خانه / مجله / مجله چرا و چگونه؟ / خودرو / سوال و جواب های فنی مربوط به روغن اتومبیل
آموزش مکالمه خیلی ضروری زبان انگلیسی در ۴۵ روز

سوال و جواب های فنی مربوط به روغن اتومبیل

در اتومبیل سه نوع روغن مصرف می شود:

  • روغن مایع برای موتور؛
  • روغن غلیظ (تقریباً سفت) مانند گریس – واسکازین و والوالین برای گیربکس و دیفرانسیل و چرخ ها،
  • روغن جامد مانند گرانیت که برای شاسی و فنرهای اتومبیل استفاده می شود.

روغن خوب باید حالت چسبندگی و غلظت داشته باشد. روغن نباید در حرارت زیاد، خیلی رقیق شود بلکه باید به صورت یک قشر خیلی نازک، جدارها و مفصل ها را بگیرد و سطح تماس قطعات را از هم جدا کند تا سائیدگی پیش نیاید.

خب تا حدودی با روغن اتومبیل آشنا شدید. الان شما می توانید چند نکته فنی از روغن اتومبیل را مطالعه نمایید.

روغن موتور
برای اندازه گیری روغن موتور از دو وسیله استفاده می شود. یکی درجه فشار و یا چراغ جلوی داشبورد است و دیگری میله ای فلزی مدرج به نام گیج یا درجه روغن می باشد که این میله در کنار موتور تعبیه شده است.

هنگام بازدید روغن با کمک گیج باید موتور از چند دقیقه (حداقل ۵ دقیقه) قبل از بازدید خاموش باشد تا تمام روغن داخل موتور در کارتر جمع شود و همچنین بهتر است که اتومبیل در سطح صاف و هموار متوقف باشد. انتهای میله درجه روغن (گیج) مدرج بوده و اکثراً در بالای آن حرف F از کلمه Full (پُر) و چند سانتیمتر پایین تر با حرف L یعنی Little (کم) مشخص شده است. سطح روغن داخل کارتر نباید از خط حداکثر (F) تجاوز نماید و یا از خط حداقل (L) پایین تر باشد.

توجه کنید که قبل از اندازه گیری، گیج را تمیز کنید و این را هم بدانید که ظرفیت روغن بین دو درجه F و L حدود یک لیتر است.

میزان غلظت روغن در دوام قطعات اتومبیل موثر می باشد. در اغلب قوطی های روغن درجه غلظت نوشته شده است. درجه روغن موتور از شماره ۱۰ شروع و به درجه ۵۰ ختم می شود و هرچه شماره روغن بیشتر باشد روغن غلیظ تر است. مثلاً روغن شماره ی ۱۰ رقیق تر (شل) از شماره ی ۲۰ می باشد. در زمستان باید درجه غلظت ۳۰ و در تابستان درجه غلظت ۴۰ باشد. به دلیل اینکه در زمستان به علت سردی هوا باید روغن رقیق تر یا شل تر از روغن تابستانی باشد، در غیر این صورت به موتور صدمه وارد می شود.

روغن گیربکس و دیفرانسیل
در گیربکس و دیفرانسیل از روغن واسکازین استفاده می شود. روغن گیربکس و دیفرانسیل مقاومت و غلظت بیشتری نسبت به روغن موتور دارد، تا قشر نازک روغن به علت فشار دنده ها از بین نرود. غلظت روغن گیربکس بین ۸۰ تا ۹۰ درجه می باشد و غلظت روغن دیفرانسیل بین ۹۰ تا ۱۴۰ درجه است. این روغن ها قابلیت قبول فشار بیشتر و امکان چسبندگی زیادتری دارند.

تعویض روغن گیربکس و دیفرانسیل باید پس از طی حدود ۲۰۰۰۰ کیلومتر انجام شود و هر بار که روغن موتور عوض می شود باید روغن گیربکس و دیفرانسیل هم کنترل شود و در صورت کمبود، کسری آن جبران گردد. تعویض روغن گیربکس و دیفرانسیل به کمک تلمبه انجام می شود و بهتر است توسط سرویس کار انجام شود.

روغن ترمز و کلاچ
روغن ترمز و کلاچ در اغلب اتومبیل ها در دو قوطی بغل هم می باشد و هر دو سیستم از یک روغن تغذیه می شوند. هر وقت از آب و روغن موتور بازدید می کنید بهتر است از روغن ترمز و کلاچ هم بازدید و در صورتی که روغن آن کم شده، کسری آن ریخته شود.

