراد در چند قطعه باشند که تنها با بررسی حضوری امکان اظهارنظر دقیق است.

  2. با سلام و احترام
    من ماشینم به علت کار نکردن فن های ماشین امپر چسبوند و از اون به بعد اب روغن قاطی میکنه واشر سرسیلندر رو عوض کردم و حتی سر سیلندر رو بردم تراشکاری ابندی کرد و میل سوپاپ هم عوض کردم اما متاسفانه باز اب روغن قاطی میکنه و اب رادیاتور کم میشه
    سوالم این بود خواهشن کمکم کنید علت دیگش چی میتونه باشه ؟؟
    با تشکر

    • باید سر سیلندرو کفتراشی کنی یه دلیل دیگه اب روغن وجد ترک در سر سیلندر یا سیلندر میباشد که با پودر المینیوم حل میشه در ضمن میل سوپاپ ربطی به اب روغن نداره

  3. سلام خدمت شما و مرسی از مطالب مفیدتون، مهندس جان من یه سوالی دارم، تو رو خدا کمکم کنید، من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم، وقتی موتور گرم میشه چه در جا چه در حال حرکت دور موتور ۳ که میخواد رد بکنه یه صدای قر قر از موتور میاد، موتور برج ۱۲ پارسال تعمیر اساسی شده، چند روز پیش تسمه تایم سفت کن عوض شد، فیلر گیری شاید ۴۰ بار انجام شده، با تسمه دینام و بدون تسمه دینام چک شده، توفیقی نکرد، روغن موتور توتال با فیلتر، بنزین سوپر، بازم این صدا نخوابید، کویل و شمع سوزنی عالی، باز هم بی فایده، موتور وقتی سرده اصلان صدا نداره، حتی دور موتور ۴ و ۵ ولی یکم که ماشین گرم میشه قرقر شروع میشه، در ضمن موتور که گرم میشه کم کم چراغ روغن و استپ روشن میشه و تا کمی گاز میدم خاموش میشه و باز دور موتور که میاد پایین چراغ روغن روشن میشه، یعنی فشار روغن کم میشه.
    حالا یک سوال از شما داشتم، میشه از بوش میل سوپاپ باشه، چون احساس میکنم از بالای موتور صدا میده، تو سرعت ۱۱۰ کیلومتر و دور موتور ۳۰ ه وقتی میخوام سرعت بیشتر کنم صدا قطع میشه و وقتی سر گاز میشه ماشین صدا بلند میشه و اگه در همون سرعت گاز ندم، صدا تقریبا خیلی کم میشه، در جا هم همین موضوعه، وقتی گاز میدم یکدفعه و دور موتور به ۳۰ برسونم صدا نمیده ولی اگه روی ۳۰ ثابت بمونه همون صدای قرقرقرقر میاد و با رها کردن گاز صدا خیلی کم میشه، در کل فقط وقتی موتور گرم میشه و دما از ۷۰ تا ۹۰ این صدا میاد و یا ماشین حداقل نیم ساعتی روشن باشه
    تو رو خدا کمکم کنید! هرچی میخواید از خدا بهتون بده، خواهش میکنم کمکم کنید.

    • خرابی میل سوپاپ یا جای میل سوپاپ که به اصطلاح به فرار روغن معروف است ممکن مشکل شما باشد البته باید صدا رو بهتر توصیف کنید در ضمن توجه داشته باشید که فرار روغن علت روشن شدن چراغ روغن در حرارت است و در حالت گرم کار کردن موتور فیلر افزایش پیدا میکنه

  4. سلام من ماشین تیبا دارم امروز صبح باهاش رفتم سرکار برای برگشت هرچی استارت زدم روشن نشد بکسر کردم بردم تعمیرگاه بهم میگن گیرپاژکرده؟!!!! با توجه به اینکه تازه روغن عوض کردم همچین چیزی امکان داره؟ اگه احتمالش هست چقدر هزینه بر میداره؟ بی زحمت راهنمایی بفرمایید.

  5. حجت اسماعیل نژاد

    با سلام – من خودم با اینکه چند ساله خودرو دارم اما اطلاعات فنی بسیار کمی از خودرو داشتم و اطلاعاتم بیشتر تجربی بوده است . از شما بخاطر اطلاعات بسیار مفیدی که متواضعانه در اختیار دیگران قرار می دهید بسیار سپاسگزارم . آرزوی سلامتی و توفیق برای شما دارم

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*