مقدار روغن ترمز باید همیشه پُر باشد. در صورت کمبود روغن امکان نفوذ هوا به لوله ها می باشد و ورود هوا در ترمز خالی از اشکال نیست و باید هواگیری شود.

زمان تعویض روغن
تعویض روغن موتور و گیربکس و دیفرانسیل به مدت زمان بستگی ندارد بلکه با توجه به نوع مرغوبیت روغن به مسافت طی شده، یعنی با توجه به کیلومتری که کار کرده باید روغن عوض شود. اغلب اتومبیل ها در جلوی داشبورد دو نوع آمپر کیلومتری دارند که یکی نشانگر کارکرد اتومبیل از ابتدا می باشد و دیگری دکمه ای فشاری برای تعویض روغن تعبیه شده است. هنگام تعویض روغن، آمپر کیلومتر فشاری را روی صفر قرار می دهند که مسافت طی شده بعدی مشخص گردد. چنانچه اتومبیل چنین آمپر یا درجه ای نداشته باشد باید هنگام تعویض روغن آمپر اصلی که اغلب ۵ شماره ای می باشد یادداشت شود.

شما می توانید با افزایش اطلاعات خود کمتر به تعمیرگاه بروید و در شرایط اضطراری، آگاهانه در مقابل مکانیک بایستید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده منابع اینجا کلیک کنید.

مقاله علمی و آموزشی «سوال و جواب های فنی مربوط به روغن اتومبیل»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش میدانی، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد. در این راستا کتاب های مکانیک عمومی اتومبیل و رانندگی پایه یکم، نوشته ی اعزازالدین مشکوتی از انتشارات کوروش، منتشر شده در ۱۳۷۸ با شابک ۴-۸۳-۶۰۴۹-۹۶۴ و تعمیرکار اتومبیل خود باشید، نوشته ی مهندس سیدامیر موسوی از انتشارات نظری، منتشر شده در مهر ۱۳۹۱ با شابک ۰-۸۹-۶۱۶۸-۶۰۰-۹۷۸ به عنوان منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
آموزش مکالمه خیلی ضروری زبان انگلیسی در ۴۵ روز

۵ دیدگاه

  1. سلام. من یک سوناتا کارکرده خریدم. متاسفانه فروشنده ماشین رو برای تعویض روغن پیش یک نفر ناوارد برده بوده که بعد از اینکه من ماشین رو تحویل گرفتم رفتم سفر. در طی سفر ماشین از قسمت فیلتر روغن دچار روغن ریزی شده بود که من متوجه نشدم. از سفر که برگشتم متوجه صدا از موتور شدم. بعد از بازدید متوجه شدم که تقریبا همه روغن موتور تخلیه شده است اما موتور جوش نیاورده بود. با تعمیرکار تماس گرفتم که به من گفت داخل موتور روغن بریزم اگر چراغ روغن خاموش شد تا تعمیرگاه میتونم برم که من همین کار رو انجام دادم و چراغ روغن خاموش شد و اون صدای موتور (طق طق) هم قطع شد. بعد از مراجعه به تعمیرگاه و رفع ایراد و ریختن روغن جدید تعمیرکار محترم به من گفت که برای موتور مشکلی پیش نیومده. حالا سوال بنده اینه که آیا این اتفاق برای آینده روی موتور تاثیر میزاره یا نه؟ و دیگه اینکه روی توان موتور هم تاثیر گذاشته یا خیر؟
    با سپاس از شما

  2. Mehrdad Javadimanesh

    وقتی موتور ماشین(پیکان وانت)جام کرده باشد چیکار باید بکنیم؟؟

  3. علی اکبر منصوری

    ممنون آقا کاوه، لطف کردی پاسخ دادید

  4. علی اکبر منصوری

    سلام دوستان، اگر موقعی که فرمان ماشین را تا انتها میچرخانیم، فرمان صدا کند این صدا طبیعی است یا مربوط به کم شدن روغن هیدرولیک؟

    • کاوه رستگاری

      سلام
      در منابع مختلفی این موضوع را خواندم و البته هیچکدام توضیح زیادی ندادند و همه ی آنها اشاره داشتن که فرمان هیدرولیک را برای دور زدن و یا خارج شدن از پارک نباید تا انتها چرخاند و شنیدن صدا را یک اتفاق بد برای غربیلک فرمان قلمداد می کنند.

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. بخش های الزامی با * مشخص شده اند. *

*